Är dagens elpriser det nya normala?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av LarsOJ »

Vore kul att höra foruments kunniga analys kring elpriserna i Sverige framöver på kort och lång sikt?

Själv ser jag ingen snabb lösning där priserna återgår till det ”normala”. Tror vi desvärre närmar oss det nya normala.

Det finns ju i dagsläget inget stort inhemskt överskott i produktionen som inte får plats i ledningarna till grannländerna längre.

Jag ser inte heller att utfallet av kriget i Ukraina kommer påverka priset heller?

Hur tänker ni?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av taliz »

Tyskarna jobbar ju frenetiskt på att säkra gasleveranser på andra håll.
Tex Norge och arabländerna har nu blivit stora leverantörer.
Lyckas man få balans så kan det nog bättra sig betydligt.

Håller priserna i sig så kommer allt fler inse att man kan tjäna/spara stora pengar på lagring, vilket lär leda till stora investeringar på den fronten. När sen balans uppnåtts så lär normal konkurrens leda till att priserna går ned.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av LarsOJ »

taliz skrev:
Tyskarna jobbar ju frenetiskt på att säkra gasleveranser på andra håll.
Tex Norge och arabländerna har nu blivit stora leverantörer.
Lyckas man få balans så kan det nog bättra sig betydligt.

Håller priserna i sig så kommer allt fler inse att man kan tjäna/spara stora pengar på lagring, vilket lär leda till stora investeringar på den fronten. När sen balans uppnåtts så lär normal konkurrens leda till att priserna går ned.
Jag tror säkert alla gasländer kan säkra leveranser från annat håll och skönt att Norge steppar upp. Kommer ju dock aldrig bli till samma låga prisnivå som från Ryssland. Bra för Europa tycker jag men känns som det kommer leda till ett permanent högt pris för oss i Sverige.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Jeppe_E »

Om det leder till konstant högt elpris, så behöver skattemodellen göras om. Elskatten på 45 öre är ju löjlig nu när Sverige dessutom fått rätt att ta bort energiskatten på fossilt drivmedel. Sen momsen på elen. Men det hjälper ju knappast ändå, om elpriset landar på 3-4 kr/kWh. Då är det bara 1,20-1,60 kr billigare.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av LarsOJ »

Jeppe_E skrev:
Om det leder till konstant högt elpris, så behöver skattemodellen göras om. Elskatten på 45 öre är ju löjlig nu när Sverige dessutom fått rätt att ta bort energiskatten på fossilt drivmedel. Sen momsen på elen. Men det hjälper ju knappast ändå, om elpriset landar på 3-4 kr/kWh. Då är det bara 1,20-1,60 kr billigare.
Att ta bort energiskatten på fossilt drivmedel var väl max 3 månader så det är för mig ointressant och var nog mest valfläsk.

Ett fortsatt stabilt högt elpris borde ju öka investeringsviljan i ny produktion i Sverige rejält iaf.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av mati »

Tyvärr finns ju egentligen inget intresse för ett lägre elpris hos de som bestämmer. Staten och elbolagen tjänar pengar så det ryker, medan alla andra förlorar. Jag tror att det kommer att bli ett nytt normalläge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av EnTraktor »

Du får nog definera "dagens".
Är det 80 öre eller 700 öre?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av LarsOJ »

EnTraktor skrev:
Du får nog definera "dagens".
Är det 80 öre eller 700 öre?
Definitionen är svindyrt för att inte ens vara vinter ännu :) Typ Tysklandspriser 3-4kr i snitt.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev:
EnTraktor skrev:
Du får nog definera "dagens".
Är det 80 öre eller 700 öre?
Definitionen är svindyrt för att inte ens vara vinter ännu :) Typ Tysklandspriser 3-4kr i snitt.
Betalar du 3-4kr i snitt nu?
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
EnTraktor skrev:
Du får nog definera "dagens".
Är det 80 öre eller 700 öre?
Definitionen är svindyrt för att inte ens vara vinter ännu :) Typ Tysklandspriser 3-4kr i snitt.
Betalar du 3-4kr i snitt nu?
Nej inte ännu men vintern har ju inte börjat. Låg på ca 150öre med allt förra räkningen. Högre på firman för där verkar det som man gärna tar mer betalt bara för att det är företag. SE3

Har inga elbilar ännu därav det plötsliga intresset för elpriset :)
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 1 gånger.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
EnTraktor skrev:
Du får nog definera "dagens".
Är det 80 öre eller 700 öre?
Definitionen är svindyrt för att inte ens vara vinter ännu :) Typ Tysklandspriser 3-4kr i snitt.
Betalar du 3-4kr i snitt nu?
SE3 Skekraft rörligt Augusti 3:20, September 3:09 (inkl moms).
Dvs, dyrare att ladda hemma än vid nån AC laddstolpe. Närmaste E.ON 22kW tar fortfarande 2:50/kWh.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Fredrik j »

BEV[e-Rage] skrev:
Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
EnTraktor skrev:
Du får nog definera "dagens".
Är det 80 öre eller 700 öre?
Definitionen är svindyrt för att inte ens vara vinter ännu :) Typ Tysklandspriser 3-4kr i snitt.
Betalar du 3-4kr i snitt nu?
SE3 Skekraft rörligt Augusti 3:20, September 3:09 (inkl moms).
Dvs, dyrare att ladda hemma än vid nån AC laddstolpe. Närmaste E.ON 22kW tar fortfarande 2:50/kWh.
Ok. Men det får du nog till viss del ta på dig själv.
Jag hade 1,60 i augusti med Telge energi. Se3.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Elix747 »

Fredrik j skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
EnTraktor skrev:
Du får nog definera "dagens".
Är det 80 öre eller 700 öre?
Definitionen är svindyrt för att inte ens vara vinter ännu :) Typ Tysklandspriser 3-4kr i snitt.
Betalar du 3-4kr i snitt nu?
SE3 Skekraft rörligt Augusti 3:20, September 3:09 (inkl moms).
Dvs, dyrare att ladda hemma än vid nån AC laddstolpe. Närmaste E.ON 22kW tar fortfarande 2:50/kWh.
Ok. Men det får du nog till viss del ta på dig själv.
Jag hade 1,60 i augusti med Telge energi. Se3.
Ok. Kan du förklara lite till. Spotpris för aug och sep var 2,33 resp 2,28. Hur fick du 1,60? timpris? I så fall bygger det ju på att man kan ställa om stor andel av all el till natten. Tyvärr är mina förbrukare inte uppenbara att om till att gå på natten. Medelålders Bergvärmepump utan uppkoppling. Matlagning, dusch mm alltid på dagtid. Tvätt med barnfamilj är möjligt att mecka med natten, men kanske inte alltid smidigt. Elbil så klart på natten. Solceller kommer med nästa takbyte. Jag tror inte jag är ensam om att inte kunna smart och enkelt ställa om all min förbrukning till nätter med billig el. Det har inte varit uppenbart vi mina jämförelser av timförbrukning att det lönar sig med timpris utan att det krävs ett andrahandshack av BVP och mycket manuell anpassning av tider för mat, tvätt och dusch.

Sedan betalar jag 21 öre i överföring + 45 öre i skatt. Med moms blir det totalt 3,45 resp 3,51 vid måndaspris. Utöver det så till kommer fast avgift. Vilket för min 20A är ca 5000kr, vilket blir ca 0,3 utslaget på året. Så just nu ja ca 3-4 kr med månadsavtal. Jag har av ovan nämnda anledningar fastprisavtal.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av LarsOJ »

”Energikrisen kan slå hårt mot svenska hushåll i vinter.
Svenska kraftnät varnar för bortkoppling från elnätet under de kallaste dagarna.
– I värsta fall kommer vi beordra det från kontrollrummen, säger generaldirektör Lotta Medelius-Bredhe i Ekots lördagsintervju”

”Att svenska hushåll för en stund kopplas bort från elnätet i brist på ström har aldrig tidigare hänt i Sverige.
Men efter nedläggningen av flera svenska kärnkraftverk och Rysslands beslut att strypa gasen till Europa har risken ökat, säger generaldirektör Lotta Medelius-Bredhe.”

Undra vad priserna är om/när vi närmar oss ovan scenario :cry:

Vore ner rimligt att koppla bort Tyskland än svenska konsumenter tycker jag :mrgreen:
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 1 gånger.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Fredrik j skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
EnTraktor skrev:
Du får nog definera "dagens".
Är det 80 öre eller 700 öre?
Definitionen är svindyrt för att inte ens vara vinter ännu :) Typ Tysklandspriser 3-4kr i snitt.
Betalar du 3-4kr i snitt nu?
SE3 Skekraft rörligt Augusti 3:20, September 3:09 (inkl moms).
Dvs, dyrare att ladda hemma än vid nån AC laddstolpe. Närmaste E.ON 22kW tar fortfarande 2:50/kWh.
Ok. Men det får du nog till viss del ta på dig själv.
Jag hade 1,60 i augusti med Telge energi. Se3.
Grattis, hur länge räcker ditt avtal?
Nu verkar de enbart erbjuda rörligt på 3:20/kWh.
granlundii
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av granlundii »

Kollar man på futurer så tror ju nog marknaden att priserna kommer ner ganska mycket efter vintern, och ännu mera år 2024. Men osäkerheten är hög, tror ändå att medelpriserna småningom skall ner under kronan i alla fall. Finns risk att det dröjer åtminstone till 2024 innan de mer kontinuerligt ligger där dock. Värsta prischocken tror jag ändå går över efter vintern.
Nissan Leaf 2014
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Dafro »

granlundii skrev:
Kollar man på futurer så tror ju nog marknaden att priserna kommer ner ganska mycket efter vintern, och ännu mera år 2024. Men osäkerheten är hög, tror ändå att medelpriserna småningom skall ner under kronan i alla fall. Finns risk att det dröjer åtminstone till 2024 innan de mer kontinuerligt ligger där dock. Värsta prischocken tror jag ändå går över efter vintern.
Om vi nu ska gissa så tror jag på relativt höga priser till 2026.
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Fredrik j »

Elix747 skrev:
Ok. Kan du förklara lite till. Spotpris för aug och sep var 2,33 resp 2,28. Hur fick du 1,60? timpris?
Tryggt avtal hos Telge energi. Fast pris på månadsbas.
F7882DBB-5C4B-44F6-96EA-2D3886444535.jpeg
Sen tillkommer även för mig 12öre + 45öre.

Så det blir 2,17 för augusti. Fortfarande dyrt jämfört med tidigare men en bit från 3-4kr.
Det är vad jag förväntar mig i januari.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Legato »

2,23:- betalade jag inklusive allt i september. Rätt mycket mer än de 1,57:- jag betalade i augusti.

I praktiken har det dock bara varit positivt för mig personligen med de höga priserna. I augusti fick jag 4,80:- för solelen, i September "bara" 2,67:-.

SE3 med Greenely. Timpris på elen och tidsdifferentierad nättaxa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev:
2,23:- betalade jag inklusive allt i september. Rätt mycket mer än de 1,57:- jag betalade i augusti.

I praktiken har det dock bara varit positivt för mig personligen med de höga priserna. I augusti fick jag 4,80:- för solelen, i September "bara" 2,67:-.

SE3 med Greenely. Timpris på elen och tidsdifferentierad nättaxa.
Har ungefär samma på SE3. Vad tror du om framtiden för oss i SE3?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Legato »

LarsOJ skrev:
Legato skrev:
2,23:- betalade jag inklusive allt i september. Rätt mycket mer än de 1,57:- jag betalade i augusti.

I praktiken har det dock bara varit positivt för mig personligen med de höga priserna. I augusti fick jag 4,80:- för solelen, i September "bara" 2,67:-.

SE3 med Greenely. Timpris på elen och tidsdifferentierad nättaxa.
Har ungefär samma på SE3. Vad tror du om framtiden för oss i SE3?
Har ingen särskild kompetens ang elmarknaden och då brukar marknadens gissning vara "min". En dyr vinter (men inte så dyr som många oroar sig över) för att sedan stabiliseras på betydligt lägre nivåer, framförallt om kriget tar slut. Tror dock vi kommer ligga högre än för ett år sedan några år framöver.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev:
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
2,23:- betalade jag inklusive allt i september. Rätt mycket mer än de 1,57:- jag betalade i augusti.

I praktiken har det dock bara varit positivt för mig personligen med de höga priserna. I augusti fick jag 4,80:- för solelen, i September "bara" 2,67:-.

