Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Dafro skrev:
Jag skulle ju gärna se att blanka röster gav tomma stolar…
Exakt. Så länge jag inte kan rösta mot någon eller något parti utan bara för partier och politiker som överhuvudtaget inte representerar mig minsta lilla, ser jag inte vitsen med varför man ska rösta. Systemet förutsätter att det alltid finns ett alternativ man tycker är bra och som man kan rösta på. Men nu har det blivit så att många tvingas rösta på det minst sämsta alternativet, som de säger. Det är ju fullständigt galet. Det är faktiskt ingen större skillnad mot ett system där man visserligen kan rösta, men där det bara finns ett enda parti att rösta på. Skit samma liksom, det blir fel hur man än gör.
Det är ungefär som att gå till Ica eftersom man vill handla nåt specifikt, säg grillkorv och bröd. Nu har de tyvärr ingen grillkorv och inget bröd utan bara ruttna bananer och gammal mjölk. Ska jag då köpa en rutten melon, bara för att det finns möjligheten, eller ganmal mjölk, eller ska jag kanske inte handla nånting alls?
Tur att jag är utlänning. Jag slipper.
Hur menar du? Om man lämnar tomma stolar ger ju det proportionerligt mer makt till dom som får röster.
Inte bokstavligen tomma stolar, utan att kunna rösta bort kandidater hade varit bra. Men inte genom att rösta på någon annan idiot utan genom att regelrätt eliminera en röst med min motröst. Om t.ex. lika många röstar för JÅ som röstar emot honom så får han i summan inga röster alls. Ungefär så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Dafro skrev:
Jag skulle ju gärna se att blanka röster gav tomma stolar…
Exakt. Så länge jag inte kan rösta mot någon eller något parti utan bara för partier och politiker som överhuvudtaget inte representerar mig minsta lilla, ser jag inte vitsen med varför man ska rösta. Systemet förutsätter att det alltid finns ett alternativ man tycker är bra och som man kan rösta på. Men nu har det blivit så att många tvingas rösta på det minst sämsta alternativet, som de säger. Det är ju fullständigt galet. Det är faktiskt ingen större skillnad mot ett system där man visserligen kan rösta, men där det bara finns ett enda parti att rösta på. Skit samma liksom, det blir fel hur man än gör.
Det är ungefär som att gå till Ica eftersom man vill handla nåt specifikt, säg grillkorv och bröd. Nu har de tyvärr ingen grillkorv och inget bröd utan bara ruttna bananer och gammal mjölk. Ska jag då köpa en rutten melon, bara för att det finns möjligheten, eller ganmal mjölk, eller ska jag kanske inte handla nånting alls?
Tur att jag är utlänning. Jag slipper.
Hur menar du? Om man lämnar tomma stolar ger ju det proportionerligt mer makt till dom som får röster.
Inte bokstavligen tomma stolar, utan att kunna rösta bort kandidater hade varit bra. Men inte genom att rösta på någon annan idiot utan genom att regelrätt eliminera en röst med min motröst. Om t.ex. lika många röstar för JÅ som röstar emot honom så får han i summan inga röster alls. Ungefär så.
Så man skulle kunna lägga en minusröst på någon utan att ha en aning om vem som gynnas och vad den tycker?
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Inlägg av niklas12 »

Q
Senast redigerad av niklas12, redigerad totalt 1 gånger.
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Inlägg av niklas12 »

NiklasTesla skrev:
LarsaR skrev:
Gargamel skrev:
mati skrev:
LarsaR skrev:
PS Mati
Folkomröstningar är bara rådgivande = Inget man behöver bry sig om om man är politiker!
Ja, det vet jag. Ändå bättre än ingenting. Politiker brukar ju överlag inte bry sig om vad vi tycker. Men att aktivt gå emot folkets uttalande vilja är betydligt svårare att motivera än att förklara att man har blivit vald och därför har mandat att göra det man anser är rätt.
Men jag kommer från ett land där folkomröstningar enligt lag inte är tillåtna. Har aldrig fattat hur ett land som kallar sig för en demokrati inte kan tillåta folkomröstningar.
Trängelskatt stockholm.
Trängselskatt Göta-borg...
Fortsatt lite OT att sälja ved men;
Folkomröstningar har vi haft i Sverige för att politikerna i vår representativa demokrati ska få bättre beslutsunderlag i frågor som går över partigränserna. Därav rådgivande. På söndag har vi val där vi ger våra valda representanter fullmakt att ta beslut.
Varför jag inte röstade på något parti i riksdagen detta val då alla suger (som jag känner idag) samt önskar att man tar bort 4% spärren och inför direktdemokrati så långt det går (avskaffa med monarkin kan vi också göra när vi ändå är i farten då det känns så sjukt förlegat).

Tillbaka till tråden så var jag i skogen idag och blev sjukt sugen på att starta litet hållbart skogsbruk (hyggesfritt) med vedförsäljning direkt till dörr då det är så grymt fint i skogen och massa svamp och bär precis innan det förstörts med kalhygge.

Vad skulle ni vara beredda att betala för en kubikmeter torkat björkved direkt hem till dörren (avverkat och transporterat med solel och vindel)?

MVH
Att köpa skog för att hugga brasved är troligtvis ingen bra idé ur ekonomiskt perspektiv.

Däremot kan man få gallra bort lövträd hos skogsägare nästan gratis och ta dessa för att producera brasved
det kan nog vara en bra idé men kräver en hel del utrustning för att bli effektivt att producera.

3-400kr/m3 torkad ved är nog ett rimligt pris
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Inlägg av mickeisol »

kan va bra att ha ved till mera.
-819398770833112357.jpg
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har några mindre björkar som skuggar solpanelerna sent på eftermiddagen nu när solen står lågt.

Undrar om det är bästa affären att såga ned dem nu eller låta dem växa till sig lite mer för att få ut mera ved längre fram?

Nu får jag nog ta rätt på grenarna också, finns ju lite energi även i dem. Tidigare har jag slängt dem bara.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag har några mindre björkar som skuggar solpanelerna sent på eftermiddagen nu när solen står lågt.

Undrar om det är bästa affären att såga ned dem nu eller låta dem växa till sig lite mer för att få ut mera ved längre fram?

Nu får jag nog ta rätt på grenarna också, finns ju lite energi även i dem. Tidigare har jag slängt dem bara.
Jag har en ek som behöver toppas av samma anledning men tar emot, och är ju ganska högt att klättra.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dafro skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag har några mindre björkar som skuggar solpanelerna sent på eftermiddagen nu när solen står lågt.

Undrar om det är bästa affären att såga ned dem nu eller låta dem växa till sig lite mer för att få ut mera ved längre fram?

Nu får jag nog ta rätt på grenarna också, finns ju lite energi även i dem. Tidigare har jag slängt dem bara.
Jag har en ek som behöver toppas av samma anledning men tar emot, och är ju ganska högt att klättra.
Skulle nog tro att det lönar sig att ta bort skuggande träd med dagens elpriser. Men vad ska man använda för formel till att räkna ut det?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev:
Dafro skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag har några mindre björkar som skuggar solpanelerna sent på eftermiddagen nu när solen står lågt.

Undrar om det är bästa affären att såga ned dem nu eller låta dem växa till sig lite mer för att få ut mera ved längre fram?

Nu får jag nog ta rätt på grenarna också, finns ju lite energi även i dem. Tidigare har jag slängt dem bara.
Jag har en ek som behöver toppas av samma anledning men tar emot, och är ju ganska högt att klättra.
Skulle nog tro att det lönar sig att ta bort skuggande träd med dagens elpriser. Men vad ska man använda för formel till att räkna ut det?
Skön känsla i magen formeln tror jag, hade en Björk framför eken som skuggade ännu mer, den ör borta.

Med tanke på nattens priser på 4 kr, kan man tillverka el med gengasaggregat?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag har några mindre björkar som skuggar solpanelerna sent på eftermiddagen nu när solen står lågt.

Undrar om det är bästa affären att såga ned dem nu eller låta dem växa till sig lite mer för att få ut mera ved längre fram?

Nu får jag nog ta rätt på grenarna också, finns ju lite energi även i dem. Tidigare har jag slängt dem bara.
Jag har en ek som behöver toppas av samma anledning men tar emot, och är ju ganska högt att klättra.
Jag har en ek, två granar och en massa skräpträd som börjar skugga taket vid olika tidpunkter på eftermiddagen. Hittills har jag alltid tyckt att träden får stå kvar, åtminstone ett tag till. Jag har ju optimerare, det spelar ingen jättestor roll om några paneler ligger i skugga ibland. Men nu tror jag att träden ryker till vintern. Framförallt granarna. Kvällssolen på taket kan vara värd en massa pengar nu, och det finns ju andra stora träd på tomten för fåglarna att sitta i.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Inlägg av Zalman3 »

Tyvärr är Sverige ett lågprisdike vad gäller skogsråvara.
Handelskammaren i Österrike meddelar nu att virkespriserna stiger än mer i maj månad 2022.
Priser på upp till 1500 kr/m3fub finns nu i den officiella statistiken efter att vi konverterat statistiken till svenska mått.
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=112&t=42256
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Inlägg av niklas12 »

Zalman3 skrev:
Tyvärr är Sverige ett lågprisdike vad gäller skogsråvara.
Handelskammaren i Österrike meddelar nu att virkespriserna stiger än mer i maj månad 2022.
Priser på upp till 1500 kr/m3fub finns nu i den officiella statistiken efter att vi konverterat statistiken till svenska mått.
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=112&t=42256
Eu röstade ner att GROT skall ses som förnybart vilket drivits hårt av de gröna.

https://www.svebio.se/press/blogginlagg ... or-energi/

Intressant att V och Mp inte velat svara hur de röstat

https://www.svebio.se/press/nyheter/sa- ... irektivet/
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Inlägg av Holve »

Försökte sälja torr björkved i 40L säck förra hösten. 39kr säcken.
Inte ett svar.
Såg att det tog 170kr för en 40l säck på Coop nu
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Inlägg av Zalman3 »

Holve skrev:
Försökte sälja torr björkved i 40L säck förra hösten. 39kr säcken.
Inte ett svar.
Såg att det tog 170kr för en 40l säck på Coop nu

Misstänkta vedstölder vid allmänna eldplatser.

”Vi har slutat att fylla på”
Stölder vid vedbodar intill grillplatser har upptäckts den senaste tiden.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/mis ... ldplatser/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Inlägg av Fredrik j »

Holve skrev:
Försökte sälja torr björkved i 40L säck förra hösten. 39kr säcken.
Inte ett svar.
Såg att det tog 170kr för en 40l säck på Coop nu
Dom där säckarna på Coop, byggmax osv. Har väl kostat runt hundralappen tidigare.
Målgruppen är den som ska myselda i helgen. Antar att du inte tänkte stå utanför Ica maxi med dina säckar förra hösten?
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Inlägg av kaffekoko »

Fredrik j skrev:
Holve skrev:
Försökte sälja torr björkved i 40L säck förra hösten. 39kr säcken.
Inte ett svar.
Såg att det tog 170kr för en 40l säck på Coop nu
Dom där säckarna på Coop, byggmax osv. Har väl kostat runt hundralappen tidigare.
Målgruppen är den som ska myselda i helgen. Antar att du inte tänkte stå utanför Ica maxi med dina säckar förra hösten?
Förra året köpte jag 4 för 200kr på bauhaus. Och då var det "dyrt" eftersom priset gått upp sen tidigare år. Idag kostar det 129 kr per påse på bauhaus (men sluttsålt så spelar ingen större roll). 39kr förra året var marginellt billigare än på byggvaruhus så kan tänka mig att många inte orkar göra upp affär med en privatperson för några enstaka säckar. De som vill ha mer väljer andra alternativ, speciellt om man bor på landet.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Inlägg av Fredrik j »

kaffekoko skrev:
Fredrik j skrev:
Holve skrev:
Försökte sälja torr björkved i 40L säck förra hösten. 39kr säcken.
Inte ett svar.
Såg att det tog 170kr för en 40l säck på Coop nu
Dom där säckarna på Coop, byggmax osv. Har väl kostat runt hundralappen tidigare.
Målgruppen är den som ska myselda i helgen. Antar att du inte tänkte stå utanför Ica maxi med dina säckar förra hösten?
Förra året köpte jag 4 för 200kr på bauhaus. Och då var det "dyrt" eftersom priset gått upp sen tidigare år. Idag kostar det 129 kr per påse på bauhaus (men sluttsålt så spelar ingen större roll). 39kr förra året var marginellt billigare än på byggvaruhus så kan tänka mig att många inte orkar göra upp affär med en privatperson för några enstaka säckar. De som vill ha mer väljer andra alternativ, speciellt om man bor på landet.
Jag tror som sagt att målgruppen vill rycka en påse när man ändå är och handlar. Lite som grillbriketter som säkert går att köpa billigare på något annat sätt.
Det jag försöker säga är att du inte kan jämställa vad du säljer för och vad det kostar på Coop.
Men visst finns det många som ångrar att dom inte köpte ved tidigare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sälja brännved för 250 euro fastkubikmetern?

Inlägg av Bjelke »

Å jag som försöker skänka nån kubik färdig björkved till brorsan så att han kan elda i sin lilla
kökspanna som går till det vattenburna systemet i huset, men han tycker det är för ”skräpigt”
att hålla på med och kör Vidar med sin LVP :lol:
Fast i år tror jag att han kanske överväger det ändå om elpriset drar iväg även här, iaf dom kallaste
dagarna…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar