Tibber?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 727
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Tibber?

Inlägg av Trevlig »

zed skrev:
Teslaspolen skrev:
Fördelar:
Mycket smarta-hem integrationer osv
Timpris

Nackdelar:
Timpris

Det är värt det om du kan flytta mycket av ditt energianvändande till billiga timmar, eller helt vänta med t.ex tvätt, billaddning osv till en billigare dag.
Håller helt med, kan man flytta myclet av sin förbrukning så är tibber bra. Det går förstås att få timpris hos andra leverantörer men man slipper vara ett proffs på hemautomation. Kör laddning via easee laddbox, värmepump via ngenic samt även mitubishipumpen i stugan mot elpris.
Hur funkar ngenic? Tänkte ev skaffa det, vill du berätta lite av din erfarenheten? Min bergvärme gör vattnet med, kompenserar den och löser det med?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Tibber?

Inlägg av zed »

Jamenvisst!

Det är tyvärr bara värmesystemet som den påverkar och inte varmvatten.

Man sätter en dosa på kabeln till utegivaren så lurar den värmepumpen att det är varmare ute om elpriset är högt och vice versa. Den tar även hänsyn till innetemp och solinstrålning.

Jag har tyvärr en ivt optima (luft/vatten) som klarar max -10 så initialt hade jag problem med att den lurade värmepumpen att det var kallare än -10 för att den skulle värma mer men då gick den över på ren elpatron istället så blev lite bakvänt.

Hade även problem med att avfrostningen slutade då värmepumpen trodde det var varmare än +10 så hela batteriet frös ihop.

I första fallet fick supporten begränsa hur mycket den kan förskjuta innetemperaturen nedåt och i andra fallet gick det att höja i VP när avfrostning ska sluta.

Sammantaget så är jag väl halvnöjd, har nog inte sparat så mycket känns det som men fått bra support. Det hade säkert fungerat bättre med en modernare värmepump eller bergvärme.
Min värmepump är även lite för klen för att orka ”ta sats” och förvärma inför de dyra timmarna, speciellt när det är lite kallare. Man kan kanske hoppas på att den havererar snart så man får en ursäkt att byta upp sig :)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 727
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Tibber?

Inlägg av Trevlig »

zed skrev:
Jamenvisst!
Tack ska nog beställa en någon dag.

Har en bra pump men kanske för kort hål
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tibber?

Inlägg av Legato »

Tycker Ngenic fungerar rätt dåligt. Enligt reklamen ska den ta hänsyn till både väderprognos och solinstrålning är mycket tveksam till att den gör något av det.

Upplever att de enda fördelarna är att kunna styra temperaturen på distans samt att få ner förbrukningen en aning när elpriset är som extremast. I övrigt upplever jag att min vanliga kombination av inne och utesensor till min Comfortzone frånluftsvärmepump reglerar minst lika bra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tibber?

Inlägg av Legato »

slugger75 skrev:
Legato skrev:
Flera skriver om att använda andra elbolag.

Frågan är dock vad fördelen är med det? Greenely och Tibber är de enda jag känner till som kombinerar lägsta möjliga pris och integrationer mot tex elbil, värmepump mm.

Jag väljer Greenely för att de betalar bättre för solelen. Tycker dock Tibber har snäppet bättre app, med lite fler integrationer.

Förstår dock inte alls fördelen med att välja annat bolag så länge de inte kan erbjuda ännu bättre pris (som kompensation för avsaknaden av app/integrationer).
Tibber kanske är bäst på allt? Problemet som jag ser det är att de flesta verkar tro att om man vill ha timdebitering, ja då måste man välja Tibber. Inget kunde vara mera fel. (Jo, nåt kanske).

I ditt exempel nämner du integration mot elbil och värmepump. Tja, integration mot värmepumpen löste jag genom att välja det valet i pumpens meny. Tog kanske 30 sek. Integration mot elbil löste jag genom att ladda ner Gridio till telefonen. Tog kanske 5-10 min att fixa. Klart. Kostar inget extra. Jag ser inte behov av några andra integrationer. Men andra kanske har andra behov.

Jag har timdebitering både hemma och i stugan. Hemma har jag via Skellefteåkrafts ”Gratis el till din Tesla-avtal”. I stugan har jag via Fyrfasen el, där är det ett påslag på 0,08 öre per kWh. Ingen fast avgift.

Om du har behov av jättemånga integrationer och övervakningar - välj då kanske Tibber.

Om inte - kolla runt lite vad som erbjuds.
Finns inget sådant stöd i min värmepump. Använde/r en rad andra integrationer också. Tycker det är mycket skönare att använda en app istället för ett antal.

Jag ser fortfarande ingen fördel med ditt val i jämförelse med Tibber. Att du kunnat lösa vissa saker utan Tibber är ju ingen fördel, bara en reducering av nackdelar.

Men visst, är påslaget per kWh verkligen bara 0,08 öre (inte 8 öre) så är det förmånligare än fast månadskostnad. Får dock även 15 öre påslag på min sålda el...
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tibber?

Inlägg av Dafro »

zed skrev:
Jamenvisst!

Det är tyvärr bara värmesystemet som den påverkar och inte varmvatten.

Man sätter en dosa på kabeln till utegivaren så lurar den värmepumpen att det är varmare ute om elpriset är högt och vice versa. Den tar även hänsyn till innetemp och solinstrålning.

Jag har tyvärr en ivt optima (luft/vatten) som klarar max -10 så initialt hade jag problem med att den lurade värmepumpen att det var kallare än -10 för att den skulle värma mer men då gick den över på ren elpatron istället så blev lite bakvänt.

Hade även problem med att avfrostningen slutade då värmepumpen trodde det var varmare än +10 så hela batteriet frös ihop.

I första fallet fick supporten begränsa hur mycket den kan förskjuta innetemperaturen nedåt och i andra fallet gick det att höja i VP när avfrostning ska sluta.

Sammantaget så är jag väl halvnöjd, har nog inte sparat så mycket känns det som men fått bra support. Det hade säkert fungerat bättre med en modernare värmepump eller bergvärme.
Min värmepump är även lite för klen för att orka ”ta sats” och förvärma inför de dyra timmarna, speciellt när det är lite kallare. Man kan kanske hoppas på att den havererar snart så man får en ursäkt att byta upp sig :)

Mina elpatroner ville också gå på när jag övervärmen på natten men det var ju lätt löst, stängde av dom. Men sätter på dom någon gång ibland för att förhoppningsvis få en legionella körning och ibland om billigt en helg så kör jag varmvatten med bara elpatron men är inte orolig för det.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tibber?

Inlägg av slugger75 »

Legato skrev:
slugger75 skrev:
Legato skrev:
Flera skriver om att använda andra elbolag.

Frågan är dock vad fördelen är med det? Greenely och Tibber är de enda jag känner till som kombinerar lägsta möjliga pris och integrationer mot tex elbil, värmepump mm.

Jag väljer Greenely för att de betalar bättre för solelen. Tycker dock Tibber har snäppet bättre app, med lite fler integrationer.

Förstår dock inte alls fördelen med att välja annat bolag så länge de inte kan erbjuda ännu bättre pris (som kompensation för avsaknaden av app/integrationer).
Tibber kanske är bäst på allt? Problemet som jag ser det är att de flesta verkar tro att om man vill ha timdebitering, ja då måste man välja Tibber. Inget kunde vara mera fel. (Jo, nåt kanske).

I ditt exempel nämner du integration mot elbil och värmepump. Tja, integration mot värmepumpen löste jag genom att välja det valet i pumpens meny. Tog kanske 30 sek. Integration mot elbil löste jag genom att ladda ner Gridio till telefonen. Tog kanske 5-10 min att fixa. Klart. Kostar inget extra. Jag ser inte behov av några andra integrationer. Men andra kanske har andra behov.

Jag har timdebitering både hemma och i stugan. Hemma har jag via Skellefteåkrafts ”Gratis el till din Tesla-avtal”. I stugan har jag via Fyrfasen el, där är det ett påslag på 0,08 öre per kWh. Ingen fast avgift.

Om du har behov av jättemånga integrationer och övervakningar - välj då kanske Tibber.

Om inte - kolla runt lite vad som erbjuds.
Finns inget sådant stöd i min värmepump. Använde/r en rad andra integrationer också. Tycker det är mycket skönare att använda en app istället för ett antal.

Jag ser fortfarande ingen fördel med ditt val i jämförelse med Tibber. Att du kunnat lösa vissa saker utan Tibber är ju ingen fördel, bara en reducering av nackdelar.

Men visst, är påslaget per kWh verkligen bara 0,08 öre (inte 8 öre) så är det förmånligare än fast månadskostnad. Får dock även 15 öre påslag på min sålda el...
Tibber verkar passa dig bra, jag ser dock ingen fördel med det för min egen del. Använder också bara en app, Gridio. Pumpen (Nibe) sköter sig ju utan att jag behöver kolla nån app, så det blir endast en app för mig också.

Jag kollade nu, hade fel om påslaget. Det var inte 0,08 öre, men inte 8 öre heller. Det är på 0,8 öre.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Skriv svar