Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:

Tycker dock det är rätt märkligt i ett elbilsforum att det är så många som tycks anse att energilagring aldrig kan bli aktuellt...
Klart man kan lagra energi. Men att lagra i konventionella batterier kan aldrig bli en sån lösning i stor skala. Finns ju problem med batterier också. Bristande tillgång, metaller, energi för tillverkning, slitage osv...
Tror du, liksom många andra, återigen tänker med utgångspunkten hur det ser ut idag.

Priser rasar och kapacitet ökar. Krävs ju dessutom mycket enklare batterier som inte behöver leverera alls samma effekt som till bilar.

Hade räckt med att en stor del av hushållen hade batterier så hade väldigt mycket av topparna reducerats bort.

Sen tror jag inte att det ska vara enbart batterier, finns ju mängder av alternativ som givetvis blir mer och mer konkurrenskraftiga ju längre tiden går.
Ja alternativet ny kärnkraft som baskraft låter som ett fantastiskt alternativ :D

Det tar även bort behovet att bygga lagring som inte egentligen tillför något värde utan endast behövs för att hantera problemet med väderberoende kraftkällor
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Legato »

niklas12 skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:

Tycker dock det är rätt märkligt i ett elbilsforum att det är så många som tycks anse att energilagring aldrig kan bli aktuellt...
Klart man kan lagra energi. Men att lagra i konventionella batterier kan aldrig bli en sån lösning i stor skala. Finns ju problem med batterier också. Bristande tillgång, metaller, energi för tillverkning, slitage osv...
Tror du, liksom många andra, återigen tänker med utgångspunkten hur det ser ut idag.

Priser rasar och kapacitet ökar. Krävs ju dessutom mycket enklare batterier som inte behöver leverera alls samma effekt som till bilar.

Hade räckt med att en stor del av hushållen hade batterier så hade väldigt mycket av topparna reducerats bort.

Sen tror jag inte att det ska vara enbart batterier, finns ju mängder av alternativ som givetvis blir mer och mer konkurrenskraftiga ju längre tiden går.
Ja alternativet ny kärnkraft som baskraft låter som ett fantastiskt alternativ :D

Det tar även bort behovet att bygga lagring som inte egentligen tillför något värde utan endast behövs för att hantera problemet med väderberoende kraftkällor
Inte tillför något värde? :lol:

Nej, om man både struntar i miljö och ekonomi så har du helt rätt. Vi får hoppas att de flesta andra inser att båda dessa faktorer är extremt viktiga dock.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Jag förstår att om man tillverkar och levererar el så finns det ett värde i det men vad tillför lagring för värde ?
Den billigaste elen tillverkar vi från kärnkraft

Andelen väderberoende kraftkällor i kraftsystemet har en direkt koppling till andelen fossila bränslen vi eldar.

Om vi tar Tyskland t.ex. hur mycket mer kol eldar de nu jämfört med innan kärnkraften lades ner.

Hur mycket olja eldade Sverige i Karlshamn innan vi lade ner kärnkraften?

Anledningen till att vi har kvar effektreserven i Karlshamn härstammar från nedläggningen av Barsebäck
Lurkern
Inlägg: 902
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Lurkern »

Ja, eftersom renewables har långt kvar tills de fungerar (måste få dem att ge stabil energi mha kringutrustning) är det bara fossila bränslen man kan köra med dem. Kärnkraft kör man på en nominell nivå, och då är ex. vindkraften meningslös då baskraften måste dimensioneras för en situation där det inte blåser när det är som kallast.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Nect »

MWall skrev:
Legato skrev:

Så du menar att problemet är att vi har så stor överföringskapacitet söderut? Ett alternativ till att bygga ännu mer energikällor vore att försämra vår överföringskapacitet? Låter inte så genomtänkt imo.

Mycket möjligt att EU är ett problem här. Men lösningen kan ju aldrig vara att vi själva ska producera ännu mer för att få ner våra priser när vi redan har ett gigantiskt överskott. Är ju helt orimligt.

Håller inte med om att 5000 MW som vi exporterade stora delar av gårdagen är "lite", inget annat land i Europa exporterade så mycket.

Det är ju inte direkt så att vi kan smälla upp Kärnkraftverk i övermorgon och lösa gaskrisen i Europa.
Ja det hade ju varit bättre om vi inte haft så stor överföringskapacitet. Då hade vi påverkats mindre av tyskarnas kris.

Orimligt kanske det är, men ser du något annat alternativ?

Ja det är lite oroligt i världen. Vi borde göra som Norge och skydda våra medborgare. Men det känns föga sannolikt.
Egentligen inte. Som marknaden är nu så kan du exportera 1 kWh för 5kr. Bara denna lilla export sätter då elpriset i Sverige till 5kr. Det högsta priset sätter nivån oavsett hur mycket som exporteras. Det är här det verkliga problemet ligger för oss kunsumenter. Energibolagen jublar…

Om vi hade ägt elnätet/elproduktionen själv som ”statligt elbolag” så hade överskottet kunna delas ut till den svenska befolkningen som kompensation.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

Nect skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:

Så du menar att problemet är att vi har så stor överföringskapacitet söderut? Ett alternativ till att bygga ännu mer energikällor vore att försämra vår överföringskapacitet? Låter inte så genomtänkt imo.

Mycket möjligt att EU är ett problem här. Men lösningen kan ju aldrig vara att vi själva ska producera ännu mer för att få ner våra priser när vi redan har ett gigantiskt överskott. Är ju helt orimligt.

Håller inte med om att 5000 MW som vi exporterade stora delar av gårdagen är "lite", inget annat land i Europa exporterade så mycket.

Det är ju inte direkt så att vi kan smälla upp Kärnkraftverk i övermorgon och lösa gaskrisen i Europa.
Ja det hade ju varit bättre om vi inte haft så stor överföringskapacitet. Då hade vi påverkats mindre av tyskarnas kris.

Orimligt kanske det är, men ser du något annat alternativ?

Ja det är lite oroligt i världen. Vi borde göra som Norge och skydda våra medborgare. Men det känns föga sannolikt.
Egentligen inte. Som marknaden är nu så kan du exportera 1 kWh för 5kr. Bara denna lilla export sätter då elpriset i Sverige till 5kr. Det högsta priset sätter nivån oavsett hur mycket som förbrukas. Det är här det verkliga problemet ligger.
Förbrukas det mindre så sjunker ju priset.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Legato »

niklas12 skrev:
Jag förstår att om man tillverkar och levererar el så finns det ett värde i det men vad tillför lagring för värde ?
Den billigaste elen tillverkar vi från kärnkraft
Du har alltså helt missat att elkonsumtionen varierar över tid? Att priserna är olika över dygnet? Intressant.

Och nej, kärnkraft är såklart långt ifrån billigast. Kärnkraft är bra på det sättet att den producerar jämnt och fossilfritt, men det är allt annat än billigt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Nect »

Fredrik j skrev:
Nect skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:

Så du menar att problemet är att vi har så stor överföringskapacitet söderut? Ett alternativ till att bygga ännu mer energikällor vore att försämra vår överföringskapacitet? Låter inte så genomtänkt imo.

Mycket möjligt att EU är ett problem här. Men lösningen kan ju aldrig vara att vi själva ska producera ännu mer för att få ner våra priser när vi redan har ett gigantiskt överskott. Är ju helt orimligt.

Håller inte med om att 5000 MW som vi exporterade stora delar av gårdagen är "lite", inget annat land i Europa exporterade så mycket.

Det är ju inte direkt så att vi kan smälla upp Kärnkraftverk i övermorgon och lösa gaskrisen i Europa.
Ja det hade ju varit bättre om vi inte haft så stor överföringskapacitet. Då hade vi påverkats mindre av tyskarnas kris.

Orimligt kanske det är, men ser du något annat alternativ?

Ja det är lite oroligt i världen. Vi borde göra som Norge och skydda våra medborgare. Men det känns föga sannolikt.
Egentligen inte. Som marknaden är nu så kan du exportera 1 kWh för 5kr. Bara denna lilla export sätter då elpriset i Sverige till 5kr. Det högsta priset sätter nivån oavsett hur mycket som förbrukas. Det är här det verkliga problemet ligger.
Förbrukas det mindre så sjunker ju priset.
Ja, men inte lär förbrukningen minska i de länderna som nu är beroende av import el?
Så länge de har kris och betalar bra får vi samtidigt betala det pris som vi exporterar för.
Spelar ingen roll om vi exporterar 1 kWh eller 1000 MWh. Det är priset den säljs för som sätter hela prisnivån.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
niklas12 skrev:
Jag förstår att om man tillverkar och levererar el så finns det ett värde i det men vad tillför lagring för värde ?
Den billigaste elen tillverkar vi från kärnkraft
Du har alltså helt missat att elkonsumtionen varierar över tid? Att priserna är olika över dygnet? Intressant.

Och nej, kärnkraft är såklart långt ifrån billigast. Kärnkraft är bra på det sättet att den producerar jämnt och fossilfritt, men det är allt annat än billigt.
Det är ju det fenomenet lagring i stor skala skulle kunna motverka. Om alla vill ladda batterier på nätterna och inte köpa något på dagarna kommer det ju påverka priset. Om man har tillräcklig kapacitet skulle man ju få ett pris som direkt följer produktionen.
Batterilagring är ju mest lönsamt om ingen annan har det.
niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev:
niklas12 skrev:
Jag förstår att om man tillverkar och levererar el så finns det ett värde i det men vad tillför lagring för värde ?
Den billigaste elen tillverkar vi från kärnkraft
Du har alltså helt missat att elkonsumtionen varierar över tid? Att priserna är olika över dygnet? Intressant.

Och nej, kärnkraft är såklart långt ifrån billigast. Kärnkraft är bra på det sättet att den producerar jämnt och fossilfritt, men det är allt annat än billigt.
Att du medvetet väljer att inte svara på frågan tolkar jag som att nej det skapar inget värde det tillför endast kostnader för att hantera problemen av väderberoende oplanerad produktion.

Och ju högre del väderberoende kraft ju högre kostnader för att hantera detta
niklas12
Inlägg: 2510
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Vi kan ta ett exempel.
Ponera att jag säljer glass.

Jag kan då välja att ha en glassmaskin som jag kan styra och tillverka och sälja glassen när jag har kunder som väntar.

Alternativt så kan jag skaffa en glassmaskin som producerar lite när den själv vill utan att man kan styra det och tillverka mängder med glass sälja en del och den andra delen får jag köra iväg till ett fryslager och tillbaka igen när kunderna efterfrågar det.
Alternativt så är det vindstilla och då ville inte maskinen tillverka och då är glassen slut
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Jeppe_E »

niklas12 skrev:
Jeppe_E skrev:
MWall skrev:
Jeppe_E skrev:
Swede1 skrev:
Inga personangrepp i tråden. Men gärna angrepp på folkvalda.

Titta vilket geni:

https://nyheteridag.se/skandal-att-olje ... elbristen/

MP går i opposition mot sin egen mupp politik. Otroligt att nån kan rösta på detta avskräde.

Systemfel. De säger vad som helst innan valet och sen kan de göra tvärtom, därför att….

Nej, fram för beslutande folkomröstningar enligt Schweiz modell.

Så slipper vi se ap-spelet.

Så här fungerar det i Schweiz, de blev rädda efter Fukushima katastrofen.

https://energiforsk.se/program/karnkraf ... -tyskland/

Antingen får vi ha kärnkraft eller olja/kol, välj själv pest eller kolera i en folkomröstning. Inom ett årtionde kanske vi kan komma ifrån det med nya tekniker.
men nyheteridag????

Är det inte bättre du länkar till Riks alternativa nyhetskanal, eller någon annan (o)tillförlitlig källa, som Elsas podd eller andra klimatförnekare?

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Hon skrev dock själv så på Twitter. Tror jag postade bilden på den tweeten tidigare i den här tråden.
Jag har inte mycket över för miljöpartiet, men för de som fortfarande hävdar att den nedlagda kärnkraften skulle göra att priset på elen minskade med 500% får nog tänka lite till. Detta handlar om 3 saker.

