Regeringsskifte

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Regeringsskifte

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag vill påminna om att vi diskuterar inte enskilda medlemmars politiska åsikter här.

Tråden kommer låsas när vi har en regering på plats.

/Moderatorn
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Regeringsskifte

Inlägg av apkungen »

Tellus skrev:
Det ser ut att bli ny regering.
Vad tror ni om Sveriges framtid?

Jag hoppas på förändring och förbättring inom många viktiga områden, t ex. vården och polisen.

Skönt att slippa fortsätta i samma intrampade spår som inte fungerat.

Stort ansvar nu att försöka förbättra
Sverige.

Jag skänker med glädje mina 70000kr i miljöbonus som nya regeringen troligtvis vill dra in.

Bra ödmjukt tal av Kristersson i natt, som ville förena hela Sverige.

Förstår att detta är ett känsligt ämne, men vi har alla en sak gemensamt, att får ett bättre Sverige.

För det första tycker jag att Sverige är ett bra land. Vi har mängder med problem. Tex det helt laglösa utanförskapet som finns där de mördar varandra men det finns också otroligt mycket bra. Till exempel vårt energisystem, men det smutskastar de också, högern. Allt för att ta makten. Känns som att folk missnöjesröstar fram högern snarare än att de faktiskt tror på deras politik.

För klyftorna ökar i Sverige, rika blir rikare och fattigare fattigare. När man tittar på varför brott och annat begås så är klyftorna en mycket större anledning till brott än nationalitet. Som vanligt kommer högern sänka skatterna och fortsätta spendera vilket kommer att lämna hål i finanserna som S, sen är det enda statsbärande partiet, sen för reparera. Så har det alltid varit när högern styr.

Satsa mer på polisen, ja visst, gör det. Men det måste också satsas mer på skola, socialen, fritidsaktiviteter, utveckling inom de utsatta områdena, jobb måste dit osv. När de frågar ungdomar som bor i de områdena varför många blir kriminella så är det för att det ses som ett bättre alternativ än det lagliga. Samtidigt som man gör det olagliga mindre attraktivt så måste man göra det lagliga mer attraktivt.

Hade S, mp o v haft en god majoritet så hade de kunnat göra massor. Nu har det varit lite lamslaget pga att inget regeringsalternativ har haft en bra majoritet. Skulle också ha velat ha en rejäl reform av skatter med rejält lägre skatt på låga inkomster, mer pengar till polis, skola, vård mm, högre moms på varor och införande av fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, mer kapitalskatt osv.

Jag hoppas att SD kommer in i regeringen och att det går åt fanders... Lite lagom... Så kan S ta över skutan igen och fortsätta utveckla detta land. S har gjort Sverige till ett av de bästa länderna i världen och det ska de fortsätta göra. Hoppas högern tillsammans med massa andra högerregeringar inte lyckas paja miljön allt för mycket innan dess.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
För det första tycker jag att Sverige är ett bra land. Vi har mängder med problem. Tex det helt laglösa utanförskapet som finns där de mördar varandra men det finns också otroligt mycket bra. Till exempel vårt energisystem, men det smutskastar de också, högern. Allt för att ta makten. Känns som att folk missnöjesröstar fram högern snarare än att de faktiskt tror på deras politik.

För klyftorna ökar i Sverige, rika blir rikare och fattigare fattigare. När man tittar på varför brott och annat begås så är klyftorna en mycket större anledning till brott än nationalitet. Som vanligt kommer högern sänka skatterna och fortsätta spendera vilket kommer att lämna hål i finanserna som S, sen är det enda statsbärande partiet, sen för reparera. Så har det alltid varit när högern styr.

Satsa mer på polisen, ja visst, gör det. Men det måste också satsas mer på skola, socialen, fritidsaktiviteter, utveckling inom de utsatta områdena, jobb måste dit osv. När de frågar ungdomar som bor i de områdena varför många blir kriminella så är det för att det ses som ett bättre alternativ än det lagliga. Samtidigt som man gör det olagliga mindre attraktivt så måste man göra det lagliga mer attraktivt.

Hade S, mp o v haft en god majoritet så hade de kunnat göra massor. Nu har det varit lite lamslaget pga att inget regeringsalternativ har haft en bra majoritet. Skulle också ha velat ha en rejäl reform av skatter med rejält lägre skatt på låga inkomster, mer pengar till polis, skola, vård mm, högre moms på varor och införande av fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, mer kapitalskatt osv.

Jag hoppas att SD kommer in i regeringen och att det går åt fanders... Lite lagom... Så kan S ta över skutan igen och fortsätta utveckla detta land. S har gjort Sverige till ett av de bästa länderna i världen och det ska de fortsätta göra. Hoppas högern tillsammans med massa andra högerregeringar inte lyckas paja miljön allt för mycket innan dess.
Amen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Legato »

Håller också med. Är också mest oroad över att SD verkar bli utan ministerposter. Nu blir det troligen ytterligare en mandatperiod där de kan fortsätta svartmåla Sverige och fortsätta bygga på sitt väljarstöd bland alla missnöjesröstare.

Vi skulle behöva ett antal nya "Hans Rosling" som kunde upplysa befolkningen om hur j-la bra vi faktiskt har det och att utvecklingen faktiskt totalt sett går mer åt rätt än fel håll.

Kort kommentar även ang det inlägg jag fick bortcensurerat. Har inte överhuvudtaget diskuterat någon annans politiska åsikter. Har bara konstaterat att jag har noll intresse av att sitta och fika med nazister. Jag kommer aldrig "respektera" de som vill krossa demokratin. I mina ögon är vår demokrati värd att försvara och det största hotet idag är högerextrema antidemokratiska krafter.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Regeringsskifte

Inlägg av B99 »

Även forna alliansen har ju intressen av att minska SD:s inflytande. Men de har insett att vägen dit är inte att ignorera och idiotförklara. Den vägen har ju misslyckats under de 2 senaste mandatperioderna och fått motsatt effekt. Nu får vi ge SD lite inflytande som de kan ställas till svars för och förhoppningsvis kommer insikt till väljarna.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Jerker »

B99 skrev:
Även forna alliansen har ju intressen av att minska SD:s inflytande. Men de har insett att vägen dit är inte att ignorera och idiotförklara. Den vägen har ju misslyckats under de 2 senaste mandatperioderna och fått motsatt effekt. Nu får vi ge SD lite inflytande som de kan ställas till svars för och förhoppningsvis kommer insikt till väljarna.
Det lär tyvärr inte räcka med att ge dem "lite inflytande" utan de måste sitta och vara ansvariga för de beslut som tas och den politik som förs. Först då kan de ställas till svars av sina väljare. Först då måste de själva gå ut och försöka försvara beslut som de har medverkat till. Så länge de bara sitter som stödparti så kommer de även fortsättningsvis kunna agera oppositionsparti och peka finger åt alla de andra för att de inte "gör rätt", dvs. som SD tycker.
niklas12
Inlägg: 2506
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Regeringsskifte

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev:
Håller också med. Är också mest oroad över att SD verkar bli utan ministerposter. Nu blir det troligen ytterligare en mandatperiod där de kan fortsätta svartmåla Sverige och fortsätta bygga på sitt väljarstöd bland alla missnöjesröstare.

Vi skulle behöva ett antal nya "Hans Rosling" som kunde upplysa befolkningen om hur j-la bra vi faktiskt har det och att utvecklingen faktiskt totalt sett går mer åt rätt än fel håll.

Kort kommentar även ang det inlägg jag fick bortcensurerat. Har inte överhuvudtaget diskuterat någon annans politiska åsikter. Har bara konstaterat att jag har noll intresse av att sitta och fika med nazister. Jag kommer aldrig "respektera" de som vill krossa demokratin. I mina ögon är vår demokrati värd att försvara och det största hotet idag är högerextrema antidemokratiska krafter.
Ja vi måste verkligen vara vaksamma på de antidemokratiska krafterna.

Jag har hört att det finns ett parti som styr hela fackförbund.
Och samma parti bedriver tydligen lotteriverksamhet samtidigt som man förbjudit alla andra att bedriva sådan verksamhet
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Det skulle helt klart vara den mest demokratiska lösningen eftersom S+M tillsammans representerar största andelen av befolkningen. Dessutom anser jag att båda partierna egentligen är ganska lika i sitt tyckande. Och om de inte tycker lika så har vi ju sett hur snabbt det kan gå för politikerna att ändra uppfattning. Tyskland har ju kört med denna modell under i princip hela Merkel-tiden. Nackdelen var att det inte fanns någon riktig opposition. Detta gäller dock inte Sverige eftersom SD med sina dryga 20% skulle hamna i opposition, och det är väl där de hör hemma egentligen.
Håller med. Naturligtvis skulle dom vara tvungna att kompromissa och svälja nått surt piller men både S och M skulle ju kunna närma sig varandra när man slipper extremistpartierna. Förhandlingarna skulle ju också kunna gå så mycket lättare med bara två parter. Man får ge och ta.
Man skulle ju dessutom få majoritet i riksdagen.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Regeringsskifte

Inlägg av jonasl »

Folk i gemen verkar rösta helt galet. Min farsa tyckte till exempel att sossarna skötte vården dåligt när de i verkligheten inte styrt regionen på länge. Tror sådant är vanligt. Det gnälls på regeringen och sen har SD och KD röstat likadant i frågan.

Men det är svårt att hålla sig insatt i allt, det är det verkligen. Jag är det inte. Röstade tyvärr enbart på magkänsla i kommunalvalet som antagligen är det som påverkar min vardag mest direkt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Regeringsskifte

Inlägg av bylund »

niklas12 skrev:
Ja vi måste verkligen vara vaksamma på de antidemokratiska krafterna.

Jag har hört att det finns ett parti som styr hela fackförbund.
Och samma parti bedriver tydligen lotteriverksamhet samtidigt som man förbjudit alla andra att bedriva sådan verksamhet
Så Moderaterna har hindrat alla andra från att göra det menar du? https://mlotten.se/
(Jag fattar att du syftar på Sossarna)

Jag tycker inte riktigt att det är ok, men man behöver ju inte hitta på saker för att få det att verka värre än det är.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Regeringsskifte

Inlägg av tesla newbie »

apkungen skrev:

För klyftorna ökar i Sverige, rika blir rikare och fattigare fattigare. När man tittar på varför brott och annat begås så är klyftorna en mycket större anledning till brott än nationalitet. Som vanligt kommer högern sänka skatterna och fortsätta spendera vilket kommer att lämna hål i finanserna som S, sen är det enda statsbärande partiet, sen för reparera. Så har det alltid varit när högern styr.

Satsa mer på polisen, ja visst, gör det. Men det måste också satsas mer på skola, socialen, fritidsaktiviteter, utveckling inom de utsatta områdena, jobb måste dit osv. När de frågar ungdomar som bor i de områdena varför många blir kriminella så är det för att det ses som ett bättre alternativ än det lagliga. Samtidigt som man gör det olagliga mindre attraktivt så måste man göra det lagliga mer attraktivt.

Hade S, mp o v haft en god majoritet så hade de kunnat göra massor. Nu har det varit lite lamslaget pga att inget regeringsalternativ har haft en bra majoritet. Skulle också ha velat ha en rejäl reform av skatter med rejält lägre skatt på låga inkomster, mer pengar till polis, skola, vård mm, högre moms på varor och införande av fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, mer kapitalskatt osv.
Är inte alls klarlagt att kriminalitet orsakas av fattigdom. Tvärtom så kommer det mer och mer bevis för att det inte är så: https://timbro.se/smedjan/kriminalitet- ... -faktorer/

Sedan tycker jag man kan börja med att använda de skattepengar man får in lite bättre innan man höjer några skatter:
https://skattebetalarna.se/arets-varsta-sloseri-2021/

Jag är faktiskt genuint intresserad av varför det ses som ett så stort problem att vissa människor är rika? Ta till exempel mannen som skapade märket som klubben är dedikerad till : Elon Musk. Jag tycker han är värd alla sina miljarder. Han har arbetat stenhårt för att få till en omställning till elbilar. Jag har inga problem med att han blir rik på det. Vet själv att jag inte skulle orka hålla på som han gör och då accepterar jag också att jag inte är i närheten av lika rik också. Ska man ha marknadsekonomi och kapitalism så kommer det alltid finnas klyftor i samhället.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Regeringsskifte

Inlägg av apkungen »

Jag har inga problem alls med att rika blir rikare. Men tycker att de ska skatta och bidra till hela samhället och så vill jag att de fattiga också blir rikare.

Gällande invandrare och brott så tycker jag denna artikel är bra. Det enda som invandrare verkar vara överrepresenterade i pga just att de kommer från en annan kultur verkar vara sexualbrott tyvärr, men inte ens där är de så överrepresenterade som många vill ge sken av:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/fakta ... atistiken/
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Regeringsskifte

Inlägg av mastodontfilmsmats »

tesla newbie skrev:
Är inte alls klarlagt att kriminalitet orsakas av fattigdom. Tvärtom så kommer det mer och mer bevis för att det inte är så: https://timbro.se/smedjan/kriminalitet- ... -faktorer/

Sedan tycker jag man kan börja med att använda de skattepengar man får in lite bättre innan man höjer några skatter:
https://skattebetalarna.se/arets-varsta-sloseri-2021/

Jag är faktiskt genuint intresserad av varför det ses som ett så stort problem att vissa människor är rika? Ta till exempel mannen som skapade märket som klubben är dedikerad till : Elon Musk. Jag tycker han är värd alla sina miljarder. Han har arbetat stenhårt för att få till en omställning till elbilar. Jag har inga problem med att han blir rik på det. Vet själv att jag inte skulle orka hålla på som han gör och då accepterar jag också att jag inte är i närheten av lika rik också. Ska man ha marknadsekonomi och kapitalism så kommer det alltid finnas klyftor i samhället.
För mig är inte det konstiga att människor vill bli rika eller ekonomiskt oberoende. För mig är det konstiga att oerhört rika människor vill ha ännu mer, fastän de inte behöver? Nu generaliserar jag våldsamt, men såhär:

Om jag har en miljard svenska kronor i eget kapital i form av pengar och fastigheter, och har en månatlig inkomst på 800 000 kronor; dvs runt 10 miljoner i årslön (53% skatt). Varför skulle jag då klaga på höga skatter; varför skulle jag då känna mig drabbad av högre skatter på inkomst eller av införande av en fastighetsskatt eller arvsskatt? Oavsett vad som händer så finns det ingenting som gör att jag lider skada med de förutsättningarna. Det är bara "mer-et" som lider skada av eventuella skattehöjningar. Trots detta är det människor dessa som hörs mest i debatten om skattesänkningar och att företagande flyttar utomlands, fastigheterna ojoj, osv, om jag jobbar så mycket mer, varför ska jag få straffet att betala mer skatt, det lönar sig inte att jobba mer, osv.

Denna tankebana kan jag lätt interpolera ner till en månadslön på 80000 kronor (39% inkomstskatt) och 10 miljoner i eget kapital och ändå känna att jag möter samma tankegångar. Buhuu allt merarbete ger bara skatteförluster - men det är ju helt enkelt inte sant; allt överskjutande får du behålla 46% ändå, i Umeå. Istället för att tycka att du får för mycket i skatt, tänk då i nettoinkomst istället.

Att tycka att det är för mycket skatt är helt enkelt främmande för mig. Jag skulle gladeligen betala 400 000 i månaden i skatt eftersom jag tjänade efter det..

Jag tror också frånvaron av fastighetsskatten är den absolut största roten till fastighetsbubblan (placera pengarna där så slipper du betala skatt för dem) som driver upp bostadspriserna till nivåer som vanliga människor aldrig kommer kunna betala av under en livstid.

Apropå skatteslöseriet ovan så är det ju en eller två fisar i rymden jämte exvis friskoleslöseriet eller Nya Karolinska. Därmed inte sagt att de är rätt.
niklas12
Inlägg: 2506
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Regeringsskifte

Inlägg av niklas12 »

bylund skrev:
niklas12 skrev:
Ja vi måste verkligen vara vaksamma på de antidemokratiska krafterna.

Jag har hört att det finns ett parti som styr hela fackförbund.
Och samma parti bedriver tydligen lotteriverksamhet samtidigt som man förbjudit alla andra att bedriva sådan verksamhet
Så Moderaterna har hindrat alla andra från att göra det menar du? https://mlotten.se/
(Jag fattar att du syftar på Sossarna)

Jag tycker inte riktigt att det är ok, men man behöver ju inte hitta på saker för att få det att verka värre än det är.
A-lotterierna är undan- tagna från Sveriges generella lotteriförbud, spelskatt, kundkännedomskrav och kreditförbud.

https://timbro.se/allmant/kommandohojderna/

Fackförbundens politiska agerande

https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/stat ... ka-valjare

https://www.expressen.se/ledare/lo-kan- ... s-sd-stod/

Fundera på om det omvända hade gällt att det skulle vara sverigedemokraterna som hade bestämt vilka åsikter man får ha för att vara medlem i facket, eller att de hade kunnat bygga upp ett enormt ekonomiskt övertag genom marknadsmanipulation.

Och då har jag inte ens tagit upp ABF,PRO eller hyresgästföreningen
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Regeringsskifte

Inlägg av bylund »

niklas12 skrev:

A-lotterierna är undan- tagna från Sveriges generella lotteriförbud, spelskatt, kundkännedomskrav och kreditförbud.

https://timbro.se/allmant/kommandohojderna/
Ja, och andra ideella organisationer, dit de politiska partierna räknas. Du försöker få det att se ut som att det är just Socialdemokraterna som bestämt att det bara är de som får hålla på med detta. Så är det naturligtvis inte. Och om det vore så, skulle nog de andra 70 % i riksdagen åtgärdat det.

Jag håller som sagt med om att det är rätt tveksamt att de håller på med detta, och jag tycker att det är så redan utan att försöka överdriva och vinkla situationen. Mig veterligen bara Moderaterna som också bedriver lotteri, i betydligt mindre omfattning. Centern ska också gjort det en kortare period.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringsskifte

Inlägg av mati »

mastodontfilmsmats skrev:
För mig är inte det konstiga att människor vill bli rika eller ekonomiskt oberoende. För mig är det konstiga att oerhört rika människor vill ha ännu mer, fastän de inte behöver? Nu generaliserar jag våldsamt, men såhär:
Det är väl som de säger, mycket vill ha mer. Kan ju också hänga ihop med personligheten hos just rika människor. De har ju alla dessa pengar oftast av en anledning, just för att de tänker så som du beskriver. Du och jag tillhör nog inte den sortens människor, det finns med andra ord en anledning till att vi inte är snorrika.
Ett exempel: Jag har senaste halvåret haft ett uppdrag som konsult på Volvo. I mina mått mätt betalar de ganska hög timtaxa, mer än jag någonsin fått tidigare. Men jag har aldrig fått några vettiga uppgifter, har i princip bara deltagit i teams-möten och lallat runt lite. Vissa veckor har jag inte gjort ett dyft, inte haft nånting att göra överhuvudtaget, bara suttit hemma. Jag kan i en sådan situation inte bara fakturera en massa timmar, trots att de troligen inte skulle protestera. Men jag skulle känna mig som en bedragare, eftersom jag bokstavligen inte gör nånting. Nu har jag sagt upp kontraktet. Jag tar hellre ett uppdrag där jag faktiskt gör nån nytta och bidrar med mina kunskaper, men till en lägre timtaxa, än att få money for nothing och ett dåligt samvete.
När jag berättar detta för andra så finns det två lager. Den ena sidan säger att jag är dum i huvudet. En bekant, som är rik som ett troll, visade tydligt sitt förakt för mig när han hörde detta. Han begrep ingenting. Han skulle aldrig få ett dåligt samvete för sånt.
Sen finns det andra som förstår precis hur jag känner, och det är faktiskt majoriteten. Men de är inte rika heller. Med det sagt vill jag inte påstå att alla rika människor är ohederliga eller oärliga. Men det krävs nog ett visst mindset för att bli och förbli rik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
niklas12
Inlägg: 2506
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Regeringsskifte

Inlägg av niklas12 »

bylund skrev:
niklas12 skrev:

A-lotterierna är undan- tagna från Sveriges generella lotteriförbud, spelskatt, kundkännedomskrav och kreditförbud.

https://timbro.se/allmant/kommandohojderna/
Ja, och andra ideella organisationer, dit de politiska partierna räknas. Du försöker få det att se ut som att det är just Socialdemokraterna som bestämt att det bara är de som får hålla på med detta. Så är det naturligtvis inte. Och om det vore så, skulle nog de andra 70 % i riksdagen åtgärdat det.

Jag håller som sagt med om att det är rätt tveksamt att de håller på med detta, och jag tycker att det är så redan utan att försöka överdriva och vinkla situationen. Mig veterligen bara Moderaterna som också bedriver lotteri, i betydligt mindre omfattning. Centern ska också gjort det en kortare period.
Jamen då så då är det ju helt ok att fortsätta vad gör väl ett par tusen personer till hos kronofogden om det underlättar att föra fram Socialdemokratin.

https://www.di.se/nyheter/s-lotteri-sal ... skuldsatta
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Regeringsskifte

Inlägg av bylund »

niklas12 skrev:
bylund skrev:
niklas12 skrev:

A-lotterierna är undan- tagna från Sveriges generella lotteriförbud, spelskatt, kundkännedomskrav och kreditförbud.

https://timbro.se/allmant/kommandohojderna/
Ja, och andra ideella organisationer, dit de politiska partierna räknas. Du försöker få det att se ut som att det är just Socialdemokraterna som bestämt att det bara är de som får hålla på med detta. Så är det naturligtvis inte. Och om det vore så, skulle nog de andra 70 % i riksdagen åtgärdat det.

Jag håller som sagt med om att det är rätt tveksamt att de håller på med detta, och jag tycker att det är så redan utan att försöka överdriva och vinkla situationen. Mig veterligen bara Moderaterna som också bedriver lotteri, i betydligt mindre omfattning. Centern ska också gjort det en kortare period.
Jamen då så då är det ju helt ok att fortsätta vad gör väl ett par tusen personer till hos kronofogden om det underlättar att föra fram Socialdemokratin.

https://www.di.se/nyheter/s-lotteri-sal ... skuldsatta
Det var så du tolkade det jag skrev?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Regeringsskifte

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Ändå rätt skönt att ge Timbro så mycket tid i denna tråd och låtsas vara objektiv. Lite som Expo eller Fria Tider som källa; det är våldsamt klart att det finns en agenda bakom artiklarna :)

Fundera förresten på vem som skriver och levererar läromedel till skolorna - framförallt inom historia och samhällskunskap - om man vill ha samhällsförändrande debatt. Lite som att prata om socioekonomi, kultur eller arv gällande brottslighet. Hönan och ägget. Här finns möjlighet till förändring på lång sikt: det är enligt mig otroligt lite faktisk politik i skolans läromedel. Mer "Gustav Vasas skepp sjönk för mer än trehundra år sedan för att det var felbyggt", "Magnus Ladulås var en hyvens man som bråkade med Danerna", och "Skotten i Sarajevo var det som i Princip utlöste första världskriget".
Svenska statsskicket beskrivs i skolans läromedel mer som "349 personer i riksdagen bestämmer, inte regeringen, och det finns en massa utskott. Uppgift: Gör en översiktsbild över hur många stolar det finns i regeringen; gärna i powerpoint för extra betyg".

Ja, jag raljerar om det inte framgår. Tycker (grundskole-)skoluppgifterna idag är ganska kassa och missar målet (vilket mål, förresten?) ganska fett.

Men vi ska ha betyg från första klass. Helst.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Niklas Z »

tesla newbie skrev:
Jag är faktiskt genuint intresserad av varför det ses som ett så stort problem att vissa människor är rika? Ta till exempel mannen som skapade märket som klubben är dedikerad till : Elon Musk. Jag tycker han är värd alla sina miljarder. Han har arbetat stenhårt för att få till en omställning till elbilar. Jag har inga problem med att han blir rik på det. Vet själv att jag inte skulle orka hålla på som han gör och då accepterar jag också att jag inte är i närheten av lika rik också. Ska man ha marknadsekonomi och kapitalism så kommer det alltid finnas klyftor i samhället.
Det behöver inte vara så att man ser rikedomen i sig som ett problem. Det finns dock risker med koncentrationer av förmögenheter till personer (och även organisationer), som kan få negativa konsekvenser för olika sektorer av samhället. Ett exempel är lobbyverksamhet, där personer eller organisationer med stora ekonomiska muskler kan utöva ett inflytande som inte är gynnsamt för samhället som helhet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Regeringsskifte

Inlägg av wannabee »

Niklas Z skrev:
tesla newbie skrev:
Jag är faktiskt genuint intresserad av varför det ses som ett så stort problem att vissa människor är rika? Ta till exempel mannen som skapade märket som klubben är dedikerad till : Elon Musk. Jag tycker han är värd alla sina miljarder. Han har arbetat stenhårt för att få till en omställning till elbilar. Jag har inga problem med att han blir rik på det. Vet själv att jag inte skulle orka hålla på som han gör och då accepterar jag också att jag inte är i närheten av lika rik också. Ska man ha marknadsekonomi och kapitalism så kommer det alltid finnas klyftor i samhället.
Det behöver inte vara så att man ser rikedomen i sig som ett problem. Det finns dock risker med koncentrationer av förmögenheter till personer (och även organisationer), som kan få negativa konsekvenser för olika sektorer av samhället. Ett exempel är lobbyverksamhet, där personer eller organisationer med stora ekonomiska muskler kan utöva ett inflytande som inte är gynnsamt för samhället som helhet.
Ja, koncentrationen av förmögenheter ökar oroväckande, men just Elon Musk är ju en av de få som faktiskt använder sina pengar och makt till något vettigt för världen som han själv har ganska bra koll på. Därför var det extra fel när man för ett tag sedan gav sig på honom för att lösa världssvälten och allt vad det var. Det är ju ganska riskfyllt att satsa så intensivt på utbyggnad som Musk har gjort och forfarande gör. Om man jämför med tex Bill Gates så tog han ju fram en bra sak för väldigt länge sedan, men andra saker han satsat på som tex mobiltelefoner har ju floppat rätt rejält.

Vi i Sverige hade ju tex en finansman som när det var oljekris för typ första gången lät oljetankers kryssa omkring med sin last i väntan på att oljepriset skulle gå upp ytterligare innan det gick i hamn. Det verkar som om lite väl många miljardärer sysslar med liknande saker som bara gagnar deras egen börs och är skadligt för världens befolkningar, jag hoppas den nya regeringen kan minska storfinansen destruktiva påverkan en del.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Curik »

wannabee skrev:
Niklas Z skrev:
tesla newbie skrev:
Jag är faktiskt genuint intresserad av varför det ses som ett så stort problem att vissa människor är rika? Ta till exempel mannen som skapade märket som klubben är dedikerad till : Elon Musk. Jag tycker han är värd alla sina miljarder. Han har arbetat stenhårt för att få till en omställning till elbilar. Jag har inga problem med att han blir rik på det. Vet själv att jag inte skulle orka hålla på som han gör och då accepterar jag också att jag inte är i närheten av lika rik också. Ska man ha marknadsekonomi och kapitalism så kommer det alltid finnas klyftor i samhället.
Det behöver inte vara så att man ser rikedomen i sig som ett problem. Det finns dock risker med koncentrationer av förmögenheter till personer (och även organisationer), som kan få negativa konsekvenser för olika sektorer av samhället. Ett exempel är lobbyverksamhet, där personer eller organisationer med stora ekonomiska muskler kan utöva ett inflytande som inte är gynnsamt för samhället som helhet.
Ja, koncentrationen av förmögenheter ökar oroväckande, men just Elon Musk är ju en av de få som faktiskt använder sina pengar och makt till något vettigt för världen som han själv har ganska bra koll på. Därför var det extra fel när man för ett tag sedan gav sig på honom för att lösa världssvälten och allt vad det var. Det är ju ganska riskfyllt att satsa så intensivt på utbyggnad som Musk har gjort och forfarande gör. Om man jämför med tex Bill Gates så tog han ju fram en bra sak för väldigt länge sedan, men andra saker han satsat på som tex mobiltelefoner har ju floppat rätt rejält.

Vi i Sverige hade ju tex en finansman som när det var oljekris för typ första gången lät oljetankers kryssa omkring med sin last i väntan på att oljepriset skulle gå upp ytterligare innan det gick i hamn. Det verkar som om lite väl många miljardärer sysslar med liknande saker som bara gagnar deras egen börs och är skadligt för världens befolkningar, jag hoppas den nya regeringen kan minska storfinansen destruktiva påverkan en del.
Haha, fantastiskt fanatiskt! Någon miljardär drar runt med olja på havet men Elon, han gör gott han. :lol:
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Regeringsskifte

Inlägg av SwedishAdvocate »

Curik skrev:
Haha, fantastiskt fanatiskt! Någon miljardär drar runt med olja på havet men Elon, han gör gott han. :lol:
Det här kan jag inte försvara:

https://qz.com/work/2082746/elon-musks- ... n-in-stem/

Men annars är ju den där listan definitionen av en Gish gallop bestånde av enbart Halmgubbar! :lol:

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gish_gallop
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
https://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Regeringsskifte

Inlägg av SwedishAdvocate »

apkungen skrev:
.../ Gällande invandrare och brott så tycker jag denna artikel är bra. Det enda som invandrare verkar vara överrepresenterade i pga just att de kommer från en annan kultur verkar vara sexualbrott tyvärr, men inte ens där är de så överrepresenterade som många vill ge sken av:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/fakta ... atistiken/
Det blir kanske så om man kollar på alla sorters sexualbrott. Jag har dock inte koll på det, och orkar inte gräva i det nu.

Men, det blir annorlunda om man istället ser på brottet våldtäkt...

Jag önskar så klart att verkligheten var annorlunda – jag gör verkligen, verkligen det – men verkligheten är vad den är, och tyvärr så är verkligheten alldeles för ofta helt åt helvete...

Det finns ju något som heter BRÅ – Brottsförebyggande rådet. Det är en statlig myndighet under Justitiedepartementet. De har vid några få (två eller tre) tillfällen undersökt utrikes föddas överrepresentation vid olika typer av brott. Den enda gången de kollade närmare på specifika invandrargrupper var 1996. Då fanns det en överrepresentations för att vara dömd för våldtäkt som var 20-faldig(!) hos utrikes födda från vissa länder från nordafrika och mellanöstern. Se videoklippet nedan. Spola fram till 3:46.

Och man undrar ju varför 1996 var den enda gången BRÅ kollade på specifika invandrargrupper?... Kan anledningen vara att det sett likadant ut sen dess, eller att det till och med blivit ännu värre?

I den undersökning som gjordes 2005 var snittet för överrepresentation bland alla utrikes födda som var dömda för våldtäkt mer än 400%(!)... Men som undersökningen från 1996 visade så finns det alltså grupper som med mycket stor sannolikhet tyvärr ligger betydligt högre än så...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Låst