Mer höjer priserna

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Mer höjer priserna

Inlägg av nek0 »

Nu var det dags.
Screenshot_20220930-142954_Gmail.jpg
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av Gargamel »

Här är även priserna med abonnemang
951110A6-79F0-4F70-8D37-2E2C7F6D9AFF.jpeg
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av MarcusC »

Jag kan ju förstå att de måste höja priserna pga hur det ser ut nu.
Men jag är ju ganska besviken att man som i mitt fall har ett abonnemang som nu innan kostade 499 och då fick jag ladda 450kwh och nu ändras det till 849 och bara 200kwh.
Det är ju två fulla laddningar per månad för 849 spänn.

Inser ju att om man räknar så har jag innan kunnat ladda 4.5 ggr mitt fulla batteri och då kommer jag knappt 4.5 * 50 = 225 mil på en kostnad av 499, dvs 2.20 kronor milen.
Nu bir det istället 2 * 50 = 100 mil på en kostnad av 849, dvs 8,49 kronor milen.

Det är ju en stor ökning!!
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av nek0 »

MarcusC skrev:
Jag kan ju förstå att de måste höja priserna pga hur det ser ut nu.
Men jag är ju ganska besviken att man som i mitt fall har ett abonnemang som nu innan kostade 499 och då fick jag ladda 450kwh och nu ändras det till 849 och bara 200kwh.
Det är ju två fulla laddningar per månad för 849 spänn.

Inser ju att om man räknar så har jag innan kunnat ladda 4.5 ggr mitt fulla batteri och då kommer jag knappt 4.5 * 50 = 225 mil på en kostnad av 499, dvs 2.20 kronor milen.
Nu bir det istället 2 * 50 = 100 mil på en kostnad av 849, dvs 8,49 kronor milen.

Det är ju en stor ökning!!
Vi får nog börja ladda på Östra Torget istället för att betala för parkeringen kan vi ladda bilen där och spara lite pengar
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av Arctic Drifter »

MarcusC skrev:
Jag kan ju förstå att de måste höja priserna pga hur det ser ut nu.
Men jag är ju ganska besviken att man som i mitt fall har ett abonnemang som nu innan kostade 499 och då fick jag ladda 450kwh och nu ändras det till 849 och bara 200kwh.
Det är ju två fulla laddningar per månad för 849 spänn.

Inser ju att om man räknar så har jag innan kunnat ladda 4.5 ggr mitt fulla batteri och då kommer jag knappt 4.5 * 50 = 225 mil på en kostnad av 499, dvs 2.20 kronor milen.
Nu bir det istället 2 * 50 = 100 mil på en kostnad av 849, dvs 8,49 kronor milen.

Det är ju en stor ökning!!
Intressant att Mer Ahead (2000 kr för 450 kWh) är dyrare per kW än Mer Around... att vara storkund straffar sig!
Tesla Model Y Performance
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av MrRun »

Så beige av alla som har samma priser över hela landet. Heja Tesla där.
Ioniq 5 FE AWD
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av Nect »

Var inte länge sedan IONITY blev sågad vid fotknölarna med deras prissättning som nu har blivit det normala :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av Jeppe_E »

Det slår så fel, samtidigt som Sverige nu fått ok på att sänka energiskatten på fossilt drivmedel.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av Gargamel »

Jeppe_E skrev:
Det slår så fel, samtidigt som Sverige nu fått ok på att sänka energiskatten på fossilt drivmedel.
Vilket är max 3kr/L för bensin och 1lr/L diesel
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av Bjelke »

MrRun skrev:
Så beige av alla som har samma priser över hela landet. Heja Tesla där.
Ja verkligen, dom där priserna speglar inte våra priser i norr direkt… jag behöll mitt 499kr-abonnemang
senast men inte nu…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av renes »

Nect skrev:
Var inte länge sedan IONITY blev sågad vid fotknölarna med deras prissättning som nu har blivit det normala :lol:
Jo, men det som är normalt idag var inte normalt då.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av ANLI »

Renässans för förbränningsbilarna med sjunkande drivmedelspriser?
Vi kommer nog omgående se korta leveranstider för elbilar och "normala" andrahandsvärden.
Få privatbilister som vill betala mer för att åka elbil på långkörning.
För korta körsträckor med hemmaladdning finns det naturligtvis möjligheter att hålla nere kostnaderna.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av mati »

MarcusC skrev:
Jag kan ju förstå att de måste höja priserna pga hur det ser ut nu.
Men jag är ju ganska besviken att man som i mitt fall har ett abonnemang som nu innan kostade 499 och då fick jag ladda 450kwh och nu ändras det till 849 och bara 200kwh.
Det är ju två fulla laddningar per månad för 849 spänn.

Inser ju att om man räknar så har jag innan kunnat ladda 4.5 ggr mitt fulla batteri och då kommer jag knappt 4.5 * 50 = 225 mil på en kostnad av 499, dvs 2.20 kronor milen.
Nu bir det istället 2 * 50 = 100 mil på en kostnad av 849, dvs 8,49 kronor milen.

Det är ju en stor ökning!!
Ja, 3.8 ggr dyrare. Snacka om inflation. Det är som om bensin plötsligt skulle kosta närmare 80kr litern. Jag tror inte att folk skulle bli så glada.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av mati »

Nect skrev:
Var inte länge sedan IONITY blev sågad vid fotknölarna med deras prissättning som nu har blivit det normala :lol:
Vänta bara på deras "prisanpassning" som garanterat kommer inom några veckor. Det skulle förvåna mig om en kilowattimme inte hamnar åtminstone mellan 15 och 20 kronor utan abonnemang och 8 kronor med abonnemang. Allt annat är nästan osannolikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av chaffis75 »

Känner jag kan hålla mig lugn med att byta vår Volvo till en elbil vilket jag har haft en stor önskan om sista halvåret. Låter som de är billigare/samma pris att köra diesel på lång resan och el på hemmaplan såklart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av LarsOJ »

ANLI skrev:
Renässans för förbränningsbilarna med sjunkande drivmedelspriser?
Vi kommer nog omgående se korta leveranstider för elbilar och "normala" andrahandsvärden.
Få privatbilister som vill betala mer för att åka elbil på långkörning.
För korta körsträckor med hemmaladdning finns det naturligtvis möjligheter att hålla nere kostnaderna.
Ja en bensindriven laddhybrid framstår ju som det mest ekonomiska valet om bensinen sänks och med dagens priser på snabbladdning. Inte det roligaste valet dock.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av Teslaspolen »

LarsOJ skrev:
ANLI skrev:
Renässans för förbränningsbilarna med sjunkande drivmedelspriser?
Vi kommer nog omgående se korta leveranstider för elbilar och "normala" andrahandsvärden.
Få privatbilister som vill betala mer för att åka elbil på långkörning.
För korta körsträckor med hemmaladdning finns det naturligtvis möjligheter att hålla nere kostnaderna.
Ja en bensindriven laddhybrid framstår ju som det mest ekonomiska valet om bensinen sänks och med dagens priser på snabbladdning. Inte det roligaste valet dock.
Dessutom ohållbart!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av taliz »

chaffis75 skrev:
Känner jag kan hålla mig lugn med att byta vår Volvo till en elbil vilket jag har haft en stor önskan om sista halvåret. Låter som de är billigare/samma pris att köra diesel på lång resan och el på hemmaplan såklart.
Skulle säga tvärtom.
Det här kan ju få efterfrågan på elbilar att gå ner tillfälligt, vilket kan ge möjlighet att göra klipp.
När det sen vänder igen vill man inte bli sittande med en avgasbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Nect skrev:
Var inte länge sedan IONITY blev sågad vid fotknölarna med deras prissättning som nu har blivit det normala :lol:
Vänta bara på deras "prisanpassning" som garanterat kommer inom några veckor. Det skulle förvåna mig om en kilowattimme inte hamnar åtminstone mellan 15 och 20 kronor utan abonnemang och 8 kronor med abonnemang. Allt annat är nästan osannolikt.
Osannolikt?

Audi har redan annonserat sin höjning med ab. Priset höjs från 3,30 -> 3,80 imorgon.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av Nect »

mati skrev:
Nect skrev:
Var inte länge sedan IONITY blev sågad vid fotknölarna med deras prissättning som nu har blivit det normala :lol:
Vänta bara på deras "prisanpassning" som garanterat kommer inom några veckor. Det skulle förvåna mig om en kilowattimme inte hamnar åtminstone mellan 15 och 20 kronor utan abonnemang och 8 kronor med abonnemang. Allt annat är nästan osannolikt.


Tänkte mest på att det tidigare var helt otänkbart att betala dessa priser, men snart blir det nya normala. Ungefär som när bensinen gick upp till 10kr/l med ramaskriet därefter. Nu anses det som rena reapriset.

Blir intressant och se hur många som nu kommer börja höja sina elpriser. Blir det de här priserna som gäller framöver så blir det billigare att ta en diesel på långresorna vilket inte blir så bra för omställningen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
Känner jag kan hålla mig lugn med att byta vår Volvo till en elbil vilket jag har haft en stor önskan om sista halvåret. Låter som de är billigare/samma pris att köra diesel på lång resan och el på hemmaplan såklart.
Det är fel. Folk "glömmer" att de första 30-40 milen på långresa görs med billig "hemel".

Visst, ska du köra genom hela Europa kan det bli lika dyrt med elbil, men inte på fjällresan eller mer normala avstånd inom Sverige.

Personligen tror jag andrahandsvärdena på fossiler kommer falla ännu snabbare nu när folk blir mer kostanadsmedvetna. Spelar ju dock ingen större roll om det är en gammal fossil. Är det en relativt ny fossil skulle jag göra mig av med den illa kvickt, men det hade jag iofs gjort oavsett marknadsläge ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av Bjelke »

Ingen mer ( :lol: ) som reagerar på att villkoren gäller from 1/11 och det är en månads
uppsägningstid och dom har bara skickat ut ett mail idag den 30/9…? Dvs man måste agera samma
dag på en villkorsändring som meddelats per mail…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av Gargamel »

Bjelke skrev:
Ingen mer ( :lol: ) som reagerar på att villkoren gäller from 1/11 och det är en månads
uppsägningstid och dom har bara skickat ut ett mail idag den 30/9…? Dvs man måste agera samma
dag på en villkorsändring som meddelats per mail…
Läste i ett forum, en kille ringde in, som tusen andra gjorde, lång telekö, men man kan maila in och säga upp..
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av GustavE »

Tre vänner sitter på krogen. En jobbar på Apotekarnes Julmust. En jobbar på Becel Smör. En jobbar på MER Elbilsladdning.

Apotekarnes: vet ni, vi ska minska julmustflaskan från 1.5 till 1 4 liter, vi kommer tjäna storkovan.

Becel: vi då, vi ska dra till med en riktig luring som vi inte tror smörkunderna märker. Vi ska minska vikten på smörpaketen från 600 till 550 gram.

MER: hold my beer!


MER kWh-pris-utveckling under ca 4 månader: 89 öre -> 111 öre -> 425 öre. Väldigt rimligt.

Vet inte hur många abonnemangskunder MER har. Ponera att dom har 3000 st. Kommer dom ha 100 kvar när alla fått reda på detta? Beror givetvis på hur priset utvecklar sig hos övriga. Är nog slut med ständigt upptagna MER 50 kWh-laddare, alla möjliga tider på dagen, nu.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Mer höjer priserna

Inlägg av mikebike »

Legato skrev:
chaffis75 skrev:
Känner jag kan hålla mig lugn med att byta vår Volvo till en elbil vilket jag har haft en stor önskan om sista halvåret. Låter som de är billigare/samma pris att köra diesel på lång resan och el på hemmaplan såklart.
Det är fel. Folk "glömmer" att de första 30-40 milen på långresa görs med billig "hemel".

Visst, ska du köra genom hela Europa kan det bli lika dyrt med elbil, men inte på fjällresan eller mer normala avstånd inom Sverige.

Personligen tror jag andrahandsvärdena på fossiler kommer falla ännu snabbare nu när folk blir mer kostanadsmedvetna. Spelar ju dock ingen större roll om det är en gammal fossil. Är det en relativt ny fossil skulle jag göra mig av med den illa kvickt, men det hade jag iofs gjort oavsett marknadsläge ;)
För mig är "hemel" = InCharge eller Virta, det är väl bara en tidsfråga innan de följer MER.
Det är långt ifrån alla som har en egen laddbox.....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar