https://www.elinstallatoren.se/2022/09/ ... uppenbara/BATTERILAGRET OM 500 kilowatt har varit i drift cirka två år vid Boliden Bergsöes smältverk i Landskrona.
Nu har batteriet utvärderats och under hösten presenteras pilotprojektets slutrapport.
Resultaten är mycket goda enligt Fredrik Persson, biträdande projektledare hos Vattenfall, som arbetat med analysen.
– Bara under december 2021 genererade batterilagret intäkter om 230 000 kronor.
Det tvååriga pilotprojektet har drivits gemensamt av Boliden, Vattenfall och Landskrona Energi.
Kostnaden för projektet var 7,4 miljoner kronor, där Energimyndigheten stod för 1,9 miljoner.
Boliden Bergsöes batterilager tjänade 230.000kr på en månad
Moderator: Redaktion
Boliden Bergsöes batterilager tjänade 230.000kr på en månad
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Boliden Bergsöes batterilager tjänade 230.000kr på en må
Står sig dessa prisvariationer så är batterilager en nobrainer. 5 GW, 10 GWh skulle kunna byggas för cirka 40 miljarder. 5 ggr mer effekt (under 2h) än ett kärnkraftverk, till mindre än halva kostnaden.
Jag har då räknat på 4000 kr/kWh. Batteriet i exemplet verkar ha kostat runt 8000 kr/kWh. Men Teslas större projekt landar närmre 4000 idag.
Jag har då räknat på 4000 kr/kWh. Batteriet i exemplet verkar ha kostat runt 8000 kr/kWh. Men Teslas större projekt landar närmre 4000 idag.
Re: Boliden Bergsöes batterilager tjänade 230.000kr på en må
En Tesla Plaid är på 1020hk=750kW.
För det är ganska korta tidsperioder vi pratar om.
För det är ganska korta tidsperioder vi pratar om.
Enligt Jens Nordberg, chef för energihandel på Varberg Energi, är batterier perfekt lämpade för denna typ av snabb upp- och nedreglering och enligt deras kalkyler är nuvarande prisnivåer tillräckliga för att skapa lönsamhet i batteriinvesteringar. (Hittills under 2021 har man kunnat få ca 30 öre för att erbjuda en effekt på 1 kW under en timme för stödtjänsten FCR-N och ca 40 öre för att erbjuda en effekt på 1 kW under 20 minuter för FCR-D.)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Boliden Bergsöes batterilager tjänade 230.000kr på en må
Då är ju de tidigare frågorna gällande vem som betalar för det nya lagringsbehovet pga ett raserat kraftsystem utrett det är vi skattebetalare.Zalman3 skrev:https://www.elinstallatoren.se/2022/09/ ... uppenbara/BATTERILAGRET OM 500 kilowatt har varit i drift cirka två år vid Boliden Bergsöes smältverk i Landskrona.
Nu har batteriet utvärderats och under hösten presenteras pilotprojektets slutrapport.
Resultaten är mycket goda enligt Fredrik Persson, biträdande projektledare hos Vattenfall, som arbetat med analysen.
– Bara under december 2021 genererade batterilagret intäkter om 230 000 kronor.
Det tvååriga pilotprojektet har drivits gemensamt av Boliden, Vattenfall och Landskrona Energi.
Kostnaden för projektet var 7,4 miljoner kronor, där Energimyndigheten stod för 1,9 miljoner.
Först genom subventioner på 1,9miljarder och sedan via SVK för det nyuppkomna behoven av frekvensreglering.
Re: Boliden Bergsöes batterilager tjänade 230.000kr på en må
Världen förändras ju hela tiden.Då är ju de tidigare frågorna gällande vem som betalar för det nya lagringsbehovet pga ett raserat kraftsystem utrett det är vi skattebetalare.
Vi är på väg mot Smartgrid.
Nytt är:
1. Elen ska ju produceras så lokalt som möjligt.
Att skicka el långa sträckor kanske kostar 5-7% i förluster.
2. Elen ska kunna lagras till en mycket låg kostnad.
Dels för att jämna ut elpriserna, men också för att få ett så robust elsystem som möjligt. Kan tänka mig att MSB kommer med krav på att en villaägare ska kunna lagra el ett visst antal timmar.
3. Ju fler små lokala elproducenter man har, ju robustare elsystem får man. För störst risk för systemkollaps är när 1.500MW elproduktion plötsligt havererar.
4. Att dumbygga elsystem där elledningen dimensioneras för kanske 100ggr snittförbrukningen är inte särskilt smart.
5. Nu är ju också Microgrid möjligt. I vår BRF så slipper vi skaffa ett större elabonnemang eftersom vi kan utnyttja våra 8 serviser till fullo, när vi bygger elbilsladdare.
6. I vår BRF kan vi med smart fasbalansering sänka vissa säkringar från 63A till 25A.
7. Ny förbrukning ställer helt nya krav.
Ta bara elbilsladdning, att helt plötsligt få in en 11kW förbrukning i 8 timmar på raken, förändrar en villas elprofil drastiskt.
Att drömma sig bort till att 1990 talet var så bra fungerar inte. För hela vårt elsystem ställs nu om.
Det byggs nu massor av ny fossilfri elproduktion.
Distributionen måste utnyttja befintliga ledningar mycket bättre, används inte ledningen till 100% 24/7, så finns förbättringspotential. Och styrning/mätning och besparingar av el måste bli bättre.
Kul är att Sverige hänger med i denna snabba utveckling mot Smartgrid. Tror mycket på exempelvis Ferroamps fasbalansering.
Och Volvo/Polestar lanserar ju V2G lösningar kanske redan i oktober.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Boliden Bergsöes batterilager tjänade 230.000kr på en må
Ni har missuppfattat det. Rubriken anger TJÄNADE. De ka mycket väl ha gått med brakförlust. De hade en INTÄKT om 230 000. Men det anges inte hur stora deras kostnader var under samma period. Dvs det anges ingenting om de tjänat något, dvs om de gjort vinst eller ej.Zalman3 skrev:https://www.elinstallatoren.se/2022/09/ ... uppenbara/BATTERILAGRET OM 500 kilowatt har varit i drift cirka två år vid Boliden Bergsöes smältverk i Landskrona.
Nu har batteriet utvärderats och under hösten presenteras pilotprojektets slutrapport.
Resultaten är mycket goda enligt Fredrik Persson, biträdande projektledare hos Vattenfall, som arbetat med analysen.
– Bara under december 2021 genererade batterilagret intäkter om 230 000 kronor.
Det tvååriga pilotprojektet har drivits gemensamt av Boliden, Vattenfall och Landskrona Energi.
Kostnaden för projektet var 7,4 miljoner kronor, där Energimyndigheten stod för 1,9 miljoner.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"