Hur kommer du spara 10% el?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Teslaspolen »

En sak jag inte förstår är hur man kan få för sig att sätta elvärme i golv eller till s.k handdukstorkar.

Mor min flyttade in ett hus ett ett antal år sedan där förra ägarna satt in just detta. Har aldrig använts, för vad är poängen liksom? Handdukarna torkar ändå bara man hänger dom.

Och golvvärme låter ju ännu glanare. Den verksr förburka lika mycket som vår bergvärme gör, men då tillkommer ju avgift för fjärrvärmen också. Kalla golv har man ju alltid fixat genom en matta eller två.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av mati »

Jag installerade elektrisk golvvärme för 13 år sedan när badrummet ändå behövde renoveras efter en vattenskada. Det är så liten yta, bara ungefär 3 kvm eller så. Resten tas upp av duschkabinen och toaletten, och där sitter inga värmeslingor ändå. Det var enkelt och billigt och det är faktiskt ganska skönt med värme i golvet. Nu har jag inte haft den påslagen, varken förra vintern eller nu i höst. Det är dock enda värmekällan i badrummet, man får alltså inte ha dörren stängd, annars blir det snorkallt på vintern. Men det funkar faktiskt. Man får gå i tofflor, men det gör vi oavsett.
Alternativet hade varit ett direktverkande element på väggen. Men det är ju så fult, och det hade troligen också varit avstängt nu.
Jag har ett hus i grannskapet där förra ägaren rev upp golvet i hela huset för 15 år sedan eftersom de hade hussvamp. De la elektrisk golvvärme i hela kåken. Innan dess hade de vattenburen värme och en oljepanna, men den slängdes ut i samband med detta.
Jag sa redan då att det var vanvettigt. Behåll den vattenburna värmen, lägg vattenslingor i golvet, installera pellets, vad som helst, men kör inte med direktverkande el. Men gubben lyssnade inte. Senare klagade hans kärring eftersom det var så kallt i huset, gubben vägrade sätta på värmen eftersom det blev så dyrt. Och det var då.
Huset är numera sålt och har nya ägare. Jag har ingen kontakt med dem, ingen aning vad de har för elräkning, men den kan inte vara nådig. Det är en riktigt rejält stor kåk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Anderzzon »

Teslaspolen skrev:
En sak jag inte förstår är hur man kan få för sig att sätta elvärme i golv eller till s.k handdukstorkar.

Mor min flyttade in ett hus ett ett antal år sedan där förra ägarna satt in just detta. Har aldrig använts, för vad är poängen liksom? Handdukarna torkar ändå bara man hänger dom.

Och golvvärme låter ju ännu glanare. Den verksr förburka lika mycket som vår bergvärme gör, men då tillkommer ju avgift för fjärrvärmen också. Kalla golv har man ju alltid fixat genom en matta eller två.
I vårt hus har vi vattenburen värme förutom golven i badrummen. Kan tänka mig att det är för att man ska kunna slå på golvvärmen på sommaren där. Handdukstorkarna är hybrider så de kan köras vattenburna på vintern och el på sommaren.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Zalman3 »

Minskar EU-länderna sin förbrukning med tio procent kan priserna halveras, menar professorn John Hassler.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-s ... e-i-botten

Sverige har hitintills inte gett så mycket elstöd.
Screenshot_20220927-061947_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Sverige har hitintills inte gett så mycket elstöd.
Nej, jag tror inte att det kommer hända så mycket heller. Valet är ju över.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av juristen »

Teslaspolen skrev:
En sak jag inte förstår är hur man kan få för sig att sätta elvärme i golv eller till s.k handdukstorkar.

Mor min flyttade in ett hus ett ett antal år sedan där förra ägarna satt in just detta. Har aldrig använts, för vad är poängen liksom? Handdukarna torkar ändå bara man hänger dom.

Och golvvärme låter ju ännu glanare. Den verksr förburka lika mycket som vår bergvärme gör, men då tillkommer ju avgift för fjärrvärmen också. Kalla golv har man ju alltid fixat genom en matta eller två.
Bergvärme är typ den optimala uppvärmningen ur energisynpunkt, det är självklart så att andra värmekällor förbrukar mer. Men alla har inte de ekonomiska eller fysiska möjligheterna att sätta in bergvärme och det är inte heller ekonomiskt försvarbart om man inte har ett vattenburet värmesystem att utgå ifrån.

Golvvärme är betydligt mer komfortabelt än väggradiatorer. En matta gör inte golvet varmt, bara att det upplevs mindre kallt. Elvärme är perfekt för små ytor som badrum, toa och dusch och har man inte vattenburen värme så är det vad som gäller om man vill ha golvvärme.

Jag satte just in elvärme i golvet ett toalettutrymme. Samtidigt passade jag på att isolera golvet ordentligt från krypgrunden, spånet (som sjunkit ihop) bytte jag ut mot glasfiber. Jag räknar med en marginell energibesparing pga detta totalt sett då isoleringen förbättras och jag kan ha lägre effekt på golvvärmen jämfört med elradiatorn som behövde leverera 23-24 grader för att få bort kylan från golvet.

I övrigt värms huset upp av luftvärmepump, men den har svårt att nå till just toalett och badrum, då man ofta ha dörren stängd dit.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av chaffis75 »

juristen skrev:
Teslaspolen skrev:
En sak jag inte förstår är hur man kan få för sig att sätta elvärme i golv eller till s.k handdukstorkar.

Mor min flyttade in ett hus ett ett antal år sedan där förra ägarna satt in just detta. Har aldrig använts, för vad är poängen liksom? Handdukarna torkar ändå bara man hänger dom.

Och golvvärme låter ju ännu glanare. Den verksr förburka lika mycket som vår bergvärme gör, men då tillkommer ju avgift för fjärrvärmen också. Kalla golv har man ju alltid fixat genom en matta eller två.
Bergvärme är typ den optimala uppvärmningen ur energisynpunkt, det är självklart så att andra värmekällor förbrukar mer. Men alla har inte de ekonomiska eller fysiska möjligheterna att sätta in bergvärme och det är inte heller ekonomiskt försvarbart om man inte har ett vattenburet värmesystem att utgå ifrån.

Golvvärme är betydligt mer komfortabelt än väggradiatorer. En matta gör inte golvet varmt, bara att det upplevs mindre kallt. Elvärme är perfekt för små ytor som badrum, toa och dusch och har man inte vattenburen värme så är det vad som gäller om man vill ha golvvärme.

Jag satte just in elvärme i golvet ett toalettutrymme. Samtidigt passade jag på att isolera golvet ordentligt från krypgrunden, spånet (som sjunkit ihop) bytte jag ut mot glasfiber. Jag räknar med en marginell energibesparing pga detta totalt sett då isoleringen förbättras och jag kan ha lägre effekt på golvvärmen jämfört med elradiatorn som behövde leverera 23-24 grader för att få bort kylan från golvet.

I övrigt värms huset upp av luftvärmepump, men den har svårt att nå till just toalett och badrum, då man ofta ha dörren stängd dit.
Om man har ett bra isolerat hus i Skåne är de nog inte lönsamt ens, där klarar mig sig oftast med antingen frånluft värmepump eller en luft vatten värmepump. Men n som sagt beror ju på hur stora energi behov huset har.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av frippe »

Det knepiga med golvvärme i äldre hus är att betongplattor förr i tiden inte isolerades. Att värma dem med golvvärme innebär stora förluster när värmen går rakt ned i marken.

Det är för övrigt knepigt att spara el eller energi i äldre hus. Bara det att plattor kan sakna isolering gör att stora mängder värme läcker ut där. Ytterväggar är oftast enbart med 95isolering där moderna har betydligt mer än så.

Det som återstår är att isolera mer på vind och i yttertak. Och det kan ge en hel del men inte speciellt mycket. Även byta fönster kan ge en hel del i äldre hus men det är ändå frågande om det går att räkna hem. Men kanske är annorlunda nu med ett högre elpris.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av NiklasTesla »

Teslaspolen skrev:
En sak jag inte förstår är hur man kan få för sig att sätta elvärme i golv eller till s.k handdukstorkar.

Mor min flyttade in ett hus ett ett antal år sedan där förra ägarna satt in just detta. Har aldrig använts, för vad är poängen liksom? Handdukarna torkar ändå bara man hänger dom.

Och golvvärme låter ju ännu glanare. Den verksr förburka lika mycket som vår bergvärme gör, men då tillkommer ju avgift för fjärrvärmen också. Kalla golv har man ju alltid fixat genom en matta eller två.
Hehe det är ungefär där jag står när det kommer till elbesparing (så länge jag kör elbil vilket är mycket mer energieffektivt än ICE bil), har redan plockat så många lågt hängande frukter att nu är det handukstorken på 80w som återstår att stänga av som nästa led bland dom högt hängande frukterna.

:lol:

MVH

PS. Om Ryssland nu kör en "false flag" och slår till militärt mot Sverige pga Nord Stream 1 och 2 kommer vi alla spara långt mer än 10% el per/person (hoppas verkligen jag får fel på denna punkt)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av mati »

frippe skrev:
Det knepiga med golvvärme i äldre hus är att betongplattor förr i tiden inte isolerades. Att värma dem med golvvärme innebär stora förluster när värmen går rakt ned i marken.

Det är för övrigt knepigt att spara el eller energi i äldre hus. Bara det att plattor kan sakna isolering gör att stora mängder värme läcker ut där. Ytterväggar är oftast enbart med 95isolering där moderna har betydligt mer än så.

Det som återstår är att isolera mer på vind och i yttertak. Och det kan ge en hel del men inte speciellt mycket. Även byta fönster kan ge en hel del i äldre hus men det är ändå frågande om det går att räkna hem. Men kanske är annorlunda nu med ett högre elpris.
Vårt hus har krypgrund, dvs det står inte direkt på backen. Däremot så är åtminstone en del av golvet fyllt med sågspån, det är ju så man isolerade förr i tiden. Och sågspånet sjunker ihop med tiden och bildar en luftspalt. Det finns sätt att åtgärda det genom att blåsa in ny isolering, men det är ingenting man gör på en lördag förmiddag liksom. Men det är kanske dags nu.
Samtidigt vill man inte isolera golvet för mycket heller. En krypgrund bygger på idén att lite värme från huset läcker ut. Annars kan det bildas kondens under huset och det vill man absolut inte ha.
Mina fönster har jag kollat med värmekamera. Min e-tron hade ju Night Vision och den använde jag för att leta efter värmeläckage i huset :geek: Det jag kom fram till är att det inte är genom fönsterrutorna värmen försvinner. Det var tvärtom mycket bättre än jag trodde. Att byta ut alla fönster till treglasfönster skulle nog inte löna sig. Det som läcker är som sagt golvet där det finns sågspån, och genom taket läckte det. Det sistnämnda var iofs ingen hemlighet, man märkte liksom på vintern att det blåste kallt i ansiktet när man låg i sängen. Jag har renoverat och isolerat om hela taket för ett par år sedan och det blev en jätteskillnad. Det är mycket varmare i huset och draget är borta. Jag behöver nästan inte ha någon värme igång på andra våningen nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
frippe skrev:
Det knepiga med golvvärme i äldre hus är att betongplattor förr i tiden inte isolerades. Att värma dem med golvvärme innebär stora förluster när värmen går rakt ned i marken.

Det är för övrigt knepigt att spara el eller energi i äldre hus. Bara det att plattor kan sakna isolering gör att stora mängder värme läcker ut där. Ytterväggar är oftast enbart med 95isolering där moderna har betydligt mer än så.

Det som återstår är att isolera mer på vind och i yttertak. Och det kan ge en hel del men inte speciellt mycket. Även byta fönster kan ge en hel del i äldre hus men det är ändå frågande om det går att räkna hem. Men kanske är annorlunda nu med ett högre elpris.
Vårt hus har krypgrund, dvs det står inte direkt på backen. Däremot så är åtminstone en del av golvet fyllt med sågspån, det är ju så man isolerade förr i tiden. Och sågspånet sjunker ihop med tiden och bildar en luftspalt. Det finns sätt att åtgärda det genom att blåsa in ny isolering, men det är ingenting man gör på en lördag förmiddag liksom. Men det är kanske dags nu.
Samtidigt vill man inte isolera golvet för mycket heller. En krypgrund bygger på idén att lite värme från huset läcker ut. Annars kan det bildas kondens under huset och det vill man absolut inte ha.
Mina fönster har jag kollat med värmekamera. Min e-tron hade ju Night Vision och den använde jag för att leta efter värmeläckage i huset :geek: Det jag kom fram till är att det inte är genom fönsterrutorna värmen försvinner. Det var tvärtom mycket bättre än jag trodde. Att byta ut alla fönster till treglasfönster skulle nog inte löna sig. Det som läcker är som sagt golvet där det finns sågspån, och genom taket läckte det. Det sistnämnda var iofs ingen hemlighet, man märkte liksom på vintern att det blåste kallt i ansiktet när man låg i sängen. Jag har renoverat och isolerat om hela taket för ett par år sedan och det blev en jätteskillnad. Det är mycket varmare i huset och draget är borta. Jag behöver nästan inte ha någon värme igång på andra våningen nu.
Cool användning av night vision, men svårt att rikta tänker jag.

Gör en varmgrund av din krypgrund om du har tid över och inte lider av klaustrofobi. Gjorde det i vårt förra hus från 1932, blev riktigt bra men ett rent helvete att utföra. La om jag kommer ihåg rätt 2 lager 1 dm cellplast ner mot marken och på insidan av alla ytterväggar i grunden.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Generalbogge »

Har stängt av handdukstorken, stängt ner en extra kyl vi hade i källaren, samt sänkt värmen på pelletspannan. Hoppas att det och några andra småsaker några % besparing i alla fall.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Black »

Ska bli intressant i vinter, när vårat fantastiska elsystem med mycket sol och vind kollapsar och det blir nedstämgningar... Det är inte frågan om utan när ... Ingen kommer undan. Sjukhus, hushåll, värmeverk som producerar el och industrier släcks ner med en förvarning på ca 15min. Det kommer att bli kaos tack vare kärnkraftshatare (Tyskarna givetvis) som haft makten i Sverige den senaste tiden...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Cool användning av night vision, men svårt att rikta tänker jag.

Gör en varmgrund av din krypgrund om du har tid över och inte lider av klaustrofobi. Gjorde det i vårt förra hus från 1932, blev riktigt bra men ett rent helvete att utföra. La om jag kommer ihåg rätt 2 lager 1 dm cellplast ner mot marken och på insidan av alla ytterväggar i grunden.
Det var inga större problem att rikta kameran. Jag fick visserligen köra lite off road, men det är ju en SUV. :mrgreen:
Visst heter det krypgrund, men jag hoppar nog över krypandet. Då betalar jag hellre en högre elräkning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av NiklasTesla »

Black skrev:
Ska bli intressant i vinter, när vårat fantastiska elsystem med mycket sol och vind kollapsar och det blir nedstämgningar... Det är inte frågan om utan när ... Ingen kommer undan. Sjukhus, hushåll, värmeverk som producerar el och industrier släcks ner med en förvarning på ca 15min. Det kommer att bli kaos tack vare kärnkraftshatare (Tyskarna givetvis) som haft makten i Sverige den senaste tiden...
Så mycket solel har vi ännu inte i Sverige tyvärr för dom flesta konsumenterna och till stor vinning för oss som har solceller (hade hjälpt senaste månaderna och bidrag till lägre elpris)

Sålänge vi inte är i krig med Ryssland i vinter skall det nog gå bra skall du se även om det periodvis kan vara högt elpris under morgonen och eftermiddagen när det inte blåser. Bara kör timpris och flytta laddning av elbilen till nattetid så är man safe. Blir jobbigare på kontinenten dock (speciellt om Ryssland klipper elkablarna mellan Skandinavien och Centraleuropa vilket lär leda till billigare elpriser i Sverige och ännu högre priser på kontinenten).

Vi lever i intressanta tider ändå samt MVH
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av chaffis75 »

NiklasTesla skrev:
Black skrev:
Ska bli intressant i vinter, när vårat fantastiska elsystem med mycket sol och vind kollapsar och det blir nedstämgningar... Det är inte frågan om utan när ... Ingen kommer undan. Sjukhus, hushåll, värmeverk som producerar el och industrier släcks ner med en förvarning på ca 15min. Det kommer att bli kaos tack vare kärnkraftshatare (Tyskarna givetvis) som haft makten i Sverige den senaste tiden...
Så mycket solel har vi ännu inte i Sverige tyvärr för dom flesta konsumenterna och till stor vinning för oss som har solceller (hade hjälpt senaste månaderna och bidrag till lägre elpris)

Sålänge vi inte är i krig med Ryssland i vinter skall det nog gå bra skall du se även om det periodvis kan vara högt elpris under morgonen och eftermiddagen när det inte blåser. Bara kör timpris och flytta laddning av elbilen till nattetid så är man safe. Blir jobbigare på kontinenten dock (speciellt om Ryssland klipper elkablarna mellan Skandinavien och Centraleuropa vilket lär leda till billigare elpriser i Sverige och ännu högre priser på kontinenten).

Vi lever i intressanta tider ändå samt MVH
Jo med tanke på att någon klippt gas ledningarna så skulle de ju inte förvåna mig om vi vaknar en dag där de även klippt någon el ledning mellan norden och övriga Europa.
Bygga upp något är svårt och tar tid, riva är så enkelt och går snabbt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av greenstreet »

Jag har ju lyckats helt rätt med den ekonomiska tajmingen genom att i år flytta in i ett dyrt och stort hus. Så både ränta och uppvärmning attackerar bankkontot från varsitt håll. Men sånt är livet ibland!

Jag har ställt ner värmen på bergvärmen för att motverka att den går igång i onödan nu under hösten. Vi är rätt vana vid att ha ca 20 grader inomhus vilket funkar bra om man inte har så mycket drag inomhus. Har några eldstäder som används för att komplettera värmen men framförallt skapa mysfaktor. Utebelysningen har jag lagt på schema så den dimmas ned under natten när vi sover. Det styrs dels av schema och dels av huruvida vi har aktiverat skalskyddet / larm i hemmaläge vilket vi gör när vi lägger oss. Då släcks även vissa lampor inne och vissa dimmar ned. Nästan all belsyning är LED så besparingen är förstås marginell. Den belysning som är halogen släcks.

Tillägg: Har även som rutin att kaffe hälls i pumptermos när bryggningen är klar. Det är dock rutin sedan tidigare. Torktumlaren gick sönder i somras vilket kanske var lika bra. Har även satt rörelsestyrd eller dörrstyrd belysning i förråd, pannrum, matkällare osv. Där det är lätt att glömma släcka. Har även stängt en extra frys som vi kan klara oss utan med lite vilja.

En stor bov vi har är en elektrisk VVB som drar en hel del. Installerades av föregående ägare för att med enkelhet kunna fylla ett gigantiskt badkar. Bergvärmen lagrar vatten i en 500L ack-tank (kamrörsbatteri) som även fyller VVB men VVB värmer sedan till över 60 grader medan ackumulatortanken ligger på 40-50 grader. Vi förbrukar inte så mycket varmvatten så jag tror det finns åtgärder att vidta här. Kan dock för lite om sånt här så jag kan ha missförstått hur det hänger ihop.

Sist men absolut inte minst har vi ett väldigt stor antal halogenspottar i taket. Ger behagligt ljus men förbrukar en hel del. Har inte räknat alla men gissningsvis är det totalt ca 60-70 spottar totalt. Att byta ut mot LED blir rätt dyrt så lättaste besparingen har varit att minimera användningen.

Jag kan tipsa om denna: https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/
Har man en elmätare med P1-port och använder t ex Home Assistant så är den perfekt för att logga förbrukning, effekt och fördelning per fas m.m. Nästan plug-n-play - bara att koppla in, koppla upp mot ett tillfälligt wifi där husets Wifi och lösenord matas in och sedan omstart. Upptäckts automatiskt i Home Assistant och sen dess har den bara funkat. Jag betalade ca 430 SEK inklusive frakt och moms. Men möjligheten att berätta för frun hur mycket hennes dusch kostade är priceless :D
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Jerker »

greenstreet skrev:
En stor bov vi har är en elektrisk VVB som drar en hel del. Installerades av föregående ägare för att med enkelhet kunna fylla ett gigantiskt badkar. Bergvärmen lagrar vatten i en 500L ack-tank (kamrörsbatteri) som även fyller VVB men VVB värmer sedan till över 60 grader medan ackumulatortanken ligger på 40-50 grader. Vi förbrukar inte så mycket varmvatten så jag tror det finns åtgärder att vidta här. Kan dock för lite om sånt här så jag kan ha missförstått hur det hänger ihop.
Vi är 2 pers i hushållet där vi har en 200-liters VVB. Jag har satt timer på den så den bara får ström mellan 00 och 06. Det funkar fint. Vi kan t.o.m. duscha på kvällen när den har varit strömlös 15-17 timmar. Jag funderar även på att klä in den i mineralull för att minska temperaturfallet ännu mer. När man står intill den så känner man av strålningsvärme från den, så det finns nog en del att spara in på där.

Ska tillägga att vi har timpris på elen, så VVB får alltså bara gå då det är som billigast.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Franz »

greenstreet skrev:

Sist men absolut inte minst har vi ett väldigt stor antal halogenspottar i taket. Ger behagligt ljus men förbrukar en hel del. Har inte räknat alla men gissningsvis är det totalt ca 60-70 spottar totalt. Att byta ut mot LED blir rätt dyrt så lättaste besparingen har varit att minimera användningen.
Om vi nu antar att det är 50W och att motsvarande LED drar cirka 5W. På 1 timme motsvarar det 70 st x 45 W + 1h = 3,15 kWh. Om vi för enkelhetens skull säger att du har ett nettoelpris på 2,5 kr / kWh blir det nästan 8 kronor i timmen.
Ovanstående beräkningar kan så klart behöva anpassas efter verkligheten och det är inte helt okomplicerat att byta ut halogenlampor till LED och samtidigt ha en passande dim-to-warm-funktionalitet. Elbesparingen överstiger dock många gånger om avskrivningskostnaden för de nya LED-lamporna.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av NiklasTesla »

Jerker skrev:
greenstreet skrev:
En stor bov vi har är en elektrisk VVB som drar en hel del. Installerades av föregående ägare för att med enkelhet kunna fylla ett gigantiskt badkar. Bergvärmen lagrar vatten i en 500L ack-tank (kamrörsbatteri) som även fyller VVB men VVB värmer sedan till över 60 grader medan ackumulatortanken ligger på 40-50 grader. Vi förbrukar inte så mycket varmvatten så jag tror det finns åtgärder att vidta här. Kan dock för lite om sånt här så jag kan ha missförstått hur det hänger ihop.
Vi är 2 pers i hushållet där vi har en 200-liters VVB. Jag har satt timer på den så den bara får ström mellan 00 och 06. Det funkar fint. Vi kan t.o.m. duscha på kvällen när den har varit strömlös 15-17 timmar. Jag funderar även på att klä in den i mineralull för att minska temperaturfallet ännu mer. När man står intill den så känner man av strålningsvärme från den, så det finns nog en del att spara in på där.

Ska tillägga att vi har timpris på elen, så VVB får alltså bara gå då det är som billigast.
Värma vatten äter enormt mycket energi. 50l varmvattenberedare sparar enormt mycket el (dusch och snålspolande handtag gäller). Annars är uppvärmning med egen ved hemligheten och LFV-PUMPAR då du får ut flera ggr mer värme än kw el in.

MVH
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Teslaspolen »

Franz skrev:
greenstreet skrev:

Sist men absolut inte minst har vi ett väldigt stor antal halogenspottar i taket. Ger behagligt ljus men förbrukar en hel del. Har inte räknat alla men gissningsvis är det totalt ca 60-70 spottar totalt. Att byta ut mot LED blir rätt dyrt så lättaste besparingen har varit att minimera användningen.
Om vi nu antar att det är 50W och att motsvarande LED drar cirka 5W. På 1 timme motsvarar det 70 st x 45 W + 1h = 3,15 kWh. Om vi för enkelhetens skull säger att du har ett nettoelpris på 2,5 kr / kWh blir det nästan 8 kronor i timmen.
Ovanstående beräkningar kan så klart behöva anpassas efter verkligheten och det är inte helt okomplicerat att byta ut halogenlampor till LED och samtidigt ha en passande dim-to-warm-funktionalitet. Elbesparingen överstiger dock många gånger om avskrivningskostnaden för de nya LED-lamporna.
Kan slå ett slag för Ikeas nya Solhetta serie, fantastiskt bra LED spottar i den serien som dimmar fint och med en liknande effekt som Philips WarmGlow teknik, fast mycket billigare i inköp, 49 kr stycket.

90 RA/CRI värde och drar 3 watt styck för 345 lm vilket är motsvarigheten till 50 watt halogen.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av jonasl »

Vi hade bara 50 liters vvb när vi bodde i hus, upplevde det aldrig som ett problem. Men då hade vi inga barn heller.. Men båda kunde duscha i rad innan vattnet började sina.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Dafro »

jonasl skrev:
Vi hade bara 50 liters vvb när vi bodde i hus, upplevde det aldrig som ett problem. Men då hade vi inga barn heller.. Men båda kunde duscha i rad innan vattnet började sina.
Nör barnen blir tonåringar så går det åt varmvatten.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Jerker »

NiklasTesla skrev:
Värma vatten äter enormt mycket energi. 50l varmvattenberedare sparar enormt mycket el (dusch och snålspolande handtag gäller). Annars är uppvärmning med egen ved hemligheten och LFV-PUMPAR då du får ut flera ggr mer värme än kw el in.
MVH
Jovisst, men nu har det vi har och kan inte ändra på det just nu, så det bästa är att låta den värma vatten på natten då det är billigast.
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av greenstreet »

Franz skrev:
greenstreet skrev:

Sist men absolut inte minst har vi ett väldigt stor antal halogenspottar i taket. Ger behagligt ljus men förbrukar en hel del. Har inte räknat alla men gissningsvis är det totalt ca 60-70 spottar totalt. Att byta ut mot LED blir rätt dyrt så lättaste besparingen har varit att minimera användningen.
Om vi nu antar att det är 50W och att motsvarande LED drar cirka 5W. På 1 timme motsvarar det 70 st x 45 W + 1h = 3,15 kWh. Om vi för enkelhetens skull säger att du har ett nettoelpris på 2,5 kr / kWh blir det nästan 8 kronor i timmen.
Ovanstående beräkningar kan så klart behöva anpassas efter verkligheten och det är inte helt okomplicerat att byta ut halogenlampor till LED och samtidigt ha en passande dim-to-warm-funktionalitet. Elbesparingen överstiger dock många gånger om avskrivningskostnaden för de nya LED-lamporna.
Det är 10W G4-lampor i dem. Så inte så hög effekt per styck. De sitter otroligt tätt monterade i taket. Vet inte hur mycket sådana drar i verkligheten?
2020 Model S LR - Midnight Silver
Skriv svar