Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Jeppe_E »

MWall skrev:
Jeppe_E skrev:
AAKEE skrev:
Jeppe_E skrev:

Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Japp / exakt, rent energimässigt.

Med tillägget att elbilarna ändå inte orsakar i närheten av det koldioxidutsläppet.

Det finns ju också den fantastiska uträkning om hur mycket el det går åt att driva oljepumparna i USA. Jag vill minnas att det går åt lika mycket el att driva oljefälten i USA i en månad, som det går åt att driva ALLA elbilar i USA under ett år. Det är liksom godnatt.
Cirkulerar så mycket alternativa fakta åt det hållet också så det där skulle jag nog vilja faktakontrollera först. Är kanske som med skrönan om att det gick åt väldigt mycket el till svenska raffinaderier?
Nu brukar jag inte omge mig själv med alternativ fakta, utan verifierade källor.

"An average 100 horsepower jumpjack uses around 9,960 kilowatt hours a month, at eight cents a kilowatt hour that’s almost $800 a month for a single pumpjack. With an Enersaver that same pumpjack would only use $672 worth of electricity a month (all numbers come from CCW trials)."

Så 10.000 kWh för EN pump, per månad... och US har ca 235.000... Så... ja...

https://www.greenenergyfutures.ca/episo ... W%20trials).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Nect skrev:
niklas12 skrev:
Vilket är bäst för miljön
Oljeeldning i Karlshamn eller import av polsk kolkraft ?
Nu körs inte Karlshamn för att det är effektbrist utan för att de tjänar stora pengar på att sälja elen på export. Så gick inte verket skulle Sverige inte importera någon el… (just i detta nu). Det är ingen som begärt att verket ska köras för att stötta det svenska elnätet. Verket körs för att ägaren till verket tjänar mycket pengar på att ha det i drift.

Ja det är så det funkar. "Brist" är relativt. Det är brist på billig el. Det är inte brist på dyr el.
Kan man höja priset uppstår ju aldrig någon brist.
Blir det tillräckligt dyrt anpassas ju efterfrågan. Vi har väl alla en gräns för när man själv slår av huvudbrytaren?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av MWall »

Jeppe_E skrev:
MWall skrev:
Jeppe_E skrev:
AAKEE skrev:
Jeppe_E skrev:

Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Japp / exakt, rent energimässigt.

Med tillägget att elbilarna ändå inte orsakar i närheten av det koldioxidutsläppet.

Det finns ju också den fantastiska uträkning om hur mycket el det går åt att driva oljepumparna i USA. Jag vill minnas att det går åt lika mycket el att driva oljefälten i USA i en månad, som det går åt att driva ALLA elbilar i USA under ett år. Det är liksom godnatt.
Cirkulerar så mycket alternativa fakta åt det hållet också så det där skulle jag nog vilja faktakontrollera först. Är kanske som med skrönan om att det gick åt väldigt mycket el till svenska raffinaderier?
Nu brukar jag inte omge mig själv med alternativ fakta, utan verifierade källor.

"An average 100 horsepower jumpjack uses around 9,960 kilowatt hours a month, at eight cents a kilowatt hour that’s almost $800 a month for a single pumpjack. With an Enersaver that same pumpjack would only use $672 worth of electricity a month (all numbers come from CCW trials)."

Så 10.000 kWh för EN pump, per månad... och US har ca 235.000... Så... ja...

https://www.greenenergyfutures.ca/episo ... W%20trials).

Är lätt hänt att man trillar dit på något man hemskt gärna vill tro på. Det där med raffinaderier var ju vida spritt här på forumet när det begav sig. Tror t o m att Tibor skrev en artikel om det.


Men nu är det väl så men det säger faktiskt mindre än vinkeln antyder. Dels är andelen elbilar ganska liten i USA och dels är energin från oljan de pumpar upp flera magnituder större än den elektriska energin som går åt för att pumpa upp den. Dvs de kan driva pumparna med oljeframställd el och ändå bara tappa nån bråkdels procent av oljan. Fast visst, det låter ju dramatiskt när man skriver som du gör.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Nect skrev:
niklas12 skrev:
Vilket är bäst för miljön
Oljeeldning i Karlshamn eller import av polsk kolkraft ?
Nu körs inte Karlshamn för att det är effektbrist utan för att de tjänar stora pengar på att sälja elen på export. Så gick inte verket skulle Sverige inte importera någon el… (just i detta nu). Det är ingen som begärt att verket ska köras för att stötta det svenska elnätet. Verket körs för att ägaren till verket tjänar mycket pengar på att ha det i drift.

Ja det är så det funkar. "Brist" är relativt. Det är brist på billig el. Det är inte brist på dyr el.
Kan man höja priset uppstår ju aldrig någon brist.
Blir det tillräckligt dyrt anpassas ju efterfrågan. Vi har väl alla en gräns för när man själv slår av huvudbrytaren?

Ja exakt, det var det som var min poäng. Men oavsett hur dyrt det blir så kommer där stå en "Bagdad Bob" från S eller MP som säger "det finns ingen brist"...
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

Ja, det är väl så man får fram elen till pumparna? Eldar olja på plats? Att driva alla elbilar i usa på just den oljan hade väl inte varit så smart?
Så till ursprungsfrågan. Om man har 70 000liter olja och vill omvandla till elektricitet genom att bränna den i ett värmekraftverk för att sedan driva elbilar, hur långt kan man då köra för 70 000liter om man har en elbil av jeppes typ?
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Nect »

MWall skrev:
Nect skrev:
niklas12 skrev:
Vilket är bäst för miljön
Oljeeldning i Karlshamn eller import av polsk kolkraft ?
Nu körs inte Karlshamn för att det är effektbrist utan för att de tjänar stora pengar på att sälja elen på export. Så gick inte verket skulle Sverige inte importera någon el… (just i detta nu). Det är ingen som begärt att verket ska köras för att stötta det svenska elnätet. Verket körs för att ägaren till verket tjänar mycket pengar på att ha det i drift.

Ja det är så det funkar. "Brist" är relativt. Det är brist på billig el. Det är inte brist på dyr el.
Haha ja man kan kalla det man vill. Men elnätet i södra Europa har brist på el vilket nu driver upp alla priser då det högsta priset sätter prisnivån.

Skulle Sverige t ex inte vara ansluten till Nordpool så skulle vi i Sverige inte ha det höga elpriset som är nu.

Tycker det borde vara enkelt fixat där Nordpool ändras till att enbart reglera import/exportpriset så att länderna med mycket export kan ha låga elpriser internt i landet men sedan sälja elen som blir över på export enligt Nordpools gällande pristariff.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Dafro »

Nect skrev:
MWall skrev:
Nect skrev:
niklas12 skrev:
Vilket är bäst för miljön
Oljeeldning i Karlshamn eller import av polsk kolkraft ?
Nu körs inte Karlshamn för att det är effektbrist utan för att de tjänar stora pengar på att sälja elen på export. Så gick inte verket skulle Sverige inte importera någon el… (just i detta nu). Det är ingen som begärt att verket ska köras för att stötta det svenska elnätet. Verket körs för att ägaren till verket tjänar mycket pengar på att ha det i drift.

Ja det är så det funkar. "Brist" är relativt. Det är brist på billig el. Det är inte brist på dyr el.
Haha ja man kan kalla det man vill. Men elnätet i södra Europa har brist på el vilket nu driver upp alla priser då det högsta priset sätter prisnivån.

Skulle Sverige t ex inte vara ansluten till Nordpool så skulle vi i Sverige inte ha det höga elpriset som är nu.

Tycker det borde vara enkelt fixat där Nordpool ändras till att enbart reglera import/exportpriset så att länderna med mycket export kan ha låga elpriser internt i landet men sedan sälja elen som blir över på export enligt Nordpools gällande pristariff.
Kul, precis samma tanke fick jag nör jag såg priserna i SE4 i morgon, helt galet.
27,8 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Nect skrev:
niklas12 skrev:
Vilket är bäst för miljön
Oljeeldning i Karlshamn eller import av polsk kolkraft ?
Nu körs inte Karlshamn för att det är effektbrist utan för att de tjänar stora pengar på att sälja elen på export. Så gick inte verket skulle Sverige inte importera någon el… (just i detta nu). Det är ingen som begärt att verket ska köras för att stötta det svenska elnätet. Verket körs för att ägaren till verket tjänar mycket pengar på att ha det i drift.

Ja det är så det funkar. "Brist" är relativt. Det är brist på billig el. Det är inte brist på dyr el.
Kan man höja priset uppstår ju aldrig någon brist.
Blir det tillräckligt dyrt anpassas ju efterfrågan. Vi har väl alla en gräns för när man själv slår av huvudbrytaren?

Ja exakt, det var det som var min poäng. Men oavsett hur dyrt det blir så kommer där stå en "Bagdad Bob" från S eller MP som säger "det finns ingen brist"...
Ja frågan är bara hur många som ska frysa i vinter för de inte har råd med att värma sitt hus och hur många företag som stänger ner då de inte är lönsamt att driva verksamheten med de priser vi har.. Detta är ju mycket allvarligt för vårt samhälle och nej de räcker inte med att installera en värmepump för att lösa problemet.
Obs jag håller helt med dig MWall.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Mp har rätt alla andra har fel
78AD1289-93D4-461C-9D43-587D4FF6A23A.jpeg
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Nect skrev:

Nu körs inte Karlshamn för att det är effektbrist utan för att de tjänar stora pengar på att sälja elen på export. Så gick inte verket skulle Sverige inte importera någon el… (just i detta nu). Det är ingen som begärt att verket ska köras för att stötta det svenska elnätet. Verket körs för att ägaren till verket tjänar mycket pengar på att ha det i drift.

Ja det är så det funkar. "Brist" är relativt. Det är brist på billig el. Det är inte brist på dyr el.
Kan man höja priset uppstår ju aldrig någon brist.
Blir det tillräckligt dyrt anpassas ju efterfrågan. Vi har väl alla en gräns för när man själv slår av huvudbrytaren?

Ja exakt, det var det som var min poäng. Men oavsett hur dyrt det blir så kommer där stå en "Bagdad Bob" från S eller MP som säger "det finns ingen brist"...
Ja frågan är bara hur många som ska frysa i vinter för de inte har råd med att värma sitt hus och hur många företag som stänger ner då de inte är lönsamt att driva verksamheten med de priser vi har.. Detta är ju mycket allvarligt för vårt samhälle och nej de räcker inte med att installera en värmepump för att lösa problemet.
Obs jag håller helt med dig MWall.
Därför kommer samhället göra allt för att skydda sig mot effekterna. Vi kommer ju sannolikt se någon form av ekonomiskt stöd i vinter. Det kan bli knepigt om man väntar för länge.
Hur fungerar t.ex. det norska förslaget för dom som redan nu har bundit elpriset högt över vintern? Kommer norska staten fortfarande betala 90% över 70öre?
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Nect »

niklas12 skrev:
Mp har rätt alla andra har fel
Helt jäkla otroligt… :oops:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av iAkita »

Nect skrev:
niklas12 skrev:
Mp har rätt alla andra har fel
Helt jäkla otroligt… :oops:
Jag tror inte en tweet som skrevs februari 2021 syftade på elpriserna i augusti 2022. Tror du?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Elof »

Det är väl typ 35-40 % elverkningsgrad på ett sånt där oljekraftverk, så det är nog inte mycket bättre elda olja i kraftverk och ladda Teslan än att hälla oljan direkt i en dieselbil.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av mikebike »

Elof skrev:
Det är väl typ 35-40 % elverkningsgrad på ett sånt där oljekraftverk, så det är nog inte mycket bättre elda olja i kraftverk och ladda Teslan än att hälla oljan direkt i en dieselbil.
Enligt radion nyss så producerar de 200 till 300 kW.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mrdn
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 okt 2021 14:31

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av mrdn »

Fredrik j skrev:
Ja, det är väl så man får fram elen till pumparna? Eldar olja på plats? Att driva alla elbilar i usa på just den oljan hade väl inte varit så smart?
Så till ursprungsfrågan. Om man har 70 000liter olja och vill omvandla till elektricitet genom att bränna den i ett värmekraftverk för att sedan driva elbilar, hur långt kan man då köra för 70 000liter om man har en elbil av jeppes typ?
Någonstans mellan 35% och 40% verkningsgrad kan man nog räkna med för Karlshamn, verket har 3 pannor/turbiner på 335 MW styck men panna 1 är inte i drift.

Här https://www.tn.se/ekonomi/rekord-i-olje ... erket-2021 nämns 140 000 liter i timmen så 70 000 liter bör alltså vara för 1 panna.

https://www.energihandbok.se/energinnehall-i-olja enligt denna länk inehåller 1 kubik olja (1000 liter) ca 37 GJ. 70 kubik olja blir alltså ca 2600 GJ per timme i energi.

1 GJ är ungefär 278 kWh, vi eldar alltså olja med ungefär 722 800 kWh/h med en effektivitet på 35% blir det 253 MW och med en effektivitet på 40% 289MW.

https://www.uniper.energy/sverige/nyhet ... rsemester/ här nämns att effektreserven är upphandlad på 580MW, vi kan alltså anta att verket inte längre har möjlighet att leverera den ursprungliga toppeffekten. 580/2=290MW så en verkningsgrad på närmare 40% verkar rimligt.

Dra av 5% i transmissionsförluster så blir det alltså på en timmes körning av en av Karlshamns pannor 290*0,95=276 MWh kvar att köra elbil på, det motsvarar vid 2,3kWh per mil 120 000 mil. på håret mot dieselbilen alltså.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Nect »

iAkita skrev:
Nect skrev:
niklas12 skrev:
Mp har rätt alla andra har fel
Helt jäkla otroligt… :oops:
Jag tror inte en tweet som skrevs februari 2021 syftade på elpriserna i augusti 2022. Tror du?
Haha Burned! *facepalm
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av MWall »

Elof skrev:
Det är väl typ 35-40 % elverkningsgrad på ett sånt där oljekraftverk, så det är nog inte mycket bättre elda olja i kraftverk och ladda Teslan än att hälla oljan direkt i en dieselbil.
Nja. Du kan ju ta tillvara spillvärmen mycket effektivare i ett kraftverk.
niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Elof skrev:
Det är väl typ 35-40 % elverkningsgrad på ett sånt där oljekraftverk, så det är nog inte mycket bättre elda olja i kraftverk och ladda Teslan än att hälla oljan direkt i en dieselbil.
En effektiv dieselbil ligger väl på ca 60% energiitnyttjande.

Så det hade varit mer effektivt att ersätta elen som gått åt för elbilarna och köra oljan i fossilbilar istället
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
Nect skrev:
niklas12 skrev:
Mp har rätt alla andra har fel
Helt jäkla otroligt… :oops:
Jag tror inte en tweet som skrevs februari 2021 syftade på elpriserna i augusti 2022. Tror du?

Alltså, elproduktionen är en central del av ett lands infrastruktur. Det är inget man leker med och har en tidshorisont på några månader. Det är något som man måste försöka planer i decennier i förväg.

Att du tycker att den där smilfinken Tovatt kan ha rätt trots att det gick åt helvete bara 18 månader senare är ju ett klockrent exempel på varför MP inte ska ha något makt öht.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av MWall »

niklas12 skrev:
Elof skrev:
Det är väl typ 35-40 % elverkningsgrad på ett sånt där oljekraftverk, så det är nog inte mycket bättre elda olja i kraftverk och ladda Teslan än att hälla oljan direkt i en dieselbil.
En effektiv dieselbil ligger väl på ca 60% energiitnyttjande.

Så det hade varit mer effektivt att ersätta elen som gått åt för elbilarna och köra oljan i fossilbilar istället


Nu eldar de väl inte riktigt diesel dock...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av taliz »

niklas12 skrev:
Elof skrev:
Det är väl typ 35-40 % elverkningsgrad på ett sånt där oljekraftverk, så det är nog inte mycket bättre elda olja i kraftverk och ladda Teslan än att hälla oljan direkt i en dieselbil.
En effektiv dieselbil ligger väl på ca 60% energiitnyttjande.

Så det hade varit mer effektivt att ersätta elen som gått åt för elbilarna och köra oljan i fossilbilar istället
Tvärtom. Kraftverk kan ligga uppåt 60%. En dieselbil sisådär 30%.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Att lägga sin röst på ett parti som tycker att elransonering är det bästa sättet att lösa problemen med elsystemet som man själva skapat övergår mitt förstånd.
F8AEEF10-1383-4B8F-BC39-9AE18A926A17.jpeg
0C85A5AB-97F8-4427-ACE6-479A410ECAB5.jpeg
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
iAkita skrev:
Nect skrev:
niklas12 skrev:
Mp har rätt alla andra har fel
Helt jäkla otroligt… :oops:
Jag tror inte en tweet som skrevs februari 2021 syftade på elpriserna i augusti 2022. Tror du?

Alltså, elproduktionen är en central del av ett lands infrastruktur. Det är inget man leker med och har en tidshorisont på några månader. Det är något som man måste försöka planer i decennier i förväg.

Att du tycker att den där smilfinken Tovatt kan ha rätt trots att det gick åt helvete bara 18 månader senare är ju ett klockrent exempel på varför MP inte ska ha något makt öht.
Jag håller med om att tweeten inte åldrades väl. Men att det skulle se ut som det gör i Europa just nu var det nog få som kunde förutse just då. De problem och höga elpriser vi ser nu har väldigt lite att göra med nedstängningen av Ringhals 1 och 2 fem år i förtid. Och faktum kvarstår att vi fortfarande är en stor nettoexportör av el. Europas största i nuläget.

Jag håller med om att energipolitiken är extremt viktigt, av flera olika anledningar. Därför är det tråkigt att se högern lämna walk over och istället utnyttja problemen för egen politisk vinning. Kan du helt ärligt ge ett enda exempel på ett förslag de framfört som skulle göra skillnad de närmsta 10-15 åren? Vi behöver lösningar här och nu, inte om 15 år.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av taliz »

Undervattenskabeln SwePol ligger av en händelse precis bredvid Karlshamnsverket. Den råkar också ha kapacitet som motsvarar Karlshamnsverket…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Nect »

iAkita skrev:
MWall skrev:
iAkita skrev:
Nect skrev:
niklas12 skrev:
Mp har rätt alla andra har fel
Helt jäkla otroligt… :oops:
Jag tror inte en tweet som skrevs februari 2021 syftade på elpriserna i augusti 2022. Tror du?

Alltså, elproduktionen är en central del av ett lands infrastruktur. Det är inget man leker med och har en tidshorisont på några månader. Det är något som man måste försöka planer i decennier i förväg.

Att du tycker att den där smilfinken Tovatt kan ha rätt trots att det gick åt helvete bara 18 månader senare är ju ett klockrent exempel på varför MP inte ska ha något makt öht.
Jag håller med om att tweeten inte åldrades väl. Men att det skulle se ut som det gör i Europa just nu var det nog få som kunde förutse just då. De problem och höga elpriser vi ser nu har väldigt lite att göra med nedstängningen av Ringhals 1 och 2 fem år i förtid.

Jag håller med om att energipolitiken är extremt viktigt, av flera olika anledningar. Därför är det tråkigt att se högern lämna walk over och istället utnyttja problemen för egen politisk vinning. Kan du helt ärligt ge ett enda exempel på ett förslag de framfört som skulle göra skillnad de närmsta 10-15 åren? Vi behöver lösningar här och nu, inte om 15 år.
Så är det. Mer energiproduktion just nu skulle inte sänka elpriserna (om vi inte kunna försörja hela Europa då så klart…) Men den extra elproduktionen är bra att ha vintertid för att minimera effektbristen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Skriv svar