Ladda bilen på Balkan

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hvk
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 apr 2022 23:05

Ladda bilen på Balkan

Inlägg av hvk »

Hej,

Runt den 10 oktober ska jag köra min M3LR till Aten. Men jag vill inte ta den lättladdade vägen via Italien och sedan färjan till Grekland. I stället tänker jag köra via Polen och sedan ned över Balkan. Här är Teslas täckning som bekant sisådär. Det betyder att jag ett antal gånger behöver förlita mig andra laddstationer/nätverk.

Jag har kollat en del på både ABRP (A Better Route Planner) och på Chargefinder och kan se att det finns laddmöjligheter lite överallt, om jag bara undviker länder som Albanien och några till. Men det jag inte förstår när jag kollar i dessa appar är vad som krävs för att kunna ladda på dessa ställen. Kan jag betala med MasterCard på några av dem? Vilka appar behöver jag skaffa? Måste jag rentav beställa laddkort e.dy. i förväg? Det är sådana frågor jag undrar över.

Detta är min första långresa. Jag har bara laddat hemma och på Superchargers tidigare. Så detta är nytt för mig. Jag vill känna mig hyfsat säker på att inte bli stående nånstans med några få mil kvar och inte kunna ladda bara för att (till exempel) all information är på det lokala språket. Därför vill jag planera rutten ganska precist och veta att det funkar.

Nån som kan lite om detta?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ladda bilen på Balkan

Inlägg av nek0 »

hvk skrev:
Hej,

Runt den 10 oktober ska jag köra min M3LR till Aten. Men jag vill inte ta den lättladdade vägen via Italien och sedan färjan till Grekland. I stället tänker jag köra via Polen och sedan ned över Balkan. Här är Teslas täckning som bekant sisådär. Det betyder att jag ett antal gånger behöver förlita mig andra laddstationer/nätverk.

Jag har kollat en del på både ABRP (A Better Route Planner) och på Chargefinder och kan se att det finns laddmöjligheter lite överallt, om jag bara undviker länder som Albanien och några till. Men det jag inte förstår när jag kollar i dessa appar är vad som krävs för att kunna ladda på dessa ställen. Kan jag betala med MasterCard på några av dem? Vilka appar behöver jag skaffa? Måste jag rentav beställa laddkort e.dy. i förväg? Det är sådana frågor jag undrar över.

Detta är min första långresa. Jag har bara laddat hemma och på Superchargers tidigare. Så detta är nytt för mig. Jag vill känna mig hyfsat säker på att inte bli stående nånstans med några få mil kvar och inte kunna ladda bara för att (till exempel) all information är på det lokala språket. Därför vill jag planera rutten ganska precist och veta att det funkar.

Nån som kan lite om detta?
I Serbien har man 3 175kW laddare en i Beograd och 2 i Niš. Det verkar som at Virta appen fungerar på de, annars är det ett antal 22-50kW laddare som gäller men jag vet inte hur man betalar på de.
Edit:
Kollade lite mer och hittade en massa olika laddare enda upp till 350kW
Här kan du läsa om hur man betalar för laddning https://chargego.rs/en/the-chargego-users/
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ladda bilen på Balkan

Inlägg av nek0 »

Direkt länk till kortbetalning
https://mt_komex_sr.charge.virtaglobal.com/
Användarvisningsbild
hvk
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 apr 2022 23:05

Re: Ladda bilen på Balkan

Inlägg av hvk »

Tack för den infon nek0. Virta ska jag regga mig hos. Kostar 200 spänn i förskottsbetalning, men det får det väl vara värt.
Jag ska köra runt i Grekland i en månad och där finns finna bara 3 st Superchargerstationer - så där blir jag definitivt beroende av att ladda på andra ställen. Finns dock en handfull CCS-laddare att välja på om man får tro ChargeFinder. En av dem är Virtas. På flera andra som ligger bra till för mig står det "be ENERGISED". Verkar hänga ihop med ChargePoint. Någon som har erfarenhet av dem?
Andra tips på laddnätverk och betalappar?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Ladda bilen på Balkan

Inlägg av Dinsdale »

hvk skrev:
Tack för den infon nek0. Virta ska jag regga mig hos. Kostar 200 spänn i förskottsbetalning, men det får det väl vara värt.
Jag ska köra runt i Grekland i en månad och där finns finna bara 3 st Superchargerstationer - så där blir jag definitivt beroende av att ladda på andra ställen. Finns dock en handfull CCS-laddare att välja på om man får tro ChargeFinder. En av dem är Virtas. På flera andra som ligger bra till för mig står det "be ENERGISED". Verkar hänga ihop med ChargePoint. Någon som har erfarenhet av dem?
Andra tips på laddnätverk och betalappar?
Använd OKQ8-appen, där betalar du bara för det du laddar för. Inget krav på förskottsbetalning. Den appen använder också Virta.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Ladda bilen på Balkan

Inlägg av borgward »

Och när du har appen så kan man lägga in en valfritt RFID kortnummer och koppla till kontot.

Jag kör med ett gammalt SL kort.... det är snabbare och säkrare än att fippla med app.

Det är suveränt med okq8 - man slipper de eländiga förskottsbetalningen hos Virta själva. De har även minimiavgift per månad.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ladda bilen på Balkan

Inlägg av Gargamel »

borgward skrev:
Och när du har appen så kan man lägga in en valfritt RFID kortnummer och koppla till kontot.

Jag kör med ett gammalt SL kort.... det är snabbare och säkrare än att fippla med app.

Det är suveränt med okq8 - man slipper de eländiga förskottsbetalningen hos Virta själva. De har även minimiavgift per månad.
Framförallt låter detta smidigare
Användarvisningsbild
hvk
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 apr 2022 23:05

Re: Ladda bilen på Balkan

Inlägg av hvk »

Det där var över min tekniska/digitala förståelse. Jag vet vad RDIF är och att det finns skimmingskydd att köpa i form av t.ex. ett kort att ha i plånkan ifall någon skulle få för sig att missbruka tekniken. Men vad innebär det att man kopplar ett RFID-kort till kontot? Och hur kan du använda SL-kortet i stället för appen?
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Ladda bilen på Balkan

Inlägg av borgward »

Hos de flesta laddoperatörer kan du beställa en laddbricka (med RFID chip) som du kan använda för att starta laddningen genom att blippa laddbrickan på laddstolpen. Då slipper du låsa upp telefon, leta upp app, logga in i app, välja laddstolpe i app.

Med laddbricka så är du identifierad på en halv sekund och laddningen kan starta. Det finns dessutom väldigt litet som kan gå fel - till skillnad från appar, servrar och mobilnät som ibland trilskas.

Men i OKQ8s app (under användarkonto/laddtaggar) så kan du skriva in ID numret på vilket kort/tagg med RFID som helst. Då knyts ditt användarkonto (och valda betalsätt) i appen till brickans nummer.

Själv hade jag ett utgånget SL kort vars nummer jag registrerade i appen.

Användes senast igår på E.ON & Clever i Klinga Norrköping - funkar klockrent!
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ladda bilen på Balkan

Inlägg av Gargamel »

borgward skrev:
Hos de flesta laddoperatörer kan du beställa en laddbricka (med RFID chip) som du kan använda för att starta laddningen genom att blippa laddbrickan på laddstolpen. Då slipper du låsa upp telefon, leta upp app, logga in i app, välja laddstolpe i app.

Med laddbricka så är du identifierad på en halv sekund och laddningen kan starta. Det finns dessutom väldigt litet som kan gå fel - till skillnad från appar, servrar och mobilnät som ibland trilskas.

Men i OKQ8s app (under användarkonto/laddtaggar) så kan du skriva in ID numret på vilket kort/tagg med RFID som helst. Då knyts ditt användarkonto (och valda betalsätt) i appen till brickans nummer.

Själv hade jag ett utgånget SL kort vars nummer jag registrerade i appen.

Användes senast igår på E.ON & Clever i Klinga Norrköping - funkar klockrent!
Ditt rfid måste kollas upp mot servern för att se vem du är, vad du får betala osv.
Så där kan uppkopplingen strula för brickor också.
Finns inte en chans att all rfid-brickors data ligger ute på varje laddpunkt.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Ladda bilen på Balkan

Inlägg av borgward »

Gargamel skrev:

Ditt rfid måste kollas upp mot servern för att se vem du är, vad du får betala osv.
Så där kan uppkopplingen strula för brickor också.
Finns inte en chans att all rfid-brickors data ligger ute på varje laddpunkt.
Visst kan det krångla - men det har aldrig hänt mig på 5 år.
Jag gissar att RFID lösningen har en mycket enklare kommunikation med EN server: "får det här kortet ladda?" : ja eller nej.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
hvk
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 apr 2022 23:05

Re: Ladda bilen på Balkan

Inlägg av hvk »

Aha - nu börjar jag haja så smått. Tack.

Taggar/laddbrickor verkar vettigt. Men vilka operatörer ska man satsa på om man vill ha hyfsad täckning i länder där det bara finns ett fåtal eller inga Superchargers? T.ex. Ungern, Slovenien, Serbien, Rumänien, Bulgarien och Grekland. Nån som vet (innan jag börjar grotta ned mig i olika laddkartor)?

Rätt rörigt blir det när man ska lära sig hur det funkar – i alla fall om man aldrig tidigare har behövt ladda på andra ställen än Teslas egna Superchargers. Men vem vet - kanske har jag blivit expert på området när jag lagom till jul återvänder efter drygt två månaders roadtrip på Balkan och i Grekland. Återkommer gärna med tips i så fall :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ladda bilen på Balkan

Inlägg av nek0 »

Här har du ett antal billaddare med adresser i Serbien
https://emobilnost.rs/mreza-punjaca
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Ladda bilen på Balkan

Inlägg av borgward »

Intressant trip!!

Jag kollar i min app plugsurfing.com- med den kan du betala för snabbladdning i Ungern, Rumänien, Slovenien och Bulgarien.
Jag har använt den (deras laddbricka) mest i Tyskland, norra Italien och Schweiz.

Man kan även kolla på Mobility+ (elbolaget EnBw) i Tyskland.
De har bra täckning även utanför Tyskland.

De har precis blivit "bäst i test":
https://www.enbw.com/blog/elektromobili ... nect-81241

Virta via okq8 är också bra att ha.

Sedan finns det ju en del Superchargers också: https://supercharge.info/map

Men norra Grekland ser litet skralt ut... hittar bara långsamma laddare.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
hvk
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 apr 2022 23:05

Re: Ladda bilen på Balkan

Inlägg av hvk »

Tack för bra svar och info.
Ända till Sofia i Bulgarien klarar jag mig på SuC ser jag nu. Men sedan behöver jag hitta andra laddare för att komma ned till Aten. Samma sak gäller när vi ska kajka runt i Grekland.
Jag sitter och kollar på A Better Route Planner och Chargefinder och det finns en del laddare att välja bland. Men det jag fortfarande inte förstår är vad som krävs för att jag ska kunna ladda på respektive laddare. Jag hittar inte den infon när jag klickar och får upp detaljerna om laddarna. Jag får ingen vägledning kring vad jag behöver för app till resp. laddare, om det behövs en bricka eller om man kan betala med kort. etc etc. Några brickor lär jag inte hinna skaffa förresten, de tar väl tid på sig att komma med posten.
Jag har kört fast helt enkelt och börjar bli lite orolig. Jag måste kunna känna mig trygg kring laddningen hela vägen - annars vågar jag inte åka i väg.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Ladda bilen på Balkan

Inlägg av borgward »

Ja det verkar litet skralt...

Jag skulle se till att övernatta nära destinationsladdning så man har fullt på morgonen.

Men om du laddar ner plugsurfing appen och filtrerar på laddare som kan betalas med app så ser det görbart ut.
Sofia till Thessaloniki är ju 290 km.

Sedan hittade jag denna vid googling
https://www.nrgincharge.gr/en

Och sedan har man ju alltid 220 volts uttag om det blir riktig kris :D
Jag har alltid adapter för röd och blå industrikontakt i bilen.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
hvk
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 apr 2022 23:05

Re: Ladda bilen på Balkan

Inlägg av hvk »

Ett extra tack till borgward för den där sista länken med snabbladdare i Grekland (incharge).
Verkar ju vara precis vad jag behöver när jag väl kommer till Aten och ska plocka upp frugan och göra vår roadtrip i antikens Grekland. Tre SuC i hela landet är ju lite tunt.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Ladda bilen på Balkan

Inlägg av borgward »

Det är kul att kunna hjälpa till.

Jag kikade i följande app:
https://www.chargepoint.com/sv-se/drivers/join

Det kan vara ett bättre tips än den lokala grekiska - den tjänsten har jag använt själv och vet att den fungerar. Har även kundservice med svenskt nummer. Samt fungerar i många andra länder - förutom Bulgarien...

Om man har otur så kanske den grekiska kräver lokalt bankkort eller så...
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
hvk
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 apr 2022 23:05

Re: Ladda bilen på Balkan

Inlägg av hvk »

ChargePoint verkar bra. Hoppas det är lika enkelt att ladda som på deras instruktionsfilmer.
Skriv svar