Är dagens elpriser det nya normala?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Dinsdale »

LarsL skrev:
Antingen måste prismodellen ändras så att manipulationen inte går att göra lika enkelt. Kan man producera till en viss kostnad så ska ma få betalt efter den.

Alternativet är ju en inflation som heter duga för att på så sätt kompensera för elpriserna. Lönerörelsen nästa år kommer bli jobbig gissar jag.
Jag tycker dagens prismodell har en stor fördel (om den får vara i fred och det finns många företag som konkurrerar) - den låter marknaden hantera situationen själv. Nackdelen är förstås att marknaden inte tar någon som helst social hänsyn, det kan därför vara motiverat med vissa stödåtgärder om marknaden svänger snabbt. Dock bör dessa utformas med försiktighet så de inte förvärrar problemet, eller helt enkelt bara är rent slöseri med skattebetalarnas pengar.

Att sätta pristak (producera till viss kostnad så får man betalt därefter) är ett typexempel på en investeringsfientlig åtgärd. Det bidrar till att efterfrågan hålls uppe samtidigt som det bromsar investeringar i nya kraftverk. Företag sysslar inte med välgörenhet.
Model 3 SR+ 18" 2021
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Gargamel »

Dinsdale skrev:
LarsL skrev:
Antingen måste prismodellen ändras så att manipulationen inte går att göra lika enkelt. Kan man producera till en viss kostnad så ska ma få betalt efter den.

Alternativet är ju en inflation som heter duga för att på så sätt kompensera för elpriserna. Lönerörelsen nästa år kommer bli jobbig gissar jag.
Jag tycker dagens prismodell har en stor fördel (om den får vara i fred och det finns många företag som konkurrerar) - den låter marknaden hantera situationen själv. Nackdelen är förstås att marknaden inte tar någon som helst social hänsyn, det kan därför vara motiverat med vissa stödåtgärder om marknaden svänger snabbt. Dock bör dessa utformas med försiktighet så de inte förvärrar problemet, eller helt enkelt bara är rent slöseri med skattebetalarnas pengar.

Att sätta pristak (producera till viss kostnad så får man betalt därefter) är ett typexempel på en investeringsfientlig åtgärd. Det bidrar till att efterfrågan hålls uppe samtidigt som det bromsar investeringar i nya kraftverk. Företag sysslar inte med välgörenhet.
Vi har en fri marknad för elen.. Vart är alla investeringar för kablar som behövs? De får ju betalt med råge för att i Der hålla vårt elnät... Så var är underhållet för att se till att det funkar i ur och skur?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Gargamel skrev:
Dinsdale skrev:
LarsL skrev:
Antingen måste prismodellen ändras så att manipulationen inte går att göra lika enkelt. Kan man producera till en viss kostnad så ska ma få betalt efter den.

Alternativet är ju en inflation som heter duga för att på så sätt kompensera för elpriserna. Lönerörelsen nästa år kommer bli jobbig gissar jag.
Jag tycker dagens prismodell har en stor fördel (om den får vara i fred och det finns många företag som konkurrerar) - den låter marknaden hantera situationen själv. Nackdelen är förstås att marknaden inte tar någon som helst social hänsyn, det kan därför vara motiverat med vissa stödåtgärder om marknaden svänger snabbt. Dock bör dessa utformas med försiktighet så de inte förvärrar problemet, eller helt enkelt bara är rent slöseri med skattebetalarnas pengar.

Att sätta pristak (producera till viss kostnad så får man betalt därefter) är ett typexempel på en investeringsfientlig åtgärd. Det bidrar till att efterfrågan hålls uppe samtidigt som det bromsar investeringar i nya kraftverk. Företag sysslar inte med välgörenhet.
Vi har en fri marknad för elen.. Vart är alla investeringar för kablar som behövs? De får ju betalt med råge för att i Der hålla vårt elnät... Så var är underhållet för att se till att det funkar i ur och skur?
Det är ingen fri marknad gällande kablar.

Dessa är hårt reglerade med elnätkoncession:

https://ei.se/bransch/koncessioner/natk ... for-omrade
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av greenstreet »

Lyssnade igår på en podcast som enligt mig gav en intressant infallsvinkel på fenomenet. Ett litet utdrag i kursivt nedan (parafraserat av mig) från mitten av podden:


Om Europa inte kan skapa sin egen energi eller köpa energi i sin egen valuta så kommer det att destabilisera och Europa får acceptera en lägre levnadsstandard. Måste vi köpa energi i till exempel USD (och sälja EUR) kommer det successivt försvaga köpkraften. Om man genomför en för snabb förändring mot "förnybar" energi så kommer det att tvinga fram en sänkt levnadsstandard. Det kommer i sin tur innebär att miljöprogressiva förlorar allmänhetens förtroende/röster eftersom folk i allmänhet inte vill ha lägre levnadsstandard. Medianväljaren vänder sig då mot miljöprogressiva vilket puttar dem högerut i politiken. Den intervjuade tar då valet i Italien som ett exempel.

Han uttrycker det som att om vi ska bli koldioxidfria måste vi välja mellan antingen kärnkraft eller lägre levnadsstandard (lägre efterfrågan på energi). Orsaken är energidensiteten och också energiåtgången att tillverka till exempel solcellspaneler och vindkraftverk. Han pratar om återbetalningstid (som jag förstår som återbetalning av energi förbrukad kontra energi producerad) om 6 veckor för ett kärnkraftverk kontra flera år för solcellspaneler. Denna skillnad skapar en obalans.


Elnät bygger på fysik, inte ideologi. Men i Europa har det senare fått styra och nu är vi där vi är. Jag tycker personligen att vind, vatten och solkraft är jättebra. Det gör nog de flesta. Men om vi gemensamt bestämmer oss för att minska utsläppen (oavsett syfte) så måste vi vara villiga att betala priset av antingen sänkt levnadsstandard i form av dyrare eller mer opålitlig energi. Eller acceptera kärnkraft i brist på bättre tillförlitliga alternativ. Och till följd av tidigare fattade politiska beslut i Europa är vi nu i fasen att tvingas till sänkt levnadsstandard och antagligen i kombination med ökade utsläpp. Även om stater ger ut elstöd nu och nästa vinter så ska även den skulden betalas av någon, någon gång. Antingen i form av minskad köpkraft, ökade skatter eller båda.

Min största oro just nu är de övergripande effekterna på samhället. Dyrare energi gör att hushåll har mindre över till konsumtion. För tillverkande företag ökar kostnaderna och om det går ökas priset till kund. Det gör i sin tur att den redan ansträngda konsumenten konsumerar ännu mindre. Det leder till minskade intäkter för företagen som tvingas minska sina kostnader (lägre lön eller varsel). När konsumenter får mindre lön eller blir av med jobbet konsumerar de ännu mindre. De som fortfarande har jobb blir mer riskaverta och konsumerar mindre de med (där är vi redan pga förväntade ökade kostnader). Ovanpå detta har vi centralbanker som tävlar mot varandra i räntehöjningar för att kämpa mot inflationen de ser i backspegeln - samtidigt som politikerna verkar i motsatt riktning genom att köpa röster med slopade amorteringskrav och ge ut elstöd.

Jag ber om ursäkt för den mörka bilden ovan men jag tycker faktiskt det ser väldigt dystert ut. Men jag hoppas innerligt att jag har fel!
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Zalman3 »

Om man genomför en för snabb förändring mot "förnybar" energi så kommer det att tvinga fram en sänkt levnadsstandard.
Håller inte alls med om detta!
Hur många villaägare som idag har solceller, är missnöjda?
Den som producerar sin egen el har kontroll på elpriset, många år framåt.

Och vindkraften blir ca 3 öre per kWh billigare för varje 10TWh som byggs.
Idag ligger nybyggd vindkraft i Sverige på ca 23-25 öre per kWh i produktionskostnad.
Och vart sjätte år blir vindkraftverken dubbelt så stora.
Screenshot_20221004-085414_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av niklas12 »

Zalman3 skrev:
Om man genomför en för snabb förändring mot "förnybar" energi så kommer det att tvinga fram en sänkt levnadsstandard.
Håller inte alls med om detta!
Hur många villaägare som idag har solceller, är missnöjda?
Den som producerar sin egen el har kontroll på elpriset, många år framåt.

Och vindkraften blir ca 3 öre per kWh billigare för varje 10TWh som byggs.
Idag ligger nybyggd vindkraft i Sverige på ca 23-25 öre per kWh i produktionskostnad.
Och vart sjätte år blir vindkraftverken dubbelt så stora.
Screenshot_20221004-085414_YouTube.jpg
Det är enbart subventioner som fått de solcellsanläggningar vi har nu lönsamma.

Först nu i SE3 och SE4 kanske det lönar sig med en investering i solceller utan subventioner.

