www.car.info/tesla

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

www.car.info/tesla

Inlägg av Franz »

Hej!

Förutom Tesla (jag har en 85D) är min andra passion webbsidor. Jag var med om att grunda företaget Prisjakt Sverige AB som driver sajten http://www.prisjakt.nu. Förhoppningsvis är de flesta här flitiga besökare av den sajten så här i julklappstider. Sedan några månader har jag, efter 12 år, lämnat det företaget och håller tillsammans med Prisjakts ursprungliga skapare på att ta fram en stor bildatabas. Vårt mål är att katalogisera all världens bilar och försöka få med så mycket information, artiklar, bilder etc. det bara går. Till skillnad från många andra bilsajter och för den delen bilföretag är vi kanske mer Internetiga och brinner för att hantera väldigt stora databaser. Jag hoppas att det kommer märkas!

Något som utmärker sidan är att vi mappar ihop alla fordon efter hierarkier. D.v.s. vi vet att en P90D från 2015 har ett släktskap med en 60 från 2014 och är ganska duktiga på att utnyttja det. Förutom att lista själva bilarna och deras kopplingar till varandra har vi varit ganska flitiga på att ta bilder som vi kopplar till våra bilar. Vi har faktiskt varit ganska flitiga på mässor, bilträffar och till och med på gatan och tagit runt 150 000 bilder. Ett antal av er har säkert träffat på mig på olika former av event där TCS på något sätt varit aktivt. Förutom en massa bilder kopplar vi även in data från transportstyrelsen, recensioner och artiklar från biltidningar på nätet etc. Syftet är att man på sikt skall kunna hitta både det ena och det andra på när man går in på en bil hos oss.

När man talar om utvecklingsprojekt brukar man tala om beta-versioner innan man släpper. Innan dess kommer ibland en alfa-version. Vi är väl inte riktigt där än utan har en så kallad "crash test"-version ;). D.v.s. det hela är i ett ganska tidigt utvecklingsstadie men vi tycker väl ändå att sajten har en del intressanta funktioner varför vi alltså väljer att ha sajten publik medan den utvecklas. Vi är bara några stycken som håller på så det kommer nog ta något år innan den börjar kännas lite mer färdig. Förutom att få ordning på en massa buggar saknas det en hel del funktionalitet och vissa saker, som t.ex. förstasidan, är bara där tillfälligt och kommer att ersättas av nya versioner. Ha lite förståelse med att saker kanske inte fungerar alltid och att artiklar, recensioner, egenskaper inte finns i så stor omfattning än.

En lite kul grej som vi precis blivit färdiga med är en kartfunktion som kan visa var i Sverige man hittar en viss sorts bil. Man kan visa t.ex. alla Teslor, alla Model S eller kanske alla Model S P85D. Givetvis kan man visa alla Volvo-bilar också om man vill. Det finns redan idag en del bilder (det finns en hel del medlemmars bilar som fastnat på bild), en del egenskaper etc. Givetvis kan man också skapa ett eget konto och ladda upp bilder om man vill.
tesla_owners.jpg
Alla Model S i Sverige:
https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... n-2096/map

Alla Roadsters i Sverige
https://www.car.info/sv-se/tesla/roadst ... r-2054/map

Lite kul jämförelse, alla Volvo-bilar i Sverige:
https://www.car.info/sv-se/volvo/map

Tesla-sidan hittar man här:
https://www.car.info/sv-se/tesla/

Man kan så klart välja nivå där, kolla på bilder etc. och även klicka på de motoralternativen man vill vet mer om inklusive att se på kartan över deras fördelning.

Jag tar jättegärna emot feedback på hur sajten görs bättre. Vi försöker så klart vara så snabba som möjligt med att fixa till saker men det finns ganska mycket att fixa så håll ut ett tag :). Angående kartorna kan ju nämnas att vi i dagsläget har statistik till och med mitten av november (ungefär) och det dröjer ett litet tag innan vi börjar få in nya uppgifter lite mer regelbundet. Zoomar man in på kartorna (bara dubbelklicka i dem) så kanske man märker att bilarna inte nödvändigtvis är exakt där de är skrivna. Vi går på postnummer och positionen sätts typiskt i postnummerets geografiska mitt. Om både öar och fastland ingår i ett postnummer kan det se ut som att bilarna finns i havet ;). Bilar skrivna på postboxar har vi ännu sämre koll på så de är typiskt placerade mitt i den kommun där postboxen har sitt postnummer. D.v.s. det förklarar varför det mitt i Stockholm och Göteborg ser ut att vara högre koncentration av bilar.

Eftersom vi sitter på så mycket data som vi gör och jag dessutom är lite databastokig kommer ni att behöva stå ut med att det nog kommer att publiceras lite kul statistik här på TCS då och då.

Det finns en jättebra feedback-knapp på sidan man kan använda, annars går det så klart bra att skicka ett pm till mig eller ett mail till franz (at) car (punkt) info. Något ni gärna får testa är att söka på ert regnummer och kolla ifall det ser rätt ut. Transportstyrelsen har inte riktigt koll på Tesla-bilar men jag hoppas att vi fått det rätt. ;)
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: www.car.info/tesla

Inlägg av JorgenM »

Kul!
Har jag något roligt att titta på ikväll!


Skickat från min telefon med Tapatalk
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: www.car.info/tesla

Inlägg av Franz »

Jag får väl passa på att inflika att sajten än så länge gör sig bäst på datorn.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: www.car.info/tesla

Inlägg av Martinen »

Kul.
Får undersöka lite.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: www.car.info/tesla

Inlägg av Franz »

Nu skall det vara lite lättare att se ägarfördelningen av olika sorters Teslor. D.v.s. man kan navigera genom att klicka på olika nivåer bredvid kartan. Om allt vill sig väl har jag veckovisa uppdateringar i början av nästa år. Det borde då gå få till någon form av kartor där man ser ägarutvecklingen över tid.
https://www.car.info/sv-se/tesla/map
Tack för all feedback hittills!
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: www.car.info/tesla

Inlägg av drakbane »

Hittar ett "fel"...
Frun spottade en vit tesla i Härslöv, och den är reggad där. Men det syns ingen på kartan.
I Landskrona kommun så är där nu 3st (4 imorgon :-))), en på industriområdet, den är väl reggad på ett företag, sen en på ön Ven/Hven, (Kanske SHVEN)
Och en i de norra delarna.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: www.car.info/tesla

Inlägg av Franz »

drakbane skrev:
Hittar ett "fel"...
Frun spottade en vit tesla i Härslöv, och den är reggad där. Men det syns ingen på kartan.
I Landskrona kommun så är där nu 3st (4 imorgon :-))), en på industriområdet, den är väl reggad på ett företag, sen en på ön Ven/Hven, (Kanske SHVEN)
Och en i de norra delarna.
Som det är nu är statistiken inte riktigt up to date. D.v.s. den är från mitten av november. Vi hoppas att från och med i början av nästa år få uppdateringar en gång i veckan. Bilar skrivna på postboxar (d.v.s. företagsbilar) kommer tyvärr även fortsättningsvis hamna i centrum av den kommun där företaget har sin postbox.
Driver sajten Car.info
arnesven
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 sep 2015 00:21

Re: www.car.info/tesla

Inlägg av arnesven »

Som utvecklare i grunden själv måste jag bara säga att det är ett riktigt fräsigt projekt! Märks väldigt att ni brinner för datahanteringen! Men det i fokus som ni verkar ha fått till i grunden så kan man ju göra så himla mycket och ni verkar ju verkligen ha både driv och idéer så ska bli kul att se vad det där kan bli i framtiden!
Lycka till!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: www.car.info/tesla

Inlägg av bylund »

Franz skrev:
Nu skall det vara lite lättare att se ägarfördelningen av olika sorters Teslor. D.v.s. man kan navigera genom att klicka på olika nivåer bredvid kartan. Om allt vill sig väl har jag veckovisa uppdateringar i början av nästa år. Det borde då gå få till någon form av kartor där man ser ägarutvecklingen över tid.
https://www.car.info/sv-se/tesla/map
Tack för all feedback hittills!
Är det just ägare den går på och inte brukare? Jag ser att det står 29 st i Enebyberg där Svea Leasing råkar bo.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: www.car.info/tesla

Inlägg av Franz »

bylund skrev:
Franz skrev:
Nu skall det vara lite lättare att se ägarfördelningen av olika sorters Teslor. D.v.s. man kan navigera genom att klicka på olika nivåer bredvid kartan. Om allt vill sig väl har jag veckovisa uppdateringar i början av nästa år. Det borde då gå få till någon form av kartor där man ser ägarutvecklingen över tid.
https://www.car.info/sv-se/tesla/map
Tack för all feedback hittills!
Är det just ägare den går på och inte brukare? Jag ser att det står 29 st i Enebyberg där Svea Leasing råkar bo.
Privatleasade bilar skall stå på brukaren medan övriga typiskt står på leasingföretaget. Jag har lite fundering om att särskilja de företagsskrivna bilarna så att det framgår lite tydligare. Det är nog dock lite mer jobb än man kanske tror varför det kanske dröjer lite.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: www.car.info/tesla

Inlägg av Stefan T »

Jag provade att försöka få in en bild på min roadster under reg nummret men det verkar inte gå eller gör jag fel
provade att dra dit bild och även klicka och markera

verkade inte funka
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: www.car.info/tesla

Inlägg av danni »

Franz skrev:
bylund skrev:
Franz skrev:
Nu skall det vara lite lättare att se ägarfördelningen av olika sorters Teslor. D.v.s. man kan navigera genom att klicka på olika nivåer bredvid kartan. Om allt vill sig väl har jag veckovisa uppdateringar i början av nästa år. Det borde då gå få till någon form av kartor där man ser ägarutvecklingen över tid.
https://www.car.info/sv-se/tesla/map
Tack för all feedback hittills!
Är det just ägare den går på och inte brukare? Jag ser att det står 29 st i Enebyberg där Svea Leasing råkar bo.
Privatleasade bilar skall stå på brukaren medan övriga typiskt står på leasingföretaget. Jag har lite fundering om att särskilja de företagsskrivna bilarna så att det framgår lite tydligare. Det är nog dock lite mer jobb än man kanske tror varför det kanske dröjer lite.
Går det inte få ut brukaren för företagsleasade bilar? Om jag slår min bil på Transportstyrelsens hemsida får jag upp namn och adress på mitt företag.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: www.car.info/tesla

Inlägg av Franz »

Stefan T skrev:
Jag provade att försöka få in en bild på min roadster under reg nummret men det verkar inte gå eller gör jag fel
provade att dra dit bild och även klicka och markera

verkade inte funka
Det finns en knapp som det står "feedback" på. Du hittar den högst upp och ganska långt till höger. Klicka gärna på den så framgår det, i felrapporten till oss, t.ex. vilken webbläsare (inkl version) etc. det är så blir det lite lättare för vår felsökning.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: www.car.info/tesla

Inlägg av Franz »

danni skrev:
Franz skrev:
bylund skrev:
Franz skrev:
Nu skall det vara lite lättare att se ägarfördelningen av olika sorters Teslor. D.v.s. man kan navigera genom att klicka på olika nivåer bredvid kartan. Om allt vill sig väl har jag veckovisa uppdateringar i början av nästa år. Det borde då gå få till någon form av kartor där man ser ägarutvecklingen över tid.
https://www.car.info/sv-se/tesla/map
Tack för all feedback hittills!
Är det just ägare den går på och inte brukare? Jag ser att det står 29 st i Enebyberg där Svea Leasing råkar bo.
Privatleasade bilar skall stå på brukaren medan övriga typiskt står på leasingföretaget. Jag har lite fundering om att särskilja de företagsskrivna bilarna så att det framgår lite tydligare. Det är nog dock lite mer jobb än man kanske tror varför det kanske dröjer lite.
Går det inte få ut brukaren för företagsleasade bilar? Om jag slår min bil på Transportstyrelsens hemsida får jag upp namn och adress på mitt företag.
Mm. Den står på ditt företag även hos oss. Det finns nog en del att reda ut angående företagsleasade bilar men det verkar alltid vara en postbox kopplade till dem. Det innebär tyvärr ändå att din bil placeras mitt i Göteborg tillsammans med en massa andra bilar.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: www.car.info/tesla

Inlägg av danni »

Franz skrev:
Mm. Den står på ditt företag även hos oss. Det finns nog en del att reda ut angående företagsleasade bilar men det verkar alltid vara en postbox kopplade till dem. Det innebär tyvärr ändå att din bil placeras mitt i Göteborg tillsammans med en massa andra bilar.
Ah, då är det rätt egentligen. Det är inte alltid en box, men det är nog helt enkelt så att många företag (däribland mitt) har en boxadress som postadress.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar