Tar man med det betydligt högre inköpspriset för elbilen så blir kalkylen inte så bra längre (räknat nyligen innan beställning). Fossilbilarnas andrahandsvärden är dessutom fortfarande urstarka. 3år gamla till nypris. Såklart inflationen påverkar just detta iofs. Sen har ju elbilen andra fördelar än rent ekonomiska.Legato skrev:Det är fel. Folk "glömmer" att de första 30-40 milen på långresa görs med billig "hemel".chaffis75 skrev:Känner jag kan hålla mig lugn med att byta vår Volvo till en elbil vilket jag har haft en stor önskan om sista halvåret. Låter som de är billigare/samma pris att köra diesel på lång resan och el på hemmaplan såklart.
Visst, ska du köra genom hela Europa kan det bli lika dyrt med elbil, men inte på fjällresan eller mer normala avstånd inom Sverige.
Personligen tror jag andrahandsvärdena på fossiler kommer falla ännu snabbare nu när folk blir mer kostanadsmedvetna. Spelar ju dock ingen större roll om det är en gammal fossil. Är det en relativt ny fossil skulle jag göra mig av med den illa kvickt, men det hade jag iofs gjort oavsett marknadsläge
Mer höjer priserna
Moderator: Redaktion
Re: Mer höjer priserna
Re: Mer höjer priserna
Högre inköpspris.LarsOJ skrev:Tar man med det betydligt högre inköpspriset för elbilen så blir kalkylen inte så bra längre (räknat nyligen innan beställning). Fossilbilarnas andrahandsvärden är dessutom fortfarande urstarka. 3år gamla till nypris. Såklart inflationen påverkar just detta iofs. Sen har ju elbilen andra fördelar än rent ekonomiska.Legato skrev:Det är fel. Folk "glömmer" att de första 30-40 milen på långresa görs med billig "hemel".chaffis75 skrev:Känner jag kan hålla mig lugn med att byta vår Volvo till en elbil vilket jag har haft en stor önskan om sista halvåret. Låter som de är billigare/samma pris att köra diesel på lång resan och el på hemmaplan såklart.
Visst, ska du köra genom hela Europa kan det bli lika dyrt med elbil, men inte på fjällresan eller mer normala avstånd inom Sverige.
Personligen tror jag andrahandsvärdena på fossiler kommer falla ännu snabbare nu när folk blir mer kostanadsmedvetna. Spelar ju dock ingen större roll om det är en gammal fossil. Är det en relativt ny fossil skulle jag göra mig av med den illa kvickt, men det hade jag iofs gjort oavsett marknadsläge
Lägre bonus.
Dyrare laddare.
Kalkylen spricker lätt nu tror jag.
Re: Mer höjer priserna
Ja synd vi tänkte gå över till elbilar på firman nu när det äntligen börjat komma vettiga skåpbilar. Har beställt en och ska utvärdera.Gargamel skrev:Högre inköpspris.LarsOJ skrev:Tar man med det betydligt högre inköpspriset för elbilen så blir kalkylen inte så bra längre (räknat nyligen innan beställning). Fossilbilarnas andrahandsvärden är dessutom fortfarande urstarka. 3år gamla till nypris. Såklart inflationen påverkar just detta iofs. Sen har ju elbilen andra fördelar än rent ekonomiska.Legato skrev:Det är fel. Folk "glömmer" att de första 30-40 milen på långresa görs med billig "hemel".chaffis75 skrev:Känner jag kan hålla mig lugn med att byta vår Volvo till en elbil vilket jag har haft en stor önskan om sista halvåret. Låter som de är billigare/samma pris att köra diesel på lång resan och el på hemmaplan såklart.
Visst, ska du köra genom hela Europa kan det bli lika dyrt med elbil, men inte på fjällresan eller mer normala avstånd inom Sverige.
Personligen tror jag andrahandsvärdena på fossiler kommer falla ännu snabbare nu när folk blir mer kostanadsmedvetna. Spelar ju dock ingen större roll om det är en gammal fossil. Är det en relativt ny fossil skulle jag göra mig av med den illa kvickt, men det hade jag iofs gjort oavsett marknadsläge
Lägre bonus.
Dyrare laddare.
Kalkylen spricker lätt nu tror jag.
Re: Mer höjer priserna
Det är en hopplöst felaktig generalisering. Allt beror på omständigheterna. För vissa är det billigare med en lyxelbil än att få en gammal fossil gratis. För andra är fossilen långt billigare.LarsOJ skrev:Tar man med det betydligt högre inköpspriset för elbilen så blir kalkylen inte så bra längre (räknat nyligen innan beställning). Fossilbilarnas andrahandsvärden är dessutom fortfarande urstarka. 3år gamla till nypris. Såklart inflationen påverkar just detta iofs. Sen har ju elbilen andra fördelar än rent ekonomiska.Legato skrev:Det är fel. Folk "glömmer" att de första 30-40 milen på långresa görs med billig "hemel".chaffis75 skrev:Känner jag kan hålla mig lugn med att byta vår Volvo till en elbil vilket jag har haft en stor önskan om sista halvåret. Låter som de är billigare/samma pris att köra diesel på lång resan och el på hemmaplan såklart.
Visst, ska du köra genom hela Europa kan det bli lika dyrt med elbil, men inte på fjällresan eller mer normala avstånd inom Sverige.
Personligen tror jag andrahandsvärdena på fossiler kommer falla ännu snabbare nu när folk blir mer kostanadsmedvetna. Spelar ju dock ingen större roll om det är en gammal fossil. Är det en relativt ny fossil skulle jag göra mig av med den illa kvickt, men det hade jag iofs gjort oavsett marknadsläge
För de allra flesta är dock elbilen billigare förutsatt att man jämför nya och likvärdiga bilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mer höjer priserna
Jovisst men i slutändan (ny bil) handlar det ju för många förenklat om att köra in skillnaden i nypris/räntekostnader med hjälp av billigare ”drivmedel”. Andrahandsvärdet i % lika (som det ser ut nu). Då hamnar ju elpriset i fokus då det är mer osäkert framöver än bränsle. Jag snackar om Sverige inte globalt.Legato skrev:Det är en hopplöst felaktig generalisering. Allt beror på omständigheterna. För vissa är det billigare med en lyxelbil än att få en gammal fossil gratis. För andra är fossilen långt billigare.LarsOJ skrev:Tar man med det betydligt högre inköpspriset för elbilen så blir kalkylen inte så bra längre (räknat nyligen innan beställning). Fossilbilarnas andrahandsvärden är dessutom fortfarande urstarka. 3år gamla till nypris. Såklart inflationen påverkar just detta iofs. Sen har ju elbilen andra fördelar än rent ekonomiska.Legato skrev:Det är fel. Folk "glömmer" att de första 30-40 milen på långresa görs med billig "hemel".chaffis75 skrev:Känner jag kan hålla mig lugn med att byta vår Volvo till en elbil vilket jag har haft en stor önskan om sista halvåret. Låter som de är billigare/samma pris att köra diesel på lång resan och el på hemmaplan såklart.
Visst, ska du köra genom hela Europa kan det bli lika dyrt med elbil, men inte på fjällresan eller mer normala avstånd inom Sverige.
Personligen tror jag andrahandsvärdena på fossiler kommer falla ännu snabbare nu när folk blir mer kostanadsmedvetna. Spelar ju dock ingen större roll om det är en gammal fossil. Är det en relativt ny fossil skulle jag göra mig av med den illa kvickt, men det hade jag iofs gjort oavsett marknadsläge
För de allra flesta är dock elbilen billigare förutsatt att man jämför nya och likvärdiga bilar.