Hade man inte monterat ner kärnkraften hade priset på el varit betydligt lägre och då hade situationen varit annorlunda.

Elsystemet bör väl om nåt vara en sak som staten ser till att det fungerar och klarar att leverera till en rimlig kostnad.
Tycker det är totalt bakvänt att befolkningen ska lösa och städa upp efter statens misslyckande.

Vart kommer alla fantastiska siffrorna för vindkraftsproduktionen du slänger dig med ifrån ?

Betyder det att vid ett elpris på 3kr så skickar vi 2.75kr/kWh direkt till Kina då?

Hur mycket vindkraft har det byggt sen efter Elcertifikatsystemet togs bort?
All annan tidigare vindkraftsproduktion är ju subventionerad
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av greenstreet »

Zalman3 skrev:
Om man genomför en för snabb förändring mot "förnybar" energi så kommer det att tvinga fram en sänkt levnadsstandard.
Håller inte alls med om detta!
Hur många villaägare som idag har solceller, är missnöjda?
Den som producerar sin egen el har kontroll på elpriset, många år framåt.
De är säkert inte missnöjda. Men jag tror inte de är villiga att koppla bort sig från elnätet och förlita sig på solceller en vinternatt i december. Problemet är inte solcellerna utan avsaknaden av planerbar energiproduktion. Solceller och vindkraft är jättebra i kombination med planerbar kraft.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Om man genomför en för snabb förändring mot "förnybar" energi så kommer det att tvinga fram en sänkt levnadsstandard.
Håller inte alls med om detta!
Hur många villaägare som idag har solceller, är missnöjda?
Den som producerar sin egen el har kontroll på elpriset, många år framåt.

Och vindkraften blir ca 3 öre per kWh billigare för varje 10TWh som byggs.
Idag ligger nybyggd vindkraft i Sverige på ca 23-25 öre per kWh i produktionskostnad.
Och vart sjätte år blir vindkraftverken dubbelt så stora.
Screenshot_20221004-085414_YouTube.jpg
För att trycka på problemet skulle det ju behövas ett system där den som producerar egen el och levererar vid sitt överskott också får ta ansvaret för att sänka sin förbrukning när det egna överskottet inte räcker till.
Nu vet jag att du har svårt att ta till dig att vare sig vindkraft eller solkraft ju inte kan utgöra basen i ett system där el ska garanteras över tid. Det kostar för lite att inte leverera när det inte blåser och solen inte skiner.
Det är ju därför det investeras så mycket i vindkraft. Det är relativt riskfritt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Zalman3 »

Men jag tror inte de är villiga att koppla bort sig från elnätet och förlita sig på solceller en vinternatt i december.
Ett vanligt villatak tar emot ca 100.000kWh solstrålar varje år.
Solfångare och solceller kan se till att man har värme och el 7-8 månader per år.
De mörkaste och kallaste månaderna producerar ju vindkraften och fjärrvärmen som bäst.

Och värmepumpar blir allt mera effektiva.
Det pratas om COP värde på upp till 16 i tester.
Få se hur bra det blir i verkligheten. Även om det bara blir 10 COP i verkligheten så minskas ju elbehovet med 90%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Dafro »

Cop på 10-16 låter intressant, var kan man läsa om det? Har väl 3-4 nu på min bergvärmepump.
27,8 kWp solceller
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Swede1 »

Jaja, vind och sol är jättebra och billigt. Men du måste kunna lagra energin när det är molnigt och vindstilla. Därför behövs kärnkraft under en övergångsperiod.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av LarsOJ »

Det här tycker jag är jobbigt:

” ENERGIPOLITIK. Samtidigt som Kinas import av rysk gas har ökat med 30 procent i år kan kinesiska bolag sälja vidare amerikansk flytande gas till ett krisande Europa med god förtjänst, skriver Wall Street Journal.”

Jäkla Kineser och Ryssar men det här borde USA kunna stävja om de har lust
niklas12
Inlägg: 2509
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av niklas12 »

Zalman3 skrev:
Men jag tror inte de är villiga att koppla bort sig från elnätet och förlita sig på solceller en vinternatt i december.
Ett vanligt villatak tar emot ca 100.000kWh solstrålar varje år.
Solfångare och solceller kan se till att man har värme och el 7-8 månader per år.
De mörkaste och kallaste månaderna producerar ju vindkraften och fjärrvärmen som bäst.

Och värmepumpar blir allt mera effektiva.
Det pratas om COP värde på upp till 16 i tester.
Få se hur bra det blir i verkligheten. Även om det bara blir 10 COP i verkligheten så minskas ju elbehovet med 90%.
Du glömde nämna att för att klara dessa 7-8månader behöver man både ett batterilager samt alternativ uppvärmning i form av förbränning.

Hur funkar en stor ökning av fjärrvärme tillsammans med minskade co2 utsläpp?
Eller du kanske ville nyttja processvärmen från kärnkraften för att kunna få en stor andel co2 fri fjärrvärme?

Mycket drömmar om fantastiska COP värden, en riktigt bra värmepump som faktiskt går att köpa ligger väl på 5-6 i COP sen är COP helt kass som jämförelse utan man bör titta på SCOP värde istället
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Fredrik j skrev:

Ska äldreboenden stå iskalla? Vem är det som skrämt upp dig så?
Det var kanske lite överdrivet, men i sak är det ju helt korrekt. Svenska hem och företag riskerar att bli avstängda från elnätet under kallaste vintern, inte nödvändigtvis för att vi har elbrist i Sverige utan för att elen inte räcker för både oss och exporten. Solidaritet i all ära, men jag är inte så säker på att tyskarna hade varit lika solidariska med oss om läget hade varit omvänt.
Vi har ju i regel tillräckligt med el i Sverige, problemet har orsakats av Tyskland som har valt att satsa på fluffiga fantasier och en galen diktator. De får skylla sig själva och tacka Merkel för situationen hon har skapat. Jag känner ärligt talat ingen som helst solidaritet med dem. Det är illa nog att vi har ärvt deras elpriser och att vi får lida av deras gasberoende, trots att vi inte använder någon gas. Men den dagen elen stängs av för svenska konsumenter, så att Sverige kan fortsätta skicka solidaritetsel till Tyskland så de kan fortsätta leva i sin lilla bubbla, säger jag upp mitt tyska medborgarskap.
Håller med dig helt, men samtidigt så är vi inte heller helt oskyldiga i Sverige. Även vi har monterat ner kärnkraften som finns här i södra Sverige. Kombon av att ersätta tysk kärnkraft med rysk gas, och att ersätta svensk kärnkraft med vindkraft (utan energilagring), har dock inte visat sig vara en bra kombo. Detta kommer vi få lida av nu i vinter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev:
@Niklastesla

Mmm har också preppat men på annat vis med många m3 diesel tank och en modern tyst 3fas generator på 11kW som jag kan driva huset med ca 1,5 månad om det kniper. Nollutsläpp så länge den setupen inte måste användas.

Jag hoppas mer på att politikerna förstått allvaret i situationen nu och ger duktiga ingenjörer i uppdrag att fixa biffen utan att blanda sig i. Som de gjorde med bravur efter förra krisen i början av 70-talet.
Jag är själv inne på att skaffa en sådan här om det blir värre med elförsörjningen i landet (SE3):

https://www.proffsmagasinet.se/el-belys ... -v-3074462

Någon som har erfarenhet av hur mycket underhåll som behöver utföras på de, eller som har några bättre alternativ att föreslå?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Anderzzon »

martinot skrev:
LarsOJ skrev:
@Niklastesla

Mmm har också preppat men på annat vis med många m3 diesel tank och en modern tyst 3fas generator på 11kW som jag kan driva huset med ca 1,5 månad om det kniper. Nollutsläpp så länge den setupen inte måste användas.

Jag hoppas mer på att politikerna förstått allvaret i situationen nu och ger duktiga ingenjörer i uppdrag att fixa biffen utan att blanda sig i. Som de gjorde med bravur efter förra krisen i början av 70-talet.
Jag är själv inne på att skaffa en sådan här om det blir värre med elförsörjningen i landet (SE3):

https://www.proffsmagasinet.se/el-belys ... -v-3074462

Någon som har erfarenhet av hur mycket underhåll som behöver utföras på de, eller som har några bättre alternativ att föreslå?
Asså du får ju rätt mycket batteri för 200.000 kr.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Tellus »

Gratis el kommande natt hela Sverige

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... view=table
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev:
LarsOJ skrev:
@Niklastesla

Mmm har också preppat men på annat vis med många m3 diesel tank och en modern tyst 3fas generator på 11kW som jag kan driva huset med ca 1,5 månad om det kniper. Nollutsläpp så länge den setupen inte måste användas.

