Regeringsskifte

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
Så är vi åter vid det evigt upprepade misstaget att anta att minskad invandring förutsätter fascism.

Invandringen är redan kraftigt minskad på gott och ont. Att addera hat till ekvationen och helt sabotera integrationen och människors vilja att bidra till samhället är ett recept för misslyckande.

Jag tror tyvärr dessutom att SD kommer öka. M+Kd regerar och SD fortsätter svartmåla Sverige och missnöjesrösterna fortsätter öka. Den kommande lågkonjunkturen kommer bara hjälpa SD med svartmålandet.
Nej och jag tror inte folk röstar för fascism heller. Det är rent missnöje som vi ser. Särskilt på landsbygden. Då rör det skogsnäringen, vargjakt, dieselpris (dels personbilar men det slår ju även undan benen för lantbruket, åkerinäringen och annat) osv osv. Man har ruttnat på woke-adeln i storstäderna helt enkelt.

Kollar du grafen över invandring så ligger vi fortfarande väldigt väldigt högt ur ett historiskt perspektiv. Det är helt enkelt inte sant att vi har låg invandring.
Det spelar ingen roll vad de röstar för det som spelar roll är vad de röstar . De röstar på fascister och tyvärr har flera fd liberala partier nu släppt fram och legitimerat SDs hat.

Jag har återigen inte påstått att invandringen är låg. Det är helt subjektivt vad som är högt och lågt. Det jag sa är att invandringen minskat kraftigt. Det går givetvis att dra ner på den ytterligare om man tror det är bra, men man kan iaf vara säker på att nivåerna är helt ointressanta för SD, de kommer alltid anse att invandringen är för hög.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Regeringsskifte

Inlägg av +46 »

+46 skrev:
MWall skrev:
ps. Vad gäller samerna så är det otroligt att en så liten grupp människor har så stora rättigheter.
Läs och lär!

https://lup.lub.lu.se/luur/download?fun ... 769#page38
Brå ska äntligen granska hatbrott mot Samer. Gissar att SD snabbt kommer att lägga ner den utredningen….
https://sverigesradio.se/artikel/bra-sk ... -mot-samer
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Regeringsskifte

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
Legato skrev:
Så är vi åter vid det evigt upprepade misstaget att anta att minskad invandring förutsätter fascism.

Invandringen är redan kraftigt minskad på gott och ont. Att addera hat till ekvationen och helt sabotera integrationen och människors vilja att bidra till samhället är ett recept för misslyckande.

Jag tror tyvärr dessutom att SD kommer öka. M+Kd regerar och SD fortsätter svartmåla Sverige och missnöjesrösterna fortsätter öka. Den kommande lågkonjunkturen kommer bara hjälpa SD med svartmålandet.
Nej och jag tror inte folk röstar för fascism heller. Det är rent missnöje som vi ser. Särskilt på landsbygden. Då rör det skogsnäringen, vargjakt, dieselpris (dels personbilar men det slår ju även undan benen för lantbruket, åkerinäringen och annat) osv osv. Man har ruttnat på woke-adeln i storstäderna helt enkelt.

Kollar du grafen över invandring så ligger vi fortfarande väldigt väldigt högt ur ett historiskt perspektiv. Det är helt enkelt inte sant att vi har låg invandring.
Jo folk röstar för fascismen. Finns flera partier som täcker allt du radar upp KD,M,L,C och ändå röstar folk på SD.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

De enda som är trovärdiga i att stoppa invandringen är SD och påbörja återvandring. Jag ser ingen annan rimlig lösning på problemen.

Hur ska ni lösa problemen och kostnaderna med 700 000 invandrade bidragstagare? 6 barns mödrar med 32 000 kr i månaden i bidrag? Över 40 % dömda i vissa invandrargrupper? Gängkrig med mer än en dödsskjutning i veckan? Stadsdelar där samhället kollapsat, med rån varje månad och galna försäkringspremier.

Mer antirasism? Mer bidrag? Högre skatter? Mer bidrag till hemspråk och tolkar? Etc etc? :?: :?: :?:
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Muhlegg »

Swede1 skrev:
De enda som är trovärdiga i att stoppa invandringen är SD och påbörja återvandring. Jag ser ingen annan rimlig lösning på problemen.

Hur ska ni lösa problemen och kostnaderna med 700 000 invandrade bidragstagare? 6 barns mödrar med 32 000 kr i månaden i bidrag? Över 40 % dömda i vissa invandrargrupper? Gängkrig med mer än en dödsskjutning i veckan? Stadsdelar där samhället kollapsat, med rån varje månad och galna försäkringspremier.

Mer antirasism? Mer bidrag? Högre skatter? Mer bidrag till hemspråk och tolkar? Etc etc? :?: :?: :?:
På intensivvårdsavdelningen där min sambo jobbar är ca 40% av personelen första eller andra generationsinvadrare. Läkare, sjuksköterskor och undersköterskor som aldrig fått chansen om SD haft makten för 10 år sedan. Den som tror att Sverige blir bättre utan invandrare lever vet inget om hur Sverige ser ut idag. Att bygga sin politik på etnicitet är så förbannat korkat att jag vet inte vad jag ska säga.

Nu ska jag försöka hålla mig borta från den här deprimerande tråden.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

Men kära Muhlegg, du ser alltså inga problem eller kostnader med invandringen som jag har påpekat ovan, bara positiva saker?

Invandrare 1-2 generationen som jobbar i sjukvården, kors i taket, fantastiskt. När det kommit hit miljontals, otroligt bra. Du påstår att jag inte vet hur Sverige ser ut idag. Har du själv rört dig i eller nära utanförskapsområden. Med knarkhandel, droger och skjutningar?

Nån som har en bättre och mer trovärdig lösning än SD på mina ovan beskrivna utmaningar?

(Det här har väl med regeringsskiftet att göra antar jag. Allt handlar om SD eller anti SD. Liberalerna och nu även Centern kanske svänger över åt SD’s håll. Förhoppningsvis blir det politik som i övriga nordiska länder, innan det börjar skjutas en till döds varje dag i något helt barockt gängkrig.)
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Yxel »

Swede1 skrev:
De enda som är trovärdiga i att stoppa invandringen är SD och påbörja återvandring. Jag ser ingen annan rimlig lösning på problemen.

Hur ska ni lösa problemen och kostnaderna med 700 000 invandrade bidragstagare? 6 barns mödrar med 32 000 kr i månaden i bidrag? Över 40 % dömda i vissa invandrargrupper? Gängkrig med mer än en dödsskjutning i veckan? Stadsdelar där samhället kollapsat, med rån varje månad och galna försäkringspremier.

Mer antirasism? Mer bidrag? Högre skatter? Mer bidrag till hemspråk och tolkar? Etc etc? :?: :?: :?:
Källor tack.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Regeringsskifte

Inlägg av wannabee »

Muhlegg skrev:
Swede1 skrev:
De enda som är trovärdiga i att stoppa invandringen är SD och påbörja återvandring. Jag ser ingen annan rimlig lösning på problemen.

Hur ska ni lösa problemen och kostnaderna med 700 000 invandrade bidragstagare? 6 barns mödrar med 32 000 kr i månaden i bidrag? Över 40 % dömda i vissa invandrargrupper? Gängkrig med mer än en dödsskjutning i veckan? Stadsdelar där samhället kollapsat, med rån varje månad och galna försäkringspremier.

Mer antirasism? Mer bidrag? Högre skatter? Mer bidrag till hemspråk och tolkar? Etc etc? :?: :?: :?:
På intensivvårdsavdelningen där min sambo jobbar är ca 40% av personelen första eller andra generationsinvadrare. Läkare, sjuksköterskor och undersköterskor som aldrig fått chansen om SD haft makten för 10 år sedan. Den som tror att Sverige blir bättre utan invandrare lever vet inget om hur Sverige ser ut idag. Att bygga sin politik på etnicitet är så förbannat korkat att jag vet inte vad jag ska säga.

Nu ska jag försöka hålla mig borta från den här deprimerande tråden.
Och hur stor andel av patienterna är första eller andra generationsinvandrare? Utan den jämförelsen säger dina siffror tyvärr inte så mycket.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Regeringsskifte

Inlägg av nek0 »

Swede1 skrev:
De enda som är trovärdiga i att stoppa invandringen är SD och påbörja återvandring. Jag ser ingen annan rimlig lösning på problemen.

Hur ska ni lösa problemen och kostnaderna med 700 000 invandrade bidragstagare? 6 barns mödrar med 32 000 kr i månaden i bidrag? Över 40 % dömda i vissa invandrargrupper? Gängkrig med mer än en dödsskjutning i veckan? Stadsdelar där samhället kollapsat, med rån varje månad och galna försäkringspremier.

Mer antirasism? Mer bidrag? Högre skatter? Mer bidrag till hemspråk och tolkar? Etc etc? :?: :?: :?:
Varifrån kommer siffran 32000kr?
https://www.aftonbladet.se/family/a/nAG ... r-pengarna
700 000 invandrade bidragstagare är också en siffra som verkar vara ganska fel men hatar man invandrare då är det bara bra om kan kan ljuda till deras nackdel.
https://www.dn.se/varlden/ar-700-000-ut ... sberoende/
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Regeringsskifte

Inlägg av nek0 »

Swede1 skrev:
Men kära Muhlegg, du ser alltså inga problem eller kostnader med invandringen som jag har påpekat ovan, bara positiva saker?

Invandrare 1-2 generationen som jobbar i sjukvården, kors i taket, fantastiskt. När det kommit hit miljontals, otroligt bra. Du påstår att jag inte vet hur Sverige ser ut idag. Har du själv rört dig i eller nära utanförskapsområden. Med knarkhandel, droger och skjutningar?

Nån som har en bättre och mer trovärdig lösning än SD på mina ovan beskrivna utmaningar?

(Det här har väl med regeringsskiftet att göra antar jag. Allt handlar om SD eller anti SD. Liberalerna och nu även Centern kanske svänger över åt SD’s håll. Förhoppningsvis blir det politik som i övriga nordiska länder, innan det börjar skjutas en till döds varje dag i något helt barockt gängkrig.)
Helt rätt. Invandrarna köper knark
https://www.expressen.se/nyheter/polise ... pa-kokain/
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

Yxel skrev:
Swede1 skrev:
De enda som är trovärdiga i att stoppa invandringen är SD och påbörja återvandring. Jag ser ingen annan rimlig lösning på problemen.

Hur ska ni lösa problemen och kostnaderna med 700 000 invandrade bidragstagare? 6 barns mödrar med 32 000 kr i månaden i bidrag? Över 40 % dömda i vissa invandrargrupper? Gängkrig med mer än en dödsskjutning i veckan? Stadsdelar där samhället kollapsat, med rån varje månad och galna försäkringspremier.

Mer antirasism? Mer bidrag? Högre skatter? Mer bidrag till hemspråk och tolkar? Etc etc? :?: :?: :?:
Källor tack.
Ok, Yxel jag blev själv bestört över hur illa det är. Sista meningen är jag själv källa från Liberal kille i valbås, butikerna rånas varje månad i Rinkeby och det kostar 30 000 att försäkra en bil som kostar 30000 att köpa. Hans lösning var att ösa enorma resurser på dessa områden 100-tals miljarder. (Han skulle då få mer jobb själv…)

700000 är Ulf Kristersson.

32 000 i månaden

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... g_H8113557

Varannan man dömd? Ok denna vill jag ha mer info om också, är det helt sant är det riktigt illa.

Tino Sanandaji

https://www.friatider.se/varannan-man-f ... domd-brott

https://kontrast.dk/

Dödsskjutningar googla svt

https://www.svt.se/datajournalistik/skj ... ige/?rid=0

Ok nu har jag gjort jobbet för dig. Gräv i Tinos data, katastrof om det stämmer, Tino brukar inte ljuga, även om han är höger.

Nu Yxel, vad är din lösning som är bättre än SDs?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Regeringsskifte

Inlägg av nek0 »

Swede1 skrev:
Yxel skrev:
Swede1 skrev:
De enda som är trovärdiga i att stoppa invandringen är SD och påbörja återvandring. Jag ser ingen annan rimlig lösning på problemen.

Hur ska ni lösa problemen och kostnaderna med 700 000 invandrade bidragstagare? 6 barns mödrar med 32 000 kr i månaden i bidrag? Över 40 % dömda i vissa invandrargrupper? Gängkrig med mer än en dödsskjutning i veckan? Stadsdelar där samhället kollapsat, med rån varje månad och galna försäkringspremier.

Mer antirasism? Mer bidrag? Högre skatter? Mer bidrag till hemspråk och tolkar? Etc etc? :?: :?: :?:
Källor tack.
Ok, Yxel jag blev själv bestört över hur illa det är. Sista meningen är jag själv källa från Liberal kille i valbås, butikerna rånas varje månad i Rinkeby och det kostar 30 000 att försäkra en bil som kostar 30000 att köpa. Hans lösning var att ösa enorma resurser på dessa områden 100-tals miljarder. (Han skulle då få mer jobb själv…)

700000 är Ulf Kristersson.

32 000 i månaden

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... g_H8113557

Varannan man dömd? Ok denna vill jag ha mer info om också, är det helt sant är det riktigt illa.

Tino Sanandaji

https://www.friatider.se/varannan-man-f ... domd-brott

https://kontrast.dk/

Dödsskjutningar googla svt

https://www.svt.se/datajournalistik/skj ... ige/?rid=0

Ok nu har jag gjort jobbet för dig. Gräv i Tinos data, katastrof om det stämmer, Tino brukar inte ljuga, även om han är höger.

Nu Yxel, vad är din lösning som är bättre än SDs?
Hur kan en partiledare vara trovärdig källa till fakta?
https://tidningensyre.se/2022/25-august ... ikesfodda/
Glömmde skriva att dina 32000kr i månaden skriver Markus Wiechel (SD) om, också en jättetrovärdig källa.
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Muhlegg »

Swede1 skrev:
Men kära Muhlegg, du ser alltså inga problem eller kostnader med invandringen som jag har påpekat ovan, bara positiva saker?

Invandrare 1-2 generationen som jobbar i sjukvården, kors i taket, fantastiskt. När det kommit hit miljontals, otroligt bra. Du påstår att jag inte vet hur Sverige ser ut idag. Har du själv rört dig i eller nära utanförskapsområden. Med knarkhandel, droger och skjutningar?

Nån som har en bättre och mer trovärdig lösning än SD på mina ovan beskrivna utmaningar?

(Det här har väl med regeringsskiftet att göra antar jag. Allt handlar om SD eller anti SD. Liberalerna och nu även Centern kanske svänger över åt SD’s håll. Förhoppningsvis blir det politik som i övriga nordiska länder, innan det börjar skjutas en till döds varje dag i något helt barockt gängkrig.)
OK, du vill ha alternativa lösningar. Nu blir det lite förenklat men jag tror inte du har något emot det. Relativ fattigdom och utbildning har enligt forskning stark korrelation men brottslighet. Norden har historiskt haft låg relativ fattigdom och bra utbildning. De senaste 20 åren har det ändrats i Sverige. De ekonomiska klyftorna har ökat markant och utbildningen har blivit sämre. Det har skett med både höger och vänsterregeringar så vi behöver inte leta någon syndabock. Samtidigt har brottsligheten ökat. Inte särskilt mycket men jag förnekar inte att en positiv trend har brutits. Mitt förslag är att fokusera på dessa två områden och kom åt brottslighet och utanförskap den vägen. Problemet är att de kommer lång tid innan det märks men om vi vill ha en långsiktig och hållbar förbättring tror jag i behöver titta på 10-20 år sikt.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Regeringsskifte

Inlägg av bat »

Jag kan rekommendera DN's Fakta-i-Frågan serie (https://www.dn.se/om/fakta-i-fragan/) om man vill läsa ett försök till neutral presentation av omstridda frågor.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

bat skrev:
Jag kan rekommendera DN's Fakta-i-Frågan serie (https://www.dn.se/om/fakta-i-fragan/) om man vill läsa ett försök till neutral presentation av omstridda frågor.
DN är mycket men neutrala är de inte. De har aktivt bekämpat högersidan. Tro mig. Jag är prenumerant.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringsskifte

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
Så är vi åter vid det evigt upprepade misstaget att anta att minskad invandring förutsätter fascism.

Invandringen är redan kraftigt minskad på gott och ont. Att addera hat till ekvationen och helt sabotera integrationen och människors vilja att bidra till samhället är ett recept för misslyckande.

Jag tror tyvärr dessutom att SD kommer öka. M+Kd regerar och SD fortsätter svartmåla Sverige och missnöjesrösterna fortsätter öka. Den kommande lågkonjunkturen kommer bara hjälpa SD med svartmålandet.
Ja, SD måste sitta i regeringen och de ska ha integrationsminister och justitieminister. L får hålla koll så att den inte börjar elda med barn eller något sånt. Men nu kan de inte smita undan utan måste ta fullt ansvar. Jag tror det är enda sättet att stoppa dem annars kommer de bara öka och öka.
Naturligtvis farligt men L kan agera vågmästare och ha hyfsad kontroll. Men vi vet ju alla hur det gick i Tyskland så jag är inte optimistisk.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Regeringsskifte

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Legato skrev:
Så är vi åter vid det evigt upprepade misstaget att anta att minskad invandring förutsätter fascism.

Invandringen är redan kraftigt minskad på gott och ont. Att addera hat till ekvationen och helt sabotera integrationen och människors vilja att bidra till samhället är ett recept för misslyckande.

Jag tror tyvärr dessutom att SD kommer öka. M+Kd regerar och SD fortsätter svartmåla Sverige och missnöjesrösterna fortsätter öka. Den kommande lågkonjunkturen kommer bara hjälpa SD med svartmålandet.
Ja, SD måste sitta i regeringen och de ska ha integrationsminister och justitieminister. L får hålla koll så att den inte börjar elda med barn eller något sånt. Men nu kan de inte smita undan utan måste ta fullt ansvar. Jag tror det är enda sättet att stoppa dem annars kommer de bara öka och öka.
Naturligtvis farligt men L kan agera vågmästare och ha hyfsad kontroll. Men vi vet ju alla hur det gick i Tyskland så jag är inte optimistisk.
SD vill inte sitta i regeringen. Ta ansvar är inget de vet vad det är. Som du skrev sitter de i regeringen försvinner de och det är de medvetna om.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

Muhlegg skrev:
Swede1 skrev:
Men kära Muhlegg, du ser alltså inga problem eller kostnader med invandringen som jag har påpekat ovan, bara positiva saker?

Invandrare 1-2 generationen som jobbar i sjukvården, kors i taket, fantastiskt. När det kommit hit miljontals, otroligt bra. Du påstår att jag inte vet hur Sverige ser ut idag. Har du själv rört dig i eller nära utanförskapsområden. Med knarkhandel, droger och skjutningar?

Nån som har en bättre och mer trovärdig lösning än SD på mina ovan beskrivna utmaningar?

(Det här har väl med regeringsskiftet att göra antar jag. Allt handlar om SD eller anti SD. Liberalerna och nu även Centern kanske svänger över åt SD’s håll. Förhoppningsvis blir det politik som i övriga nordiska länder, innan det börjar skjutas en till döds varje dag i något helt barockt gängkrig.)
OK, du vill ha alternativa lösningar. Nu blir det lite förenklat men jag tror inte du har något emot det. Relativ fattigdom och utbildning har enligt forskning stark korrelation men brottslighet. Norden har historiskt haft låg relativ fattigdom och bra utbildning. De senaste 20 åren har det ändrats i Sverige. De ekonomiska klyftorna har ökat markant och utbildningen har blivit sämre. Det har skett med både höger och vänsterregeringar så vi behöver inte leta någon syndabock. Samtidigt har brottsligheten ökat. Inte särskilt mycket men jag förnekar inte att en positiv trend har brutits. Mitt förslag är att fokusera på dessa två områden och kom åt brottslighet och utanförskap den vägen. Problemet är att de kommer lång tid innan det märks men om vi vill ha en långsiktig och hållbar förbättring tror jag i behöver titta på 10-20 år sikt.
Tack Muhlegg, för ett inlägg utan personangrepp, som är intresserad av lösningar på problemet. Iakita mfl, hur var det nu med ad hominem, vad har ni för argument i sakfrågan? Iakita hur vill du göra?

Ja mina åsikter är verkligen häpnadsväckande, jag vill ha samma invandringslagar som i Schweiz, ett riktigt fascistiskt land eller hur?

Tidningen Syre som tillhör grön press, och det är kanske 650 000 som som tjänar under 15 500 kr / mån.

Muhlegg:
Du vill minska fattigdomen och ha bättre utbildning. Dvs mer bidrag och dyrare skola. Klart högre skatter alltså.
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Muhlegg »

Swede1 skrev:

Muhlegg:
Du vill minska fattigdomen och ha bättre utbildning. Dvs mer bidrag och dyrare skola. Klart högre skatter alltså.
Klart högre skatter vet jag inte. Om skattetrycket återgår till samma nivå som i början av 2000-talet (ca 48 % jämfört med dagens 42) skulle jag inte klaga. Jag ser gärna en kraftigare fördelning från rika till fattiga men där måste man ju så klart väga in påverkan på ekonomisk tillväxt och ideologiska skillnader om vad samhället anser är rättvist.

Hur som helst är det ett konkret förslag på något som bör ha en positiv inverkan på kriminalitet och utanförskap men som inte bygger på rasism.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

Muhlegg skrev:
Swede1 skrev:

Muhlegg:
Du vill minska fattigdomen och ha bättre utbildning. Dvs mer bidrag och dyrare skola. Klart högre skatter alltså.
Klart högre skatter vet jag inte. Om skattetrycket återgår till samma nivå som i början av 2000-talet (ca 48 % jämfört med dagens 42) skulle jag inte klaga. Jag ser gärna en kraftigare fördelning från rika till fattiga men där måste man ju så klart väga in påverkan på ekonomisk tillväxt och ideologiska skillnader om vad samhället anser är rättvist.

Hur som helst är det ett konkret förslag på något som bör ha en positiv inverkan på kriminalitet och utanförskap men som inte bygger på rasism.
Ok, det köper jag. Men jag vill hellre ha det som i Schweiz, med låga skatter och deras invandringspolitik mm.

Make Sweden Switzerland again!

https://www.swissinfo.ch/eng/switzerlan ... y/45810060

Läs och lär Iakita, Muhlegg mfl.

Quite a challenge becoming Swiss! :!: :!: :!:
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Tellus »

När invandrare intervjuas i bostadsområden med skjutningar så vill dom har hårdare tag och arga på att det inte finns flera poliser till exempel. Tror inte dom heller är emot utvisning av kriminella invandrare.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Märkligt att det finns så många regimtrogna eritreaner i Sverige. Varför har de fått asyl?

https://www.expressen.se/nyheter/fest-u ... er-i-brak/
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Regeringsskifte

Inlägg av LarsaR »

MWall skrev:
Märkligt att det finns så många regimtrogna eritreaner i Sverige. Varför har de fått asyl?

https://www.expressen.se/nyheter/fest-u ... er-i-brak/
Han som uttalade sig hade ju flytt för 30 år sedan, före Eritreas ”självständighet” för att slippa bli inkallad i Etiopiens arme. Troligen då och många med honom fick asyl.
Tiderna förändras..
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Larofo »

Apropå sammansättningen på regeringen. Har funderat lite.
Fick ont i huvudet. ;)

Jag är nog inne på att dom partier som säger sig utgöra en majoritet
också ska ingå i regering.
Svaga minoritetsregeringar med hoppande majoriteter känns lite sådär.
Om nu dom rödgröna hade vunnit, kliv upp ur sandlådan och sätt er
allihopa i regering. S med V och C med V hade kunnat bli rätt knepigt
att få ihop dock.
Likadant i lag blågul, ni påstår att ni vann valet, sätt er i regering
alla fyra då. Så får ni inflytande efter det mandat folket gett er.
Men även det blir rätt knepigt när M och KD inte anser
att SD är regeringsfäiga och L vägrar.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Regeringsskifte

Inlägg av iAkita »

KD, M och SD har krävt och lovat att nivåerna i reduktionsplikten kan skäras ned omgående, från dagens krav på en inblandning som ger drygt 30 procent lägre utsläpp från en liter diesel till en inblandning som bara ger 5–6 procents minskning.

– Det skulle öka utsläppen med 6 miljoner ton, säger Henry Hammarström.

6 miljoner ton koldioxid motsvarar vad 67 oljeeldade Karlshamnsverk skulle släppa ut på ett år, räknat på 2021 års förbrukning.
Under hela valrörelsen var M + KD djupt upprörda över att Karlshamnsverket var igång, och skyllde det på de rödgröna. Samtidigt lägger man ett förslag som ensamt kommer att öka koldioxidutsläppen med 67 gånger mer än vad Karlshamnsverket släppte ut 2021. Antagligen mer om det leder till lägre diesel-priser. Jag har så svårt att förstå att så många tycker det är ok, både vad det gäller politiken i sig och den förljugna argumentationen innan valet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Låst