SE3 med Greenely. Timpris på elen och tidsdifferentierad nättaxa.
Har ungefär samma på SE3. Vad tror du om framtiden för oss i SE3?
Har ingen särskild kompetens ang elmarknaden och då brukar marknadens gissning vara "min". En dyr vinter (men inte så dyr som många oroar sig över) för att sedan stabiliseras på betydligt lägre nivåer, framförallt om kriget tar slut. Tror dock vi kommer ligga högre än för ett år sedan några år framöver.
Låter rimligt! Frågade för du verkar ha koll på a
andra marknader. Jag har inte heller någon kompetens men min magkänsla säger att priset kan bli hur högt som helst. El är ju så speciellt att den måste förbrukas i samma stund som den tillverkas i dagsläget (lagring i stor skala försumbart än så länge). Har du installerat några batterier förutom bilen/bilarna?
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av GustavE »

LarsOJ skrev:
”Energikrisen kan slå hårt mot svenska hushåll i vinter.
Svenska kraftnät varnar för bortkoppling från elnätet under de kallaste dagarna.
– I värsta fall kommer vi beordra det från kontrollrummen, säger generaldirektör Lotta Medelius-Bredhe i Ekots lördagsintervju”

”Att svenska hushåll för en stund kopplas bort från elnätet i brist på ström har aldrig tidigare hänt i Sverige.
Men efter nedläggningen av flera svenska kärnkraftverk och Rysslands beslut att strypa gasen till Europa har risken ökat, säger generaldirektör Lotta Medelius-Bredhe.”

Undra vad priserna är om/när vi närmar oss ovan scenario :cry:

Vore ner rimligt att koppla bort Tyskland än svenska konsumenter tycker jag :mrgreen:
Det där tycker jag också är intressant. Kommer ihåg att det berördes i en annan tråd men vet inte om man kom fram till något. Exportkablarna borde stängas ner innan svenska förbrukare. Sen kan dom andra få göra likadant när vi har brist.
Känns ju väldigt orimligt att svenska äldreboenden står iskalla medan tyska unga friska familjer sitter och har det varmt och gott. Dessutom har ju Tyskland ett varmare klimat.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Fredrik j »

GustavE skrev:
LarsOJ skrev:
”Energikrisen kan slå hårt mot svenska hushåll i vinter.
Svenska kraftnät varnar för bortkoppling från elnätet under de kallaste dagarna.
– I värsta fall kommer vi beordra det från kontrollrummen, säger generaldirektör Lotta Medelius-Bredhe i Ekots lördagsintervju”

”Att svenska hushåll för en stund kopplas bort från elnätet i brist på ström har aldrig tidigare hänt i Sverige.
Men efter nedläggningen av flera svenska kärnkraftverk och Rysslands beslut att strypa gasen till Europa har risken ökat, säger generaldirektör Lotta Medelius-Bredhe.”

Undra vad priserna är om/när vi närmar oss ovan scenario :cry:

Vore ner rimligt att koppla bort Tyskland än svenska konsumenter tycker jag :mrgreen:
Det där tycker jag också är intressant. Kommer ihåg att det berördes i en annan tråd men vet inte om man kom fram till något. Exportkablarna borde stängas ner innan svenska förbrukare. Sen kan dom andra få göra likadant när vi har brist.
Känns ju väldigt orimligt att svenska äldreboenden står iskalla medan tyska unga friska familjer sitter och har det varmt och gott. Dessutom har ju Tyskland ett varmare klimat.
Ska äldreboenden stå iskalla? Vem är det som skrämt upp dig så?
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Elix747 »

Fredrik j skrev:
Elix747 skrev:
Ok. Kan du förklara lite till. Spotpris för aug och sep var 2,33 resp 2,28. Hur fick du 1,60? timpris?
Tryggt avtal hos Telge energi. Fast pris på månadsbas.
F7882DBB-5C4B-44F6-96EA-2D3886444535.jpeg
Sen tillkommer även för mig 12öre + 45öre.

Så det blir 2,17 för augusti. Fortfarande dyrt jämfört med tidigare men en bit från 3-4kr.
Det är vad jag förväntar mig i januari.
Grattis. Låter ju mycket bra.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Skriv svar