Billiga bilar har blivit dyra
Moderator: Redaktion
Billiga bilar har blivit dyra
Av olika anledningar har jag nyligen kört Citroen C3 och Hyundai Bayon. Mindre bensinbilar som bägge startar på 185 tkr. Speciellt Bayon var lite av en retro-chock, 5 växlad låda 0-100 på 13,5 sekunder utan någon hybridfunktion. Bilen motsvarar ungefär en Golf från 2002 eller en Chevrolet Aveo från 2012 där man klämt in vissa moderna aktiva säkerhetsfunktioner och ett modernt infotainmentsystem istället för radion. 185 tkr känns verkligen som lite bil för pengarna. Den har visserligen luftkonditionering och centrallås, sådant som var tillval för 20-25 år sedan. Är elbilar verkligen så dyra relativt sett som alla säger eller har bensinbilarna smugit upp i pris utan att jag märkt det?
Senast redigerad av HenrikC, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Billiga bil har blivit dyra
HenrikC skrev:Av olika anledningar har jag nyligen kört Citroen C3 och Hyundai Bayon. Mindre bensinbilar som bägge startar på 185 tkr. Speciellt Bayon var lite av en retro-chock, 5 växlad låda 0-100 på 13,5 sekunder utan någon hybridfunktion. Bilen motsvarar ungefär en Golf från 2002 eller en Chevrolet Aveo från 2012 där man klämt in vissa moderna aktiva säkerhetsfunktioner och ett modernt infotainmentsystem istället för radion. 185 tkr känns verkligen som lite bil för pengarna. Den har visserligen luftkonditionering och centrallås, sådant som var tillval för 20-25 år sedan. Är elbilar verkligen så dyra relativt sett som alla säger eller har bensinbilarna smugit upp i pris utan att jag märkt det?
Har dålig koll men så jättemycket skiljer det väl inte numera om man jämför "rättvist"? Dvs inte Hyundai Atos mot Porsche Taycan Turbo S utan mer en jämförbar bil med samma utrustningsnivå och någorlunda liknande prestanda.
Re: Billiga bilar har blivit dyra
Syrran köpte ju en Seat Mii ny förra året för ca 178.000kr efter rabatt och elbilsstöd.HenrikC skrev:Av olika anledningar har jag nyligen kört Citroen C3 och Hyundai Bayon. Mindre bensinbilar som bägge startar på 185 tkr. Speciellt Bayon var lite av en retro-chock, 5 växlad låda 0-100 på 13,5 sekunder utan någon hybridfunktion. Bilen motsvarar ungefär en Golf från 2002 eller en Chevrolet Aveo från 2012 där man klämt in vissa moderna aktiva säkerhetsfunktioner och ett modernt infotainmentsystem istället för radion. 185 tkr känns verkligen som lite bil för pengarna. Den har visserligen luftkonditionering och centrallås, sådant som var tillval för 20-25 år sedan. Är elbilar verkligen så dyra relativt sett som alla säger eller har bensinbilarna smugit upp i pris utan att jag märkt det?
Skulle välja den alla dagar I veckan före
Citroen C3 och Hyundai Bayon.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Billiga bilar har blivit dyra
Jag fick en Hyundai Bayon som lånebil för ett tag sedan. Den kändes väl inte direkt extremt omodern på det viset. Men drivlinan var ett skämt. Som du säger, 13 sekunder till 100 eller nåt sånt. Den påminde prestandamässigt om min V70 1.6D drive som jag hade för 10 år sedan. Vet inte vad bilen kostar, men jag satt faktiskt och funderade vilka personer det är som köper en sådan bil. Som begagnad visst, men som ny?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Billiga bilar har blivit dyra
Ja precis. Jämfört att köpa en sådan med att köpa en begagnad eGolf, Leaf, i3 eller första versionen av Ionic så känns det som begagnad elbil vinner.mati skrev:Jag fick en Hyundai Bayon som lånebil för ett tag sedan. Den kändes väl inte direkt extremt omodern på det viset. Men drivlinan var ett skämt. Som du säger, 13 sekunder till 100 eller nåt sånt. Den påminde prestandamässigt om min V70 1.6D drive som jag hade för 10 år sedan. Vet inte vad bilen kostar, men jag satt faktiskt och funderade vilka personer det är som köper en sådan bil. Som begagnad visst, men som ny?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2405
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Billiga bilar har blivit dyra
I stort allt går upp i pris nu (förutom börsen kanske).HenrikC skrev:Av olika anledningar har jag nyligen kört Citroen C3 och Hyundai Bayon. Mindre bensinbilar som bägge startar på 185 tkr. Speciellt Bayon var lite av en retro-chock, 5 växlad låda 0-100 på 13,5 sekunder utan någon hybridfunktion. Bilen motsvarar ungefär en Golf från 2002 eller en Chevrolet Aveo från 2012 där man klämt in vissa moderna aktiva säkerhetsfunktioner och ett modernt infotainmentsystem istället för radion. 185 tkr känns verkligen som lite bil för pengarna. Den har visserligen luftkonditionering och centrallås, sådant som var tillval för 20-25 år sedan. Är elbilar verkligen så dyra relativt sett som alla säger eller har bensinbilarna smugit upp i pris utan att jag märkt det?
därför köper jag just nu mycket aktier och mindre av allt annat samt MVH
Re: Billiga bilar har blivit dyra
Det beror ju lite på vad man jämför med. En Citroën C3 motsvarar ungefär en ID3 i storlek och användningsområde. Någon decimeter mindre är den väl i och för sig, men E-Up eller Seat Mii som nämndes är ytterligare lite mindre och har rätt kort räckvidd och långsam laddning vilket gör dem till lite mer renodlade stads- och pendlarbilar än C3.
En ID3 kostar från 470 000 kr före miljöbilsbonus och kommer alltså vara mer än dubbelt så dyr som C3:n även efter bonusen. Jag tycker snarast det är elbilar som är dyra.
En ID3 kostar från 470 000 kr före miljöbilsbonus och kommer alltså vara mer än dubbelt så dyr som C3:n även efter bonusen. Jag tycker snarast det är elbilar som är dyra.