Regeringsskifte

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
wannabee skrev:
Demokrati är ju 'folkstyre' och det har vi ju inte haft i Sverige, märks väl tydligast på invandringsfrågan, där typ 67% velat minska den, en ganska konstant siffra under åren, men som alla vet är det ju inte så våra politiker har gjort under åren.
Vi har inte direktdemokrati i samtliga frågor. Skulle ju bli ganska rörigt.
Tycker att Schweiz har en väldigt sympatisk och som det verkar mycket väl fungerande demokrati.

Där har man valt direktdemokrati i stora viktiga frågor (migrering/integration skulle typiskt kunna vara en sådan), men indirekt demokrati i de andra frågorna/besluten. Känns som en rätt schysst kompromiss och modell IMO.
Vad har schweizarna bestämt i stora viktiga frågor som t.ex. flyktingpolitiken?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Regeringsskifte

Inlägg av iAkita »

Stora delar av den här tråden osar verkligen av förakt mot både invandrare och de som vill värna asylrätten. Jag fattar inte att tråden fått vara kvar, samtidigt som inlägg som kallar det för vad det är tas bort.

Det ska bli väldigt skönt när tråden låses. Teslaclubsweden-forumet har fram till nu varit ett av få ställen varit fritt från den ilska så många känner mot invandrare (och svenskar med utländsk bakgrund). Jag hoppas innerligt att det kan återgå till det efter att tråden låsts.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Regeringsskifte

Inlägg av wannabee »

iAkita skrev:
Stora delar av den här tråden osar verkligen av förakt mot både invandrare och de som vill värna asylrätten. Jag fattar inte att tråden fått vara kvar, samtidigt som inlägg som kallar det för vad det är tas bort.

Det ska bli väldigt skönt när tråden låses. Teslaclubsweden-forumet har fram till nu varit ett av få ställen varit fritt från den ilska så många känner mot invandrare (och svenskar med utländsk bakgrund). Jag hoppas innerligt att det kan återgå till det efter att tråden låsts.
Ja, vad underbart att göra som strutsen, bara låta bli att se verkligheten, en sådan bra lösning på allt.

Woke kulturen är verligen lösningen på allt.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Regeringsskifte

Inlägg av iAkita »

wannabee skrev:
iAkita skrev:
Stora delar av den här tråden osar verkligen av förakt mot både invandrare och de som vill värna asylrätten. Jag fattar inte att tråden fått vara kvar, samtidigt som inlägg som kallar det för vad det är tas bort.

Det ska bli väldigt skönt när tråden låses. Teslaclubsweden-forumet har fram till nu varit ett av få ställen varit fritt från den ilska så många känner mot invandrare (och svenskar med utländsk bakgrund). Jag hoppas innerligt att det kan återgå till det efter att tråden låsts.
Ja, vad underbart att göra som strutsen, bara låta bli att se verkligheten, en sådan bra lösning på allt.

Woke kulturen är verligen lösningen på allt.
Det handlar inte om det. Det finns redan tillräckligt med forum där SD's trollsvans får sätta agendan och påtvinga andra sin verlighetsbeskrivning.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Regeringsskifte

Inlägg av wannabee »

iAkita skrev:
wannabee skrev:
iAkita skrev:
Stora delar av den här tråden osar verkligen av förakt mot både invandrare och de som vill värna asylrätten. Jag fattar inte att tråden fått vara kvar, samtidigt som inlägg som kallar det för vad det är tas bort.

Det ska bli väldigt skönt när tråden låses. Teslaclubsweden-forumet har fram till nu varit ett av få ställen varit fritt från den ilska så många känner mot invandrare (och svenskar med utländsk bakgrund). Jag hoppas innerligt att det kan återgå till det efter att tråden låsts.
Ja, vad underbart att göra som strutsen, bara låta bli att se verkligheten, en sådan bra lösning på allt.

Woke kulturen är verligen lösningen på allt.
Det handlar inte om det. Det finns redan tillräckligt med forum där SD's trollsvans får sätta agendan och påtvinga andra sin verlighetsbeskrivning.
Jag tycker det är väldigt många inlägg här på forumet på andra ställen som tex nämner en del om att inte handla produkter från Kina, det är väl politik och Woke om något, men de inläggen innehåller tydligen ingen som helst rasism eller främlingshat, åtminstone har jag inte sett någon kritisera dem ur den aspekten.
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Regeringsskifte

Inlägg av jpetters »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
wannabee skrev:
Demokrati är ju 'folkstyre' och det har vi ju inte haft i Sverige, märks väl tydligast på invandringsfrågan, där typ 67% velat minska den, en ganska konstant siffra under åren, men som alla vet är det ju inte så våra politiker har gjort under åren.
Vi har inte direktdemokrati i samtliga frågor. Skulle ju bli ganska rörigt.
Tycker att Schweiz har en väldigt sympatisk och som det verkar mycket väl fungerande demokrati.

Där har man valt direktdemokrati i stora viktiga frågor (migrering/integration skulle typiskt kunna vara en sådan), men indirekt demokrati i de andra frågorna/besluten. Känns som en rätt schysst kompromiss och modell IMO.
Vad har schweizarna bestämt i stora viktiga frågor som t.ex. flyktingpolitiken?
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Swis ... initiative
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Fredrik j »

jpetters skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Vi har inte direktdemokrati i samtliga frågor. Skulle ju bli ganska rörigt.
Tycker att Schweiz har en väldigt sympatisk och som det verkar mycket väl fungerande demokrati.

Där har man valt direktdemokrati i stora viktiga frågor (migrering/integration skulle typiskt kunna vara en sådan), men indirekt demokrati i de andra frågorna/besluten. Känns som en rätt schysst kompromiss och modell IMO.
Vad har schweizarna bestämt i stora viktiga frågor som t.ex. flyktingpolitiken?
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Swis ... initiative
2014? Har schweizarna ändrat sig?
397D821D-F35E-4FD4-8316-C617566F7A88.png
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Swede1 »

MWall skrev:
Kriper skrev:
Det ska bli kul att se vallöftena infrias nu. Fem kronor mindre vid pump redan på onsdag. Lägre elräkningar till alla! Gängen börjar knyppla! Nya kärnkraftverk pronto. Är det inte här i januari blir jag förvånad!
För övrigt så är det ju uppfriskande med en desarmerad höger som släppt in SD i värmen. Full blown kapitalism med understöd från nazister, vad kan gå fel? :mrgreen:

SD är inte nazister. Det är ju bara trams. Ett politiskt spin från S för att säkra makten i tid och evighet.

Jag tror en stor anledning till att SD vuxit är just det här rapandet om "nazistiska rötter". Folk blir förbannade, inte avskräckta. Det och att man nu kunde ta röstsedlar utan att bli iakttagen.

Jag tror C byter ut Annie och går tillbaka till högersidan. Vidare så är högern jättestor bland förstagångsväljare. Det är de som lever med problemen som skapats i störst utsträckning.
Oj, rätt låga odds nu att du får rätt om C. Intressant analys av förstagångsväljarna. Vad kan du se mer framåt? Kommer regeringen hålla eller blir det kaos igen? :?:

Jag tror biståndet skärs ned, kanske med 15 miljarder.

Ur MST:

Att svenskt bistånd ifrågasätts är bra. Nu kanske pengarullningen till bidragsentreprenörer, korruption, och bedrägerier minskar. För svenskt bistånd är bitvis en fars.

Vårt internationella bistånd uppgår i år till 46,8 miljarder kronor. 44,2 av dessa hanteras av myndigheten Sida som återkommande fått kritik för sin hantering av biståndspengarna.

Till exempel har Riksrevisionen kritiserat Sida för att sakna både konkreta mål för kärnstödet till andra organisationer och en tydlig uppföljning. Även undermåliga beslutsunderlag till regeringen och att Utrikesdepartementet som ansvarar för dessa inte ger tydlig information om varför en organisation får pengar kritiserades. (Riksrevisionen 2/11–21)

https://www.mariestadstidningen.se/2022 ... -resultat/

(Skulle vara kul att diskutera regeringsskiftet enligt rubriken i denna tråd… :roll: )
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 2 gång.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Regeringsskifte

Inlägg av tesla newbie »

wannabee skrev:
iAkita skrev:
wannabee skrev:
iAkita skrev:
Stora delar av den här tråden osar verkligen av förakt mot både invandrare och de som vill värna asylrätten. Jag fattar inte att tråden fått vara kvar, samtidigt som inlägg som kallar det för vad det är tas bort.

Det ska bli väldigt skönt när tråden låses. Teslaclubsweden-forumet har fram till nu varit ett av få ställen varit fritt från den ilska så många känner mot invandrare (och svenskar med utländsk bakgrund). Jag hoppas innerligt att det kan återgå till det efter att tråden låsts.
Ja, vad underbart att göra som strutsen, bara låta bli att se verkligheten, en sådan bra lösning på allt.

Woke kulturen är verligen lösningen på allt.
Det handlar inte om det. Det finns redan tillräckligt med forum där SD's trollsvans får sätta agendan och påtvinga andra sin verlighetsbeskrivning.
Jag tycker det är väldigt många inlägg här på forumet på andra ställen som tex nämner en del om att inte handla produkter från Kina, det är väl politik och Woke om något, men de inläggen innehåller tydligen ingen som helst rasism eller främlingshat, åtminstone har jag inte sett någon kritisera dem ur den aspekten.
Ja jag reagerar också på detta med att inte handla med Kina. Jag förstår inte riktigt vad som skulle bli bättre av det. Handlar vi inte av Kina så ger man ju bara kommunistledningen ännu mer argument för att väst är ont och vi riskerar att få ett Nordkorea till, men med mycket större militär makt och långt mer avancerad teknik. Jag tror inte att något gott kan komma av att isolera ett land. Kineserna har det tillräckligt jobbigt som det är just nu med de helt vansinniga anti-Covid åtgärder som Xi Jinping ägnar sig åt. Tillåter man landet att isolera sig som under Mao-tiden så kan det ta en ända med förskräckelse.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Regeringsskifte

Inlägg av ermase »

MWall skrev:
Kriper skrev:
Det ska bli kul att se vallöftena infrias nu. Fem kronor mindre vid pump redan på onsdag. Lägre elräkningar till alla! Gängen börjar knyppla! Nya kärnkraftverk pronto. Är det inte här i januari blir jag förvånad!
För övrigt så är det ju uppfriskande med en desarmerad höger som släppt in SD i värmen. Full blown kapitalism med understöd från nazister, vad kan gå fel? :mrgreen:

SD är inte nazister. Det är ju bara trams. Ett politiskt spin från S för att säkra makten i tid och evighet.

Jag tror en stor anledning till att SD vuxit är just det här rapandet om "nazistiska rötter". Folk blir förbannade, inte avskräckta. Det och att man nu kunde ta röstsedlar utan att bli iakttagen.

Jag tror C byter ut Annie och går tillbaka till högersidan. Vidare så är högern jättestor bland förstagångsväljare. Det är de som lever med problemen som skapats i störst utsträckning.
Det bror på vem du frågar. Frågor du demokrati och fascist forskare, idéhistoriker så är de flesta överens om att SD är ett neofascistiskt parti. Men vissa tycker att det är kontraproduktivt att påtala det för få fattar vad det betyder och reaktionen blir omvänd. Det är klart att Sverigedemokraterna är demokrater och inget annat.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Regeringsskifte

Inlägg av LarsOJ »

iAkita skrev:
Stora delar av den här tråden osar verkligen av förakt mot både invandrare och de som vill värna asylrätten. Jag fattar inte att tråden fått vara kvar, samtidigt som inlägg som kallar det för vad det är tas bort.

Det ska bli väldigt skönt när tråden låses. Teslaclubsweden-forumet har fram till nu varit ett av få ställen varit fritt från den ilska så många känner mot invandrare (och svenskar med utländsk bakgrund). Jag hoppas innerligt att det kan återgå till det efter att tråden låsts.
Du har nog missuppfattat situationen i landet totalt. Föraktet och ilskan är främst riktat mot tidigare regeringar och politiker som är ansvariga för den havererade invandringspolitiken och de problem det medfört i samhället.

Sd är framröstade av missnöjda väljare från både höger och vänster som vill se en förändring av den förda politiken. Helt vanligt folk som varken är rasister eller nazister eller föraktar invandrare.

Fortsatt smutskastning och brunsmetning mot de väljare som är oroliga för utvecklingen kommer bara få missnöjet att öka.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Jerker »

tesla newbie skrev:
Ja jag reagerar också på detta med att inte handla med Kina. Jag förstår inte riktigt vad som skulle bli bättre av det. Handlar vi inte av Kina så ger man ju bara kommunistledningen ännu mer argument för att väst är ont och vi riskerar att få ett Nordkorea till, men med mycket större militär makt och långt mer avancerad teknik. Jag tror inte att något gott kan komma av att isolera ett land. Kineserna har det tillräckligt jobbigt som det är just nu med de helt vansinniga anti-Covid åtgärder som Xi Jinping ägnar sig åt. Tillåter man landet att isolera sig som under Mao-tiden så kan det ta en ända med förskräckelse.
Men grejen är ju att västvärlden trodde att bara man öppnar gränserna och handlar med Kina så kommer de att införa marknadsekonomi och demokrati. Nu sitter vi istället i knäna på en grym diktatur som inte alls har tappat nån makt över människorna. De har världens största reserv av US dollar och därmed på en enorm ekonomisk makt, de bygger upp en krigsmakt som nu är världens näst största, de har stora maktanspråk på länderna i sin närhet och deras territorialvatten, köper upp hela länder i det fattiga Afrika osv. Allt detta har gjorts möjligt genom att köpa deras billiga produkter som har slagit ut den gamla världens egen produktion.

Det är väl fint att miljontals människor i Kina har fått bättre levnadsstandard. Men diktaturen visar allt mer att de har planer på att bli den största makten i världen och ta för sig av andra länder i en modern form av kolonialism. Och genom att köpa varor från Kina understödjer vi i praktiken denna diktatur och dess möjligheter att fortsätta styra landet.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Regeringsskifte

Inlägg av wannabee »

Jerker skrev:

Men grejen är ju att västvärlden trodde att bara man öppnar gränserna och handlar med Kina så kommer de att införa marknadsekonomi och demokrati. Nu sitter vi istället i knäna på en grym diktatur som inte alls har tappat nån makt över människorna. De har världens största reserv av US dollar och därmed på en enorm ekonomisk makt, de bygger upp en krigsmakt som nu är världens näst största, de har stora maktanspråk på länderna i sin närhet och deras territorialvatten, köper upp hela länder i det fattiga Afrika osv. Allt detta har gjorts möjligt genom att köpa deras billiga produkter som har slagit ut den gamla världens egen produktion.

Det är väl fint att miljontals människor i Kina har fått bättre levnadsstandard. Men diktaturen visar allt mer att de har planer på att bli den största makten i världen och ta för sig av andra länder i en modern form av kolonialism. Och genom att köpa varor från Kina understödjer vi i praktiken denna diktatur och dess möjligheter att fortsätta styra landet.
Min kommentar börjar här nedan:

Då konstaterar du att vi har trott fel tidigare, nu verkar det som om du menar att i Kina och Ryssland ska folk resa sig mot regimen, ungefär som under den Arabiska våren, jag har ingen större koll på den men jag tror inte att det blev bättre för invånarna där utan sämre, åtminstone i Libyen. Jag tror att det blir ett stort misstag av oss återigen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Jerker »

wannabee skrev:
Då konstaterar du att vi har trott fel tidigare, nu verkar det som om du menar att i Kina och Ryssland ska folk resa sig mot regimen, ungefär som under den Arabiska våren, jag har ingen större koll på den men jag tror inte att det blev bättre för invånarna där utan sämre, åtminstone i Libyen. Jag tror att det blir ett stort misstag av oss återigen.
Nej, var skrev jag nåt om att jag tror att folket ska resa sig? Jag tror inget. Det jag skrev var bara en reflektion över att den strategi USA m.fl. har haft misslyckades och nu biter både USA och Europas länder i ändan. Vår girighet efter billiga varor har gött en grym diktatur och gett den medel att hota den världsordning som rått fram tills nu.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Regeringsskifte

Inlägg av tesla newbie »

Jerker skrev:
Men grejen är ju att västvärlden trodde att bara man öppnar gränserna och handlar med Kina så kommer de att införa marknadsekonomi och demokrati. Nu sitter vi istället i knäna på en grym diktatur som inte alls har tappat nån makt över människorna. De har världens största reserv av US dollar och därmed på en enorm ekonomisk makt, de bygger upp en krigsmakt som nu är världens näst största, de har stora maktanspråk på länderna i sin närhet och deras territorialvatten, köper upp hela länder i det fattiga Afrika osv. Allt detta har gjorts möjligt genom att köpa deras billiga produkter som har slagit ut den gamla världens egen produktion.

Det är väl fint att miljontals människor i Kina har fått bättre levnadsstandard. Men diktaturen visar allt mer att de har planer på att bli den största makten i världen och ta för sig av andra länder i en modern form av kolonialism. Och genom att köpa varor från Kina understödjer vi i praktiken denna diktatur och dess möjligheter att fortsätta styra landet.
Så du menar att om vi inte handlar med Kina, så kommer diktaturen att försvinna? Jag tror tvärtom. Isolerar väst Kina så kommer landet att sluta sig och befolkningen kommer få det värre och värre. Och varför ska vanliga kinesiska människor straffas och potentiellt få sänkt levnadsstandard bara för att de bor i en stat som styrs av en kommunistmaffia som de inte valt själva?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Regeringsskifte

Inlägg av wannabee »

Jerker skrev:
wannabee skrev:
Då konstaterar du att vi har trott fel tidigare, nu verkar det som om du menar att i Kina och Ryssland ska folk resa sig mot regimen, ungefär som under den Arabiska våren, jag har ingen större koll på den men jag tror inte att det blev bättre för invånarna där utan sämre, åtminstone i Libyen. Jag tror att det blir ett stort misstag av oss återigen.
Nej, var skrev jag nåt om att jag tror att folket ska resa sig? Jag tror inget. Det jag skrev var bara en reflektion över att den strategi USA m.fl. har haft misslyckades och nu biter både USA och Europas länder i ändan. Vår girighet efter billiga varor har gött en grym diktatur och gett den medel att hota den världsordning som rått fram tills nu.
Jaha, jag upplever det mera som att Kina är mer kompetenta än Väst och snart kommer att passera oss och USA.
Och i stället för att se till att våra länder blir effektivare och klarar konkurrensen på egna meriter så vill man skapa handelshinder genom att skylla på olika saker verkliga och påhittade.

Jag tror att vi kommer att se att Kina klarar sig alldeles utmärkt utan oss, att det snarare är vi som inte klarar oss utan Kina och Ryssland (det sistnämnda till stor del beroende på Tyskland)

USA vill ju heller inte bli omkörda av Europa så de gillar nog de mindre genomtänkta saker som nu sker i EU. Tex att inte vilja köpa gas av Ryssland framöver.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Regeringsskifte

Inlägg av frippe »

wannabee skrev:
Jerker skrev:
wannabee skrev:
Då konstaterar du att vi har trott fel tidigare, nu verkar det som om du menar att i Kina och Ryssland ska folk resa sig mot regimen, ungefär som under den Arabiska våren, jag har ingen större koll på den men jag tror inte att det blev bättre för invånarna där utan sämre, åtminstone i Libyen. Jag tror att det blir ett stort misstag av oss återigen.
Nej, var skrev jag nåt om att jag tror att folket ska resa sig? Jag tror inget. Det jag skrev var bara en reflektion över att den strategi USA m.fl. har haft misslyckades och nu biter både USA och Europas länder i ändan. Vår girighet efter billiga varor har gött en grym diktatur och gett den medel att hota den världsordning som rått fram tills nu.
Jaha, jag upplever det mera som att Kina är mer kompetenta än Väst och snart kommer att passera oss och USA.
Och i stället för att se till att våra länder blir effektivare och klarar konkurrensen på egna meriter så vill man skapa handelshinder genom att skylla på olika saker verkliga och påhittade.

Jag tror att vi kommer att se att Kina klarar sig alldeles utmärkt utan oss, att det snarare är vi som inte klarar oss utan Kina och Ryssland (det sistnämnda till stor del beroende på Tyskland)

USA vill ju heller inte bli omkörda av Europa så de gillar nog de mindre genomtänkta saker som nu sker i EU. Tex att inte vilja köpa gas av Ryssland framöver.
Hur skulle Kina kunna klara sig utan västvärlden? Hela deras ekonomi bygger på att kunna producera och exportera varor till västvärlden. Utan den handeln skulle Kina tappa rejält. Redan nu genomförs stora omförflyttningar av produktion från Kina till andra delar av världen, faktiskt t.o.m. hem till Europa för att minska risker med påverkan på handeln.

Och vad gäller Ryssland går det rasande fort nu och frigöra EU från beroendet av ryska råvaror som olja och gas.

Vi kan ju tänka så här, antingen slutar vi handla med Kina när vi själva kan välja det, eller fortsätter vi att handla och bara vänta på att vi måste anpassa vårt samhälle efter Kinesiska påtryckingar. Och då lär vi inte se någon rolig utveckling vad gäller frihetliga rättigheter.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Jerker »

Ja, det är väl rätt svårt att reda ut hur man bäst bör agera mot skurkregimer. Men att bjuda in dem i värmen har ju inte funkat för att införa demokrati i dessa länder. Rent statistiskt så har det väl inte funkat så bra med isolering heller. Sydafrika funkade väl kanske hyfsat, men inte med Cuba och Nordkorea eller ett antal andra diktaturer som förtrycker sitt eget folk.

Vi får nog skilja på diskussionen om kinesers levnadsstandard och vår egen och andra länders säkerhet.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Larofo »

Jag är livrädd för vad det kommunistiska styret i Kina kan komma att
ställa till med kommande år.
Kärnvapen, växande urstark militär och mörka ambitioner.
Det bådar inte gott.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Regeringsskifte

Inlägg av apkungen »

Fredrik j skrev:
wannabee skrev:
Demokrati är ju 'folkstyre' och det har vi ju inte haft i Sverige, märks väl tydligast på invandringsfrågan, där typ 67% velat minska den, en ganska konstant siffra under åren, men som alla vet är det ju inte så våra politiker har gjort under åren.
Vi har inte direktdemokrati i samtliga frågor. Skulle ju bli ganska rörigt.
Jag tror det är få som till 100% egentligen håller om allt det parti man röstat på tycker. Man får välja en kompromiss.

Det blir ju tydligt i exempelt om 67% mot invandring. Även om man tyckte det väger inte den frågan tyngre än andra frågor och då kan man rösta på ett parti som inte vill minska.
Fast Jo. Efter 2015 så har invandringen minskat kraftigt och ligger idag bland de lägsta i eu.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Regeringsskifte

Inlägg av wannabee »

apkungen skrev:
Fredrik j skrev:
wannabee skrev:
Demokrati är ju 'folkstyre' och det har vi ju inte haft i Sverige, märks väl tydligast på invandringsfrågan, där typ 67% velat minska den, en ganska konstant siffra under åren, men som alla vet är det ju inte så våra politiker har gjort under åren.
Vi har inte direktdemokrati i samtliga frågor. Skulle ju bli ganska rörigt.
Jag tror det är få som till 100% egentligen håller om allt det parti man röstat på tycker. Man får välja en kompromiss.

Det blir ju tydligt i exempelt om 67% mot invandring. Även om man tyckte det väger inte den frågan tyngre än andra frågor och då kan man rösta på ett parti som inte vill minska.
Fast Jo. Efter 2015 så har invandringen minskat kraftigt och ligger idag bland de lägsta i eu.
Den är fortfarande högre än mellan 2000 och 2004 och är stigande.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... l-sverige/
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Gargamel »

apkungen skrev:
Fredrik j skrev:
wannabee skrev:
Demokrati är ju 'folkstyre' och det har vi ju inte haft i Sverige, märks väl tydligast på invandringsfrågan, där typ 67% velat minska den, en ganska konstant siffra under åren, men som alla vet är det ju inte så våra politiker har gjort under åren.
Vi har inte direktdemokrati i samtliga frågor. Skulle ju bli ganska rörigt.
Jag tror det är få som till 100% egentligen håller om allt det parti man röstat på tycker. Man får välja en kompromiss.

Det blir ju tydligt i exempelt om 67% mot invandring. Även om man tyckte det väger inte den frågan tyngre än andra frågor och då kan man rösta på ett parti som inte vill minska.
Fast Jo. Efter 2015 så har invandringen minskat kraftigt och ligger idag bland de lägsta i eu.
Räknar du med eller utan anhörighetsinvandringen?
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Regeringsskifte

Inlägg av niklas12 »

108 631 beviljade uppehållstillstånd Jan-aug 2022

https://www.migrationsverket.se/downloa ... 02022.xlsx
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Regeringsskifte

Inlägg av wannabee »

niklas12 skrev:
108 631 beviljade uppehållstillstånd Jan-aug 2022

https://www.migrationsverket.se/downloa ... 02022.xlsx
Enligt min länk så var det 90631 som invandrade till Sverige 2021, så verkar bli en rejäl ökning i år.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Gargamel »

wannabee skrev:
niklas12 skrev:
108 631 beviljade uppehållstillstånd Jan-aug 2022

https://www.migrationsverket.se/downloa ... 02022.xlsx
Enligt min länk så var det 90631 som invandrade till Sverige 2021, så verkar bli en rejäl ökning i år.

Men... Invandringen hade ju "minskat kraftigt" enligt en tidigare kommentar
Låst