Regeringsskifte

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Regeringsskifte

Inlägg av LarsOJ »

Dafro skrev:
Kanske dags för en omröstning om att stänga denna tråden.
Som jag skrev lite tidigare i tråden så är ju regeringsskiftet ett direkt resultat av att 20% röstat på ett missnöjesparti som profilerat sig i just den fråga som diskuteras.

Den tål väl att diskuteras? Är själv ny på forumet och tyckte det var trevligt att diskutera ämnet med de andra här som har bra och underbyggda argument för sina åsikter.

Med det sagt så är det nog ingen som gråter sig till sömns om tråden försvinner.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Jerker »

Dafro skrev:
Kanske dags för en omröstning om att stänga denna tråden.
Tibor har redan skrivit att när en ny regering är på plats så stängs tråden.

Kanske dröjer det inte lika länge som förra gången.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Regeringsskifte

Inlägg av frippe »

Jerker skrev:
Dafro skrev:
Kanske dags för en omröstning om att stänga denna tråden.
Tibor har redan skrivit att när en ny regering är på plats så stängs tråden.

Kanske dröjer det inte lika länge som förra gången.
Skulle väl ta typ 14 dagar till, så lite tid får vi dras med tråden. För övrigt märkligt, för en konstellation där tänkt premiärminister tydligt i valrörelsen påtalade hur överens de var på vinnande sidan, då undrar man varför den långa tiden för att förhandla? Borde inte allt varit klart i stort sett, eller var pratet i valrörelsen mest en rökridå....... :roll:
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Regeringsskifte

Inlägg av martinot »

frippe skrev:
Jerker skrev:
Dafro skrev:
Kanske dags för en omröstning om att stänga denna tråden.
Tibor har redan skrivit att när en ny regering är på plats så stängs tråden.

Kanske dröjer det inte lika länge som förra gången.
Skulle väl ta typ 14 dagar till, så lite tid får vi dras med tråden.
Kan inte låta bil; "få dras med tråden"?

Är det inte så enkelt som att bara låta bli att läsa, och än mindre skriva, i tråden om man vill slippa den?

Förstår inte hur vuxna människor kan göra saker så komplicerade för sig. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Curik »

martinot skrev:
frippe skrev:
Jerker skrev:
Dafro skrev:
Kanske dags för en omröstning om att stänga denna tråden.
Tibor har redan skrivit att när en ny regering är på plats så stängs tråden.

Kanske dröjer det inte lika länge som förra gången.
Skulle väl ta typ 14 dagar till, så lite tid får vi dras med tråden.
Kan inte låta bil; "få dras med tråden"?

Är det inte så enkelt som att bara låta bli att läsa, och än mindre skriva, i tråden om man vill slippa den?

Förstår inte hur vuxna människor kan göra saker så komplicerade för sig. :D
Nej jag förstår inte heller. Det är verkligen jättebarnsligt. :lol: Misstänker att många TCS-medlemmar kanske inte varit exponerade till forum tidigare.
Tanken är ju att man ska diskutera, inte censurera. Inom vettiga ramar förstås.

Gillar man det inte är det ju bara att scrolla vidare.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Dafro »

Ni har så rätt, lätt att fastna i att gå igenom trådar ifall det skulle komma något Elbilsrelaterat men de rör nog riskfritt i denna tråd. Så jag får väl fokusera på de andra, men skrivs inte så mycket där.
27,8 kWp solceller
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Regeringsskifte

Inlägg av LarsOJ »

Dafro skrev:
Ni har så rätt, lätt att fastna i att gå igenom trådar ifall det skulle komma något Elbilsrelaterat men de rör nog riskfritt i denna tråd. Så jag får väl fokusera på de andra, men skrivs inte så mycket där.
Du får starta en intressant tråd där det skrivs mycket! :)
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

Regeringsbildningen går väl bra får man anta, på högerfronten intet nytt.

Centern verkar ha framtida företrädare som vill förhandla åt båda hållen, även om de ”ska vara en stark mitt”.

Europaparlamentarikern Emma Wiesner tror på sig själv i alla fall. ;)

Men krav på förändring finns inte bara i sakpolitiken. Under Annie Lööfs tid vid makten har många undrat över beslutsvägarna. Det är inte bara medlemmar i Norrland som uppfattar att det har varit svårt att veta exakt var besluten har fattats, det är en undran som återfinns på alla nivåer.

–Vi behöver bli ett mer öppet parti, säger en källa.

Och så, den stora våndan för C under senare år, hur man ska förhålla sig till Sverigedemokraterna. Annie Lööf har med starkt stöd från det egna partiet konsekvent motsatt sig alla lösningar som kan ge SD inflytande.

När Emma Wiesner pratar låter mycket likadant.

– Jag anser att C när vi går till val ska vara en stark mittenkraft som ska kunna förhandla åt båda hållen. Vi har inte en naturlig roll i vänsterblocket, utan är ett självständigt liberalt parti.

https://www.dn.se/sverige/hon-vill-ta-o ... -guldsits/

Hursom så är det bra för det blågula laget att de vill förhandla.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

Aha, plötsligt händer det. Utskottsposterna är tillsatta. Allt verkar rulla på utan läckor. Vilka blir ministrar? Ulf blir statsminister, men sen är det mer öppet. Intresset att diskutera regeringsskiftet verkar att ha svalnat här, vad kan det bero på? Är det betydelselöst för elbilarnas framtid? :?:
Twiggy
elbilist
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 feb 2020 12:49

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Twiggy »

Kul att följa tråden! Jag håller med som någon nämnt tidigare gällande låsning av tråden... Klarar man inte av att läsa åsikter som skiljer sig från ens egna så kan man ju alltid strunta i att läsa. Varför man anstränger sig så för att låsa en tråd som det diskuteras i förstår jag mig inte på.

Det mest intressanta är enligt mig om SD kommer att få vara med i regeringen och om dem inte skall vara med så vill jag höra varför det inte skulle gå med tanke på att dem är det störta partiet i det blågula blocket.

Sedan blir det även intressant kring vad som kommer göras med framtida miljöbonusar, kommer de trappas av till 50 tusen nästa år för att sedan sakta avvecklas, eller kommer man ta bort det ASAP??

Vad kommer göras kring skenande elpriser, bolåneräntor och kommer den nya regeringen lyckas med att stävja den ökande kriminaliteten och de rekordhöga skjutningarna som pågår??
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Regeringsskifte

Inlägg av NiklasTesla »

Twiggy skrev:
Kul att följa tråden! Jag håller med som någon nämnt tidigare gällande låsning av tråden... Klarar man inte av att läsa åsikter som skiljer sig från ens egna så kan man ju alltid strunta i att läsa. Varför man anstränger sig så för att låsa en tråd som det diskuteras i förstår jag mig inte på.

Det mest intressanta är enligt mig om SD kommer att få vara med i regeringen och om dem inte skall vara med så vill jag höra varför det inte skulle gå med tanke på att dem är det störta partiet i det blågula blocket.

Sedan blir det även intressant kring vad som kommer göras med framtida miljöbonusar, kommer de trappas av till 50 tusen nästa år för att sedan sakta avvecklas, eller kommer man ta bort det ASAP??

Vad kommer göras kring skenande elpriser, bolåneräntor och kommer den nya regeringen lyckas med att stävja den ökande kriminaliteten och de rekordhöga skjutningarna som pågår??
Inte säkert att FP (L) släpper in SD, i ett sådant läge kan det bli en regering med S,MP,C,M,KD,L

Vi får se, vi får se.

MVH
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Lurkern »

Förhoppningsvis växer rikspolitikerna upp och tar in SD i regeringen, så får de se hur det är att skriva under på de beslut som tas, och ta emot kritiken vid valurnorna nästa val.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Gargamel »

Lurkern skrev:
Förhoppningsvis växer rikspolitikerna upp och tar in SD i regeringen, så får de se hur det är att skriva under på de beslut som tas, och ta emot kritiken vid valurnorna nästa val.
De vill inte ta in SD i värmen, ifall det går bra, då tappar etablisemanget mer..
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Lurkern »

Kanske går att överraska positivt då jämförelsen är Ygeman, Strandhäll, Ljug-energiministern, Johansson etc.

