Det går bra nu!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5297
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Det går bra nu!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag anser att den bästa forskningen på den här planeten kan göra rätt så kvalificerade bedömningar.

Så vad av det följande är det som du inte "begriper"?
Jag konstaterar återigen att det har kommit uttalanden där de säger att gaslagren är tillräckligt fyllda. Och varför tror jag att de som säger det har tillgång till minst lika bra data om hur kall en Europeisk vinter kan bli som du har?...
Det var den här kommentaren jag reagerade på:
SwedishAdvocate skrev:
Och med ca 1,2 graders global uppvärmning pga av Man-Made Global Warming har jag svårt att se att den här vintern ska kunna bli avsevärt kallare än vad vintrar brukar bli nuförtiden...
Här har du ett senare exempel på samma resonemang:

https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... ll-vinter/
Jag förutsätter att de har tagit med det ovanstående i beräkningarna när de säger att gaslagren är tillräckligt fyllda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10703
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag anser att den bästa forskningen på den här planeten kan göra rätt så kvalificerade bedömningar.

Så vad av det följande är det som du inte "begriper"?
Jag konstaterar återigen att det har kommit uttalanden där de säger att gaslagren är tillräckligt fyllda. Och varför tror jag att de som säger det har tillgång till minst lika bra data om hur kall en Europeisk vinter kan bli som du har?...
Det var den här kommentaren jag reagerade på:
SwedishAdvocate skrev:
Och med ca 1,2 graders global uppvärmning pga av Man-Made Global Warming har jag svårt att se att den här vintern ska kunna bli avsevärt kallare än vad vintrar brukar bli nuförtiden...
Här har du ett senare exempel på samma resonemang:

https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... ll-vinter/
Jag förutsätter att de har tagit med det ovanstående i beräkningarna när de säger att gaslagren är tillräckligt fyllda.
Vad tror du Putin helst skulle vilja höra? Att gaslagren inte är fyllda?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5297
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Det går bra nu!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Vad tror du Putin helst skulle vilja höra? Att gaslagren inte är fyllda?
Och?

Till skillnad från Diktatorn i Ryssland så tror jag inte att Demokratiskt valda ledare i Europa kan stå och ljuga rätt ut om en sån här sak.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10703
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Vad tror du Putin helst skulle vilja höra? Att gaslagren inte är fyllda?
Och?

Till skillnad från Diktatorn i Ryssland så tror jag inte att Demokratiskt valda ledare i Europa kan stå och ljuga rätt ut om en sån här sak.
Tycker vi tvärt om får hoppas att Putin inte alltid ska kunna lita på information han får i europeisk media.
Det är ju lika naivt som när partier i Sverige, inför Natomedlemskap, ville debattera svensk försvarsförmåga helt öppet.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5297
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Det går bra nu!

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Vad tror du Putin helst skulle vilja höra? Att gaslagren inte är fyllda?
Och?

Till skillnad från Diktatorn i Ryssland så tror jag inte att Demokratiskt valda ledare i Europa kan stå och ljuga rätt ut om en sån här sak.
Fredrik j skrev:
Tycker vi tvärt om får hoppas att Putin inte alltid ska kunna lita på information han får i europeisk media. /...
Kan inte se vad Demokratiskt valda ledare i Europa skulle kunna ha gjort annorlunda i det just det här specifika fallet. Vad menar du att de skulle ha gjort istället?
Fredrik j skrev:
.../ Det är ju lika naivt som när partier i Sverige, inför Natomedlemskap, ville debattera svensk försvarsförmåga helt öppet.
Om det är som du säger så har jag isåfall missat det helt – så det kan jag inte uttala mig om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10703
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Fredrik j »

Tycker dom sköter det bra. Än så länge håller eu ihop.
Som medborgare ska man känna till att det ju i praktiken hela tiden pågår ett informationskrig. Man säger inte allt man vet och ibland kan man få säga osanna saker om alternativet är sämre.
Vi får helt enkelt se hur det går i vinter och hoppas på att du inte blir för överraskad. Hoppas på det bästa men förbered för det värsta brukar man säga.
Det bör man ju göra så långt det är möjligt.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Det går bra nu!

Inlägg av tor »

SwedishAdvocate skrev:
tor skrev:
1. Det är ju klart att det var diktatorn med anhang som tog över Krym. Men det var 2014 och sedan dess är befolkningen bearbetad med propaganda. Jag undrar om inte ett antal numera anser att Krym tillhör Ryssland.

2. Jag hoppas verkligen att det är så! Men är oroad över att framförallt Tyskland, Frankrike och Italien vill ha ett snabbt slut på kriget. Som någon formulera det: Ryska befolkningen är bättre på att lida än den europeiska. Om det blir så illa att delar av Europa behöver frysa i vinter på grund av rysk gas är jag tveksam till uthålligheten. Lägg till (mer) hot om kärnvapen så är jag tveksam. Putin kommer ju helt tappa ansiktet om Ukraina tar tillbaka Krym.

[Min understrykning]
1. Det kan man såklart undra. Och det är det som är grejen med en Militärdiktatur som Ryssland. Det finns inga som helst mänskliga rättigheter. Det finns exakt NOLL fri press. Det finns ingen yttrandefrihet överhuvudtaget. Och ovanpå det ett kompakt propagandatryck precis som du skriver. Oavsett tillhör Krym Ukraina. Och jag tror inte någon som bor där kommer vilja lyfta ett finger när Ukraina kommer för att sparka ut Diktatorns hantlangare. 2014 var det Diktatorns så kallade 'specialförband' som låg bakom invasionen. Och de trupperna verkar ju vara ganska hårt dödade vid det här laget... Och de som till äventyrs fortfarande lever verkar ha passerat 'bäst före datum' för länge sen.

2. Jag tror USA, Storbritannien, Polen, Baltstaterna, Slovakien m.fl. skiter i om Tyskland, Frankrike och Italien får kalla fötter. Vill de inte hjälpa till så kommer det inte stoppa USA, Storbritannien, Polen, Baltstaterna, Slovakien m.fl. Den ryska befolkningen vill uppenbarligen inte dö för Diktatorn i Bunkern. Det är knappt några frivilliga som ansluter sig till det här folkmordet. Hade det varit det så hade Diktatorn inte behövt skicka iväg dömda brottslingar, hemlösa och dessutom tvångsrekytera folk i de så kallade "DPR" och "LPR". Om Ryssarna kan "lida" eller inte spelar ingen roll. De vill uppenbarligen inte anmäla sig som frivilliga att meningslöst dö i ett vidrigt vansinnigt övergreppskrig i Ukraina.

Gällande kärnvapen: Skulle Diktatorn 'lyckas' få iväg ett kärnvapen som detonerar i Ukraina så kommer det få konsekvenser. Exakt vad de kommer bli vet dock inte jag. Men jag tror inte det kommer stoppa USA, Storbritannien, Polen, Baltstaterna, Slovakien m.fl. De kommer inte sluta stödja Ukraina för det. För övrigt har jag svårt att se att Diktatorn går direkt till skarpt kärnvapen i Ukraina. Först kommer det komma någon form av test eller demonstration av att han fortfarande förfogar över fungerande kärnvapen. Och det har vi inte sett så här långt.
Tack för intressant inlägg. Jag hoppas du har rätt!

Om jag säger så här då för att uttrycka min oroa tydligare. Tänk att Ukraina skulle angripa Ryssland. Då tror jag att Ryssarna skulle sluta upp betydligt mer runt sin diktator. I synnerhet som det skulle i rysk progaganda benämnas som att väst anfallit igen (andra världskriget). Håller du med om det? (Sedan kommer detta inte ske utan är mer hypotetiskt)

Jag är rädd för att ett återtagande av Krym skulle ligga betydligt närmare scenariot ovan för en ryss (i synnerhet diktatorn) än vad vi i väst anser att det gör. Detta är de nämnda länderna rädda för eftersom det är svårt att veta vart det tar vägen.
niklas12
Inlägg: 2512
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Det går bra nu!

Inlägg av niklas12 »

Om Ukraina lyckas ta tillbaks De områden ryssarna invaderat så kommer de nog gå vidare och försöka ta krym.
Frågan är hur 8års rysk propaganda har påverkat lokalbefolkningen där ?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Det går bra nu!

Inlägg av MWall »

niklas12 skrev:
Om Ukraina lyckas ta tillbaks De områden ryssarna invaderat så kommer de nog gå vidare och försöka ta krym.
Frågan är hur 8års rysk propaganda har påverkat lokalbefolkningen där ?

Krym? Är det det nya PK-sättet att skriva Krim? Eller vad då?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5297
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Det går bra nu!

Inlägg av SwedishAdvocate »

tor skrev:
Tack för intressant inlägg. Jag hoppas du har rätt!
Tack.
tor skrev:
.../ Om jag säger så här då för att uttrycka min oroa tydligare. Tänk att Ukraina skulle angripa Ryssland. Då tror jag att Ryssarna skulle sluta upp betydligt mer runt sin diktator. I synnerhet som det skulle i rysk progaganda benämnas som att väst anfallit igen (andra världskriget). Håller du med om det? (Sedan kommer detta inte ske utan är mer hypotetiskt) /...
Som du skriver så kommer det inte att ske. Det är ju det som är grejen med kärnvapen. Ingen kommer angripa Ryssland så länge de har kärnvapen.
tor skrev:
.../ Jag är rädd för att ett återtagande av Krym skulle ligga betydligt närmare scenariot ovan för en ryss (i synnerhet diktatorn) än vad vi i väst anser att det gör. Detta är de nämnda länderna rädda för eftersom det är svårt att veta vart det tar vägen.
Ukraina har redan angripit Krym militärt. Zelensky sa vid krigets början att han kunde tänka sig att förhandla om Krym och de delar av Donbas som Diktatorn ockuperat innan den 24 feb i år. Men sen dess har Diktatorn dagligen terrorbombat Ukrainska civila utan någon som helst anledning. Diktatorn mördade även Ukrainska krigsfångar trots att han lovat att inte göra det och skyllde på Ukraina. Diktatorn har etniskt rensat delar av Ukraina som han ockuperat och skickat 100.000-tals Ukrainare till hans Ryssland. ...Samt en lång rad ytterligare helt vansinniga vidrigheter. Jag minns inte exakt när, men vid någon tidpunkt bestämde sig Ukraina för att det inte längre är möjligt att förhandla med den här Diktatorn och hans maffia.

Men visst – jag kan erkänna att jag bara är 'glad amatör' när det gäller de här frågorna så jag vet så klart inte jag heller. Men som sagt: Officiellt heter det att det är Ukraina som bestämmer. Och Ukraina vill ha tillbaka Krym. Det är vidare min bild att Ukraina har varit öppna och ärliga med att uttrycka sitt missnöje mot den demokratiska världen tidigare. Om det finns någon begränsning från väst om vad Ukraina får och inte får göra angående Krym så tror jag att vi kommer få höra det från Ukraina.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5297
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Det går bra nu!

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
niklas12 skrev:
Om Ukraina lyckas ta tillbaks De områden ryssarna invaderat så kommer de nog gå vidare och försöka ta krym.
Frågan är hur 8års rysk propaganda har påverkat lokalbefolkningen där ?
Krym? Är det det nya PK-sättet att skriva Krim? Eller vad då?
Det blir Krym om man 'engelskfierar' det Ukrainska namnet och använder det istället för det ryska namnet.

Sen om du vill kalla det "PK" eller inte får stå för dig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Credde »

Jag tror (gissar) tyvärr, att denna vinter blir kallare än normalt. En olycka brukar sällan komma ensam… Vill dock gärna ha fel men får vi se efter vintern.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Thed75 »

Credde skrev:
Jag tror (gissar) tyvärr, att denna vinter blir kallare än normalt. En olycka brukar sällan komma ensam… Vill dock gärna ha fel men får vi se efter vintern.
Exakt. En olycka kommer sällan ensam.
Corona,krig,inflation. Vad blir nästa grej? Smällkall vinter utan gas skulle pröva europa till bristningsgränsen. Bortkopplad el och rolling blackouts snart i en stad nära dig?
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Thed75 »

Undrar om det inte är lite taktik att låta ukraina rycka fram. Går dom över gränsen till ryska laget så sätter putte in taktiska kärnvapen
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Det går bra nu!

Inlägg av wannabee »

niklas12 skrev:
Om Ukraina lyckas ta tillbaks De områden ryssarna invaderat så kommer de nog gå vidare och försöka ta krym.
Frågan är hur 8års rysk propaganda har påverkat lokalbefolkningen där ?

På Krim har ungefär 10% Ukrainska som modersmål och 90% Ryska som modersmål, I Kiev är det tvärtom.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Zalman3 »

Exakt. En olycka kommer sällan ensam.
Corona,krig,inflation. Vad blir nästa grej? Smällkall vinter utan gas skulle pröva europa till bristningsgränsen. Bortkopplad el och rolling blackouts snart i en stad nära dig?
Mikael Odenberg säger att det bara är trams.
Det kommer inte bli nån rolling blackout.
Kraftvärmeverken går ju bara på halvfart.
Drar de på för fullt motsvarar det 3 kärnkraftverk extra.
Vid årets kallaste dag.

Screenshot_20220910-171920_Chrome.jpg
Screenshot_20220910-171909_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
niklas12
Inlägg: 2512
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Det går bra nu!

Inlägg av niklas12 »

Vad ska vi elda med i kraftvärmeverken ?

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/bleki ... pa-pellets
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Zalman3 »

niklas12 skrev:
Vad ska vi elda med i kraftvärmeverken ?

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/bleki ... pa-pellets
Märkligt att jag får 0kr för mina träddelar.
Och får elda upp det på åkern istället.
Vore det inte bättre att göra pellets av mitt biobränsle och skicka det till Skåne?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20220910-232450_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
SwedishAdvocate
Inlägg: 5297
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Det går bra nu!

Inlägg av SwedishAdvocate »

wannabee skrev:
niklas12 skrev:
Om Ukraina lyckas ta tillbaks De områden ryssarna invaderat så kommer de nog gå vidare och försöka ta krym.
Frågan är hur 8års rysk propaganda har påverkat lokalbefolkningen där ?
På Krim har ungefär 10% Ukrainska som modersmål och 90% Ryska som modersmål, I Kiev är det tvärtom.
Och?

Igen: Det finns inga som helst mänskliga rättigheter i Diktatorns Ryssland. Det finns exakt NOLL fri press. Det finns ingen yttrandefrihet överhuvudtaget. Och ovanpå det ett kompakt propagandatryck.

Ska vi se hur hur Freedom House rankade Ukraina och Ryssland år 2021?

Ryssland: 20/100
Ukraina: 60/100

Och var hade Ukraina kunnat vara idag ifall Diktatorn inte hade invaderat 2014 och ifall Diktatorn inte förpestat det Ukrainska samhället X antal år innan 2014 med sin 'underrättelsetjänst'?

Är det någon här som hellre skulle vilja bo och leva i Ryssland?

Skulle du hellre vilja bo och leva i Ryssland?

Källor:
https://freedomhouse.org/country/russia ... world/2021
https://freedomhouse.org/country/ukrain ... world/2021
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Zalman3 »

Vad händer i Moskva?

https://9gag.com/gag/aRE64yA
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Det går bra nu!

Inlägg av NiklasTesla »

Thed75 skrev:
Credde skrev:
Jag tror (gissar) tyvärr, att denna vinter blir kallare än normalt. En olycka brukar sällan komma ensam… Vill dock gärna ha fel men får vi se efter vintern.
Exakt. En olycka kommer sällan ensam.
Corona,krig,inflation. Vad blir nästa grej? Smällkall vinter utan gas skulle pröva europa till bristningsgränsen. Bortkopplad el och rolling blackouts snart i en stad nära dig?
Som Richard Heinberg (om jag inte missminner) sade för ca 15år sedan.

Det kanske mest intressanta med peak oil (peak allt) är att vi inte kommer diskutera peak oil utan vi kommer diskutera alla konflikter och kriser som pågår.

Tänkvärt.

I andra vågskålen har vi det faktum att dom flesta i väst lever så grymt ineffektivt energimässigt och vi slösar enormt mycket energi (när man kan leva ett bättre liv med mindre energislöseri och dessutom ett mer hållbart och högteknologiskt liv). Sedan har vi också det faktum att vi badar i förnyelsebar energi som vi inte nyttjar ens en bråkdel av så vi står för eller senare inför en teknologisk och energimässig revolution liknande industriella revolutionen när vi väljer att på organiserat sätt gå över till ett energisystem och transportsystem som går på 100% förnyelsebar energi och ett system med så nära som möjligt cirkulär ekonomi.

MVH
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Vad händer i Moskva?

https://9gag.com/gag/aRE64yA
Screenshot_20220911-023202_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det går bra nu!

Inlägg av Jerker »

Thed75 skrev:
Exakt. En olycka kommer sällan ensam.
Corona,krig,inflation. Vad blir nästa grej?
SD kommer till makten?
niklas12
Inlägg: 2512
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Det går bra nu!

Inlägg av niklas12 »

Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Vad ska vi elda med i kraftvärmeverken ?

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/bleki ... pa-pellets
Märkligt att jag får 0kr för mina träddelar.
Och får elda upp det på åkern istället.
Vore det inte bättre att göra pellets av mitt biobränsle och skicka det till Skåne?
Jag kan ju inte svara på hur din specifika situation ser ut.
varför bidrar du till ökade co2 utsläpp genom att elda upp bränslet på åkern?
Absolut hade det varit bättre att göra pellets vem stoppar dig ?

Det är både svårt att få tag i flis sen är det dyrt också.
Tidigare importerades mycket flis från Ryssland och det vi importerar idag är det mycket frågetecken kring

https://www.dn.se/sverige/har-huggs-sko ... enska-hem/

Sverige importerar istället mängder av hushållssopor som vi eldar upp.

https://byggteknikforlaget.se/import-av ... lssektorn/

Sen kan man ju fundera på om det är värt massivt ökade co2 utsläpp pga kärnkraftshatet

Men
Skriv svar