Den privatiserade elmarknaden, som drevs igenom av det blåa blocket (med stöd av det röda)
Elområdena
Elbrist i EU.

Inget annat.

Av 3400 MW som överförs mellan SE3 och SE4 så går ca 1500 på export. Det är alltså 44% av all el som transfereras... "överföringsbrist" Jomenvisst.
Skärmbild 2022-08-17 102326.png
Det är ingen som hävdat att priset skulle sänkas med 500%
Forskning på området har däremot fastslagit att priserna hade varit 30-50% lägre 2021 om man inte hade lagt ner Ringhals 1och2 om man gör samma beräkning för 2022 kommer den procentuella förändringen vara betydligt högre.

Vi kan inte i nuläget begränsa överföringen till Kontinenten pga de avtal vi ingått med EU
Jag ställer mig tveksam till att det faktiskt i verkligheten skulle inneburit billigare el, det hade lika gärna kunnat innebära en högre export. Det är ju trots allt marknadsstyrt och så länge som vi inte slår i överföringskapaciteten och har överflöd av el, så kommer priset aldrig att sänkas. 2021 exporterade vi 25,6 TWh. Det var mer än vi någonsin tidigare gjort. Så det är förstås en sak vad forskarna kommer fram till framför skärmen, med sina matematiska modeller. En annan sak är verkligheten på marknaden. Jag ser inte varför den procentuella förändringen skulle vara annorlunda 2022. Att sitta och bygga teoretiska modeller baserat på antagande är precis som vanligt... assumption is the mother of all f-ups.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

Som alla solcellsinnehavare insett så är det bra att ha produktionskapacitet när priset är högt. Tänk om vi hade haft kvar reaktorerna nu när priset är högt?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Jag förstår att om man tillverkar och levererar el så finns det ett värde i det men vad tillför lagring för värde ?
Den billigaste elen tillverkar vi från kärnkraft
Du har alltså helt missat att elkonsumtionen varierar över tid? Att priserna är olika över dygnet? Intressant.

Och nej, kärnkraft är såklart långt ifrån billigast. Kärnkraft är bra på det sättet att den producerar jämnt och fossilfritt, men det är allt annat än billigt.
Det är ju det fenomenet lagring i stor skala skulle kunna motverka. Om alla vill ladda batterier på nätterna och inte köpa något på dagarna kommer det ju påverka priset. Om man har tillräcklig kapacitet skulle man ju få ett pris som direkt följer produktionen.
Batterilagring är ju mest lönsamt om ingen annan har det.
Ja precis. Man skulle jämna ut tillgången och vind och sol skulle till stor del kunna vara baskraft.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Jeppe_E »

niklas12 skrev:
Vi kan ta ett exempel.
Ponera att jag säljer glass.

Jag kan då välja att ha en glassmaskin som jag kan styra och tillverka och sälja glassen när jag har kunder som väntar.

Alternativt så kan jag skaffa en glassmaskin som producerar lite när den själv vill utan att man kan styra det och tillverka mängder med glass sälja en del och den andra delen får jag köra iväg till ett fryslager och tillbaka igen när kunderna efterfrågar det.
Alternativt så är det vindstilla och då ville inte maskinen tillverka och då är glassen slut

Problemet är väl snarare då att din glassmaskin är dyrare än andra glassmaskiner och att du tjänar mindre per såld glass. Dessutom har du avfall från din glassmaskin som måste deponeras djupt ner i berggrunden. :roll:
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Legato »

niklas12 skrev:
Vi kan ta ett exempel.
Ponera att jag säljer glass.

Jag kan då välja att ha en glassmaskin som jag kan styra och tillverka och sälja glassen när jag har kunder som väntar.

Alternativt så kan jag skaffa en glassmaskin som producerar lite när den själv vill utan att man kan styra det och tillverka mängder med glass sälja en del och den andra delen får jag köra iväg till ett fryslager och tillbaka igen när kunderna efterfrågar det.
Alternativt så är det vindstilla och då ville inte maskinen tillverka och då är glassen slut
Bra exempel, men inte så bra slutsats. Att inte ha batterier är som att sälja glass utan frysbox.