Men det får tiden visa.
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Regeringsskifte

Inlägg av niklas12 »

NiklasTesla skrev:
Twiggy skrev:
Kul att följa tråden! Jag håller med som någon nämnt tidigare gällande låsning av tråden... Klarar man inte av att läsa åsikter som skiljer sig från ens egna så kan man ju alltid strunta i att läsa. Varför man anstränger sig så för att låsa en tråd som det diskuteras i förstår jag mig inte på.

Det mest intressanta är enligt mig om SD kommer att få vara med i regeringen och om dem inte skall vara med så vill jag höra varför det inte skulle gå med tanke på att dem är det störta partiet i det blågula blocket.

Sedan blir det även intressant kring vad som kommer göras med framtida miljöbonusar, kommer de trappas av till 50 tusen nästa år för att sedan sakta avvecklas, eller kommer man ta bort det ASAP??

Vad kommer göras kring skenande elpriser, bolåneräntor och kommer den nya regeringen lyckas med att stävja den ökande kriminaliteten och de rekordhöga skjutningarna som pågår??
Inte säkert att FP (L) släpper in SD, i ett sådant läge kan det bli en regering med S,MP,C,M,KD,L

Vi får se, vi får se.

MVH
Varför skulle Mp och C ingå i det alternativet?
De har egen majoritet utan dessa två partier

Mp har agerat blysänke till S och är en stor anledning till att SD fick så bra valsiffror
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Regeringsskifte

Inlägg av NiklasTesla »

niklas12 skrev:
NiklasTesla skrev:
Twiggy skrev:
Kul att följa tråden! Jag håller med som någon nämnt tidigare gällande låsning av tråden... Klarar man inte av att läsa åsikter som skiljer sig från ens egna så kan man ju alltid strunta i att läsa. Varför man anstränger sig så för att låsa en tråd som det diskuteras i förstår jag mig inte på.

Det mest intressanta är enligt mig om SD kommer att få vara med i regeringen och om dem inte skall vara med så vill jag höra varför det inte skulle gå med tanke på att dem är det störta partiet i det blågula blocket.

Sedan blir det även intressant kring vad som kommer göras med framtida miljöbonusar, kommer de trappas av till 50 tusen nästa år för att sedan sakta avvecklas, eller kommer man ta bort det ASAP??

Vad kommer göras kring skenande elpriser, bolåneräntor och kommer den nya regeringen lyckas med att stävja den ökande kriminaliteten och de rekordhöga skjutningarna som pågår??
Inte säkert att FP (L) släpper in SD, i ett sådant läge kan det bli en regering med S,MP,C,M,KD,L

Vi får se, vi får se.

MVH
Varför skulle Mp och C ingå i det alternativet?
De har egen majoritet utan dessa två partier

Mp har agerat blysänke till S och är en stor anledning till att SD fick så bra valsiffror
Mycket som man inte trodde innan förra valet hände efter valet (Januari överenskommelsen). En bred samlingsregering i kristid har hänt förut.

MVH
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

Så kan Kristerssons regering se ut – de blir ministrar

Flera partiveteraner som SvD talat med tycks överens om det blir en regering bestående av M, KD och L. Detta för att samla så många mandat som möjligt samtidigt som SD inte får några ministerposter.
Tidigare KD-ledaren Göran Hägglund är övertygad om att M vill ha de tunga posterna som finansminister och utrikesminister. Elisabeth Svantesson, ekonomiskpolitisk talesperson i M, är en klar favorit till finansministerposten, skriver tidningen. Vad gäller utrikesministerposten förekommer både Henrik Landerholm, tidigare riksdagsledamot för M, och Diana Janse, diplomat och tidigare utrikespolitisk rådgivare för M, i spekulationerna.
Eftersom L profilerat sig inom skolfrågan och KD ofta pratar om sjukvård och pension är det troligt att partierna får socialminister- respektive utbildningsministerposten. KD-ledaren Ebba Busch har även dykt upp i spekulationerna om vem som blir vice statsminister.

// Jimmie Åkesson som Justiteminister? Elsa Widding som energiminister? Jag tror Carl Bildt vill vara utrikesminister.

I morgon ska Uffe rapportera till Talmannen. :D
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

https://www.riksdagen.se/sv/press/press ... ildningen/

Talman Andreas Norlén har i dag fått en delrapport av Ulf Kristersson (M) om sonderingarna av förutsättningarna för att bilda regering. Uppdraget ska, som tidigare aviserats, slutrapporteras till talmannen den 12 oktober.

Ulf Kristersson fick den 19 september i uppdrag av talmannen att sondera förutsättningarna för att bilda en regering som riksdagen kan tolerera. Uppdraget ska slutrapporteras till talmannen vid ett möte på talmannens kontor den 12 oktober klockan 11.

Talmannen kommer efter mötet den 12 oktober att ge besked om den fortsatta processen.


Jaha, en rapport till talmannen? Och inte ett knyst till folket som valt dem? Om en vecka så ska det vara klart. Nån info kunde han väl lämnat, tex några klara statsråd. Eller är det ”inget är klart förrän allt är klart”? :?:

Thomas Ramberg tror vi har en ny statsminister före nästa helg. Positivt att inget gnäll läcker ut i förhandlingarna. ;)

https://sverigesradio.se/artikel/hur-ga ... gsbildning
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Regeringsskifte

Inlägg av nek0 »

Swede1 skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/press/press ... ildningen/

Talman Andreas Norlén har i dag fått en delrapport av Ulf Kristersson (M) om sonderingarna av förutsättningarna för att bilda regering. Uppdraget ska, som tidigare aviserats, slutrapporteras till talmannen den 12 oktober.

Ulf Kristersson fick den 19 september i uppdrag av talmannen att sondera förutsättningarna för att bilda en regering som riksdagen kan tolerera. Uppdraget ska slutrapporteras till talmannen vid ett möte på talmannens kontor den 12 oktober klockan 11.

Talmannen kommer efter mötet den 12 oktober att ge besked om den fortsatta processen.


Jaha, en rapport till talmannen? Och inte ett knyst till folket som valt dem? Om en vecka så ska det vara klart. Nån info kunde han väl lämnat, tex några klara statsråd. Eller är det ”inget är klart förrän allt är klart”? :?:

Thomas Ramberg tror vi har en ny statsminister före nästa helg. Positivt att inget gnäll läcker ut i förhandlingarna. ;)

https://sverigesradio.se/artikel/hur-ga ... gsbildning
Här får du lite info.
SD vill inte släppa in L i regering

"Regeringsförhandlingarna mellan M, SD, KD och L pågår fortfarande. Liberalerna vill ingå i en regering – men Sverigedemokraterna vill inte släppa fram en sådan regering, rapporterar Ekot.

Moderaterna har hela tiden varit tydliga med att de vill ha en regering bestående av minst M och KD. De har inte stängt dörren för L, däremot för SD som de i stället vill regera med stöd av.

Enligt Ekots uppgifter har L klargjort att man vill sitta i regeringen, men SD – vars stöd krävs – säger nej till en sådan lösning, enligt Ekot.

För att acceptera att L får statsrådsposter i en regering som SD inte ingår i, kommer SD kräva ”betydande politiska eftergifter av Liberalerna”, rapporterar Ekot vidare."
https://www.expressen.se/nyheter/val-20 ... ning-2022/
De verkar vara jävligt överens :lol:
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

Mm, lite läckor nu, så det verkar lite trögare. Vi får väl se hur det går. :(

Om SD ska släppa in L i regeringen utan att själva få vara med så får L,M,KD administrera mycket av SD s politik i ett skriftligt avtal. Lustigt att se en L minister skära i bistånd och invandring. Hade inte L (och MP) fått stödröster hade de åkt ur riksdagen. Så blir Uffe statsminister så kan han hota L med extraval om de inte rättar in sig i ledet. Stor chans/risk att L åker ut ur riksdagen då och det vill de naturligtvis inte. Samtidigt kan SD hota med att rösta på S förslag som då går igenom riksdagen, t ex avseende tandvård, a-kassa.

Jag säger lägg ner allt bistånd som inte är humanitärt och genomför en tandvårdsreform (50 miljarder) så folk har råd att ha ordentliga tänder. De som vill (och har råd) kan skänka egna pengar till valfri biståndsorganisation.

Det är inte bra med stödröster, gamla obsoleta idéer och partier hänger kvar utan folkligt stöd (L, MP). Bättre att sänka gränsen för riksdagen till 1 % eller ingen gräns alls 1/349, 0,3 %. Så kommer alla idéer in som representerar samhället, både Nyans, Alternativ för Sverige och Medborgerlig Samling hade kommit in och fått framföra sina åsikter mer officiellt i debatten, vilket hade varit nyttigt. Sen är alla med i regeringen och turas om som statsminister. Oppositionen är beslutande folkinitativ som i Schweiz. Men nu ska vi diskutera regeringssikiftet….
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Bo99 »

Swede1 skrev:
Bättre att sänka gränsen för riksdagen till 1 % eller ingen gräns alls 1/349, 0,3 %.
För att få starka regeringar så kan vi höja spärren till 10%. Kan tycka att kan man som politiskt parti inte ens skrapa ihop 10% av rösterna så ska man inte ha något inflytande alls. Ett önsketänkande men S+SD+M hade blivit en klar majoritetsregering.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Regeringsskifte

Inlägg av NiklasTesla »

Just sänkt spärr till riksdagen är lysande idé för demokratin i Sverige. Fler skulle starta små partier. Visst det skulle mest troligtvis bli mer rörigt men fördelarna överväger nackdelarna.

MVH
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Regeringsskifte

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bo99 skrev:
Swede1 skrev:
Bättre att sänka gränsen för riksdagen till 1 % eller ingen gräns alls 1/349, 0,3 %.
För att få starka regeringar så kan vi höja spärren till 10%. Kan tycka att kan man som politiskt parti inte ens skrapa ihop 10% av rösterna så ska man inte ha något inflytande alls. Ett önsketänkande men S+SD+M hade blivit en klar majoritetsregering.
Med ett valdeltagande på ca 83% som vi väl hade i det här senaste riksdagsvalet så utgör väl 4% av rösterna ca 256 000 röster. Varför skulle inte så många människor ha rätt till representation i riksdagen? Det demokratiska här anser jag är att sänka gränsen till riksdagen. Ingen gräns alls tycker jag också låter bra. Med en 10%-spärr skulle vi ju snarare närma oss USA med deras extrema polarisering. Är det någon här som tycker det är en bra idé? Och med en 10%-spärr skulle ju en dryg miljon människor kunna riskera att bli utan representation i riksdagen. Demokratiskt? Det tycker inte jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Fredrik j »

Jag skulle gilla ett system med två valomgångar som finns i en del andra länder. Första valomgången har till syfte att vaska fram två alternativa regeringsförslag som man sedan röstar om i omgång två. Regeringsalternativet måste fortfarande hålla ihop men man skulle slippa minoritetsregeringar eller majoritetsregeringar med svag majoritet.
Det skulle också kännas friare att rösta på mindre partier i omgång ett och sen kunna välja mellan två konkreta alternativ.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Regeringsskifte

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Jag skulle gilla ett system med två valomgångar som finns i en del andra länder. Första valomgången har till syfte att vaska fram två alternativa regeringsförslag som man sedan röstar om i omgång två. Regeringsalternativet måste fortfarande hålla ihop men man skulle slippa minoritetsregeringar eller majoritetsregeringar med svag majoritet.
Det skulle också kännas friare att rösta på mindre partier i omgång ett och sen kunna välja mellan två konkreta alternativ.
De politiker vi väljer i Sverige har väl alltid fått till regeringar. Eller? Ser inte vitsen alls med två valomgångar.

Slopad eller åtminstone kraftigt sänkt 4%-spärr stödjer jag dock till fullo! Det skulle påtagligt förbättra demokratin.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Låst