Regeringsskifte

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Regeringsskifte

Inlägg av Tellus »

Det ser ut att bli ny regering.
Vad tror ni om Sveriges framtid?

Jag hoppas på förändring och förbättring inom många viktiga områden, t ex. vården och polisen.

Skönt att slippa fortsätta i samma intrampade spår som inte fungerat.

Stort ansvar nu att försöka förbättra
Sverige.

Jag skänker med glädje mina 70000kr i miljöbonus som nya regeringen troligtvis vill dra in.

Bra ödmjukt tal av Kristersson i natt, som ville förena hela Sverige.

Förstår att detta är ett känsligt ämne, men vi har alla en sak gemensamt, att får ett bättre Sverige.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Jag tycker det är absolut nödvändigt. Energipolitik, migration, integration, brott och straff, skola...

Det är dock inte helt klart än och oavsett vilken sida som vinner så bör de vara ödmjuka inför faktumet att halva befolkningen röstade på den andra sidan. Tyvärr har jag kikat in på twitter och sett att vänsterns representanter där inte verkar vilja förlora på ett värdigt sätt. Helle Klein tycker att Johan Pehrsson bidrar till "Trumpismen" genom att ta upp sin familj vid talet. Johannes Klenell varnar för fyra års falukorvs fascism, Göran Greider känner sig inte hemma i Sverige längre osv osv. Den där masspsykosen som eldats på från vänsterhåll har varit skadlig.

Att jag och andra som har råd att köpa nya bilar för en halv miljon och uppåt går miste om bonus rör mig inte i ryggen. Den bör plockas bort.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringsskifte

Inlägg av mati »

Att det skulle bli ett bättre Sverige tror jag inte en sekund på. Såvida man inte argumenterar att det knappast kan bli sämre. Men jag vet inte. Det finns i mina ögon ingen som har ett recept för förändring.
Det sitter en entusiastisk kvinna här vid mitt köksbord och är övertygad om att nu kommer "vi" utvisa alla "kriminella utlänningar" osv, eftersom "de" vill ta över Sverige. Jag är rädd att det finns många som tänker så. Hoppas att ingen kommer på idén att jag och mina utländska kollegor är "kriminella" eller oönskade på annat sätt. Det skulle bli extremt tomt på kontoret. Jag kanske överreagerar, och det var ju väntat att det skulle bli såhär, men jag tycker inte om det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Yxel »

Är nog ändå mest imponerad att S ökar. Trots att de haft regering (det brukar kosta på) i 8 år, det har skett terrordåd, brott och straff är i media dagligen, 2 års pandemi etc etc. Det var unikt i Europa enligt någon expert…
Vilken regering vi har kommer inte påverka mig personligen ändå så för mig kan det kvitta.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Yxel skrev:
Är nog ändå mest imponerad att S ökar. Trots att de haft regering (det brukar kosta på) i 8 år, det har skett terrordåd, brott och straff är i media dagligen, 2 års pandemi etc etc. Det var unikt i Europa enligt någon expert…
Vilken regering vi har kommer inte påverka mig personligen ändå så för mig kan det kvitta.
Beror på att Magdalena Andersson är så populär. Har tagit röster från främst V och C. Hade Löfven varit kvar så hade det sett annorlunda ut. Men antagligen ungefär lika mellan blocken.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Regeringsskifte

Inlägg av mans71 »

En bra sak jag kommer på med att byta styre är att snart avkrävs ansvar av Ulf, Jimmy och Ebba för varje dag som går med höga elpriser, höga dieselpriser, varenda skjutning, alla olösta problem i förorterna, invandringen, problem i vården, osv, osv. Med det höga tonläget man har så krävs att problem åtgärdas snabbt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Jerker »

mans71 skrev:
En bra sak jag kommer på med att byta styre är att snart avkrävs ansvar av Ulf, Jimmy och Ebba för varje dag som går med höga elpriser, höga dieselpriser, varenda skjutning, alla olösta problem i förorterna, invandringen, problem i vården, osv, osv. Med det höga tonläget man har så krävs att problem åtgärdas snabbt.
Jo, så är det. Våra nordiska grannländer har ju redan varit där och SD:s motsvarigheter i de länderna har ju också straffats när de inte har kunnat leverera det deras väljare hoppats på.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

mans71 skrev:
En bra sak jag kommer på med att byta styre är att snart avkrävs ansvar av Ulf, Jimmy och Ebba för varje dag som går med höga elpriser, höga dieselpriser, varenda skjutning, alla olösta problem i förorterna, invandringen, problem i vården, osv, osv. Med det höga tonläget man har så krävs att problem åtgärdas snabbt.
Jag tror nog de flesta förstår att det är ett arbete som tar mer än en mandatperiod.

Nu är vi iaf på rätt väg. Fyra år till av aningslöshet hade varit förödande.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
mans71 skrev:
En bra sak jag kommer på med att byta styre är att snart avkrävs ansvar av Ulf, Jimmy och Ebba för varje dag som går med höga elpriser, höga dieselpriser, varenda skjutning, alla olösta problem i förorterna, invandringen, problem i vården, osv, osv. Med det höga tonläget man har så krävs att problem åtgärdas snabbt.
Jo, så är det. Våra nordiska grannländer har ju redan varit där och SD:s motsvarigheter i de länderna har ju också straffats när de inte har kunnat leverera det deras väljare hoppats på.
Våra grannländer är föredömen inom migrationspolitiken. Kanske tack vare sina missnöjespartier? Dvs även om Fremskrittspartiet, Dansk Folkeparti et al kanske har passerat zenit som partier men deras idéer har för förändrat spelplanen för alla. Vi har ju sett samma sak här. Tror SD toppade i det här valet, eller möjligen nästa.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Regeringsskifte

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
mans71 skrev:
En bra sak jag kommer på med att byta styre är att snart avkrävs ansvar av Ulf, Jimmy och Ebba för varje dag som går med höga elpriser, höga dieselpriser, varenda skjutning, alla olösta problem i förorterna, invandringen, problem i vården, osv, osv. Med det höga tonläget man har så krävs att problem åtgärdas snabbt.
Jag tror nog de flesta förstår att det är ett arbete som tar mer än en mandatperiod.

Nu är vi iaf på rätt väg. Fyra år till av aningslöshet hade varit förödande.
Jo du har rätt i att de tar mer än en mandatperiod men jag är inte lika säker på att de flesta förstår detta.

Om de nu ni blir högersidan som ska regera så krävs de verkligen att de kan visa på märkbara resultat dessa 4 år oavsett hur svårt de än kommer bli att regera, om inte så kommer de åka ut med huvudet före i nästa val..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
En bra sak jag kommer på med att byta styre är att snart avkrävs ansvar av Ulf, Jimmy och Ebba för varje dag som går med höga elpriser, höga dieselpriser, varenda skjutning, alla olösta problem i förorterna, invandringen, problem i vården, osv, osv. Med det höga tonläget man har så krävs att problem åtgärdas snabbt.
Jag tror nog de flesta förstår att det är ett arbete som tar mer än en mandatperiod.

Nu är vi iaf på rätt väg. Fyra år till av aningslöshet hade varit förödande.
Jo du har rätt i att de tar mer än en mandatperiod men jag är inte lika säker på att de flesta förstår detta.

Om de nu ni blir högersidan som ska regera så krävs de verkligen att de kan visa på märkbara resultat dessa 4 år oavsett hur svårt de än kommer bli att regera, om inte så kommer de åka ut med huvudet före i nästa val..
Jag tror det kommer gå upp för SD att anledningen till att alla brottslingar inte utvisas är att deras "hemländer" inte tar emot dom.
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Regeringsskifte

Inlägg av niklas12 »

Fredrik j skrev:
chaffis75 skrev:
MWall skrev:
mans71 skrev:
En bra sak jag kommer på med att byta styre är att snart avkrävs ansvar av Ulf, Jimmy och Ebba för varje dag som går med höga elpriser, höga dieselpriser, varenda skjutning, alla olösta problem i förorterna, invandringen, problem i vården, osv, osv. Med det höga tonläget man har så krävs att problem åtgärdas snabbt.
Jag tror nog de flesta förstår att det är ett arbete som tar mer än en mandatperiod.

Nu är vi iaf på rätt väg. Fyra år till av aningslöshet hade varit förödande.
Jo du har rätt i att de tar mer än en mandatperiod men jag är inte lika säker på att de flesta förstår detta.

Om de nu ni blir högersidan som ska regera så krävs de verkligen att de kan visa på märkbara resultat dessa 4 år oavsett hur svårt de än kommer bli att regera, om inte så kommer de åka ut med huvudet före i nästa val..
Jag tror det kommer gå upp för SD att anledningen till att alla brottslingar inte utvisas är att deras "hemländer" inte tar emot dom.
Det är nog en del av det, men tittar man på våra domstolar så är det en annan stor del som troligen går att ändra med tydligare styrning.


https://www.expressen.se/nyheter/hovrat ... ppsbroder/

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... t-hatbrott
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Lurkern »

Problemet är att man räknar i L:s röster i högerblocket, och de rösterna är liksom blankröster.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Kriper »

Det ska bli kul att se vallöftena infrias nu. Fem kronor mindre vid pump redan på onsdag. Lägre elräkningar till alla! Gängen börjar knyppla! Nya kärnkraftverk pronto. Är det inte här i januari blir jag förvånad!
För övrigt så är det ju uppfriskande med en desarmerad höger som släppt in SD i värmen. Full blown kapitalism med understöd från nazister, vad kan gå fel? :mrgreen:
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Regeringsskifte

Inlägg av jonasl »

Ja, förvånansvärt många av mina bekanta är oerhört naiva. "Rösta för låga elräkningar i vinter" är något jag sett delas i några varianter t.ex.. lycka till säger ag. Risken är stor att det blir en rejäl backlash för högerblocket.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Bjelke »

Lurkern skrev:
Problemet är att man räknar i L:s röster i högerblocket, och de rösterna är liksom blankröster.
Kommer L inte över 4% eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Kriper skrev:
Det ska bli kul att se vallöftena infrias nu. Fem kronor mindre vid pump redan på onsdag. Lägre elräkningar till alla! Gängen börjar knyppla! Nya kärnkraftverk pronto. Är det inte här i januari blir jag förvånad!
För övrigt så är det ju uppfriskande med en desarmerad höger som släppt in SD i värmen. Full blown kapitalism med understöd från nazister, vad kan gå fel? :mrgreen:

SD är inte nazister. Det är ju bara trams. Ett politiskt spin från S för att säkra makten i tid och evighet.

Jag tror en stor anledning till att SD vuxit är just det här rapandet om "nazistiska rötter". Folk blir förbannade, inte avskräckta. Det och att man nu kunde ta röstsedlar utan att bli iakttagen.

Jag tror C byter ut Annie och går tillbaka till högersidan. Vidare så är högern jättestor bland förstagångsväljare. Det är de som lever med problemen som skapats i störst utsträckning.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MSO »

En grej som jag har funderat på är att invandringsfrågan uppenbart är enorm där ute, och att samtliga som anser att det ska hållas igen lite "tvingas" över till högerkanten. Det känns som SDs 20% i hög grad är enfrågeröster, eller iaf dominerat av uppfattningen i en fråga. Och att SD över tid tagit många röster från röda sidan, ffa S. Min fundering är då hur ett parti som tagit den tomma kvadranten på spelplanen, dvs brunrött, hade gått. Nationalistiska S så att säga.

En person i min närhet vet jag tex röstade V kommunalt, V regionalt och SD till riksdag...
Det är väl lite extremt och inte direkt vanligt, men känns som det finns röster up for grabs där rent teoretiskt givet hur opinionen verkar se ut.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

MSO skrev:
En grej som jag har funderat på är att invandringsfrågan uppenbart är enorm där ute, och att samtliga som anser att det ska hållas igen lite "tvingas" över till högerkanten. Det känns som SDs 20% i hög grad är enfrågeröster, eller iaf dominerat av uppfattningen i en fråga. Och att SD över tid tagit många röster från röda sidan, ffa S. Min fundering är då hur ett parti som tagit den tomma kvadranten på spelplanen, dvs brunrött, hade gått. Nationalistiska S så att säga.

En person i min närhet vet jag tex röstade V kommunalt, V regionalt och SD till riksdag...
Det är väl lite extremt och inte direkt vanligt, men känns som det finns röster up for grabs där rent teoretiskt givet hur opinionen verkar se ut.
SD är innerst inne sossar i ekonomifrågor. Nu har de anpassat sig för att få inflytande i ett högerblock men det hade ju lika gärna kunnat vara S + SD om de istället blivit inbjudna på den sidan.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Lurkern »

Bjelke skrev:
Lurkern skrev:
Problemet är att man räknar i L:s röster i högerblocket, och de rösterna är liksom blankröster.
Kommer L inte över 4% eller?
Klara L av att mangrant rösta igenom förslag man inte får värdesignalerande beröm för i media, utan istället hängs ut som nazister? Tveksamt.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Regeringsskifte

Inlägg av tor-ake »

Vi går in i en svår ekonomisk tid nu, och det är väl troligt att de som sitter i regering kommer få skulden för det. Lite skadeglädje känner jag ändå, eftersom jag stör mig på personligheterna hos cheferna i det blå laget. De kommer få stå ut med 4 års ständiga svinhugg från media och oppositionen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3250
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Niklas Z »

Lurkern skrev:
Bjelke skrev:
Lurkern skrev:
Problemet är att man räknar i L:s röster i högerblocket, och de rösterna är liksom blankröster.
Kommer L inte över 4% eller?
Klara L av att mangrant rösta igenom förslag man inte får värdesignalerande beröm för i media, utan istället hängs ut som nazister? Tveksamt.
Därtill kommer att L nog inte är det parti där partipiskan viner kraftigst. Det kan ju räcka med att en av liberalernas riksdagsledamöter går emot partilinjen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Niklas Z skrev:
Lurkern skrev:
Bjelke skrev:
Lurkern skrev:
Problemet är att man räknar i L:s röster i högerblocket, och de rösterna är liksom blankröster.
Kommer L inte över 4% eller?
Klara L av att mangrant rösta igenom förslag man inte får värdesignalerande beröm för i media, utan istället hängs ut som nazister? Tveksamt.
Därtill kommer att L nog inte är det parti där partipiskan viner kraftigst. Det kan ju räcka med att en av liberalernas riksdagsledamöter går emot partilinjen.

Vad exakt är det ni hoppas på? Ökad anhöriginvandring utan försörjningsstöd? PUT? Bussning av elever till utanförskapsområdesskolor? Fastighetsskatt? Nedläggning av kvarvarande reaktorer? Nedläggning av de flesta privata skolor? Fortsatt straffrabatt för bl a gängkriminella? Vad?

Eller handlar det mest om att rösta mot det planerade koncentrationslägret i Åmål? :roll:

Alltså, det här snacket om nazister har gått för långt. Skärp er.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Regeringsskifte

Inlägg av frippe »

MWall skrev:
Kriper skrev:
Det ska bli kul att se vallöftena infrias nu. Fem kronor mindre vid pump redan på onsdag. Lägre elräkningar till alla! Gängen börjar knyppla! Nya kärnkraftverk pronto. Är det inte här i januari blir jag förvånad!
För övrigt så är det ju uppfriskande med en desarmerad höger som släppt in SD i värmen. Full blown kapitalism med understöd från nazister, vad kan gå fel? :mrgreen:

SD är inte nazister. Det är ju bara trams. Ett politiskt spin från S för att säkra makten i tid och evighet.
Jo det är de, det är fakta och inget s-spinn.
Ett parti som på slutet av 80-talet startades av nazister, fortfarande driver samma politik som de tänkt 1988 och 1994, tydligt vad det var när nuvarande partiledare gick med, kan inte vara annat än precis det de var när de startades, sprungna ur den nazistiska rörelsen och fortsatt tydd till den fast nu sminkad för att inte stöta bort andra.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3250
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Niklas Z skrev:
Lurkern skrev:
Bjelke skrev:
Lurkern skrev:
Problemet är att man räknar i L:s röster i högerblocket, och de rösterna är liksom blankröster.
Kommer L inte över 4% eller?
Klara L av att mangrant rösta igenom förslag man inte får värdesignalerande beröm för i media, utan istället hängs ut som nazister? Tveksamt.
Därtill kommer att L nog inte är det parti där partipiskan viner kraftigst. Det kan ju räcka med att en av liberalernas riksdagsledamöter går emot partilinjen.

Vad exakt är det ni hoppas på? Ökad anhöriginvandring utan försörjningsstöd? PUT? Bussning av elever till utanförskapsområdesskolor? Fastighetsskatt? Nedläggning av kvarvarande reaktorer? Nedläggning av de flesta privata skolor? Fortsatt straffrabatt för bl a gängkriminella? Vad?

Eller handlar det mest om att rösta mot det planerade koncentrationslägret i Åmål? :roll:

Alltså, det här snacket om nazister har gått för långt. Skärp er.
Jag vet inte vilka ni är, men du citerar mig. Var har jag skrivit vad jag hoppas på?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Låst