Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Moderator: Redaktion
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Jag undrar om någon vet vad det är för olja de eldar med och inte minst varifrån de importerar oljan? Det finns ”finare” oljor och så finns de riktiga ”shit ” oljor, typ spillolja med hög svavelhalt
Vattenfall försökte göra samma trick i Stenugnsund en bit in på 2000-talet men fick nobben av ägaren när opinionen blev för stark. Nu utreder man igen vad man ska göra med Europas största oljekraftverk Det är en sak att ha reservkraft (som ägaren tjänar stora pengar på) och en helt annan sak att profitera på miljön.
https://www.sttidningen.se/nyheter/sten ... 1.55599388
Vattenfall försökte göra samma trick i Stenugnsund en bit in på 2000-talet men fick nobben av ägaren när opinionen blev för stark. Nu utreder man igen vad man ska göra med Europas största oljekraftverk Det är en sak att ha reservkraft (som ägaren tjänar stora pengar på) och en helt annan sak att profitera på miljön.
https://www.sttidningen.se/nyheter/sten ... 1.55599388
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Det som var otydligt var om du ser skillnad på sverige (som tjänar mycket pengar nu) och svenskarna (som just nu får betala mer). Att sverige som samhälle betalar ut dessa inkomster till svenska individer är ju mycket bättre än att stoppa exporten.Jerker skrev:Jo, det var precis det jag menade men formulerade mig otydligt.Fredrik j skrev:Just nu betalar inte ”Sverige” för någon el. ”Sverige” säljer ju el skitdyrt och dessutom genom statliga företag.Jerker skrev:Trots att Sverige har skött sig och ser till att ha tillräckligt med el och dessutom fossilfri så tvingas vi betala för att andra länder inte skött sig.
Det är just nu svenska invånare som betalar för att andra länder behöver el. Pengarna behöver naturligtvis användas för att skydda vårt samhälle.
Problemet är ju oändligt mycket större för länder som måste importera el.
Sen bör vi i Sverige, som exportberoende nation, vara bekymrade över hur det går nere i Europa.
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Jag har inte menat att man ska stoppa exporten, bara att man skiljer på priset på exporten och priset till svenska kunder.Fredrik j skrev:Det som var otydligt var om du ser skillnad på sverige (som tjänar mycket pengar nu) och svenskarna (som just nu får betala mer). Att sverige som samhälle betalar ut dessa inkomster till svenska individer är ju mycket bättre än att stoppa exporten.Jerker skrev:Jo, det var precis det jag menade men formulerade mig otydligt.Fredrik j skrev:Just nu betalar inte ”Sverige” för någon el. ”Sverige” säljer ju el skitdyrt och dessutom genom statliga företag.Jerker skrev:Trots att Sverige har skött sig och ser till att ha tillräckligt med el och dessutom fossilfri så tvingas vi betala för att andra länder inte skött sig.
Det är just nu svenska invånare som betalar för att andra länder behöver el. Pengarna behöver naturligtvis användas för att skydda vårt samhälle.
Problemet är ju oändligt mycket större för länder som måste importera el.
Sen bör vi i Sverige, som exportberoende nation, vara bekymrade över hur det går nere i Europa.
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Stenungssund kommer att köra som reservkraft. Att ägaren tjänar pengar får vi hoppas, då de oväntat (för miljöpartister och sossar) är hjältar.+46 skrev:Jag undrar om någon vet vad det är för olja de eldar med och inte minst varifrån de importerar oljan? Det finns ”finare” oljor och så finns de riktiga ”shit ” oljor, typ spillolja med hög svavelhalt
Vattenfall försökte göra samma trick i Stenugnsund en bit in på 2000-talet men fick nobben av ägaren när opinionen blev för stark. Nu utreder man igen vad man ska göra med Europas största oljekraftverk Det är en sak att ha reservkraft (som ägaren tjänar stora pengar på) och en helt annan sak att profitera på miljön.
https://www.sttidningen.se/nyheter/sten ... 1.55599388
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Det är ju precis vad man gör när man delar ut svenska kraftnäts extrainkomster.Jerker skrev:Jag har inte menat att man ska stoppa exporten, bara att man skiljer på priset på exporten och priset till svenska kunder.Fredrik j skrev:Det som var otydligt var om du ser skillnad på sverige (som tjänar mycket pengar nu) och svenskarna (som just nu får betala mer). Att sverige som samhälle betalar ut dessa inkomster till svenska individer är ju mycket bättre än att stoppa exporten.Jerker skrev:Jo, det var precis det jag menade men formulerade mig otydligt.Fredrik j skrev:Just nu betalar inte ”Sverige” för någon el. ”Sverige” säljer ju el skitdyrt och dessutom genom statliga företag.Jerker skrev:Trots att Sverige har skött sig och ser till att ha tillräckligt med el och dessutom fossilfri så tvingas vi betala för att andra länder inte skött sig.
Det är just nu svenska invånare som betalar för att andra länder behöver el. Pengarna behöver naturligtvis användas för att skydda vårt samhälle.
Problemet är ju oändligt mycket större för länder som måste importera el.
Sen bör vi i Sverige, som exportberoende nation, vara bekymrade över hur det går nere i Europa.
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Jag har för mig att det strider mot EU's regelverk för den gemensamma marknaden. Men Vänsterpartiet har ju ett sådant förslag (nej, jag tänker inte göra detta politiskt).Jerker skrev:Jag har inte menat att man ska stoppa exporten, bara att man skiljer på priset på exporten och priset till svenska kunder.Fredrik j skrev:Det som var otydligt var om du ser skillnad på sverige (som tjänar mycket pengar nu) och svenskarna (som just nu får betala mer). Att sverige som samhälle betalar ut dessa inkomster till svenska individer är ju mycket bättre än att stoppa exporten.Jerker skrev:Jo, det var precis det jag menade men formulerade mig otydligt.Fredrik j skrev:Just nu betalar inte ”Sverige” för någon el. ”Sverige” säljer ju el skitdyrt och dessutom genom statliga företag.Jerker skrev:Trots att Sverige har skött sig och ser till att ha tillräckligt med el och dessutom fossilfri så tvingas vi betala för att andra länder inte skött sig.
Det är just nu svenska invånare som betalar för att andra länder behöver el. Pengarna behöver naturligtvis användas för att skydda vårt samhälle.
Problemet är ju oändligt mycket större för länder som måste importera el.
Sen bör vi i Sverige, som exportberoende nation, vara bekymrade över hur det går nere i Europa.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Anledningen till att vi införde elprisområden 2011 ärJerker skrev:Jag har inte menat att man ska stoppa exporten, bara att man skiljer på priset på exporten och priset till svenska kunder.Fredrik j skrev:Det som var otydligt var om du ser skillnad på sverige (som tjänar mycket pengar nu) och svenskarna (som just nu får betala mer). Att sverige som samhälle betalar ut dessa inkomster till svenska individer är ju mycket bättre än att stoppa exporten.Jerker skrev:Jo, det var precis det jag menade men formulerade mig otydligt.Fredrik j skrev:Just nu betalar inte ”Sverige” för någon el. ”Sverige” säljer ju el skitdyrt och dessutom genom statliga företag.Jerker skrev:Trots att Sverige har skött sig och ser till att ha tillräckligt med el och dessutom fossilfri så tvingas vi betala för att andra länder inte skött sig.
Det är just nu svenska invånare som betalar för att andra länder behöver el. Pengarna behöver naturligtvis användas för att skydda vårt samhälle.
Problemet är ju oändligt mycket större för länder som måste importera el.
Sen bör vi i Sverige, som exportberoende nation, vara bekymrade över hur det går nere i Europa.
Klagomål från Danmark som ledde till elområden
Den första november 2011 delades Sverige in i fyra elområden. Bakgrunden är att Dansk Energi för fem år sedan anmälde Svenska Kraftnät, som driver stamnätet, till EU-domstolen för att ha begränsat exporten och istället gynnat inhemska elkunder.
Svenska Kraftnät beslutade då om att införa elområden. Istället för att begränsa exporten ska marknadskrafterna styra vart elen hamnar. Följden har blivit att Sydsverige (elområde 4) har fått samma priser som i Själland.
Så om det inte vore för danskarnas stora importberoende så hade Sverige fortfarande haft 1 elområde.
Undrar varför Danmark är så beroende av import av el
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Anledningen till att vi införde elprisområden 2011 ärniklas12 skrev:Jag har inte menat att man ska stoppa exporten, bara att man skiljer på priset på exporten och priset till svenska kunder.Jerker skrev:
Det som var otydligt var om du ser skillnad på sverige (som tjänar mycket pengar nu) och svenskarna (som just nu får betala mer). Att sverige som samhälle betalar ut dessa inkomster till svenska individer är ju mycket bättre än att stoppa exporten.
Klagomål från Danmark som ledde till elområden
Den första november 2011 delades Sverige in i fyra elområden. Bakgrunden är att Dansk Energi för fem år sedan anmälde Svenska Kraftnät, som driver stamnätet, till EU-domstolen för att ha begränsat exporten och istället gynnat inhemska elkunder.
Svenska Kraftnät beslutade då om att införa elområden. Istället för att begränsa exporten ska marknadskrafterna styra vart elen hamnar. Följden har blivit att Sydsverige (elområde 4) har fått samma priser som i Själland.
Så om det inte vore för danskarnas stora importberoende så hade Sverige fortfarande haft 1 elområde.
Undrar varför Danmark är så beroende av import av el [/quote]
Det måste vara alla deras dyra kärnkraftverk de har som bara exploderar till höger och vänster.
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Så tack vare detta går det inte att lösa?niklas12 skrev:Anledningen till att vi införde elprisområden 2011 är Klagomål från Danmark som ledde till elområden.
Model S P85DL+
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Anledningen till att numera SE3 följer prisutvecklingen i SE4 är pga Sydvästlänken.
Så om vi kapar den skulle priserna falla i SE3 på bekostnad av skenade priser i SE4
https://www.svk.se/sydvastlanken
En annan sak att fundera på.
Hur mycket av elproduktionen försvinner i rena överföringsförluster pga att vi producerar elen i Norrland när vi behöver den i Skåne?
Så om vi kapar den skulle priserna falla i SE3 på bekostnad av skenade priser i SE4
https://www.svk.se/sydvastlanken
En annan sak att fundera på.
Hur mycket av elproduktionen försvinner i rena överföringsförluster pga att vi producerar elen i Norrland när vi behöver den i Skåne?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Majoriteten av förlusterna sker i de lokala näten. I stamnätet rör det sig om ett par procent.niklas12 skrev:Hur mycket av elproduktionen försvinner i rena överföringsförluster pga att vi producerar elen i Norrland när vi behöver den i Skåne?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Det låter väldigt lite, detta hittade jag från Svenska kraftnät.Niklas Z skrev:Majoriteten av förlusterna sker i de lokala näten. I stamnätet rör det sig om ett par procent.niklas12 skrev:Hur mycket av elproduktionen försvinner i rena överföringsförluster pga att vi producerar elen i Norrland när vi behöver den i Skåne?
Den momentana effektförlusten i ett eltransmissionssystem varierar kvadratiskt med strömmen, vilket normalt innebär en mycket kraftig variation mellan dag och natt. Vidare spelar överföringsavståndet mellan inmatning och uttag en stor roll på grtund av resistansen i ledningarna. Begreppet marginalförlust används för att beskriva detta, och uttrycks som procentuell förlustökning vid inmatning av en extra effektenhet.Marginalförlusterna i stamnätet vintertid från nätets nordligaste inmatningspunkt till ett tänkt uttag i Mellansverige är under dagtid i genomsnitt cirka 10 procent.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
De årliga förlusterna i stamnätet anges till 2,5-3 TWh, dvs ungefär två procent av den totala elproduktionen:niklas12 skrev:Det låter väldigt lite, detta hittade jag från Svenska kraftnät.Niklas Z skrev:Majoriteten av förlusterna sker i de lokala näten. I stamnätet rör det sig om ett par procent.niklas12 skrev:Hur mycket av elproduktionen försvinner i rena överföringsförluster pga att vi producerar elen i Norrland när vi behöver den i Skåne?
Den momentana effektförlusten i ett eltransmissionssystem varierar kvadratiskt med strömmen, vilket normalt innebär en mycket kraftig variation mellan dag och natt. Vidare spelar överföringsavståndet mellan inmatning och uttag en stor roll på grtund av resistansen i ledningarna. Begreppet marginalförlust används för att beskriva detta, och uttrycks som procentuell förlustökning vid inmatning av en extra effektenhet.Marginalförlusterna i stamnätet vintertid från nätets nordligaste inmatningspunkt till ett tänkt uttag i Mellansverige är under dagtid i genomsnitt cirka 10 procent.
https://www.nyteknik.se/popularteknik/s ... en-6369770
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Din länk är 13år gammal alltså från tiden vi fortfarande hade hyfsad tillgång till planerbar produktion i södra Sverige.Niklas Z skrev:De årliga förlusterna i stamnätet anges till 2,5-3 TWh, dvs ungefär två procent av den totala elproduktionen:niklas12 skrev:Det låter väldigt lite, detta hittade jag från Svenska kraftnät.Niklas Z skrev:Majoriteten av förlusterna sker i de lokala näten. I stamnätet rör det sig om ett par procent.niklas12 skrev:Hur mycket av elproduktionen försvinner i rena överföringsförluster pga att vi producerar elen i Norrland när vi behöver den i Skåne?
Den momentana effektförlusten i ett eltransmissionssystem varierar kvadratiskt med strömmen, vilket normalt innebär en mycket kraftig variation mellan dag och natt. Vidare spelar överföringsavståndet mellan inmatning och uttag en stor roll på grtund av resistansen i ledningarna. Begreppet marginalförlust används för att beskriva detta, och uttrycks som procentuell förlustökning vid inmatning av en extra effektenhet.Marginalförlusterna i stamnätet vintertid från nätets nordligaste inmatningspunkt till ett tänkt uttag i Mellansverige är under dagtid i genomsnitt cirka 10 procent.
https://www.nyteknik.se/popularteknik/s ... en-6369770
Ju mer el vi överför ju mer förluster får vi
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Ja, du själv gör ju så. Exakt det citat du skrev 14:39 finns i den länk jag gav, med samma stavfel och allt.niklas12 skrev:Din länk är 13år gammal alltså från tiden vi fortfarande hade hyfsad tillgång till planerbar produktion i södra Sverige.Niklas Z skrev:De årliga förlusterna i stamnätet anges till 2,5-3 TWh, dvs ungefär två procent av den totala elproduktionen:niklas12 skrev:Det låter väldigt lite, detta hittade jag från Svenska kraftnät.Niklas Z skrev:Majoriteten av förlusterna sker i de lokala näten. I stamnätet rör det sig om ett par procent.niklas12 skrev:Hur mycket av elproduktionen försvinner i rena överföringsförluster pga att vi producerar elen i Norrland när vi behöver den i Skåne?
Den momentana effektförlusten i ett eltransmissionssystem varierar kvadratiskt med strömmen, vilket normalt innebär en mycket kraftig variation mellan dag och natt. Vidare spelar överföringsavståndet mellan inmatning och uttag en stor roll på grtund av resistansen i ledningarna. Begreppet marginalförlust används för att beskriva detta, och uttrycks som procentuell förlustökning vid inmatning av en extra effektenhet.Marginalförlusterna i stamnätet vintertid från nätets nordligaste inmatningspunkt till ett tänkt uttag i Mellansverige är under dagtid i genomsnitt cirka 10 procent.
https://www.nyteknik.se/popularteknik/s ... en-6369770
Ju mer el vi överför ju mer förluster får vi
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Alltså, jag har inget emot marknadsekonomi, men detta är ju rent löjligt!
Och EU har många bra sidor, men detta är en av de absolut sämsta.
Och EU har många bra sidor, men detta är en av de absolut sämsta.
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Ja, du själv gör ju så. Exakt det citat du skrev 14:39 finns i den länk jag gav, med samma stavfel och allt.[/quote]niklas12 skrev:Din länk är 13år gammal alltså från tiden vi fortfarande hade hyfsad tillgång till planerbar produktion i södra Sverige.Niklas Z skrev:De årliga förlusterna i stamnätet anges till 2,5-3 TWh, dvs ungefär två procent av den totala elproduktionen:niklas12 skrev:Det låter väldigt lite, detta hittade jag från Svenska kraftnät.Niklas Z skrev:Majoriteten av förlusterna sker i de lokala näten. I stamnätet rör det sig om ett par procent.niklas12 skrev:Hur mycket av elproduktionen försvinner i rena överföringsförluster pga att vi producerar elen i Norrland när vi behöver den i Skåne?
Den momentana effektförlusten i ett eltransmissionssystem varierar kvadratiskt med strömmen, vilket normalt innebär en mycket kraftig variation mellan dag och natt. Vidare spelar överföringsavståndet mellan inmatning och uttag en stor roll på grtund av resistansen i ledningarna. Begreppet marginalförlust används för att beskriva detta, och uttrycks som procentuell förlustökning vid inmatning av en extra effektenhet.Marginalförlusterna i stamnätet vintertid från nätets nordligaste inmatningspunkt till ett tänkt uttag i Mellansverige är under dagtid i genomsnitt cirka 10 procent.
https://www.nyteknik.se/popularteknik/s ... en-6369770
Ju mer el vi överför ju mer förluster får vi
Absolut hur man gör uträkningen av effektförluster och de generella överföringsförlusterna mellan punkterna har säkert inte ändrat sig.
Däremot siffran 2.5-3twh är troligtvis betydligt högre idag
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Högsta elpriset jag sett någonsin i Baltikum just nu... Undrar om det blir ännu värre till vintern.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
4000 är ett tak man satt för att "oändligt" inte är ett ok pris att sätta när det helt enkelt inte finns el att köpa.Legato skrev:Högsta elpriset jag sett någonsin i Baltikum just nu... Undrar om det blir ännu värre till vintern.
Tesla M3 LR..
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Det står dig fritt att spekulera i det, men även om den skulle dubblas så är inte andelen speciellt hög.niklas12 skrev:Däremot siffran 2.5-3twh är troligtvis betydligt högre idag
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Jag tror inte man värmer bostäder med el i så stor utsträckning i Baltikum faktiskt. Det är nog mest gas och kol. Till vintern lär det brännas en hel del fossila bränslen. Det där med att värma husen med el är väl en nordisk grej?Legato skrev:Högsta elpriset jag sett någonsin i Baltikum just nu... Undrar om det blir ännu värre till vintern.
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Det kommer troligtvis ligga kvar på höga nivåer fram tills ny kraftkällor är på plats.Legato skrev:Högsta elpriset jag sett någonsin i Baltikum just nu... Undrar om det blir ännu värre till vintern.
Vattenfall bygger ny kärnkraft i Estland
https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/vatt ... -i-estland
Och polen kommer också bygga ny kärnkraft som kommer hjälpa till
https://energiforsk.se/program/karnkraf ... karnkraft/
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Säkert, men konkurrensen om elen ökar då över övriga Europa och gissningsvis sticker priset ytterligare (/elen stängs av än mer frekvent).Fredrik j skrev:Jag tror inte man värmer bostäder med el i så stor utsträckning i Baltikum faktiskt. Det är nog mest gas och kol. Till vintern lär det brännas en hel del fossila bränslen. Det där med att värma husen med el är väl en nordisk grej?Legato skrev:Högsta elpriset jag sett någonsin i Baltikum just nu... Undrar om det blir ännu värre till vintern.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
Som eventuellt är klara om tio år... Väldigt låg relevans för nuläget.niklas12 skrev:Det kommer troligtvis ligga kvar på höga nivåer fram tills ny kraftkällor är på plats.Legato skrev:Högsta elpriset jag sett någonsin i Baltikum just nu... Undrar om det blir ännu värre till vintern.
Vattenfall bygger ny kärnkraft i Estland
https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/vatt ... -i-estland
Och polen kommer också bygga ny kärnkraft som kommer hjälpa till
https://energiforsk.se/program/karnkraf ... karnkraft/
Vi får verkligen hoppas att kriget är över då sedan länge och att man byggt ut sol, vind och lagring i resten av Europa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar
10år är lång tid men inte lika länge som det tar att få klart en vindkraftspark i Sverige.Legato skrev:Som eventuellt är klara om tio år... Väldigt låg relevans för nuläget.niklas12 skrev:Det kommer troligtvis ligga kvar på höga nivåer fram tills ny kraftkällor är på plats.Legato skrev:Högsta elpriset jag sett någonsin i Baltikum just nu... Undrar om det blir ännu värre till vintern.
Vattenfall bygger ny kärnkraft i Estland
https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/vatt ... -i-estland
Och polen kommer också bygga ny kärnkraft som kommer hjälpa till
https://energiforsk.se/program/karnkraf ... karnkraft/
Vi får verkligen hoppas att kriget är över då sedan länge och att man byggt ut sol, vind och lagring i resten av Europa.
Skönt att det finns några länder med långsiktigt tänk och en plan med sitt kraftsystem.
Ny kärnkraft i Sverige kan byggas på 3år resten är byråkrati och administration
https://www.fortum.se/om-oss/nyheter/bl ... lt-mojligt