Re: Mer höjer priserna
Nej det gör det inte. Även om du (klart felaktigt imo) antar samma procentuella andrahandsvärde så ska inte skillnaden i nypris köras in, eftersom du får tillbaka mer vid försäljning. Det är skillnaden i absolut värdefall som ska köras in samt skillnad i finansieringskostnad. Dessutom inte enbart med billigare drivmedel, även ofta med billigare service.LarsOJ skrev:Jovisst men i slutändan (ny bil) handlar det ju för många förenklat om att köra in skillnaden i nypris/räntekostnader med hjälp av billigare ”drivmedel”. Andrahandsvärdet i % lika (som det ser ut nu). Då hamnar ju elpriset i fokus då det är mer osäkert framöver än bränsle. Jag snackar om Sverige inte globalt.Legato skrev:Det är en hopplöst felaktig generalisering. Allt beror på omständigheterna. För vissa är det billigare med en lyxelbil än att få en gammal fossil gratis. För andra är fossilen långt billigare.LarsOJ skrev:Tar man med det betydligt högre inköpspriset för elbilen så blir kalkylen inte så bra längre (räknat nyligen innan beställning). Fossilbilarnas andrahandsvärden är dessutom fortfarande urstarka. 3år gamla till nypris. Såklart inflationen påverkar just detta iofs. Sen har ju elbilen andra fördelar än rent ekonomiska.Legato skrev:Det är fel. Folk "glömmer" att de första 30-40 milen på långresa görs med billig "hemel".chaffis75 skrev:Känner jag kan hålla mig lugn med att byta vår Volvo till en elbil vilket jag har haft en stor önskan om sista halvåret. Låter som de är billigare/samma pris att köra diesel på lång resan och el på hemmaplan såklart.
Visst, ska du köra genom hela Europa kan det bli lika dyrt med elbil, men inte på fjällresan eller mer normala avstånd inom Sverige.
Personligen tror jag andrahandsvärdena på fossiler kommer falla ännu snabbare nu när folk blir mer kostanadsmedvetna. Spelar ju dock ingen större roll om det är en gammal fossil. Är det en relativt ny fossil skulle jag göra mig av med den illa kvickt, men det hade jag iofs gjort oavsett marknadsläge
För de allra flesta är dock elbilen billigare förutsatt att man jämför nya och likvärdiga bilar.
Du förenklar även bort effekten av bonus samt reducerat förmånsvärde, vilka båda kan vara gigantiska faktorer i kalkylen.
Så återigen, det är en helt meningslös diskussion utan att ha specifika förutsättningar. Dessutom gör som sagt folk enkla räknemissar av typen du precis gjorde.
Slutligen, variationen i bränslepris i kronor räknat per mil har garanterat varit högre än variationen i elpris senaste året. För mig personligen i SE3 har snittkostnaden för laddning inklusive allt varierat mellan ca 70 öre och ca 130 öre per kWh. Det innebär alltså en varians på en dryg krona per mil mellan billigaste och dyraste månad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mer höjer priserna
Mmmm inflation.nek0 skrev:Nu var det dags.
Tack gode gud för elbilar (värdeminskning snart under 10sek/mik) och all gratisladdning som finns
Billigaste bilen jag någonsin ägt och dessutom roligaste bilen jag någonsin ägt (Tesla Model 3LR)
Ferrariprestanda och hightec för ungefär samma kostnad som en moped kostar att framföra per mil <3
Ps kommer mest troligtvis aldrig att ladda på MER Bistick Unclever eller vad dom dom nu heter
Re: Mer höjer priserna
Om/när allt löser sig och elpriserna går ner till normala nivåer (eller är 5kr/kWh nya normala from nu?), kommer dom sänka priserna igen eller kommer dessa priser att vara det nya normala och det bara är att gilla läget?
Re: Mer höjer priserna
Instämmer. Andrahandsvärdet är så otroligt dominerande i en TCO - kalkyl att det varit oslagbart att köra Tesla.NiklasTesla skrev:Mmmm inflation.nek0 skrev:Nu var det dags.
Tack gode gud för elbilar (värdeminskning snart under 10sek/mik) och all gratisladdning som finns
Billigaste bilen jag någonsin ägt och dessutom roligaste bilen jag någonsin ägt (Tesla Model 3LR)
Ferrariprestanda och hightec för ungefär samma kostnad som en moped kostar att framföra per mil <3
Ps kommer mest troligtvis aldrig att ladda på MER Bistick Unclever eller vad dom dom nu heter
Totalt på mina tre senaste Teslor så har jag fått mer betalt vid försäljning än jag betalat för dem vid inköp. Helt galet och by far de billigaste bilar jag ägt. Då har man ändå kört några ca 15 år gamla bilar i sin ungdom
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mer höjer priserna
Jag undrar vilken förtjänsten per kWh blir för MER i norra Sverige. Man har ju samma höga priser här trots att elpriset ju är differentierat med lägre priser där den produceras (vilket ju till stor del är norra Sverige). Med tanke på att avstånden är långa uppe i norr kommer det inte att bli lättare att få över folket i Norrlands inland att gå över till eldrift. Tyvärr är ju MER vanligaste laddoperatören i glesbygden här. Hoppas bara att Norska Eviny inte följer efter med sin prissättning.
Re: Mer höjer priserna
Detta är en bra fråga. Det händer väl typ aldrig att någon sänker priset någonstans, framförallt inte så drastiskt som priserna nu höjs överallt.Lacho skrev:Om/när allt löser sig och elpriserna går ner till normala nivåer (eller är 5kr/kWh nya normala from nu?), kommer dom sänka priserna igen eller kommer dessa priser att vara det nya normala och det bara är att gilla läget?
Om nu elpriset någon gång sjunker igen och inte stabiliseras på den här höga nivån, så tror jag att laddoperatörerna kommer möjligen sänka laddpriserna en aning. Bara för att kunna säga att de minsann sänkt priset igen. Men jag befarar tyvärr att detta är det definitiva slutet på billiga långresor med elbil. Tyvärr tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Mer höjer priserna
Undrar vad som händer med alla dessa roamingavtal som finns?
Jag har ju We Charge plus just nu och rätt bra priser.
Jag har ju We Charge plus just nu och rätt bra priser.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Mer höjer priserna
Nu har InCharge höjt till 4:- för långsamladdning....mikebike skrev:För mig är "hemel" = InCharge eller Virta, det är väl bara en tidsfråga innan de följer MER.Legato skrev:Det är fel. Folk "glömmer" att de första 30-40 milen på långresa görs med billig "hemel".chaffis75 skrev:Känner jag kan hålla mig lugn med att byta vår Volvo till en elbil vilket jag har haft en stor önskan om sista halvåret. Låter som de är billigare/samma pris att köra diesel på lång resan och el på hemmaplan såklart.
Visst, ska du köra genom hela Europa kan det bli lika dyrt med elbil, men inte på fjällresan eller mer normala avstånd inom Sverige.
Personligen tror jag andrahandsvärdena på fossiler kommer falla ännu snabbare nu när folk blir mer kostanadsmedvetna. Spelar ju dock ingen större roll om det är en gammal fossil. Är det en relativt ny fossil skulle jag göra mig av med den illa kvickt, men det hade jag iofs gjort oavsett marknadsläge
Det är långt ifrån alla som har en egen laddbox.....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Mer höjer priserna
I Huskvarna är det fortfarande 3kr för 3,7kW laddningmikebike skrev:Nu har InCharge höjt till 4:- för långsamladdning....mikebike skrev:För mig är "hemel" = InCharge eller Virta, det är väl bara en tidsfråga innan de följer MER.Legato skrev:Det är fel. Folk "glömmer" att de första 30-40 milen på långresa görs med billig "hemel".chaffis75 skrev:Känner jag kan hålla mig lugn med att byta vår Volvo till en elbil vilket jag har haft en stor önskan om sista halvåret. Låter som de är billigare/samma pris att köra diesel på lång resan och el på hemmaplan såklart.
Visst, ska du köra genom hela Europa kan det bli lika dyrt med elbil, men inte på fjällresan eller mer normala avstånd inom Sverige.
Personligen tror jag andrahandsvärdena på fossiler kommer falla ännu snabbare nu när folk blir mer kostanadsmedvetna. Spelar ju dock ingen större roll om det är en gammal fossil. Är det en relativt ny fossil skulle jag göra mig av med den illa kvickt, men det hade jag iofs gjort oavsett marknadsläge
Det är långt ifrån alla som har en egen laddbox.....
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Mer höjer priserna
Det blir för långt att åka för mig.nek0 skrev:I Huskvarna är det fortfarande 3kr för 3,7kW laddningmikebike skrev:Nu har InCharge höjt till 4:- för långsamladdning....mikebike skrev:För mig är "hemel" = InCharge eller Virta, det är väl bara en tidsfråga innan de följer MER.Legato skrev:Det är fel. Folk "glömmer" att de första 30-40 milen på långresa görs med billig "hemel".chaffis75 skrev:Känner jag kan hålla mig lugn med att byta vår Volvo till en elbil vilket jag har haft en stor önskan om sista halvåret. Låter som de är billigare/samma pris att köra diesel på lång resan och el på hemmaplan såklart.
Visst, ska du köra genom hela Europa kan det bli lika dyrt med elbil, men inte på fjällresan eller mer normala avstånd inom Sverige.
Personligen tror jag andrahandsvärdena på fossiler kommer falla ännu snabbare nu när folk blir mer kostanadsmedvetna. Spelar ju dock ingen större roll om det är en gammal fossil. Är det en relativt ny fossil skulle jag göra mig av med den illa kvickt, men det hade jag iofs gjort oavsett marknadsläge
Det är långt ifrån alla som har en egen laddbox.....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Mer höjer priserna
Äsch, vad gör man inte för att spara en krona?mikebike skrev:Det blir för långt att åka för mig.nek0 skrev:I Huskvarna är det fortfarande 3kr för 3,7kW laddningmikebike skrev:Nu har InCharge höjt till 4:- för långsamladdning....mikebike skrev:För mig är "hemel" = InCharge eller Virta, det är väl bara en tidsfråga innan de följer MER.
Det är långt ifrån alla som har en egen laddbox.....
Re: Mer höjer priserna
Sagt upp mitt idag också, nog om man hade höjt till 995 eller så för 450kWh, då hade jag behållt, men 2000kr för samma mängd, fail!
Re: Mer höjer priserna
mati skrev:Detta är en bra fråga. Det händer väl typ aldrig att någon sänker priset någonstans, framförallt inte så drastiskt som priserna nu höjs överallt.Lacho skrev:Om/när allt löser sig och elpriserna går ner till normala nivåer (eller är 5kr/kWh nya normala from nu?), kommer dom sänka priserna igen eller kommer dessa priser att vara det nya normala och det bara är att gilla läget?
Om nu elpriset någon gång sjunker igen och inte stabiliseras på den här höga nivån, så tror jag att laddoperatörerna kommer möjligen sänka laddpriserna en aning. Bara för att kunna säga att de minsann sänkt priset igen. Men jag befarar tyvärr att detta är det definitiva slutet på billiga långresor med elbil. Tyvärr tyvärr.
Vilket kanske gör att efterfrågan på bilar med lång räckvidd ökar.
27,8 kWp solceller
Re: Mer höjer priserna
Ja, och det finns andra fördelar med det också. Jag laddar min Ioniq enbart när spotpriset är en bra bit under 1 kr. Annars får det vara. Men med e-Golfen har vi inte riktigt den valmöjligheten. Sambon kör minst 6 mil om dagen, vi laddar aldrig mer än 80%, vilket ger ungefär 16-18 mils räckvidd. Den klarar med andra ord inte mer än två dagar på en laddning. Vi måste alltså ladda även när elpriset inte sjunker tillräckligt mycket. En bil med dubbelt så mycket räckvidd, så som Ioniq, hade öppnat helt andra möjligheter.Dafro skrev:mati skrev:Detta är en bra fråga. Det händer väl typ aldrig att någon sänker priset någonstans, framförallt inte så drastiskt som priserna nu höjs överallt.Lacho skrev:Om/när allt löser sig och elpriserna går ner till normala nivåer (eller är 5kr/kWh nya normala from nu?), kommer dom sänka priserna igen eller kommer dessa priser att vara det nya normala och det bara är att gilla läget?
Om nu elpriset någon gång sjunker igen och inte stabiliseras på den här höga nivån, så tror jag att laddoperatörerna kommer möjligen sänka laddpriserna en aning. Bara för att kunna säga att de minsann sänkt priset igen. Men jag befarar tyvärr att detta är det definitiva slutet på billiga långresor med elbil. Tyvärr tyvärr.
Vilket kanske gör att efterfrågan på bilar med lång räckvidd ökar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Mer höjer priserna
Jag klarar mig oftast hela veckan med E-tron så det räcker att ladda på helgen, fördel med stort batteri eller snål bil och rimlig storlek på batteri.mati skrev:Ja, och det finns andra fördelar med det också. Jag laddar min Ioniq enbart när spotpriset är en bra bit under 1 kr. Annars får det vara. Men med e-Golfen har vi inte riktigt den valmöjligheten. Sambon kör minst 6 mil om dagen, vi laddar aldrig mer än 80%, vilket ger ungefär 16-18 mils räckvidd. Den klarar med andra ord inte mer än två dagar på en laddning. Vi måste alltså ladda även när elpriset inte sjunker tillräckligt mycket. En bil med dubbelt så mycket räckvidd, så som Ioniq, hade öppnat helt andra möjligheter.Dafro skrev:mati skrev:Detta är en bra fråga. Det händer väl typ aldrig att någon sänker priset någonstans, framförallt inte så drastiskt som priserna nu höjs överallt.Lacho skrev:Om/när allt löser sig och elpriserna går ner till normala nivåer (eller är 5kr/kWh nya normala from nu?), kommer dom sänka priserna igen eller kommer dessa priser att vara det nya normala och det bara är att gilla läget?
Om nu elpriset någon gång sjunker igen och inte stabiliseras på den här höga nivån, så tror jag att laddoperatörerna kommer möjligen sänka laddpriserna en aning. Bara för att kunna säga att de minsann sänkt priset igen. Men jag befarar tyvärr att detta är det definitiva slutet på billiga långresor med elbil. Tyvärr tyvärr.
Vilket kanske gör att efterfrågan på bilar med lång räckvidd ökar.
27,8 kWp solceller
Re: Mer höjer priserna
Det beror ju också såklart på hur mycket man kör. Golfen går som sagt 30-40 mil i veckan, och det är dubbelt så mycket som den klarar av. Min Ioniq laddar jag alltid till 50% och det ger mig en räckvidd på drygt 20 mil. Och eftersom jag inte kör så långt med den behöver jag inte ladda särskilt ofta. Men hade den rullat lika många mil som Golfen så hade den ändå klarat nästan en hel vecka, under förutsättning att man laddar nästan fullt varje gång. Och det vill man ju inte heller. Det är en balansgång det där.Dafro skrev:Jag klarar mig oftast hela veckan med E-tron så det räcker att ladda på helgen, fördel med stort batteri eller snål bil och rimlig storlek på batteri.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Mer höjer priserna
Hur snabbt tror ni att priserna sänks när krisen är över och priset ev blir lägre på elen?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Mer höjer priserna
Beror väl på om det blir någon konkurrenssituation eller inte.Lophornis skrev:Hur snabbt tror ni att priserna sänks när krisen är över och priset ev blir lägre på elen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mer höjer priserna
Tyvärr brukar höjningar gå betydligt fortare än sänkningar.Lophornis skrev:Hur snabbt tror ni att priserna sänks när krisen är över och priset ev blir lägre på elen?
Och ser leverantörerna att beläggningen är fortsatt god så finns det inga direkta drivkrafter att sänka priset
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mer höjer priserna
Man inte bara kan utan är enligt samma mail tvungen att göra uppsägningen per mail, och det blevGargamel skrev:Läste i ett forum, en kille ringde in, som tusen andra gjorde, lång telekö, men man kan maila in och säga upp..Bjelke skrev:Ingen mer ( ) som reagerar på att villkoren gäller from 1/11 och det är en månads
uppsägningstid och dom har bara skickat ut ett mail idag den 30/9…? Dvs man måste agera samma
dag på en villkorsändring som meddelats per mail…
ju ännu sjukare när det dagen efter kom ett nytt mail som informerade om att adressen i det första
mailet var fel det kom tillbaks såklart så jag gissar att en del av förklaringen till många samtal
var att det helt enkelt inte gick att säga upp abonnemanget öht… sedan var det nog många som ville
göra uppsättningen på telefon ändå för att få någon slags omedelbar bekräftelse på det med tanke på
den extremt korta tiden man hade på sig.
Jag har svårt att tro att dom kommer undan med det här om dom trilskas med kunderna nu…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19