Glassförsäljarna verkar ha insett att lagringen definitivt tillför värde.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Gargamel »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Jag förstår att om man tillverkar och levererar el så finns det ett värde i det men vad tillför lagring för värde ?
Den billigaste elen tillverkar vi från kärnkraft
Du har alltså helt missat att elkonsumtionen varierar över tid? Att priserna är olika över dygnet? Intressant.

Och nej, kärnkraft är såklart långt ifrån billigast. Kärnkraft är bra på det sättet att den producerar jämnt och fossilfritt, men det är allt annat än billigt.
Det är ju det fenomenet lagring i stor skala skulle kunna motverka. Om alla vill ladda batterier på nätterna och inte köpa något på dagarna kommer det ju påverka priset. Om man har tillräcklig kapacitet skulle man ju få ett pris som direkt följer produktionen.
Batterilagring är ju mest lönsamt om ingen annan har det.
Ja precis. Man skulle jämna ut tillgången och vind och sol skulle till stor del kunna vara baskraft.
Sol och vind kommer aldrig kunna vara baskraft, för de går inte att lita på att de kan leverera mer än 20% installerad effekt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av MWall »

Jeppe_E skrev:
niklas12 skrev:
Vi kan ta ett exempel.
Ponera att jag säljer glass.

Jag kan då välja att ha en glassmaskin som jag kan styra och tillverka och sälja glassen när jag har kunder som väntar.

Alternativt så kan jag skaffa en glassmaskin som producerar lite när den själv vill utan att man kan styra det och tillverka mängder med glass sälja en del och den andra delen får jag köra iväg till ett fryslager och tillbaka igen när kunderna efterfrågar det.
Alternativt så är det vindstilla och då ville inte maskinen tillverka och då är glassen slut

Problemet är väl snarare då att din glassmaskin är dyrare än andra glassmaskiner och att du tjänar mindre per såld glass. Dessutom har du avfall från din glassmaskin som måste deponeras djupt ner i berggrunden. :roll:

Fast det är ju inte sant. Den billiga glassmaskinen kan bara sälja glass när tillgången är god och priserna låga. Aldrig under värmeböljan på sommaren när kunderna skriker efter glass.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av MWall »

PS. Glass är en dålig liknelse då vi klarar oss utan det. El är närmast att betrakta som syre.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
niklas12 skrev:
Vi kan ta ett exempel.
Ponera att jag säljer glass.

Jag kan då välja att ha en glassmaskin som jag kan styra och tillverka och sälja glassen när jag har kunder som väntar.

Alternativt så kan jag skaffa en glassmaskin som producerar lite när den själv vill utan att man kan styra det och tillverka mängder med glass sälja en del och den andra delen får jag köra iväg till ett fryslager och tillbaka igen när kunderna efterfrågar det.
Alternativt så är det vindstilla och då ville inte maskinen tillverka och då är glassen slut

Problemet är väl snarare då att din glassmaskin är dyrare än andra glassmaskiner och att du tjänar mindre per såld glass. Dessutom har du avfall från din glassmaskin som måste deponeras djupt ner i berggrunden. :roll:
Ja. Nog svårt att sälja glass som kostar 4-5ggr mer än andra, och som dessutom skapar livsfarligt avfall. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
niklas12 skrev:
Jag förstår att om man tillverkar och levererar el så finns det ett värde i det men vad tillför lagring för värde ?
Den billigaste elen tillverkar vi från kärnkraft
Du har alltså helt missat att elkonsumtionen varierar över tid? Att priserna är olika över dygnet? Intressant.

Och nej, kärnkraft är såklart långt ifrån billigast. Kärnkraft är bra på det sättet att den producerar jämnt och fossilfritt, men det är allt annat än billigt.
Det är ju det fenomenet lagring i stor skala skulle kunna motverka. Om alla vill ladda batterier på nätterna och inte köpa något på dagarna kommer det ju påverka priset. Om man har tillräcklig kapacitet skulle man ju få ett pris som direkt följer produktionen.
Batterilagring är ju mest lönsamt om ingen annan har det.
Ja precis. Man skulle jämna ut tillgången och vind och sol skulle till stor del kunna vara baskraft.
Problemet är att lagring för hela energibehovet inte kommer uppstå över en natt. Under en relativt lång tid skulle vi stå där med otillräcklig kapacitet på lagringen.
Och det samtidigt som Zalman spår att ”traditionella elproducenter” har fått avveckla. Är det då man eldar fossilt?
Nu kommer det ju inte ske eftersom lagringskapacitet så det räcker kommer att ta så lång tid att ingen av oss kommer få uppleva att det blir färdigt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Jerker »

Vi får nu se resultatet av marknadskrafternas obegripliga mekanismer. Iaf obegripliga för de flesta, skulle jag tro. Varför ska jag betala samma pris för elen som den utländska köpare som betalar mest är beredd att betala för det överskott vi producerar? Det är ju inte så att de svenska producenterna skulle skadas av att vi i Sverige endast betalar det som det kostar att producera elen + ett rimligt påslag. Trots att Sverige har skött sig och ser till att ha tillräckligt med el och dessutom fossilfri så tvingas vi betala för att andra länder inte skött sig.

Jag förstår att det skulle kräva nån slags reglering från myndigheterna för att sätta ett rimligt pris för oss boende i Sverige och att det har sina byråkratiska komplikationer som alla producenter kommer att försöka hitta kryphål i. Men varför inte nån slags omvänd hävstång, så att priset här i Sverige visserligen varierar men bara med en bråkdel av vad den varierar för köpare utanför Sverige?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Jeppe_E »

MWall skrev:
Jeppe_E skrev:
niklas12 skrev:
Vi kan ta ett exempel.
Ponera att jag säljer glass.

Jag kan då välja att ha en glassmaskin som jag kan styra och tillverka och sälja glassen när jag har kunder som väntar.

Alternativt så kan jag skaffa en glassmaskin som producerar lite när den själv vill utan att man kan styra det och tillverka mängder med glass sälja en del och den andra delen får jag köra iväg till ett fryslager och tillbaka igen när kunderna efterfrågar det.
Alternativt så är det vindstilla och då ville inte maskinen tillverka och då är glassen slut

Problemet är väl snarare då att din glassmaskin är dyrare än andra glassmaskiner och att du tjänar mindre per såld glass. Dessutom har du avfall från din glassmaskin som måste deponeras djupt ner i berggrunden. :roll:

Fast det är ju inte sant. Den billiga glassmaskinen kan bara sälja glass när tillgången är god och priserna låga. Aldrig under värmeböljan på sommaren när kunderna skriker efter glass.
Så mitt påstående är inte sant för att ditt är rätt? Märkligt synsätt. Båda kan vara rätt, eller hur? För övrigt så producerar den billiga glassmaskinen ibland lika mycket glass som den dyra, utan avfall. Just nu producerar den dock glass. Ungefär hälften så många som den dyrare. Inte för att det på något sätt hjälper, eftersom Tyskarna är beredda att betala mer för glassen
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Trots att Sverige har skött sig och ser till att ha tillräckligt med el och dessutom fossilfri så tvingas vi betala för att andra länder inte skött sig.
Just nu betalar inte ”Sverige” för någon el. ”Sverige” säljer ju el skitdyrt och dessutom genom statliga företag.
Det är just nu svenska invånare som betalar för att andra länder behöver el. Pengarna behöver naturligtvis användas för att skydda vårt samhälle.
Problemet är ju oändligt mycket större för länder som måste importera el.
Sen bör vi i Sverige, som exportberoende nation, vara bekymrade över hur det går nere i Europa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Trots att Sverige har skött sig och ser till att ha tillräckligt med el och dessutom fossilfri så tvingas vi betala för att andra länder inte skött sig.
Just nu betalar inte ”Sverige” för någon el. ”Sverige” säljer ju el skitdyrt och dessutom genom statliga företag.
Det är just nu svenska invånare som betalar för att andra länder behöver el. Pengarna behöver naturligtvis användas för att skydda vårt samhälle.
Problemet är ju oändligt mycket större för länder som måste importera el.
Sen bör vi i Sverige, som exportberoende nation, vara bekymrade över hur det går nere i Europa.
Jo, det var precis det jag menade men formulerade mig otydligt.
Skriv svar