Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av +46 »

Jag undrar om någon vet vad det är för olja de eldar med och inte minst varifrån de importerar oljan? Det finns ”finare” oljor och så finns de riktiga ”shit ” oljor, typ spillolja med hög svavelhalt
Vattenfall försökte göra samma trick i Stenugnsund en bit in på 2000-talet men fick nobben av ägaren när opinionen blev för stark. Nu utreder man igen vad man ska göra med Europas största oljekraftverk Det är en sak att ha reservkraft (som ägaren tjänar stora pengar på) och en helt annan sak att profitera på miljön.
https://www.sttidningen.se/nyheter/sten ... 1.55599388
Installerat 13,2 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Trots att Sverige har skött sig och ser till att ha tillräckligt med el och dessutom fossilfri så tvingas vi betala för att andra länder inte skött sig.
Just nu betalar inte ”Sverige” för någon el. ”Sverige” säljer ju el skitdyrt och dessutom genom statliga företag.
Det är just nu svenska invånare som betalar för att andra länder behöver el. Pengarna behöver naturligtvis användas för att skydda vårt samhälle.
Problemet är ju oändligt mycket större för länder som måste importera el.
Sen bör vi i Sverige, som exportberoende nation, vara bekymrade över hur det går nere i Europa.
Jo, det var precis det jag menade men formulerade mig otydligt.
Det som var otydligt var om du ser skillnad på sverige (som tjänar mycket pengar nu) och svenskarna (som just nu får betala mer). Att sverige som samhälle betalar ut dessa inkomster till svenska individer är ju mycket bättre än att stoppa exporten.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Trots att Sverige har skött sig och ser till att ha tillräckligt med el och dessutom fossilfri så tvingas vi betala för att andra länder inte skött sig.
Just nu betalar inte ”Sverige” för någon el. ”Sverige” säljer ju el skitdyrt och dessutom genom statliga företag.
Det är just nu svenska invånare som betalar för att andra länder behöver el. Pengarna behöver naturligtvis användas för att skydda vårt samhälle.
Problemet är ju oändligt mycket större för länder som måste importera el.
Sen bör vi i Sverige, som exportberoende nation, vara bekymrade över hur det går nere i Europa.
Jo, det var precis det jag menade men formulerade mig otydligt.
Det som var otydligt var om du ser skillnad på sverige (som tjänar mycket pengar nu) och svenskarna (som just nu får betala mer). Att sverige som samhälle betalar ut dessa inkomster till svenska individer är ju mycket bättre än att stoppa exporten.
Jag har inte menat att man ska stoppa exporten, bara att man skiljer på priset på exporten och priset till svenska kunder.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Lurkern »

+46 skrev:
Jag undrar om någon vet vad det är för olja de eldar med och inte minst varifrån de importerar oljan? Det finns ”finare” oljor och så finns de riktiga ”shit ” oljor, typ spillolja med hög svavelhalt
Vattenfall försökte göra samma trick i Stenugnsund en bit in på 2000-talet men fick nobben av ägaren när opinionen blev för stark. Nu utreder man igen vad man ska göra med Europas största oljekraftverk Det är en sak att ha reservkraft (som ägaren tjänar stora pengar på) och en helt annan sak att profitera på miljön.
https://www.sttidningen.se/nyheter/sten ... 1.55599388
Stenungssund kommer att köra som reservkraft. Att ägaren tjänar pengar får vi hoppas, då de oväntat (för miljöpartister och sossar) är hjältar.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Trots att Sverige har skött sig och ser till att ha tillräckligt med el och dessutom fossilfri så tvingas vi betala för att andra länder inte skött sig.
Just nu betalar inte ”Sverige” för någon el. ”Sverige” säljer ju el skitdyrt och dessutom genom statliga företag.
Det är just nu svenska invånare som betalar för att andra länder behöver el. Pengarna behöver naturligtvis användas för att skydda vårt samhälle.
Problemet är ju oändligt mycket större för länder som måste importera el.
Sen bör vi i Sverige, som exportberoende nation, vara bekymrade över hur det går nere i Europa.
Jo, det var precis det jag menade men formulerade mig otydligt.
Det som var otydligt var om du ser skillnad på sverige (som tjänar mycket pengar nu) och svenskarna (som just nu får betala mer). Att sverige som samhälle betalar ut dessa inkomster till svenska individer är ju mycket bättre än att stoppa exporten.
Jag har inte menat att man ska stoppa exporten, bara att man skiljer på priset på exporten och priset till svenska kunder.
Det är ju precis vad man gör när man delar ut svenska kraftnäts extrainkomster.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Trots att Sverige har skött sig och ser till att ha tillräckligt med el och dessutom fossilfri så tvingas vi betala för att andra länder inte skött sig.
Just nu betalar inte ”Sverige” för någon el. ”Sverige” säljer ju el skitdyrt och dessutom genom statliga företag.
Det är just nu svenska invånare som betalar för att andra länder behöver el. Pengarna behöver naturligtvis användas för att skydda vårt samhälle.
Problemet är ju oändligt mycket större för länder som måste importera el.
Sen bör vi i Sverige, som exportberoende nation, vara bekymrade över hur det går nere i Europa.
Jo, det var precis det jag menade men formulerade mig otydligt.
Det som var otydligt var om du ser skillnad på sverige (som tjänar mycket pengar nu) och svenskarna (som just nu får betala mer). Att sverige som samhälle betalar ut dessa inkomster till svenska individer är ju mycket bättre än att stoppa exporten.
Jag har inte menat att man ska stoppa exporten, bara att man skiljer på priset på exporten och priset till svenska kunder.
Jag har för mig att det strider mot EU's regelverk för den gemensamma marknaden. Men Vänsterpartiet har ju ett sådant förslag (nej, jag tänker inte göra detta politiskt).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Trots att Sverige har skött sig och ser till att ha tillräckligt med el och dessutom fossilfri så tvingas vi betala för att andra länder inte skött sig.
Just nu betalar inte ”Sverige” för någon el. ”Sverige” säljer ju el skitdyrt och dessutom genom statliga företag.
Det är just nu svenska invånare som betalar för att andra länder behöver el. Pengarna behöver naturligtvis användas för att skydda vårt samhälle.
Problemet är ju oändligt mycket större för länder som måste importera el.
Sen bör vi i Sverige, som exportberoende nation, vara bekymrade över hur det går nere i Europa.
Jo, det var precis det jag menade men formulerade mig otydligt.
Det som var otydligt var om du ser skillnad på sverige (som tjänar mycket pengar nu) och svenskarna (som just nu får betala mer). Att sverige som samhälle betalar ut dessa inkomster till svenska individer är ju mycket bättre än att stoppa exporten.
Jag har inte menat att man ska stoppa exporten, bara att man skiljer på priset på exporten och priset till svenska kunder.
Anledningen till att vi införde elprisområden 2011 är

Klagomål från Danmark som ledde till elområden

Den första november 2011 delades Sverige in i fyra elområden. Bakgrunden är att Dansk Energi för fem år sedan anmälde Svenska Kraftnät, som driver stamnätet, till EU-domstolen för att ha begränsat exporten och istället gynnat inhemska elkunder.

Svenska Kraftnät beslutade då om att införa elområden. Istället för att begränsa exporten ska marknadskrafterna styra vart elen hamnar. Följden har blivit att Sydsverige (elområde 4) har fått samma priser som i Själland.

Så om det inte vore för danskarnas stora importberoende så hade Sverige fortfarande haft 1 elområde.
Undrar varför Danmark är så beroende av import av el :roll:
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Gargamel »

niklas12 skrev:
Jerker skrev:

Det som var otydligt var om du ser skillnad på sverige (som tjänar mycket pengar nu) och svenskarna (som just nu får betala mer). Att sverige som samhälle betalar ut dessa inkomster till svenska individer är ju mycket bättre än att stoppa exporten.
Jag har inte menat att man ska stoppa exporten, bara att man skiljer på priset på exporten och priset till svenska kunder.
Anledningen till att vi införde elprisområden 2011 är

Klagomål från Danmark som ledde till elområden

Den första november 2011 delades Sverige in i fyra elområden. Bakgrunden är att Dansk Energi för fem år sedan anmälde Svenska Kraftnät, som driver stamnätet, till EU-domstolen för att ha begränsat exporten och istället gynnat inhemska elkunder.

Svenska Kraftnät beslutade då om att införa elområden. Istället för att begränsa exporten ska marknadskrafterna styra vart elen hamnar. Följden har blivit att Sydsverige (elområde 4) har fått samma priser som i Själland.

Så om det inte vore för danskarnas stora importberoende så hade Sverige fortfarande haft 1 elområde.
Undrar varför Danmark är så beroende av import av el :roll:[/quote]

Det måste vara alla deras dyra kärnkraftverk de har som bara exploderar till höger och vänster.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av mans71 »

niklas12 skrev:
Anledningen till att vi införde elprisområden 2011 är Klagomål från Danmark som ledde till elområden.
Så tack vare detta går det inte att lösa?

Model S P85DL+
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Anledningen till att numera SE3 följer prisutvecklingen i SE4 är pga Sydvästlänken.
Så om vi kapar den skulle priserna falla i SE3 på bekostnad av skenade priser i SE4

https://www.svk.se/sydvastlanken

En annan sak att fundera på.
Hur mycket av elproduktionen försvinner i rena överföringsförluster pga att vi producerar elen i Norrland när vi behöver den i Skåne?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Niklas Z »

niklas12 skrev:
Hur mycket av elproduktionen försvinner i rena överföringsförluster pga att vi producerar elen i Norrland när vi behöver den i Skåne?
Majoriteten av förlusterna sker i de lokala näten. I stamnätet rör det sig om ett par procent.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Niklas Z skrev:
niklas12 skrev:
Hur mycket av elproduktionen försvinner i rena överföringsförluster pga att vi producerar elen i Norrland när vi behöver den i Skåne?
Majoriteten av förlusterna sker i de lokala näten. I stamnätet rör det sig om ett par procent.
Det låter väldigt lite, detta hittade jag från Svenska kraftnät.

Den momentana effektförlusten i ett eltransmissionssystem varierar kvadratiskt med strömmen, vilket normalt innebär en mycket kraftig variation mellan dag och natt. Vidare spelar överföringsavståndet mellan inmatning och uttag en stor roll på grtund av resistansen i ledningarna. Begreppet marginalförlust används för att beskriva detta, och uttrycks som procentuell förlustökning vid inmatning av en extra effektenhet.Marginalförlusterna i stamnätet vintertid från nätets nordligaste inmatningspunkt till ett tänkt uttag i Mellansverige är under dagtid i genomsnitt cirka 10 procent.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Niklas Z »

niklas12 skrev:
Niklas Z skrev:
niklas12 skrev:
Hur mycket av elproduktionen försvinner i rena överföringsförluster pga att vi producerar elen i Norrland när vi behöver den i Skåne?
Majoriteten av förlusterna sker i de lokala näten. I stamnätet rör det sig om ett par procent.
Det låter väldigt lite, detta hittade jag från Svenska kraftnät.

Den momentana effektförlusten i ett eltransmissionssystem varierar kvadratiskt med strömmen, vilket normalt innebär en mycket kraftig variation mellan dag och natt. Vidare spelar överföringsavståndet mellan inmatning och uttag en stor roll på grtund av resistansen i ledningarna. Begreppet marginalförlust används för att beskriva detta, och uttrycks som procentuell förlustökning vid inmatning av en extra effektenhet.Marginalförlusterna i stamnätet vintertid från nätets nordligaste inmatningspunkt till ett tänkt uttag i Mellansverige är under dagtid i genomsnitt cirka 10 procent.
De årliga förlusterna i stamnätet anges till 2,5-3 TWh, dvs ungefär två procent av den totala elproduktionen:
https://www.nyteknik.se/popularteknik/s ... en-6369770
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Niklas Z skrev:
niklas12 skrev:
Niklas Z skrev:
niklas12 skrev:
Hur mycket av elproduktionen försvinner i rena överföringsförluster pga att vi producerar elen i Norrland när vi behöver den i Skåne?
Majoriteten av förlusterna sker i de lokala näten. I stamnätet rör det sig om ett par procent.
Det låter väldigt lite, detta hittade jag från Svenska kraftnät.

Den momentana effektförlusten i ett eltransmissionssystem varierar kvadratiskt med strömmen, vilket normalt innebär en mycket kraftig variation mellan dag och natt. Vidare spelar överföringsavståndet mellan inmatning och uttag en stor roll på grtund av resistansen i ledningarna. Begreppet marginalförlust används för att beskriva detta, och uttrycks som procentuell förlustökning vid inmatning av en extra effektenhet.Marginalförlusterna i stamnätet vintertid från nätets nordligaste inmatningspunkt till ett tänkt uttag i Mellansverige är under dagtid i genomsnitt cirka 10 procent.
De årliga förlusterna i stamnätet anges till 2,5-3 TWh, dvs ungefär två procent av den totala elproduktionen:
https://www.nyteknik.se/popularteknik/s ... en-6369770
Din länk är 13år gammal alltså från tiden vi fortfarande hade hyfsad tillgång till planerbar produktion i södra Sverige.
Ju mer el vi överför ju mer förluster får vi
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Niklas Z »

niklas12 skrev:
Niklas Z skrev:
niklas12 skrev:
Niklas Z skrev:
niklas12 skrev:
Hur mycket av elproduktionen försvinner i rena överföringsförluster pga att vi producerar elen i Norrland när vi behöver den i Skåne?
Majoriteten av förlusterna sker i de lokala näten. I stamnätet rör det sig om ett par procent.
Det låter väldigt lite, detta hittade jag från Svenska kraftnät.

Den momentana effektförlusten i ett eltransmissionssystem varierar kvadratiskt med strömmen, vilket normalt innebär en mycket kraftig variation mellan dag och natt. Vidare spelar överföringsavståndet mellan inmatning och uttag en stor roll på grtund av resistansen i ledningarna. Begreppet marginalförlust används för att beskriva detta, och uttrycks som procentuell förlustökning vid inmatning av en extra effektenhet.Marginalförlusterna i stamnätet vintertid från nätets nordligaste inmatningspunkt till ett tänkt uttag i Mellansverige är under dagtid i genomsnitt cirka 10 procent.
De årliga förlusterna i stamnätet anges till 2,5-3 TWh, dvs ungefär två procent av den totala elproduktionen:
https://www.nyteknik.se/popularteknik/s ... en-6369770
Din länk är 13år gammal alltså från tiden vi fortfarande hade hyfsad tillgång till planerbar produktion i södra Sverige.
Ju mer el vi överför ju mer förluster får vi
Ja, du själv gör ju så. Exakt det citat du skrev 14:39 finns i den länk jag gav, med samma stavfel och allt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Jerker »

Alltså, jag har inget emot marknadsekonomi, men detta är ju rent löjligt!

Och EU har många bra sidor, men detta är en av de absolut sämsta.
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

niklas12 skrev:
Niklas Z skrev:
niklas12 skrev:
Niklas Z skrev:
niklas12 skrev:
Hur mycket av elproduktionen försvinner i rena överföringsförluster pga att vi producerar elen i Norrland när vi behöver den i Skåne?
Majoriteten av förlusterna sker i de lokala näten. I stamnätet rör det sig om ett par procent.
Det låter väldigt lite, detta hittade jag från Svenska kraftnät.

Den momentana effektförlusten i ett eltransmissionssystem varierar kvadratiskt med strömmen, vilket normalt innebär en mycket kraftig variation mellan dag och natt. Vidare spelar överföringsavståndet mellan inmatning och uttag en stor roll på grtund av resistansen i ledningarna. Begreppet marginalförlust används för att beskriva detta, och uttrycks som procentuell förlustökning vid inmatning av en extra effektenhet.Marginalförlusterna i stamnätet vintertid från nätets nordligaste inmatningspunkt till ett tänkt uttag i Mellansverige är under dagtid i genomsnitt cirka 10 procent.
De årliga förlusterna i stamnätet anges till 2,5-3 TWh, dvs ungefär två procent av den totala elproduktionen:
https://www.nyteknik.se/popularteknik/s ... en-6369770
Din länk är 13år gammal alltså från tiden vi fortfarande hade hyfsad tillgång till planerbar produktion i södra Sverige.
Ju mer el vi överför ju mer förluster får vi
Ja, du själv gör ju så. Exakt det citat du skrev 14:39 finns i den länk jag gav, med samma stavfel och allt.[/quote]

Absolut hur man gör uträkningen av effektförluster och de generella överföringsförlusterna mellan punkterna har säkert inte ändrat sig.
Däremot siffran 2.5-3twh är troligtvis betydligt högre idag
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Legato »

Högsta elpriset jag sett någonsin i Baltikum just nu... Undrar om det blir ännu värre till vintern.

Baltikum.jpg
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av IcePic »

Legato skrev:
Högsta elpriset jag sett någonsin i Baltikum just nu... Undrar om det blir ännu värre till vintern.
Baltikum.jpg
4000 är ett tak man satt för att "oändligt" inte är ett ok pris att sätta när det helt enkelt inte finns el att köpa.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Niklas Z »

niklas12 skrev:
Däremot siffran 2.5-3twh är troligtvis betydligt högre idag
Det står dig fritt att spekulera i det, men även om den skulle dubblas så är inte andelen speciellt hög.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Högsta elpriset jag sett någonsin i Baltikum just nu... Undrar om det blir ännu värre till vintern.

Baltikum.jpg
Jag tror inte man värmer bostäder med el i så stor utsträckning i Baltikum faktiskt. Det är nog mest gas och kol. Till vintern lär det brännas en hel del fossila bränslen. Det där med att värma husen med el är väl en nordisk grej?
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev:
Högsta elpriset jag sett någonsin i Baltikum just nu... Undrar om det blir ännu värre till vintern.

Baltikum.jpg
Det kommer troligtvis ligga kvar på höga nivåer fram tills ny kraftkällor är på plats.

Vattenfall bygger ny kärnkraft i Estland
https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/vatt ... -i-estland

Och polen kommer också bygga ny kärnkraft som kommer hjälpa till
https://energiforsk.se/program/karnkraf ... karnkraft/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Högsta elpriset jag sett någonsin i Baltikum just nu... Undrar om det blir ännu värre till vintern.

Baltikum.jpg
Jag tror inte man värmer bostäder med el i så stor utsträckning i Baltikum faktiskt. Det är nog mest gas och kol. Till vintern lär det brännas en hel del fossila bränslen. Det där med att värma husen med el är väl en nordisk grej?
Säkert, men konkurrensen om elen ökar då över övriga Europa och gissningsvis sticker priset ytterligare (/elen stängs av än mer frekvent).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Legato »

niklas12 skrev:
Legato skrev:
Högsta elpriset jag sett någonsin i Baltikum just nu... Undrar om det blir ännu värre till vintern.

Baltikum.jpg
Det kommer troligtvis ligga kvar på höga nivåer fram tills ny kraftkällor är på plats.

Vattenfall bygger ny kärnkraft i Estland
https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/vatt ... -i-estland

Och polen kommer också bygga ny kärnkraft som kommer hjälpa till
https://energiforsk.se/program/karnkraf ... karnkraft/
Som eventuellt är klara om tio år... Väldigt låg relevans för nuläget.

Vi får verkligen hoppas att kriget är över då sedan länge och att man byggt ut sol, vind och lagring i resten av Europa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev:
niklas12 skrev:
Legato skrev:
Högsta elpriset jag sett någonsin i Baltikum just nu... Undrar om det blir ännu värre till vintern.

Baltikum.jpg
Det kommer troligtvis ligga kvar på höga nivåer fram tills ny kraftkällor är på plats.

Vattenfall bygger ny kärnkraft i Estland
https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/vatt ... -i-estland

Och polen kommer också bygga ny kärnkraft som kommer hjälpa till
https://energiforsk.se/program/karnkraf ... karnkraft/
Som eventuellt är klara om tio år... Väldigt låg relevans för nuläget.

Vi får verkligen hoppas att kriget är över då sedan länge och att man byggt ut sol, vind och lagring i resten av Europa.
10år är lång tid men inte lika länge som det tar att få klart en vindkraftspark i Sverige.

Skönt att det finns några länder med långsiktigt tänk och en plan med sitt kraftsystem.

Ny kärnkraft i Sverige kan byggas på 3år resten är byråkrati och administration

https://www.fortum.se/om-oss/nyheter/bl ... lt-mojligt
Skriv svar