Det går bra nu!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Zalman3 »

Sen kan man ju fundera på om det är värt massivt ökade co2 utsläpp pga kärnkraftshatet.
CO2 utsläppen ska tydligen lösas med infångning.
Förstudie om koldioxidinfångning inleds av Umeå Energi.

Med anslag från Energimyndigheten undersöker nu Umeå Energi olika teknikalternativ för koldioxidinfångning. Målsättningen med projektet är att minska koldioxidutsläpp vid Dåva kraftvärmeverk, med potential att bidra med uppemot 300 000 ton minusutsläpp.
https://www.energinyheter.se/20220908/2 ... mea-energi
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Gargamel »

Zalman3 skrev:
Sen kan man ju fundera på om det är värt massivt ökade co2 utsläpp pga kärnkraftshatet.
CO2 utsläppen ska tydligen lösas med infångning.
Förstudie om koldioxidinfångning inleds av Umeå Energi.

Med anslag från Energimyndigheten undersöker nu Umeå Energi olika teknikalternativ för koldioxidinfångning. Målsättningen med projektet är att minska koldioxidutsläpp vid Dåva kraftvärmeverk, med potential att bidra med uppemot 300 000 ton minusutsläpp.
https://www.energinyheter.se/20220908/2 ... mea-energi
Titta, en ny fantasiprodukt som inte finns än.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Zalman3 »

Gargamel skrev:
Zalman3 skrev:
Sen kan man ju fundera på om det är värt massivt ökade co2 utsläpp pga kärnkraftshatet.
CO2 utsläppen ska tydligen lösas med infångning.
Förstudie om koldioxidinfångning inleds av Umeå Energi.

Med anslag från Energimyndigheten undersöker nu Umeå Energi olika teknikalternativ för koldioxidinfångning. Målsättningen med projektet är att minska koldioxidutsläpp vid Dåva kraftvärmeverk, med potential att bidra med uppemot 300 000 ton minusutsläpp.
https://www.energinyheter.se/20220908/2 ... mea-energi
Titta, en ny fantasiprodukt som inte finns än.
Jag är också tveksam.
Ge mig en peng så höjer jag CO2 infångningen i min skog för en bråkdel av vad CCS kostar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Det går bra nu!

Inlägg av +46 »

Det är ingen ny teknik utan en väl fungerande teknik. Finns cirka ett handfull anläggningar i världen (varav minst en i Norge).
Vattenfalls pilotanläggning i Tyskland fungerade helt enligt plan (90 procent av CO2 utsläppen kunde fångas in).
Tekniken är utvecklad av Professor Lars Strömberg på Chalmers.
Det som stoppade Vattenfall att bygga vidare med CCS var först och främst den folkliga opinionen i Tyskland och Danmark. Dessutom är det dyrt jämfört med att istället bygga vindkraft.

https://sverigesradio.se/artikel/4915549
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Det går bra nu!

Inlägg av MWall »

Miljörörelsen är emot koldioxidinfångning eftersom det är för smidigt. Vi har ju syndat. Nu ska vi andra också lida för det, som miljönissarna redan gjort.

Är som religion. Syndare ska straffas.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Miljörörelsen är emot koldioxidinfångning eftersom det är för smidigt. Vi har ju syndat. Nu ska vi andra också lida för det, som miljönissarna redan gjort.

Är som religion. Syndare ska straffas.
Alla ska få det väder dom inte vill ha och alla måste byta livsstil som straff.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Det går bra nu!

Inlägg av taliz »

Koldioxidinfångning är väldigt dyrt AFAIK.
Att skala upp det till de nivåer som krävs är inte rimligt.
Förnybart har helt enkelt mycket bättre förutsättningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Koldioxidinfångning är väldigt dyrt AFAIK.
Att skala upp det till de nivåer som krävs är inte rimligt.
Förnybart har helt enkelt mycket bättre förutsättningar.
Precis. Jag kan fånga in CO2 för 10% av priset för CCS! :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Det går bra nu!

Inlägg av taliz »

Det är ju faktiskt lite liknande kärnkraft på så vis att vi då "lever på kredit".
Det skapar en massa avfall som vi måste lagra någonstans, och skjuter problemet på framtida generationer.
Läcker det ut är det inte bra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Det går bra nu!

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Det är ju faktiskt lite liknande kärnkraft på så vis att vi då "lever på kredit".
Det skapar en massa avfall som vi måste lagra någonstans, och skjuter problemet på framtida generationer.
Läcker det ut är det inte bra.
Nu finns det ju en godkänd lösning på slutförvar. Bara utöka det...

Varför infångad koldioxid skulle läcka ut vet jag inte. Det antar väl en annan form i berggrunden?
Nect
elbilist
Inlägg: 1583
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Det är ju faktiskt lite liknande kärnkraft på så vis att vi då "lever på kredit".
Det skapar en massa avfall som vi måste lagra någonstans, och skjuter problemet på framtida generationer.
Läcker det ut är det inte bra.

Bara skicka ut den infångade koldioxiden med raketer och dumpa i rymden! :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Fredrik j »

Nect skrev:
taliz skrev:
Det är ju faktiskt lite liknande kärnkraft på så vis att vi då "lever på kredit".
Det skapar en massa avfall som vi måste lagra någonstans, och skjuter problemet på framtida generationer.
Läcker det ut är det inte bra.

Bara skicka ut den infångade koldioxiden med raketer och dumpa i rymden! :lol:
Bränslet kommer troligen släppa ut mer koldioxid än lasten.
Nect
elbilist
Inlägg: 1583
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Nect »

Fredrik j skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:
Det är ju faktiskt lite liknande kärnkraft på så vis att vi då "lever på kredit".
Det skapar en massa avfall som vi måste lagra någonstans, och skjuter problemet på framtida generationer.
Läcker det ut är det inte bra.

Bara skicka ut den infångade koldioxiden med raketer och dumpa i rymden! :lol:
Bränslet kommer troligen släppa ut mer koldioxid än lasten.
Inte helt otänkbart. Koldioxiden komprimeras vid transporter så det ryms nog en hel del på en raket. Frågan är hur mycket dock.

Men ja, det var inte ett seriöst inlägg av mig från början om man nu trodde det :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Jerker »

Jag började följa Lars Wilderängs blogg Cornucopia efter att ha fått tips om den i den här tråden. Det är intressant att få en mängd information om kriget som ofta publiceras först flera dagar senare i andra medier. Men är det fler än jag som tycker att vissa formuleringar är lite smaklösa? Han kallar ofta ryska soldater, och särskilt de som nu rekryteras, för "kött" som skickas till fronten och så andra sätt att formulera sig som t.ex. detta:
En film på några nymobiliserade ryska soldater som försöker hänga sina automatkarbiner över axeln. Snart solrosgödsel. I princip plågsamt att se döda människor, även om kropparna ännu inte accepterat tillståndet.
Har verkligen ingen annan ståndpunkt än att Ryssland är helt och hållet att klandra för kriget och att Ukraina har rätt att försvara sig och att driva ut ryssarna. Men jag får ändå en dålig smak i munnen av hans sätt att beskriva ryska soldater, som på individnivå nog inte har så stora möjligheter att påverka sin situation, särskilt inte de som tvångsrekryteras, för de har inte bett om att gå i krig för en orättfärdig sak. De är också offer i den här konflikten och förtjänar en viss respekt. Han publicerar eller länkar inte till bilder på döda soldater eller krigsfångar som kan identifieras, och det ska han ha heder av. Men dessa formuleringar är inte OK.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Det går bra nu!

Inlägg av mati »

Nect skrev:
taliz skrev:
Det är ju faktiskt lite liknande kärnkraft på så vis att vi då "lever på kredit".
Det skapar en massa avfall som vi måste lagra någonstans, och skjuter problemet på framtida generationer.
Läcker det ut är det inte bra.

Bara skicka ut den infångade koldioxiden med raketer och dumpa i rymden! :lol:
Jag har en bättre idé. Vi kan slå sönder koldioxiden i kol och syre och sedan elda upp kolet igen. Ett oändligt kretslopp. Ännu bättre blir det om man använder el som kommer från kolkraftverk för detta. Då kan man slå två flugor med en smäll, och samtidigt får man Nobelpriset eftersom man har skapat en evighetsmaskin.
Jag ska nog lämna in det som förslag. Det finns säkert många politiker som tycker att min idé är bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Det går bra nu!

Inlägg av macky »

Jerker skrev:
Jag började följa Lars Wilderängs blogg Cornucopia efter att ha fått tips om den i den här tråden. Det är intressant att få en mängd information om kriget som ofta publiceras först flera dagar senare i andra medier. Men är det fler än jag som tycker att vissa formuleringar är lite smaklösa? Han kallar ofta ryska soldater, och särskilt de som nu rekryteras, för "kött" som skickas till fronten och så andra sätt att formulera sig som t.ex. detta:
En film på några nymobiliserade ryska soldater som försöker hänga sina automatkarbiner över axeln. Snart solrosgödsel. I princip plågsamt att se döda människor, även om kropparna ännu inte accepterat tillståndet.
Har verkligen ingen annan ståndpunkt än att Ryssland är helt och hållet att klandra för kriget och att Ukraina har rätt att försvara sig och att driva ut ryssarna. Men jag får ändå en dålig smak i munnen av hans sätt att beskriva ryska soldater, som på individnivå nog inte har så stora möjligheter att påverka sin situation, särskilt inte de som tvångsrekryteras, för de har inte bett om att gå i krig för en orättfärdig sak. De är också offer i den här konflikten och förtjänar en viss respekt. Han publicerar eller länkar inte till bilder på döda soldater eller krigsfångar som kan identifieras, och det ska han ha heder av. Men dessa formuleringar är inte OK.
Har följt bloggen sedan krigets start och kan hålla med om att det är här man kan få information om kriget en hel del tidigare än i massmedia. I början var ju rapporteringen direkt pinsam i ex SVT med fnissande presentatörer i studion som pratade om kolonner av "bilar" som var flera mil osv. Hade man bara haft informationen från massmedia hade man varit av uppfattningen att allt redan var kört. Det har ju visat sig vara raka motsatsen vilket jag är väldigt tacksam för att kunna tagit del av genom bloggen.

När det gäller tonen händer det väl både där och i kommentarerna att det är rätt tuff ton. Det är inget jag stör mig på för det är oftast rent faktabaserat (iaf bloggen). Inte som att citatet pekar på direkt förakt för individerna utan snarare en sorg över det hela. Så tolkar jag det. Kanske ska man också beakta att LW ser en hel del som aldrig når bloggen då han väljer att inte publicera. Svårt att vara helt opåverkad då gissar jag.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Jerker »

macky skrev:
Har följt bloggen sedan krigets start och kan hålla med om att det är här man kan få information om kriget en hel del tidigare än i massmedia. I början var ju rapporteringen direkt pinsam i ex SVT med fnissande presentatörer i studion som pratade om kolonner av "bilar" som var flera mil osv. Hade man bara haft informationen från massmedia hade man varit av uppfattningen att allt redan var kört. Det har ju visat sig vara raka motsatsen vilket jag är väldigt tacksam för att kunna tagit del av genom bloggen.

När det gäller tonen händer det väl både där och i kommentarerna att det är rätt tuff ton. Det är inget jag stör mig på för det är oftast rent faktabaserat (iaf bloggen). Inte som att citatet pekar på direkt förakt för individerna utan snarare en sorg över det hela. Så tolkar jag det. Kanske ska man också beakta att LW ser en hel del som aldrig når bloggen då han väljer att inte publicera. Svårt att vara helt opåverkad då gissar jag.
Jo, jag håller med om att han verkar vara - iaf ur mitt relativt sett smala perspektiv - väldigt välinformerad. Oftast återkommer det han har rapporterat om senare i tidningar och TV. Så jag vill gärna fortsätta att följa honom. Men han gör det svårt för mig emellanåt.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Curik »

Jerker skrev:
Jag började följa Lars Wilderängs blogg Cornucopia efter att ha fått tips om den i den här tråden. Det är intressant att få en mängd information om kriget som ofta publiceras först flera dagar senare i andra medier. Men är det fler än jag som tycker att vissa formuleringar är lite smaklösa? Han kallar ofta ryska soldater, och särskilt de som nu rekryteras, för "kött" som skickas till fronten och så andra sätt att formulera sig som t.ex. detta:
En film på några nymobiliserade ryska soldater som försöker hänga sina automatkarbiner över axeln. Snart solrosgödsel. I princip plågsamt att se döda människor, även om kropparna ännu inte accepterat tillståndet.
Har verkligen ingen annan ståndpunkt än att Ryssland är helt och hållet att klandra för kriget och att Ukraina har rätt att försvara sig och att driva ut ryssarna. Men jag får ändå en dålig smak i munnen av hans sätt att beskriva ryska soldater, som på individnivå nog inte har så stora möjligheter att påverka sin situation, särskilt inte de som tvångsrekryteras, för de har inte bett om att gå i krig för en orättfärdig sak. De är också offer i den här konflikten och förtjänar en viss respekt. Han publicerar eller länkar inte till bilder på döda soldater eller krigsfångar som kan identifieras, och det ska han ha heder av. Men dessa formuleringar är inte OK.
Du kanske får svar från Lars, han hänger ju här också.

Jag har följt hans blogg under några år och tycker också han verkar välinformad. Sen gillar jag inte heller alltid hans formuleringar. Just ang. "kött" så tror jag han syftar på att det är så ryska ledningen ser på sina stackars soldater. Det är bara en vägg med skit som ska fånga upp kulor.
Han väljer ju exempelvis att inte visa krigsfångar trots att dom är ryssar, så respekt tror jag han har. Hans fru är väl dessutom därifrån, om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Jerker »

Curik skrev:
Du kanske får svar från Lars, han hänger ju här också.

Jag har följt hans blogg under några år och tycker också han verkar välinformad. Sen gillar jag inte heller alltid hans formuleringar. Just ang. "kött" så tror jag han syftar på att det är så ryska ledningen ser på sina stackars soldater. Det är bara en vägg med skit som ska fånga upp kulor.
Han väljer ju exempelvis att inte visa krigsfångar trots att dom är ryssar, så respekt tror jag han har. Hans fru är väl dessutom därifrån, om jag inte minns fel.
Jag vill inte göra nån stor sak av det här. Jag skrev ju att han respekterar de etiska reglerna kring krig. Det är just därför som de där formuleringarna sticker ut en del och inte riktigt rimmar med det han i övrigt skriver. Men jag kan ju ha missuppfattat hans mening med formuleringarna. Han skriver säkert väldigt fort när han väl skriver något där, det märks ju ibland på rena slarvfel. Så då kan det ju kanske vara svårt att få till nyanser i allt man skriver.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Det går bra nu!

Inlägg av perkabolo »

Jerker skrev:
Curik skrev:
Du kanske får svar från Lars, han hänger ju här också.

Jag har följt hans blogg under några år och tycker också han verkar välinformad. Sen gillar jag inte heller alltid hans formuleringar. Just ang. "kött" så tror jag han syftar på att det är så ryska ledningen ser på sina stackars soldater. Det är bara en vägg med skit som ska fånga upp kulor.
Han väljer ju exempelvis att inte visa krigsfångar trots att dom är ryssar, så respekt tror jag han har. Hans fru är väl dessutom därifrån, om jag inte minns fel.
Jag vill inte göra nån stor sak av det här. Jag skrev ju att han respekterar de etiska reglerna kring krig. Det är just därför som de där formuleringarna sticker ut en del och inte riktigt rimmar med det han i övrigt skriver. Men jag kan ju ha missuppfattat hans mening med formuleringarna. Han skriver säkert väldigt fort när han väl skriver något där, det märks ju ibland på rena slarvfel. Så då kan det ju kanske vara svårt att få till nyanser i allt man skriver.
Han beskriver ju hur de som har makten i ryssland ser på sina egna soldater. Tycker det beskriver det ganska bra.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Det går bra nu!

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Viper skrev:
+46 skrev:
Missa inte att följa Sveriges bästa blogg om kriget i Ukraina.
Utan att ta ut något i förskott så kan man ana att den ryska björnen är svårt skadeskjuten. Dock fortsätter björnen angripa, terrorisera och mörda civilbefolkningen.

https://cornucopia.se/2022/09/uppdatera ... ka-anfall/
Hoppas bara att Europa och USA fortsätter att klara av att stötta med vad dom behöver. En seger är troligen långt långt bort i tiden dock ... Sparar min flaska med Svensk whisky för Ukraina till dess.
Mmm, ganska oroväckande med tex Italien där högerextremisterna (som är starka) gärna ser ett avslutande av hjälpen till Ukraina.

Man kan alltid hoppas att det stämmer att Ryssland börjar få slut på ammunition och missiler efter allt framgångsrikt Himarsande från Ukrainas sida, frågan är bara hur mycket "påfyllning" Ryssland får från Nordkorea och hur pass kvalificerat material det är...
Har inte följt med så djupt i den italienska inrikespolitiken, men till skillnad från Tyskland och Frankrike () så verkar Giorgia Meloni rätt mycket tydligare emot diktaturer som Ryssland, Kina och Nordkorea. Stöttar klart både Ukrainas och Taiwans rätt till sina områden och demokratiska styren.

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Det går bra nu!

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Viper skrev:
+46 skrev:
Missa inte att följa Sveriges bästa blogg om kriget i Ukraina.
Utan att ta ut något i förskott så kan man ana att den ryska björnen är svårt skadeskjuten. Dock fortsätter björnen angripa, terrorisera och mörda civilbefolkningen.

https://cornucopia.se/2022/09/uppdatera ... ka-anfall/
Hoppas bara att Europa och USA fortsätter att klara av att stötta med vad dom behöver. En seger är troligen långt långt bort i tiden dock ... Sparar min flaska med Svensk whisky för Ukraina till dess.
Det är ju ett utnötningskrig och tyvärr kan ryssarna lida mer än vad vi i väst kan. Där har Putin tyvärr rätt.

Jag tror kriget kan hålla på i flera år med varierande intensitet.
Det tror jag också. Delar din uppfattning att detta troligen kommer bli ett Afghanistan/Vietnam för Putin och Ryssland. Kommer kunna hålla på i många år. Rysslands kassakista (och Putins makt) kommer sakta, men klart gå utför.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Det går bra nu!

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
HenrikC skrev:
Fast det kan han inte. Utan gasförsäljning blir det dåligt med pengar. I takt med att världen går över till mer elbilar dämpas efterfrågan på olja, så han lär inte få mer betalt än idag per fat. Den ryska ekonomin kan inte finansiera kriget i längden.
Kineserna köper....
Jo, tyvärr.

Xi och Kinas regim är precis lika stora skurkar som Putin och Rysslands regim.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Det går bra nu!

Inlägg av martinot »

HenrikC skrev:
mikebike skrev:
Kineserna köper....
Kineserna satsar mer på elbilar och elektrifiering än någon annan. Ingen stor framtidsmarknad för olja.
De satsar tyvärr ännu mer på att utöka kolkraftverken. :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Det går bra nu!

Inlägg av martinot »

Thed75 skrev:
Undrar om det inte är lite taktik att låta ukraina rycka fram. Går dom över gränsen till ryska laget så sätter putte in taktiska kärnvapen
Sätter Putin in kärnvapen, om så även taktiska, så kommer inte USA och EU att låta det ske utan vedergällning. Då kommer vi ha ett regelrätt krig mot Ryssland som kan bli tredje världskrig. Tror inte ens Putin och hans anhang är så korkade. Då är Ryssland helt kört.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar