Hur kommer du spara 10% el?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av TiborBlomhall »

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen uppmanade alla medlemsländer i går att minska elförbrukningen med 10%. Elförbrukningen vid topptimmarna på morgon och eftermiddag ska minskas med 5%.

Hur har ni tänkt minska er elförbrukning i vinter för att nå dessa mål? Några praktiska idéer, råd?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av TiborBlomhall »

För att besvara min egen fråga:

Under sommaren laddade vi elbilarna så snart vi kom hem, medan solen fortfarade lös och vi kunde ladda med egen solel. Nu när det börjar bli mörkt ställer jag in bilarnas timrar igen och laddar dem på natten. Vips har vi fixat mer än 5% besparing vid topptimmarna.

Vi brukar ha 24 grader hemma på vintern (ja, jag är frysen av mig) men kommer nog sänka i år. Till 22? Inte för ekonomins skull (har fast elpris på 1 krona) men av solidaritet.

Julbelysningen har jag äntligen en jättebra ursäkt att slippa sätta upp i år, slipper bli beskylld med rätta som lat. Jag tror att folk med bombastisk julbelysning kommer bli paria i år.
Pekuliar
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 aug 2022 12:47

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Pekuliar »

Som många andra så är planen att köra timpris och förflytta så mycket elförbrukning som möjligt till nattetid.
* Sänka temperaturen 1-2 grader och istället klä sig varmare.
* Köra värmepump/varmvattenberedare på natten.
* Köra tvättmaskin och diskmaskin på natten.

I övrigt är vi nog rätt elsnåla redan. All belysning är led.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av MWall »

TiborBlomhall skrev:
För att besvara min egen fråga:

Under sommaren laddade vi elbilarna så snart vi kom hem, medan solen fortfarade lös och vi kunde ladda med egen solel. Nu när det börjar bli mörkt ställer jag in bilarnas timrar igen och laddar dem på natten. Vips har vi fixat mer än 5% besparing vid topptimmarna.

Vi brukar ha 24 grader hemma på vintern (ja, jag är frysen av mig) men kommer nog sänka i år. Till 22? Inte för ekonomins skull (har fast elpris på 1 krona) men av solidaritet.

Julbelysningen har jag äntligen en jättebra ursäkt att slippa sätta upp i år, slipper bli beskylld med rätta som lat. Jag tror att folk med bombastisk julbelysning kommer bli paria i år.

LED-lampor drar nästan ingenting å andra sidan så...

Mina insatser begränsar sig till att vi köpte ny värmepumpen i våras och att vi får upp solcellerna i höst. Vet inte vad vi ska göra mer. Vi har väl 20-22 grader inne (var svajigt förra vintern då gamla värmepumpen höll på att lägga av). Är inte sugen på att ha 18-19 grader. Tvätta, diska, laga mat och städa tänker vi väl också göra som vanligt. Köra mindre bil? Jobba mer hemma? Kanske, men inte av den anledningen.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Credde »

Installera solceller 8-) (fast dom kommer först till oktober). Är väl egentligen inte en direkt besparing men däremot minskning av inköp av el över tid.

Annars kör vi timpris och flyttar tvätt- och diskmaskin till där strömmen är billigast.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av frippe »

Sänka den golvvärmen vi har i hall, kök och badrum med ett par grader.
Det tror jag kommer göra mycket för förbrukningen.

Har installerat solceller redan, men det hjälper inte mycket under vintern samt har fjärrvärme.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av mikebike »

Vi bor i lägenhet med fjärrvärme, så det är i princip bara golvvärmen i badrummet vi kan spara 10% på.
Fast det är inte kul med kallt badrumsgolv.

Köra mindre? Troligen inte.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Henrik_O »

Kul tråd!
Själv har jag skapat en liten tävling med mig själv hur mycket el vi kan spara i september. Det skall dock nämnas att vi har fjärrvärme som uppvärmning och inga stora strömförbrukare utöver vitvaror och teslan. Så det är 50% solidaritet och 50% för att det är en rolig utmaning. Kostnadsmässigt så blir det försumbar besparing.
Men jag gjorde en inventering på belysningen och hittade ett gäng lampor som låg på mellan 40-77w som jag direkt bytte ut mot 4,8-6,5w led. Vi har vart aktiv med att manuellt styra ventilationen när vi utefter när vi borta respektive hemma, har satt scheman för eluttagen som stänger av vissa routrar i meshnätverket när de inte behövs och all övrig mediaelektronik stängs av och på med trådlösa brytare så ingenting ligger och tjuvdrar ström.
Så just nu ser prognosen ut som att vi lyckas halvera elförbrukningen i september.
9BE6ECB9-4CE2-4C78-82C0-E45132165645.jpeg
Senast redigerad av Henrik_O, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av TiborBlomhall »

Ett tips är att stänga av TV-n.

Från att ha suttit framför och tittat på har TV i många hushåll blivit ett slags bakgrundsbrus. Man har på TV-n - men sitter sen och pillar på mobilen istället. TV-n används rent av som ett slags "mysbelysning". Lyser upp vardagsrummet lite lagom.

En storbilds-TV drar mellan 70-120 watt. Stänger du av den har du vips sparat minst 5% av hushållets förbrukning.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av TiborBlomhall »

mikebike skrev:
Vi bor i lägenhet med fjärrvärme, så det är i princip bara golvvärmen i badrummet vi kan spara 10% på.
Fast det är inte kul med kallt badrumsgolv.

Köra mindre? Troligen inte.
Golvvärmen i badrummet la av för ett år sen. Nu slipper jag laga den.

Jag måste säga att elkrisen harmoniserar ypperligt med min lathet :lol:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Zalman3 »

Behöver man verkligen vara i alla rum i huset?
Man kan sänka tempen i nåt rum man inte är i, eller rentav hela vinden, om man inte är där.
Om du har el för att värma ditt vatten i din villa och har fjärrvärme på jobbet.
Duscha på jobbet.

Sätt in strömbrytare på all standby utrustning.
Så bara kyl/frys och router får ström när du inte är hemma.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Zalman3 »

TiborBlomhall skrev:
Ett tips är att stänga av TV-n.

Från att ha suttit framför och tittat på har TV i många hushåll blivit ett slags bakgrundsbrus. Man har på TV-n - men sitter sen och pillar på mobilen istället. TV-n används rent av som ett slags "mysbelysning". Lyser upp vardagsrummet lite lagom.

En storbilds-TV drar mellan 70-120 watt. Stänger du av den har du vips sparat minst 5% av hushållets förbrukning.
En gammal plasma-TV drar 500W.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ett tips är att stänga av TV-n.

Från att ha suttit framför och tittat på har TV i många hushåll blivit ett slags bakgrundsbrus. Man har på TV-n - men sitter sen och pillar på mobilen istället. TV-n används rent av som ett slags "mysbelysning". Lyser upp vardagsrummet lite lagom.

En storbilds-TV drar mellan 70-120 watt. Stänger du av den har du vips sparat minst 5% av hushållets förbrukning.
En gammal plasma-TV drar 500W.

Den ger även värme så helt bortkastat är det ju inte. Direktverkande el! ;)
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Gargamel »

Inget alls.
Jag kommer fortfarande få köra värmefläktar/oljefyllda element för att slippa frysskador i min lägenhet.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3256
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Niklas Z »

Som boende i BRF med fjärrvärme för uppvärmning och varmvatten blir det lite svårt att spara el på den delen, men jag tänker försöka förlägga sådan förbrukning som kan ske vid valfri tidpunkt till sådana tider då belastningen på elnätet är lägre (t ex laddning av bilen). All belysning är redan LED, TV använder jag mycket sällan, jag har ingen stationär dator som står på. Överlag är min elräkning redan väldigt låg (nätavgiften till Vattenfall ärmycket högre än det jag betalar för själva elen).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av wheels »

Får väl sänka temperaturen i mitt garage från 23-24 grader till 20-21 grader. Har 70 kvm så det gör väl några %. Har också sänkt frånluften på min FLM från sotarens inställning på 37% till 25%. Så jag känner mig riktigt duktig :D
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Skatbo »

Jag kan stänga av jättestorbildestvn, det är ändå mest skit som visas.
M3SR+ (21Q3)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av jonasl »

Jag köpte en Shelly Plug S och har börjat göra lite mätningar över hur mycket saker och ting drar. LED-slingan i ungarnas myshörna drar 2.5W, inser att den inte är den stora energitjuven.

Däremot har jag upptäckt att energiförbrukningen på diskmaskinen i det närmaste halveras om jag låter Eco-programmet köra i sina fyra timmar och låter bli variospeed-knappen som minskar det till en dryg timma. 0.8kWh drar en disk då istället för 1.5kWh. Maskinen går varje dag så det är ett par hundra kWh per år, bara det är 5-10% av vår förbrukning. Majoriteten av förbrukningen är första timmen så det går ändå rätt enkelt att pricka billig tid på natten.

Torktumlaren har vi slutat använda, försöker köra en maskin varje natt (ska mäta lite där med..) och hänger tvätten istället för att köra flera maskiner vissa dagar och torktumla. Använder föreningens gemensamma tvättstuga om det är mycket efter t.ex. en resa (men det sparar ju bara på vår elräkning, inte på totalen förstås).

För oss rör det sig i realiteten om några hundralappar per månad men det är ändå intressant att se hur mycket det går att göra bara genom att tänka till lite.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av RagWal »

Koppla acctank till värmesystemet och styra ut några extra grader på natten och lägre på dan. Avstängt vid höga timpriser som standard.

Timpris is da shit för att öka medvetenheten om elpriset, komma bort från fossilel i Europa och minska risk för elnäthaverier. Borde vara standard.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Jwe »

I värsta fall blir oljeleveranserna säkrare än elförsörjningen i vinter.
Då för vi följande nu otänkbara uppmaning för att rädda den samhällsviktiga elen.

"Ställ elbilen och kör fossilt istället för elens skull"
"Starta upp oljepannan"

Ja det senare har vi ju redan gjort i Karlshamn, så det var visst inte så otänkbart ändå.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av CrazyGang »

Vi laddar solcellsbatteriet (7,7 kWh) nattetid och nyttjar strömmen under morgontimmarna. Räcker till 4-5 timmars normal förbrukning.
BF567EB5-986C-479F-8E7B-184A7B43EA9D.png
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Teslaspolen »

Kör försiktigare. Kör med bergvärmen på ett par grader värmare. Skiftat så den bara gör varmvatten mellan 00-05:30. Tittar jag på något själv är en surfplatta bra mycket effektivare än TVn.

Då jag även sköter om två stora uthyrningshus har jag jobbat med dom också. Sista halogenbelysningen ryker nog där strax. Belastningsskiftat saker så långt det går utan inblandning av elektriker.
Gargamel skrev:
Inget alls.
Jag kommer fortfarande få köra värmefläktar/oljefyllda element för att slippa frysskador i min lägenhet.
Ingen har sagt att du ska stänga av värmen. Var inte fånig.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av HenrikC »

Har sänkt temperaturen på bergvärmepumpen och på varmvattnet. Ska täta några fönster med nya lister.
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av DrDR »

Har varit energisnål hela mitt liv. Som barn fick jag lära mig att släcka lampor och har fönsterna stängda (vi skulle inte "elda för kråkorna"). Så har i princip bara LED-lampor sen länge (förutom några som används sällan), ny LVP (köpte den som hade högst verkningsgrad hos Daikin), VVB med värmepump, tilläggsisolerat. Dessutom braskamin. Till det så har jag sen knappt ett år solceller och timpris sedan 1,5 år. Har inte speciellt varmt, brukar ligga på 21-22 grader på vinterhalvåret, och det är inga problem att ha så "kallt". Det är bara en vanesak. Jag brukar svettas när jag är hemma hos andra som har 24-25 grader.

Kan inte göra så mycket mer för att minska förbrukningen, men visst kan man väl göra något. Kommer värma upp vattnet i VVB mer på natten - det flyttar en del förbrukning från höglasttimmarna. Kanske eldar mer i braskaminen.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Jeppe_E »

Jan-Aug ligger vi på 92% jämfört med 2021

11230 kWh vs 12213 kWh. 187 m2 i Skåne - Hus byggt 2005.

Av dessa 11230 kWh så är 3314 kWh elbilsladdning, så 29,5% :lol:

En annan intressant sak är att vi använde mindre el både 2020 och 2021 än vi gjorde 2018, dvs före vi skaffade elbil.

Kommer att sänka innertemperaturen i huset. Kommer förmodligen att ladda mer på jobbet, beroende på hur elpriset ser ut. Eller hur elstödet utformas (ja, man får ju inte vara dum ;))
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar