Hur kommer du spara 10% el?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av mati »

Ska Sverige bygga kärnkraft bara för att kompensera för Europas, främst Tysklands, undermåliga elproduktion? Jag är inte per se emot kärnkraft, men om de nu har bestämt sig för att de inte vill ha någon kärnkraft i landet så tycker jag inte att vi ska bygga kärnkraft åt dem. Det är ju en jävla dubbelmoral. Å ena sidan säger de att kärnkraft är superfarligt och ohanterbart, men det går ändå bra att importera massvis med kärnkraftsel från andra länder. De vill äta upp kakan och behålla den samtidigt. De får väl kanske börja lösa sina energiproblem själva.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av chaffis75 »

Swede1 skrev:
Vi befinner oss i ett energikrig mot Putin. Därför så gäller inte alla gamla MP drömmar för tillfället. Putin har stängt av gaskranen till Europa, därför rusar elpriserna när vinden mojnar. Självklart vill jag ha mer elbilar och mindre koldioxidutsläpp och mindre oljeberoende av skurkstater. Kanske staten skulle sponsra små vindkraftverk med batteri i snabb massproduktion som får placeras utan bygglov. När den akuta situationen är över så kan verken flyttas till lämpligare platser om folk blir störda. Lite coolt att ge Putin en näsbränna. Kalla dem Putinvärk :!: Nu luftar vi Putin. :D Svårt att slå ut vid krig också.
De som Putin nu visat är hur mycket fossilt bränsle vi bränner. De blir ännu tydligare nu hur MP politik (nedläggning av kärnkraften som de dessutom tagit äran för) har drivit upp utsläppen av co2. Tidigare uppmärksammades de inte eftersom gas var billigt men nu blir de uppenbart hur mycket gas vi bränner.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av iAkita »

chaffis75 skrev:
Swede1 skrev:
Vi befinner oss i ett energikrig mot Putin. Därför så gäller inte alla gamla MP drömmar för tillfället. Putin har stängt av gaskranen till Europa, därför rusar elpriserna när vinden mojnar. Självklart vill jag ha mer elbilar och mindre koldioxidutsläpp och mindre oljeberoende av skurkstater. Kanske staten skulle sponsra små vindkraftverk med batteri i snabb massproduktion som får placeras utan bygglov. När den akuta situationen är över så kan verken flyttas till lämpligare platser om folk blir störda. Lite coolt att ge Putin en näsbränna. Kalla dem Putinvärk :!: Nu luftar vi Putin. :D Svårt att slå ut vid krig också.
De som Putin nu visat är hur mycket fossilt bränsle vi bränner. De blir ännu tydligare nu hur MP politik (nedläggning av kärnkraften som de dessutom tagit äran för) har drivit upp utsläppen av co2. Tidigare uppmärksammades de inte eftersom gas var billigt men nu blir de uppenbart hur mycket gas vi bränner.
Vi bränner väl knappt någon fossil gas alls i Sverige för att producera el? Det är väl främst på kontinenten gasen bränns?

Angående att spara el så kommer jag främst sänka temperaturen och minimera användningen av golvvärme i badrummen. Jag kommer även elda i kaminen lite mer. För just min del står uppvärmning för den absolut största andelen av elförbrukningen, så det är där jag kan göra mest skillnad.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Jeppe_E »

Tillbaka på ämnet, September månad - 19 dagar in. Vi har gjort av med 450 kWh, varav bilarna har sugit i sig 190 kWh.

Så 260 kWh för ett 187 m2 stort hus i Skåne på 19 dagar. Det är väl ändå att anses som snålt. Husvärmen i pannan är avstängd och vi har 20,5 grader inomhus.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av mati »

Ja, samma här. Det måste vara den el-snålaste september någonsin. Det är så pass soligt och varmt ute att det helt enkelt inte behövs någon uppvärmning. Förbrukningen är faktiskt längre än i juli då vi körde en del A/C för att få det lite svalare i sovrummet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Dafro »

Så där bra har inte jag, ligger nog över 600 redan, utan värme på så då kvittar det ju att vi har lite har större hus. Men 4 pers varav 2 tonåringar som duschar något mer än mig…

Och ser att på helgerna när vi är hemma hela tiden så drar det mycket mer, tex i söndags 45 kWh.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av jonasl »

Jeppe_E skrev:
Tillbaka på ämnet, September månad - 19 dagar in. Vi har gjort av med 450 kWh, varav bilarna har sugit i sig 190 kWh.

Så 260 kWh för ett 187 m2 stort hus i Skåne på 19 dagar. Det är väl ändå att anses som snålt. Husvärmen i pannan är avstängd och vi har 20,5 grader inomhus.
Som benchmark så har vi använt 183kWh i en lägenhet på 140 kvadrat, egen tvättmaskin men varmvatten och uppvärmning är fjärrvärme. Två vuxna och tre barn.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Franz »

Känns som att man hittar nya besparingar hela tiden. :). I helgen blev det pensionering av ett gammalt av ett gammalt system för ringklocka med tillhörande kameror samt 2 nätverksswitchar som effektiverades bort. 45W som stod på dygnet runt som försvann med andra ord :). Det blir ändå dryga 30 kWh i månaden.

Såg att det var lite diskussioner om huruvida vi verkligen vinner så mycket på besparingarna och/eller om vi ökade motsvarande i produktionen. Priserna är väldigt beroende av det dyraste som behövs för att tillgodose behovet inklusive eventuell export från respektive elområde. Kablarna mellan länderna är dock begränsade vilket innebär att producerar vi mer än vi själva gör av med och det som är lägst, av exportbehovet och vad vi kan exportera, sjunker priserna väldigt snabbt. Det är exakt samma förfarande som elområde 1 och 2 upplever till vardags.
Tittar man just nu gör t.ex. elområde 3 och 4 av med 11,5 GW. 10% minskning där ger alltså en effekt på över 1 GW vilket får ställas i proportion mot hela Sveriges nettoexport som just nu är cirka 3 GW. De 10% som sparas är ungefär lika mycket som en reaktor i Ringhals normalt ger.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ <-- För färska siffror
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av jonasl »

Mäter upp allt som står på just nu, på tur står fyra google-assistenter - två "mini", en hub max och en med liten skärm. Ska bara bli klar med kylar och frysar först, men det verkar vara tveksamt om det är någon större vits med att byta till nytt där.

Nätverksprylarna vore ju också intressant att mäta upp, har både mediakonverter, router, ett par små switchar och tre accesspunkter som antagligen tillsammans står för en del av hushållets tomgångsförbrukning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av chaffis75 »

iAkita skrev:
chaffis75 skrev:
Swede1 skrev:
Vi befinner oss i ett energikrig mot Putin. Därför så gäller inte alla gamla MP drömmar för tillfället. Putin har stängt av gaskranen till Europa, därför rusar elpriserna när vinden mojnar. Självklart vill jag ha mer elbilar och mindre koldioxidutsläpp och mindre oljeberoende av skurkstater. Kanske staten skulle sponsra små vindkraftverk med batteri i snabb massproduktion som får placeras utan bygglov. När den akuta situationen är över så kan verken flyttas till lämpligare platser om folk blir störda. Lite coolt att ge Putin en näsbränna. Kalla dem Putinvärk :!: Nu luftar vi Putin. :D Svårt att slå ut vid krig också.
De som Putin nu visat är hur mycket fossilt bränsle vi bränner. De blir ännu tydligare nu hur MP politik (nedläggning av kärnkraften som de dessutom tagit äran för) har drivit upp utsläppen av co2. Tidigare uppmärksammades de inte eftersom gas var billigt men nu blir de uppenbart hur mycket gas vi bränner.
Vi bränner väl knappt någon fossil gas alls i Sverige för att producera el? Det är väl främst på kontinenten gasen bränns?

Angående att spara el så kommer jag främst sänka temperaturen och minimera användningen av golvvärme i badrummen. Jag kommer även elda i kaminen lite mer. För just min del står uppvärmning för den absolut största andelen av elförbrukningen, så det är där jag kan göra mest skillnad.
Och alla co2 utsläpp i Tyskland påverkar inte oss.
Och nej kanske inte gas men Karlshamn (olja) är igång nu igen precis som i somras..
Kärnkraften i Sverige hade gjort att vi skulle bränna mindre fossilt då fossil kraft är dyrare.

Ursäka Off topic, trodde jag var i en annan tråd när jag skrev mitt första svar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av iAkita »

chaffis75 skrev:
iAkita skrev:
chaffis75 skrev:
Swede1 skrev:
Vi befinner oss i ett energikrig mot Putin. Därför så gäller inte alla gamla MP drömmar för tillfället. Putin har stängt av gaskranen till Europa, därför rusar elpriserna när vinden mojnar. Självklart vill jag ha mer elbilar och mindre koldioxidutsläpp och mindre oljeberoende av skurkstater. Kanske staten skulle sponsra små vindkraftverk med batteri i snabb massproduktion som får placeras utan bygglov. När den akuta situationen är över så kan verken flyttas till lämpligare platser om folk blir störda. Lite coolt att ge Putin en näsbränna. Kalla dem Putinvärk :!: Nu luftar vi Putin. :D Svårt att slå ut vid krig också.
De som Putin nu visat är hur mycket fossilt bränsle vi bränner. De blir ännu tydligare nu hur MP politik (nedläggning av kärnkraften som de dessutom tagit äran för) har drivit upp utsläppen av co2. Tidigare uppmärksammades de inte eftersom gas var billigt men nu blir de uppenbart hur mycket gas vi bränner.
Vi bränner väl knappt någon fossil gas alls i Sverige för att producera el? Det är väl främst på kontinenten gasen bränns?

Angående att spara el så kommer jag främst sänka temperaturen och minimera användningen av golvvärme i badrummen. Jag kommer även elda i kaminen lite mer. För just min del står uppvärmning för den absolut största andelen av elförbrukningen, så det är där jag kan göra mest skillnad.
Och alla co2 utsläpp i Tyskland påverkar inte oss.
Och nej kanske inte gas men Karlshamn (olja) är igång nu igen precis som i somras..
Kärnkraften i Sverige hade gjort att vi skulle bränna mindre fossilt då fossil kraft är dyrare.

Ursäka Off topic, trodde jag var i en annan tråd när jag skrev mitt första svar.
Såhär skrev du:
De blir ännu tydligare nu hur MP politik (nedläggning av kärnkraften som de dessutom tagit äran för) har drivit upp utsläppen av co2. Tidigare uppmärksammades de inte eftersom gas var billigt men nu blir de uppenbart hur mycket gas vi bränner.
Jag utgick då från att du syftade på Sverige eftersom du blandade in Mp. Men självklart ska Mp får skulden även för Tysklads gaseldning, precis som de får skulden för att annat ont här i världen :roll:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av mickeisol »

Ja ni får nu alla spara in el så att det räcker till en batterifabrik åt volvo i mariestad.
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Baretta »

Hej,

jag är ganska ny med Tibber och jobbar för fullt för att optimera huset och flytta så mycket av förbrukningen till nätterna :)

Undrar dock varför elen är så dyr på natten nu i natt och i morgon natt? Är det pga kallare nätter?

Stockholm elområde 3.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Dafro »

Baretta skrev:
Hej,

jag är ganska ny med Tibber och jobbar för fullt för att optimera huset och flytta så mycket av förbrukningen till nätterna :)

Undrar dock varför elen är så dyr på natten nu i natt och i morgon natt? Är det pga kallare nätter?

Stockholm elområde 3.
Inte bara du som undrar, och så kallt är det ju inte än. Var ju samma sak förra helgen vill jag minnas. Lite lotteri just nu och var tog höststormarna vägen. Har inte kunnat börja flytta någon värme ön och att få familjen till att spela ps4 och duscha på nötterna blir nog tufft. :D Linköping SE3.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jag har kommit fram till att jag lätt skulle kunna spara 50% på hushållets elförbrukning genom att sparka ut 4 tonårstjejer från huset. Skickar jag med deras morsa blir besparingen ännu större.

Jag ska nog tänka ett varav till innan jag sätter planen i verket, för jag tycker förbaskat mycket om dom allihop, men när jag fick en elräkning på 6200:- för augusti så kändes inte planen som helt avlägsen ändå.

Tror det löser sig med myntautomat på varmvattnet. (Då flyttar de självmant)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Jeppe_E »

Baretta skrev:
Hej,

jag är ganska ny med Tibber och jobbar för fullt för att optimera huset och flytta så mycket av förbrukningen till nätterna :)

Undrar dock varför elen är så dyr på natten nu i natt och i morgon natt? Är det pga kallare nätter?

Stockholm elområde 3.

Vindkraften har gått från 39% ! tidigt i morse till 6% nu på kvällen. Mer vattenkraft från Norrland. Inte konstigt att elen kostade 30 öre i SE4 natten som gick.
Skärmavbild 2022-09-20 kl. 21.15.16.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av NiklasTesla »

Nicke Nyfiken skrev:
Jag har kommit fram till att jag lätt skulle kunna spara 50% på hushållets elförbrukning genom att sparka ut 4 tonårstjejer från huset. Skickar jag med deras morsa blir besparingen ännu större.

Jag ska nog tänka ett varav till innan jag sätter planen i verket, för jag tycker förbaskat mycket om dom allihop, men när jag fick en elräkning på 6200:- för augusti så kändes inte planen som helt avlägsen ändå.

Tror det löser sig med myntautomat på varmvattnet. (Då flyttar de självmant)
Max 50 liters varmvattenberedare är tha sh*t. ;) Har i villan och en solcellsanlägning på 3kw (SE4). Inkl elbilsladdning blev det en kreditfaktura på 50sek för Augusti 8-) satsar på ännu högre kreditfaktura nu i oktober genom Negawatt.

MVH
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Bor också i lägenhet med fjärrvärme. Kollade vår förbrukning över året och den varierar mellan 300-500kWh/månad (bilen på föreningens abonnemang). De 200 extra kWh kan jag bara härleda till golvvärme i två badrum samt hall.

Har väntat med att dra igång golvvärmen och kommer att köra den mer försiktigt i vinter.

Har även börjat köra disk och tvättmaskin på långa eko-program, samt försöker köra torktumlare på natten för att hjälpa till att kapa topparna.

Inte mycket annat jag kan påverka, så det finns ingen anledning att gå över till timtaxa.

Har sedan tidigare automatiserat all belysning (LED), för att minimera risken för att lampor står på.

Kvarstår är att lära kidsen att inte låta TV:n stå på när de inte tittar, samt att de släcker i sina rum när de går ut (skulle kunna sätta rörelsesensorer, men nån måtta får det vara).

Bilen laddar vi på natten.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av themax »

jeppe_sthlm skrev:
...
Kollade vår förbrukning över året och den varierar mellan 300-500kWh/månad (bilen på föreningens abonnemang).
...
Inte mycket annat jag kan påverka, så det finns ingen anledning att gå över till timtaxa.
Har ungefär samma förbrukning som dig (500 kWh/månaden i parhus, bilen laddas på samfällighetens nät). Men har timtaxa. Som du säger är det ingen stor besparing med det – i augusti har vi sparat 6 % (86 kronor), på timavläsning. Vi både diskar och tvättar på natten, och tumlar allt mer sällan (hänger istället). Men frågan är om merarbetet är värt det ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Swede1 »

Isolera mer, fönster, stäng av/minska värmen i rum som inte används, stäng av frysen! Blev oavsiktiligt avstängt efter avfrostning och det drar kanske 60 kwh/månad.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av jonasl »

themax skrev:
Har ungefär samma förbrukning som dig (500 kWh/månaden i parhus, bilen laddas på samfällighetens nät). Men har timtaxa. Som du säger är det ingen stor besparing med det – i augusti har vi sparat 6 % (86 kronor), på timavläsning. Vi både diskar och tvättar på natten, och tumlar allt mer sällan (hänger istället). Men frågan är om merarbetet är värt det ...
Exakt samma situation för oss faktiskt, vi sparar max en hundralapp i månaden på timtaxa. Det går att spara mer på att jaga sådant som står på jämt, disk och tvätt är ca 1.5kWh så det är en liten del av förbrukningen som vi kan omfördela.

Frågan är om det egentligen är lönt att automatisera LED-lampor rent ekonomiskt, rörelsesensorn jag köpte till hallen kostade nog 300 kr. Belysningen förbrukade ca 40 kWh / år tidigare och då var den ofta tänd i onödan så nu kanske den förbrukningen halveras. Dålig payofftid på den helt klart..

Men vi förlorar inte pengar på spotpris och jag vill hålla möjligheten att ladda bilen till spotpris på natten på vårt eget abonnemang öppen. Om föreningens kostnader för elektriciteten drar iväg (förvaltat rörligt pris) så kommer jag göra mig det omaket.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av tommyd »

Vi har börjat slå av infravärmen på uteplatserna när vi åker hem från något av våra fritidshus. Det kommer nog att göra lite skillnad i alla fall.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av Jeppe_E »

jonasl skrev:
themax skrev:
Har ungefär samma förbrukning som dig (500 kWh/månaden i parhus, bilen laddas på samfällighetens nät). Men har timtaxa. Som du säger är det ingen stor besparing med det – i augusti har vi sparat 6 % (86 kronor), på timavläsning. Vi både diskar och tvättar på natten, och tumlar allt mer sällan (hänger istället). Men frågan är om merarbetet är värt det ...
Exakt samma situation för oss faktiskt, vi sparar max en hundralapp i månaden på timtaxa. Det går att spara mer på att jaga sådant som står på jämt, disk och tvätt är ca 1.5kWh så det är en liten del av förbrukningen som vi kan omfördela.

Frågan är om det egentligen är lönt att automatisera LED-lampor rent ekonomiskt, rörelsesensorn jag köpte till hallen kostade nog 300 kr. Belysningen förbrukade ca 40 kWh / år tidigare och då var den ofta tänd i onödan så nu kanske den förbrukningen halveras. Dålig payofftid på den helt klart..

Men vi förlorar inte pengar på spotpris och jag vill hålla möjligheten att ladda bilen till spotpris på natten på vårt eget abonnemang öppen. Om föreningens kostnader för elektriciteten drar iväg (förvaltat rörligt pris) så kommer jag göra mig det omaket.

Jag har ju grav Excel-OCD, så jag loggar allt i Excel, bland annat vår elkostnad spot vs rörligt elpris. I princip så ligger hela vårt hushålls vinst i att vi laddar bilarna. Men, det är rätt så rejäl skillnad.
2500 kr besparing för Jan-juli varav 2000 kr är elbilsladdningen. Det kan man förstås tycka inte är så mycket pengar, men det är 15% lägre elpris.
Elkostnad.jpg
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av MSO »

mati skrev:
Ja, samma här. Det måste vara den el-snålaste september någonsin. Det är så pass soligt och varmt ute att det helt enkelt inte behövs någon uppvärmning. Förbrukningen är faktiskt längre än i juli då vi körde en del A/C för att få det lite svalare i sovrummet.
Jag har inte säsongsstartat värmen än och håller med om att September varit snäll. Men nu börjar det bistra till sig lite med nätter nedåt 5C (i Gbg). Kändes lite svalt i morse, och mycket riktigt - det var runt 16.5C inne. Så nu kommer man kanske inte undan så mycket längre... 74kWh (+151kWh till bilen) hittills i månaden, inkl varmvatten, får gå in som snålt. 109kvm parhus.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Hur kommer du spara 10% el?

Inlägg av MSO »

Jeppe_E skrev:
jonasl skrev:
themax skrev:
Har ungefär samma förbrukning som dig (500 kWh/månaden i parhus, bilen laddas på samfällighetens nät). Men har timtaxa. Som du säger är det ingen stor besparing med det – i augusti har vi sparat 6 % (86 kronor), på timavläsning. Vi både diskar och tvättar på natten, och tumlar allt mer sällan (hänger istället). Men frågan är om merarbetet är värt det ...
Exakt samma situation för oss faktiskt, vi sparar max en hundralapp i månaden på timtaxa. Det går att spara mer på att jaga sådant som står på jämt, disk och tvätt är ca 1.5kWh så det är en liten del av förbrukningen som vi kan omfördela.

Frågan är om det egentligen är lönt att automatisera LED-lampor rent ekonomiskt, rörelsesensorn jag köpte till hallen kostade nog 300 kr. Belysningen förbrukade ca 40 kWh / år tidigare och då var den ofta tänd i onödan så nu kanske den förbrukningen halveras. Dålig payofftid på den helt klart..

Men vi förlorar inte pengar på spotpris och jag vill hålla möjligheten att ladda bilen till spotpris på natten på vårt eget abonnemang öppen. Om föreningens kostnader för elektriciteten drar iväg (förvaltat rörligt pris) så kommer jag göra mig det omaket.

Jag har ju grav Excel-OCD, så jag loggar allt i Excel, bland annat vår elkostnad spot vs rörligt elpris. I princip så ligger hela vårt hushålls vinst i att vi laddar bilarna. Men, det är rätt så rejäl skillnad.
2500 kr besparing för Jan-juli varav 2000 kr är elbilsladdningen. Det kan man förstås tycka inte är så mycket pengar, men det är 15% lägre elpris.
Elkostnad.jpg
Var hittar man en enkel källa till månadernas snittpris?

Och fråga: Om man har månadspris, aka "rörligt", hur sätts eg det priset? Är det snittpriset enbart baserat på tid, eller väger elbolagen in nån förbrukning i nån hörna också? Dvs är det snitt baserat på hur alla kunder förbrukat el över dygnet (alltså snitt-timpris över månaden för alla kunder) eller nåt sånt?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Skriv svar