Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Legato »

Ja det är jättebra att några av alla de länder med underskott säkrar sin egen försörjning.

Då slipper kanske vi tillhandahålla el för resten av Europa och slipper investera i passe teknik idag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Legato »

Skulle man tänka riktigt kortsiktigt och strunta i konsekvenserna för världen så skulle man väl iofs vara tacksam över att så många fortfarande inte investerat i solenergi trots den extrema avkastningen.

Det är helt absurt att man kan sälja sin el för 5:-/kWh när solen skiner som mest.

Det känna ofta som att folk vill förstöra vår planet. Inte ens extrem avkastning räcker tydligen för att gemene man ska investera i grön teknik.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev:
Ja det är jättebra att några av alla de länder med underskott säkrar sin egen försörjning.

Då slipper kanske vi tillhandahålla el för resten av Europa och slipper investera i passe teknik idag.
Men landet Sverige4 har ju underskott på el.. Ja mitt land vill säga.. För när de gäller el är vi delade i fyra länder..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
Legato skrev:
Ja det är jättebra att några av alla de länder med underskott säkrar sin egen försörjning.

Då slipper kanske vi tillhandahålla el för resten av Europa och slipper investera i passe teknik idag.
Men landet Sverige4 har ju underskott på el.. Ja mitt land vill säga.. För när de gäller el är vi delade i fyra länder..
Sverige är bara ett land. Problemet är som sagt inte vår tillgång på el utan det faktum att SVK tjänar mer pengar när överföringen mellan regionerna fungerar uselt.

Hade vi haft ett fungerande system så hade SVK investerat miljarder i bättre överföringskapacitet. Istället vill regeringen att de ska pytsa ut bidrag till folket.

Det vanliga, lösa symptomen istället för problemet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev:
chaffis75 skrev:
Legato skrev:
Ja det är jättebra att några av alla de länder med underskott säkrar sin egen försörjning.

Då slipper kanske vi tillhandahålla el för resten av Europa och slipper investera i passe teknik idag.
Men landet Sverige4 har ju underskott på el.. Ja mitt land vill säga.. För när de gäller el är vi delade i fyra länder..
Sverige är bara ett land. Problemet är som sagt inte vår tillgång på el utan det faktum att SVK tjänar mer pengar när överföringen mellan regionerna fungerar uselt.

Hade vi haft ett fungerande system så hade SVK investerat miljarder i bättre överföringskapacitet. Istället vill regeringen att de ska pytsa ut bidrag till folket.

Det vanliga, lösa symptomen istället för problemet.
Men de är inte rimligt att överföra allt från norr. Vi måste ha lokal produktion som inte är väder känslig.. Vi vill inte att se4 är ett Tyskland eller Danmark..
Dessom klarar faktiskt dagens kablar mer överföring men man måste begränsa just för de saknas lokal produktion som håller frekvenser andra effekter som blir av överföring på långa avstånd.. Kan inte tekniken i detalj nog för att förklara men finns ett avsnitt i somcellspodden som förklarade detta på något så när bra sätt utan att dyka för djupt i ämnet..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev:
Skulle man tänka riktigt kortsiktigt och strunta i konsekvenserna för världen så skulle man väl iofs vara tacksam över att så många fortfarande inte investerat i solenergi trots den extrema avkastningen.

Det är helt absurt att man kan sälja sin el för 5:-/kWh när solen skiner som mest.

Det känna ofta som att folk vill förstöra vår planet. Inte ens extrem avkastning räcker tydligen för att gemene man ska investera i grön teknik.
Privatekonomiskt är det en no brainer att investera i solceller i SE4
Samhällsekonomiskt är det mer tveksamt att subventionera ett kraftslag som inte levererar någonting 85-90% av tiden

Frågan är hur lång payback är på en solcellsanläggning utan subventioner i ett bättre fungerande elprisområde som tex SE1
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev:
chaffis75 skrev:
Legato skrev:
Ja det är jättebra att några av alla de länder med underskott säkrar sin egen försörjning.

Då slipper kanske vi tillhandahålla el för resten av Europa och slipper investera i passe teknik idag.
Men landet Sverige4 har ju underskott på el.. Ja mitt land vill säga.. För när de gäller el är vi delade i fyra länder..
Sverige är bara ett land. Problemet är som sagt inte vår tillgång på el utan det faktum att SVK tjänar mer pengar när överföringen mellan regionerna fungerar uselt.

Hade vi haft ett fungerande system så hade SVK investerat miljarder i bättre överföringskapacitet. Istället vill regeringen att de ska pytsa ut bidrag till folket.

Det vanliga, lösa symptomen istället för problemet.
Där slog du huvudet på spiken

Problemet är brist på lokal planerbar produktion i södra Sverige efter att man lade ner kärnkraften

Detta försöker man nu laga genom att flytta el från andra områden.
Sydvästlänken kom till pga nedläggningen av Barsebäck

Att flytta energi från ena delen av landet till den andra adderar inget värde, det är bara ett dåligt sätt att försöka laga ett trasigt system.

Bygg ny planerbar elproduktion i södra Sverige istället
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Legato »

niklas12 skrev:
Legato skrev:
chaffis75 skrev:
Legato skrev:
Ja det är jättebra att några av alla de länder med underskott säkrar sin egen försörjning.

Då slipper kanske vi tillhandahålla el för resten av Europa och slipper investera i passe teknik idag.
Men landet Sverige4 har ju underskott på el.. Ja mitt land vill säga.. För när de gäller el är vi delade i fyra länder..
Sverige är bara ett land. Problemet är som sagt inte vår tillgång på el utan det faktum att SVK tjänar mer pengar när överföringen mellan regionerna fungerar uselt.

Hade vi haft ett fungerande system så hade SVK investerat miljarder i bättre överföringskapacitet. Istället vill regeringen att de ska pytsa ut bidrag till folket.

Det vanliga, lösa symptomen istället för problemet.
Där slog du huvudet på spiken

Problemet är brist på lokal planerbar produktion i södra Sverige efter att man lade ner kärnkraften

Detta försöker man nu laga genom att flytta el från andra områden.
Sydvästlänken kom till pga nedläggningen av Barsebäck

Att flytta energi från ena delen av landet till den andra adderar inget värde, det är bara ett dåligt sätt att försöka laga ett trasigt system.

Bygg ny planerbar elproduktion i södra Sverige istället
Du verkar ha en väldigt konstig definition av "värde".

Det är helt uppenbart att det skapar stora värden att flytta energin när den kan produceras billigast i norr och efterfrågan är som störst i söder.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av mans71 »

Om man nu är förhindrad av marknadsregler att sälja elen dyrare utanför Sverige, vilken effekt skulle det få om staten sänkte/avskaffade statliga pålagor så som skatter och moms på skatten, osv?
Model S P85DL+
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Dafro »

Legato skrev:
Skulle man tänka riktigt kortsiktigt och strunta i konsekvenserna för världen så skulle man väl iofs vara tacksam över att så många fortfarande inte investerat i solenergi trots den extrema avkastningen.

Det är helt absurt att man kan sälja sin el för 5:-/kWh när solen skiner som mest.

Det känna ofta som att folk vill förstöra vår planet. Inte ens extrem avkastning räcker tydligen för att gemene man ska investera i grön teknik.
Ja det är helt galet och jag har nu tagit in offert för att montera så många paneler det går, blir ca 26 kW totalt och får jag tre skapligt dyra år så är en avskriven på 5.
27,8 kWp solceller
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Ok det som är värdet för mig som konsument är elektriciteten, eller hur?
Så allting i den processen som inte innebär att tillverka elektricitet är icke värdeskapande aktiviteter.
Sen är det somliga icke värdeskapande aktiviteter som är praktiskt omöjligt att helt komma ifrån.

Så målet för att optimera processen är att minimera slöseriet.

Så överproduktionen i ena delen av landet som ska överföras till andra delen går emot all logik för modern industriell produktion
D0DBB2C0-F7A1-4CC4-8C65-D8B39DC168F0.jpeg
4398420D-6EA4-4A6D-9E8A-2ACDC1E2F4CC.jpeg
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Nect »

niklas12 skrev:
Legato skrev:
chaffis75 skrev:
Legato skrev:
Ja det är jättebra att några av alla de länder med underskott säkrar sin egen försörjning.

Då slipper kanske vi tillhandahålla el för resten av Europa och slipper investera i passe teknik idag.
Men landet Sverige4 har ju underskott på el.. Ja mitt land vill säga.. För när de gäller el är vi delade i fyra länder..
Sverige är bara ett land. Problemet är som sagt inte vår tillgång på el utan det faktum att SVK tjänar mer pengar när överföringen mellan regionerna fungerar uselt.

Hade vi haft ett fungerande system så hade SVK investerat miljarder i bättre överföringskapacitet. Istället vill regeringen att de ska pytsa ut bidrag till folket.

Det vanliga, lösa symptomen istället för problemet.
Där slog du huvudet på spiken

Problemet är brist på lokal planerbar produktion i södra Sverige efter att man lade ner kärnkraften

Detta försöker man nu laga genom att flytta el från andra områden.
Sydvästlänken kom till pga nedläggningen av Barsebäck

Att flytta energi från ena delen av landet till den andra adderar inget värde, det är bara ett dåligt sätt att försöka laga ett trasigt system.

Bygg ny planerbar elproduktion i södra Sverige istället
Precis!

Nämnde det i den andra tråden om kärnkraft tidigare. Då det är lite snack om frekvensregleringen. För att hålla den i schakt krävs rotationsenergi. Vilket det är främst våra vattenkraft och kärnkraftsverk står för. Utan den så blir systemet svårreglerat och den automatiska regleringen kan sluta fungera. Att enbart förlita sig på att skicka all ström från norr till söder hjälper inte till med frekvensregleringen i söder.

Det är just av denna anledningen till varför vattenkraften fanns i norr och kärnkraften i Söder. Men hela systemet sabbade politikerna snabbt utan att ens fundera på de långsiktiga konsekvenserna.

Det som gör det lite värre är att vindkraften och solcellerna orsakar mer instabilitet till systemet som måste kompenseras…

Väldigt kortfattat kan man säga att om produktionen är ojämn (eller förbrukare som kopplas in/ur) så kommer frekvensen åka upp/ner. När den ska försöka hållas på 50 Hz.


Edit:
Ps. Jag är varken för eller emot kärnkraft. Långsiktigt känns det sådär med avfallet. Men jag ser inget annat alternativ här och nu. Mer förnybart skulle innebära att vi kan minska kärnkraftsverkens produktion och nyttja dem mer som balansering/reserv till följd av mindre avfall.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

En stor ökning av kraftsslag med ryckig och oförutsägbar produktion belastar och sliter betydligt mer på alla komponenter i nätet.

Avvikelserna ökar hela tiden och det blir allt svårare att balansera pga den minskade svängmassan, finns bra info angående frekvensstabilitet från svk i länken

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/om- ... tabilitet/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Legato »

niklas12 skrev:
Ok det som är värdet för mig som konsument är elektriciteten, eller hur?
Så allting i den processen som inte innebär att tillverka elektricitet är icke värdeskapande aktiviteter.
Sen är det somliga icke värdeskapande aktiviteter som är praktiskt omöjligt att helt komma ifrån.

Så målet för att optimera processen är att minimera slöseriet.

Så överproduktionen i ena delen av landet som ska överföras till andra delen går emot all logik för modern industriell produktion
Återigen, du missar dels att det är värdeskapande att minska kostnader och dels missar du att det inte bara är elektricitet som är viktigt för konsumenten, lika viktigt är att få den vid rätt tid (såvida inte konsumenten har oändligt med lagringskapacitet).

När du påstår att det inte är värdeskapande att transportera elektricitet så säger du indirekt att det är ett felaktigt beslut att göra det. Det är helt uppenbart fel. Skulle inte elektriciteten transporteras skulle vinsterna för bolagen minska, konsumenterna skulle få betala högre priser och blackouts skulle bli frekventa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev:
niklas12 skrev:
Ok det som är värdet för mig som konsument är elektriciteten, eller hur?
Så allting i den processen som inte innebär att tillverka elektricitet är icke värdeskapande aktiviteter.
Sen är det somliga icke värdeskapande aktiviteter som är praktiskt omöjligt att helt komma ifrån.

Så målet för att optimera processen är att minimera slöseriet.

Så överproduktionen i ena delen av landet som ska överföras till andra delen går emot all logik för modern industriell produktion
Återigen, du missar dels att det är värdeskapande att minska kostnader och dels missar du att det inte bara är elektricitet som är viktigt för konsumenten, lika viktigt är att få den vid rätt tid (såvida inte konsumenten har oändligt med lagringskapacitet).

När du påstår att det inte är värdeskapande att transportera elektricitet så säger du indirekt att det är ett felaktigt beslut att göra det. Det är helt uppenbart fel. Skulle inte elektriciteten transporteras skulle vinsterna för bolagen minska, konsumenterna skulle få betala högre priser och blackouts skulle bli frekventa.
En optimal process producerar varan eller tjänsten där den behövs när den behövs i rätt antal och till rätt kvalitet.
Dvs om elbehovet finns i södra Sverige så ska precis tillräckligt mycket el för att täcka det behovet produceras i södra Sverige i just det ögonblicket elen behövs.

Så att då ha en överproduktion av el på andra sidan landet och transportera den elen till där behovet finns ingen bra process.

Om man har matsalen på 3e våningen så är det inte heller en bra idé att sätta spisen i källaren
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Legato »

niklas12 skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Ok det som är värdet för mig som konsument är elektriciteten, eller hur?
Så allting i den processen som inte innebär att tillverka elektricitet är icke värdeskapande aktiviteter.
Sen är det somliga icke värdeskapande aktiviteter som är praktiskt omöjligt att helt komma ifrån.

Så målet för att optimera processen är att minimera slöseriet.

Så överproduktionen i ena delen av landet som ska överföras till andra delen går emot all logik för modern industriell produktion
Återigen, du missar dels att det är värdeskapande att minska kostnader och dels missar du att det inte bara är elektricitet som är viktigt för konsumenten, lika viktigt är att få den vid rätt tid (såvida inte konsumenten har oändligt med lagringskapacitet).

När du påstår att det inte är värdeskapande att transportera elektricitet så säger du indirekt att det är ett felaktigt beslut att göra det. Det är helt uppenbart fel. Skulle inte elektriciteten transporteras skulle vinsterna för bolagen minska, konsumenterna skulle få betala högre priser och blackouts skulle bli frekventa.
En optimal process producerar varan eller tjänsten där den behövs när den behövs i rätt antal och till rätt kvalitet.
Dvs om elbehovet finns i södra Sverige så ska precis tillräckligt mycket el för att täcka det behovet produceras i södra Sverige i just det ögonblicket elen behövs.

Så att då ha en överproduktion av el på andra sidan landet och transportera den elen till där behovet finns ingen bra process.

Om man har matsalen på 3e våningen så är det inte heller en bra idé att sätta spisen i källaren
Fast nu var det ju inte fantasier vi diskuterade utan verklighet. I verkligheten är det uppenbart värdeskapande att transportera elen. Precis på samma sätt som glassgubben har nytta av sin frysbox och att det är värdeskapande att bära upp maten från spisen i källaren relativt att låta den stå kvar där och ruttna.

Du har dessutom fel i ditt påstående även givet en fantasivärld eftersom du fortsätter ignorera den helt centrala kostnadsaspekten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev:
niklas12 skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Ok det som är värdet för mig som konsument är elektriciteten, eller hur?
Så allting i den processen som inte innebär att tillverka elektricitet är icke värdeskapande aktiviteter.
Sen är det somliga icke värdeskapande aktiviteter som är praktiskt omöjligt att helt komma ifrån.

Så målet för att optimera processen är att minimera slöseriet.

Så överproduktionen i ena delen av landet som ska överföras till andra delen går emot all logik för modern industriell produktion
Återigen, du missar dels att det är värdeskapande att minska kostnader och dels missar du att det inte bara är elektricitet som är viktigt för konsumenten, lika viktigt är att få den vid rätt tid (såvida inte konsumenten har oändligt med lagringskapacitet).

När du påstår att det inte är värdeskapande att transportera elektricitet så säger du indirekt att det är ett felaktigt beslut att göra det. Det är helt uppenbart fel. Skulle inte elektriciteten transporteras skulle vinsterna för bolagen minska, konsumenterna skulle få betala högre priser och blackouts skulle bli frekventa.
En optimal process producerar varan eller tjänsten där den behövs när den behövs i rätt antal och till rätt kvalitet.
Dvs om elbehovet finns i södra Sverige så ska precis tillräckligt mycket el för att täcka det behovet produceras i södra Sverige i just det ögonblicket elen behövs.

Så att då ha en överproduktion av el på andra sidan landet och transportera den elen till där behovet finns ingen bra process.

Om man har matsalen på 3e våningen så är det inte heller en bra idé att sätta spisen i källaren
Fast nu var det ju inte fantasier vi diskuterade utan verklighet. I verkligheten är det uppenbart värdeskapande att transportera elen. Precis på samma sätt som glassgubben har nytta av sin frysbox och att det är värdeskapande att bära upp maten från spisen i källaren relativt att låta den stå kvar där och ruttna.

Du har dessutom fel i ditt påstående även givet en fantasivärld eftersom du fortsätter ignorera den helt centrala kostnadsaspekten.
Kostnadsaspekten för kraftsystemet verkar ha en väldigt låg prioritet.
Varför skulle man annars lägga ner fullt fungerande planerbar produktion ?

Om man ställer spisen på 3e våningen där den behövs så behöver man ingen som bär maten från källaren.
Man behöver inte heller någon dyr hiss.

Bygger man planerbar produktion där den behövs så behöver man inte överföra och styra el genom hela landet.
Man behöver inte heller bygga dyr överföringskapacitet Sydvästlänken kostade 7,5miljarder och tillför ingen el till nätet den bara flyttar elen

https://www.elinstallatoren.se/2021/09/ ... astlanken/
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Elof »

Om vi nu har en fullt fungerande (över)produktion i norr, så kan det väl vara klokt att transportera produkten istället för skrota den?

Vad det gäller svängmassa, måste man verkligen ha ett vattenkraftverk eller kärnkraftverk? Funkar det inte med en elmotor/generator i samma storleksklass som i kraftverken kompletterat med ett jättestort svänghjul?
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Nect »

Elof skrev:
Om vi nu har en fullt fungerande (över)produktion i norr, så kan det väl vara klokt att transportera produkten istället för skrota den?

Vad det gäller svängmassa, måste man verkligen ha ett vattenkraftverk eller kärnkraftverk? Funkar det inte med en elmotor/generator i samma storleksklass som i kraftverken kompletterat med ett jättestort svänghjul?
Lite osäker men tveksamt. För att rotationsenergin ska kunna ges ut till nätet måste den såldes vara ansluten till nätet som en producent. Dvs den måste bidra med ström för att påverka frekvensen.
Ska en motor kopplas in ska den först dra ström för att ge ström med en betydande svängmassa?

Teoretiskt borde det gå att styra med gigantiska batterier som laddar i/ur om vart annat. Men det krävs nog grymt stor anläggning för att motsvara t ex en turbin i ett stort vattenkraftverk?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av NiklasTesla »

niklas12 skrev:
Ok det som är värdet för mig som konsument är elektriciteten, eller hur?
Så allting i den processen som inte innebär att tillverka elektricitet är icke värdeskapande aktiviteter.
Sen är det somliga icke värdeskapande aktiviteter som är praktiskt omöjligt att helt komma ifrån.

Så målet för att optimera processen är att minimera slöseriet.

Så överproduktionen i ena delen av landet som ska överföras till andra delen går emot all logik för modern industriell produktion
Slöseri är inte bra men Just detta system (just in time samhället) som skapat så många problem vi ser idag.

Själv kommer jag från militären och logistik bland annat. Att man inte har lager på saker är galenskap (allt för kortsiktiga vinster).

MVH
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

NiklasTesla skrev:
niklas12 skrev:
Ok det som är värdet för mig som konsument är elektriciteten, eller hur?
Så allting i den processen som inte innebär att tillverka elektricitet är icke värdeskapande aktiviteter.
Sen är det somliga icke värdeskapande aktiviteter som är praktiskt omöjligt att helt komma ifrån.

Så målet för att optimera processen är att minimera slöseriet.

Så överproduktionen i ena delen av landet som ska överföras till andra delen går emot all logik för modern industriell produktion
Slöseri är inte bra men Just detta system (just in time samhället) som skapat så många problem vi ser idag.

Själv kommer jag från militären och logistik bland annat. Att man inte har lager på saker är galenskap (allt för kortsiktiga vinster).

MVH
Det finns idag inget rationellt och ekonomiskt försvarbart sätt att storskaligt lagra elektricitet.

Således behöver elektricitet produceras när den behövs där den behövs i rätt antal till rätt kvalitet.

Ja försvarsmakten är ju ett föredöme när det gäller slöseri det finns nog ingen annan verksamhet som ägnar sig åt värre kapitalförstörelse och slöseri med skattemedel

https://5dok.org/a-article/magnus-h%C3% ... m.dy482g5q


https://kkrva.se/helikopter-14-som-varnande-exempel/
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Jeppe_E »

Legato skrev:
Högsta elpriset jag sett någonsin i Baltikum just nu... Undrar om det blir ännu värre till vintern.

Baltikum.jpg

Den stora massan av folket och företagen har fasta avtal och betalar mellan 0,2 till 0,3 Euro per kWh.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Jeppe_E »

chaffis75 skrev:
Legato skrev:
Ja det är jättebra att några av alla de länder med underskott säkrar sin egen försörjning.

Då slipper kanske vi tillhandahålla el för resten av Europa och slipper investera i passe teknik idag.
Men landet Sverige4 har ju underskott på el.. Ja mitt land vill säga.. För när de gäller el är vi delade i fyra länder..

Nej, SE4 har inte underskott, SE4 exporterar i snitt 40% av all el som, transfereras från SE3. Sug på den...
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av MWall »

Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:
Legato skrev:
Ja det är jättebra att några av alla de länder med underskott säkrar sin egen försörjning.

Då slipper kanske vi tillhandahålla el för resten av Europa och slipper investera i passe teknik idag.
Men landet Sverige4 har ju underskott på el.. Ja mitt land vill säga.. För när de gäller el är vi delade i fyra länder..

Nej, SE4 har inte underskott, SE4 exporterar i snitt 40% av all el som, transfereras från SE3. Sug på den...

I snitt får jag tillräckligt med syre. Är bara drygt de där timmarna utan...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av chaffis75 »

Jeppe_E skrev:
chaffis75 skrev:
Legato skrev:
Ja det är jättebra att några av alla de länder med underskott säkrar sin egen försörjning.

Då slipper kanske vi tillhandahålla el för resten av Europa och slipper investera i passe teknik idag.
Men landet Sverige4 har ju underskott på el.. Ja mitt land vill säga.. För när de gäller el är vi delade i fyra länder..

Nej, SE4 har inte underskott, SE4 exporterar i snitt 40% av all el som, transfereras från SE3. Sug på den...
Man väljer själv hur djupt man vill stoppa huvudet i sanden..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar