Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av JGur »

Media basunerar ut igen att 70.000 liter olja bränns i Karlshamnverket per timme.

Eftersom stora (skrämmande) tal alltid ska ställas i proportion till något, ref Hans Rosling, hur mycket diesel/bensin förbrukar Sveriges bilister per timme?

Bonus: Hur mycket förbrukar yrkestrafiken (lastbilar och bussar) som rullar i Sverige per timme?

I genomsnitt under ett år eller under största trafik-topparna.
// Mikael
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av MWall »

5 miljoner bilar, 1200 mil per år, ~0,75 l/mil i snitt ger 4,5 miljarder liter.

Det motsvarar 7,3 års konstant brännande i Karlshamn. Vilket absolut inte är fallet.

Även om min höftning är fel så rör det sig åtminstone om x antal års konstant förbränning. 5-10 år?

Blandar man även in tung trafik, båtar, entreprenadmaskiner, skogsbruket, jordbruket så motsvaras det nog med stor säkerhet av långt över 10 år...


ps. Sveriges personbilar bränner alltså ca en halv miljon liter i timmen i snitt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av jonasl »

MWall skrev:

ps. Sveriges personbilar bränner alltså ca en halv miljon liter i timmen i snitt.
Dygnet runt, året om?

Det vore intressant att ha en siffra på hur många mil de där 70 000 litrarna skulle driva en elbil.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

jonasl skrev:
MWall skrev:

ps. Sveriges personbilar bränner alltså ca en halv miljon liter i timmen i snitt.
Dygnet runt, året om?

Det vore intressant att ha en siffra på hur många mil de där 70 000 litrarna skulle driva en elbil.
Ja, det borde väl gå att räkna ut hur många elbilsmil dom där 70000 litrarna räcker till. Vad är det för verkningsgrad i Karlshamnsverket tro?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Jeppe_E »

Det som är intressant här är ju mer hur många timmar som verket körs. Det är ju pinsamt av Media att basunera ut det och få det att låta som de kör 24/7. Med tanke på elpriset så är det väl lönsamt, så det sitter någon och gottar sig över hur mycket pengar de tjänar.

Problemet är ju alla som har svårt att ta in fakta och som bara förlitar sig på rubriker och ingresser och tar det som sanning. Men det är ju det som SD bygger hela sin valkampanj på. Att plocka körsbär.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Jeppe_E »

Fredrik j skrev:
jonasl skrev:
MWall skrev:

ps. Sveriges personbilar bränner alltså ca en halv miljon liter i timmen i snitt.
Dygnet runt, året om?

Det vore intressant att ha en siffra på hur många mil de där 70 000 litrarna skulle driva en elbil.
Ja, det borde väl gå att räkna ut hur många elbilsmil dom där 70000 litrarna räcker till. Vad är det för verkningsgrad i Karlshamnsverket tro?

Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av MWall »

jonasl skrev:
MWall skrev:

ps. Sveriges personbilar bränner alltså ca en halv miljon liter i timmen i snitt.
Dygnet runt, året om?

Det vore intressant att ha en siffra på hur många mil de där 70 000 litrarna skulle driva en elbil.
Ja, jag delade med 365 och sen 24.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av AAKEE »

Jeppe_E skrev:

Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Japp / exakt, rent energimässigt.

Med tillägget att elbilarna ändå inte orsakar i närheten av det koldioxidutsläppet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

Jeppe_E skrev:
Fredrik j skrev:
jonasl skrev:
MWall skrev:

ps. Sveriges personbilar bränner alltså ca en halv miljon liter i timmen i snitt.
Dygnet runt, året om?

Det vore intressant att ha en siffra på hur många mil de där 70 000 litrarna skulle driva en elbil.
Ja, det borde väl gå att räkna ut hur många elbilsmil dom där 70000 litrarna räcker till. Vad är det för verkningsgrad i Karlshamnsverket tro?

Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Men nu blev det väl lite för enkelt Inte har väl karlshamnsverket 100% verkningsgrad?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Jeppe_E »

AAKEE skrev:
Jeppe_E skrev:

Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Japp / exakt, rent energimässigt.

Med tillägget att elbilarna ändå inte orsakar i närheten av det koldioxidutsläppet.

Det finns ju också den fantastiska uträkning om hur mycket el det går åt att driva oljepumparna i USA. Jag vill minnas att det går åt lika mycket el att driva oljefälten i USA i en månad, som det går åt att driva ALLA elbilar i USA under ett år. Det är liksom godnatt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av MWall »

Jeppe_E skrev:
AAKEE skrev:
Jeppe_E skrev:

Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Japp / exakt, rent energimässigt.

Med tillägget att elbilarna ändå inte orsakar i närheten av det koldioxidutsläppet.

Det finns ju också den fantastiska uträkning om hur mycket el det går åt att driva oljepumparna i USA. Jag vill minnas att det går åt lika mycket el att driva oljefälten i USA i en månad, som det går åt att driva ALLA elbilar i USA under ett år. Det är liksom godnatt.
Cirkulerar så mycket alternativa fakta åt det hållet också så det där skulle jag nog vilja faktakontrollera först. Är kanske som med skrönan om att det gick åt väldigt mycket el till svenska raffinaderier?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Jeppe_E »

Fredrik j skrev:
Jeppe_E skrev:
Fredrik j skrev:
jonasl skrev:
MWall skrev:

ps. Sveriges personbilar bränner alltså ca en halv miljon liter i timmen i snitt.
Dygnet runt, året om?

Det vore intressant att ha en siffra på hur många mil de där 70 000 litrarna skulle driva en elbil.
Ja, det borde väl gå att räkna ut hur många elbilsmil dom där 70000 litrarna räcker till. Vad är det för verkningsgrad i Karlshamnsverket tro?

Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Men nu blev det väl lite för enkelt Inte har väl karlshamnsverket 100% verkningsgrad?
Likväl, om det är 70000 liter som används oavsett verkningsgrad, så är det motsvarande 700.000 kWh i energi. Jag har räknat på min egen bil, inkl verkningsgrad och laddförluster och den ligger på 2,3kWh/mil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

Jeppe_E skrev:
AAKEE skrev:
Jeppe_E skrev:

Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Japp / exakt, rent energimässigt.

Med tillägget att elbilarna ändå inte orsakar i närheten av det koldioxidutsläppet.

Det finns ju också den fantastiska uträkning om hur mycket el det går åt att driva oljepumparna i USA. Jag vill minnas att det går åt lika mycket el att driva oljefälten i USA i en månad, som det går åt att driva ALLA elbilar i USA under ett år. Det är liksom godnatt.
Hade elen som driver oljepumparna funnits tillgängligt i närheten av Karlshamn hade man ju sluppit elda.
niklas12
Inlägg: 2506
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Vilket är bäst för miljön
Oljeeldning i Karlshamn eller import av polsk kolkraft ?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

Jeppe_E skrev:
Fredrik j skrev:
Jeppe_E skrev:
Fredrik j skrev:
jonasl skrev:
Dygnet runt, året om?

Det vore intressant att ha en siffra på hur många mil de där 70 000 litrarna skulle driva en elbil.
Ja, det borde väl gå att räkna ut hur många elbilsmil dom där 70000 litrarna räcker till. Vad är det för verkningsgrad i Karlshamnsverket tro?

Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Men nu blev det väl lite för enkelt Inte har väl karlshamnsverket 100% verkningsgrad?
Likväl, om det är 70000 liter som används oavsett verkningsgrad, så är det motsvarande 700.000 kWh i energi. Jag har räknat på min egen bil, inkl verkningsgrad och laddförluster och den ligger på 2,3kWh/mil.
Tänkte hur långt man kan köra elbil om man har 70000liter som man först behöver omvandla till el?
niklas12
Inlägg: 2506
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Jeppe_E skrev:
Fredrik j skrev:
Jeppe_E skrev:
Fredrik j skrev:
jonasl skrev:
Dygnet runt, året om?

Det vore intressant att ha en siffra på hur många mil de där 70 000 litrarna skulle driva en elbil.
Ja, det borde väl gå att räkna ut hur många elbilsmil dom där 70000 litrarna räcker till. Vad är det för verkningsgrad i Karlshamnsverket tro?

Tja, om vi gör det enkelt, så är 70000 liter ca 700000 kWh i ren energi och om man räknar med 2,3 kWh/mil så är det alltså 304.000 mil. Om man delar det med 2000 mil, så är det 152.000 elbilar i ett år.
Men nu blev det väl lite för enkelt Inte har väl karlshamnsverket 100% verkningsgrad?
Likväl, om det är 70000 liter som används oavsett verkningsgrad, så är det motsvarande 700.000 kWh i energi. Jag har räknat på min egen bil, inkl verkningsgrad och laddförluster och den ligger på 2,3kWh/mil.
Tänkte hur långt man kan köra elbil om man har 70000liter som man först behöver omvandla till el?[/quote]

Ett annat räkneexempel
Om man istället för att elda upp oljan för att producera el till bl.a. elbilar hade drivit motsvarande andel fossilbilar på denna oljan vilket hade varit mest effektivt?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av iAkita »

Förra året var ett rekordår för Karlshamnsverket både vad det gäller produktion och koldioxidutsläpp. Koldioxidutsläppen var då ca 1% av utsläppen från vägtrafiken samma år. Att förfasas över koldioxidutsläppen från Karlshamnsverket och samtidigt vilja sänka bränslepriset, som vissa partier nu gör, är antingen urbota dumt om man nu verkligen vill göra något åt klimatförändringarna, eller urbota cyniskt. Jag gissar på det senare.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

niklas12 skrev:
Ett annat räkneexempel
Om man istället för att elda upp oljan för att producera el till bl.a. elbilar hade drivit motsvarande andel fossilbilar på denna oljan vilket hade varit mest effektivt?
Elbilen. Troligtvis. För karlshamnsverket, med överföringsförluster, är väl fortfarande mer effektivt än en dieselbil får man väl hoppas.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
Förra året var ett rekordår för Karlshamnsverket både vad det gäller produktion och koldioxidutsläpp. Koldioxidutsläppen var då ca 1% av utsläppen från vägtrafiken samma år. Att förfasas över koldioxidutsläppen från Karlshamnsverket och samtidigt vilja sänka bränslepriset, som vissa partier nu gör, är antingen urbota dumt om man nu verkligen vill göra något åt klimatförändringarna, eller urbota cyniskt. Jag gissar på det senare.

Tror iofs inte att folk skulle börja okynnesköra bara för att dieseln sänktes till 20 spänn...

Vi kan späka oss hur mycket som helst. I ett större perspektiv är det vi som är obetydliga. Man undrar ju varför det är ok att stänga kärnkraft för att elda olja också? Är bara viss relativism ok?
niklas12
Inlägg: 2506
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av niklas12 »

Fredrik j skrev:
niklas12 skrev:
Ett annat räkneexempel
Om man istället för att elda upp oljan för att producera el till bl.a. elbilar hade drivit motsvarande andel fossilbilar på denna oljan vilket hade varit mest effektivt?
Elbilen. Troligtvis. För karlshamnsverket, med överföringsförluster, är väl fortfarande mer effektivt än en dieselbil får man väl hoppas.
Jag ställer mig väldigt tveksam till det.
Vad är effektiviteten hos Karlshamsverket ?
Hur mycket överföringsförluster får man genom att först bränna olja för att tillverka el överföra den till användaren och ladda batteriet för att sedan använda energin
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Fredrik j »

niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
niklas12 skrev:
Ett annat räkneexempel
Om man istället för att elda upp oljan för att producera el till bl.a. elbilar hade drivit motsvarande andel fossilbilar på denna oljan vilket hade varit mest effektivt?
Elbilen. Troligtvis. För karlshamnsverket, med överföringsförluster, är väl fortfarande mer effektivt än en dieselbil får man väl hoppas.
Jag ställer mig väldigt tveksam till det.
Vad är effektiviteten hos Karlshamsverket ?
Hur mycket överföringsförluster får man genom att först bränna olja för att tillverka el överföra den till användaren och ladda batteriet för att sedan använda energin
Ja, det var ju det som var frågan som Jeppe lite snabbt förenklade. Jag gissar ändå på att det är elbilen. Men jag vet inte.
Hade man hällt alla 70000litrarna i moderna dieselbilar hade det ju räckt till ca 120 000mil.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
iAkita skrev:
Förra året var ett rekordår för Karlshamnsverket både vad det gäller produktion och koldioxidutsläpp. Koldioxidutsläppen var då ca 1% av utsläppen från vägtrafiken samma år. Att förfasas över koldioxidutsläppen från Karlshamnsverket och samtidigt vilja sänka bränslepriset, som vissa partier nu gör, är antingen urbota dumt om man nu verkligen vill göra något åt klimatförändringarna, eller urbota cyniskt. Jag gissar på det senare.

Tror iofs inte att folk skulle börja okynnesköra bara för att dieseln sänktes till 20 spänn...

Vi kan späka oss hur mycket som helst. I ett större perspektiv är det vi som är obetydliga. Man undrar ju varför det är ok att stänga kärnkraft för att elda olja också? Är bara viss relativism ok?
Karlshamnsverket eldas just nu för att det är ekonomiskt lönsamt för ägarna, pga brist på effekt och höga elpriser på kontinenten. Det har inget med att vi lagt ner kärnkraft i Sverige att göra. Karlshamnsverket hade varit lönsamt att köra ändå. Vi är fortfarande en nettoexportör av el, även med Karlshamnsverkets bidrag exkluderat.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av Nect »

niklas12 skrev:
Vilket är bäst för miljön
Oljeeldning i Karlshamn eller import av polsk kolkraft ?
Nu körs inte Karlshamn för att det är effektbrist utan för att de tjänar stora pengar på att sälja elen på export. Så gick inte verket skulle inte Sverige importera någon el… (just i detta nu). Det är ingen som begärt att verket ska köras för att stötta det svenska elnätet. Verket körs för att ägaren till verket tjänar mycket pengar på att ha det i drift.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av MWall »

Nect skrev:
niklas12 skrev:
Vilket är bäst för miljön
Oljeeldning i Karlshamn eller import av polsk kolkraft ?
Nu körs inte Karlshamn för att det är effektbrist utan för att de tjänar stora pengar på att sälja elen på export. Så gick inte verket skulle Sverige inte importera någon el… (just i detta nu). Det är ingen som begärt att verket ska köras för att stötta det svenska elnätet. Verket körs för att ägaren till verket tjänar mycket pengar på att ha det i drift.

Ja det är så det funkar. "Brist" är relativt. Det är brist på billig el. Det är inte brist på dyr el.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
MWall skrev:
iAkita skrev:
Förra året var ett rekordår för Karlshamnsverket både vad det gäller produktion och koldioxidutsläpp. Koldioxidutsläppen var då ca 1% av utsläppen från vägtrafiken samma år. Att förfasas över koldioxidutsläppen från Karlshamnsverket och samtidigt vilja sänka bränslepriset, som vissa partier nu gör, är antingen urbota dumt om man nu verkligen vill göra något åt klimatförändringarna, eller urbota cyniskt. Jag gissar på det senare.

Tror iofs inte att folk skulle börja okynnesköra bara för att dieseln sänktes till 20 spänn...

Vi kan späka oss hur mycket som helst. I ett större perspektiv är det vi som är obetydliga. Man undrar ju varför det är ok att stänga kärnkraft för att elda olja också? Är bara viss relativism ok?
Karlshamnsverket eldas just nu för att det är ekonomiskt lönsamt för ägarna, pga brist på effekt och höga elpriser på kontinenten. Det har inget med att vi lagt ner kärnkraft i Sverige att göra. Karlshamnsverket hade varit lönsamt att köra ändå. Vi är fortfarande en nettoexportör av el, även med Karlshamnsverkets bidrag exkluderat.

Det har det visst. Om de inte stängt ner fungerande kärnkraft hade vi kunnat producera så mycket att exporten inte kunnat påverka priset så mycket. (finns en begränsning i hur mycket som kan exporteras)
Skriv svar