Jag hoppas mer på att politikerna förstått allvaret i situationen nu och ger duktiga ingenjörer i uppdrag att fixa biffen utan att blanda sig i. Som de gjorde med bravur efter förra krisen i början av 70-talet.
Jag är själv inne på att skaffa en sådan här om det blir värre med elförsörjningen i landet (SE3):

https://www.proffsmagasinet.se/el-belys ... -v-3074462

Någon som har erfarenhet av hur mycket underhåll som behöver utföras på de, eller som har några bättre alternativ att föreslå?
Altlas Copco gör fina generatorer. Det viktigaste är att du tar reda på husets effekt när allt du vill kunna köra är igång. Sen kollar du på generator som klarar ca 30% över det. Om du överdimensionerar generatorn så kommer den bara dra massa diesel i onödan. En annan aspekt är om den ska kunna stå ute i regn och rusk eller stå inomhus (under tak). IP klassning mm.

Sen behöver du installera en reservkraftvrytare på inkommande. Det finns manuella och automatiska som slår över när det blir bortfall från nätet. En automatisk kan även starta generatorn om den har funktionen.

Sist det viktigaste är ju en dieseltank på några m3 så du kan köra en stund. Rätt dimensionerad generator till en svenssonvilla så ligger du på 2-4l/timmen.

Hela setupen kräver 0 underhåll om du inte använder den (vilket är meningen). Du får ju göra lite provstarter ibland såklart.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av LarsOJ »

Anderzzon skrev:
martinot skrev:
LarsOJ skrev:
@Niklastesla

Mmm har också preppat men på annat vis med många m3 diesel tank och en modern tyst 3fas generator på 11kW som jag kan driva huset med ca 1,5 månad om det kniper. Nollutsläpp så länge den setupen inte måste användas.

Jag hoppas mer på att politikerna förstått allvaret i situationen nu och ger duktiga ingenjörer i uppdrag att fixa biffen utan att blanda sig i. Som de gjorde med bravur efter förra krisen i början av 70-talet.
Jag är själv inne på att skaffa en sådan här om det blir värre med elförsörjningen i landet (SE3):

https://www.proffsmagasinet.se/el-belys ... -v-3074462

Någon som har erfarenhet av hur mycket underhåll som behöver utföras på de, eller som har några bättre alternativ att föreslå?
Asså du får ju rätt mycket batteri för 200.000 kr.
Med ett batteri för 200.000kr klarar du ju knappt ett dygn på vintern. Vi pratar ju om reservkraft system.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Swede1 »

Nu kostar det 3 kr/kwh fast elpris i december, var 5.60 som högst.

Och i SE varierar dagspriset mellan 4 öre och 4 kr / kwh. Ett skämt detta. Dags att få till stabilare pris som förut.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av dfa »

Swede1 skrev:
Nu kostar det 3 kr/kwh i december, var 5.60 som högst.

Och i SE varierar dagspriset mellan 4 öre och 4 kr / kwh. Ett skämt detta. Dags att få till stabilare pris som förut.
Om du menar att priserna på fasta elavtal har sjunkit från 5.60 till 3 kr (vilket verkar vara fallet) så är det väl precis en återgång till ett mer "normalt" elpris som håller på att hända?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Legato »

Hela natten inatt är det faktiskt negativt elpris i SE3. Fascinerande är det onekligen att priserna kan variera så.

För mig som inte kör så många mil med elbilarna just nu så är laddelen fortfarande extremt billig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
LarsOJ skrev:
@Niklastesla

Mmm har också preppat men på annat vis med många m3 diesel tank och en modern tyst 3fas generator på 11kW som jag kan driva huset med ca 1,5 månad om det kniper. Nollutsläpp så länge den setupen inte måste användas.

Jag hoppas mer på att politikerna förstått allvaret i situationen nu och ger duktiga ingenjörer i uppdrag att fixa biffen utan att blanda sig i. Som de gjorde med bravur efter förra krisen i början av 70-talet.
Jag är själv inne på att skaffa en sådan här om det blir värre med elförsörjningen i landet (SE3):

https://www.proffsmagasinet.se/el-belys ... -v-3074462

Någon som har erfarenhet av hur mycket underhåll som behöver utföras på de, eller som har några bättre alternativ att föreslå?
Alla bönder har ju nån gammal traktor de sätter ett elverk på.
Blir en billigare lösning.

Produktspecifikation:
Effekt (P), max:
12 kW
Effekt (S), max:
15 kVA
Faser:
3-fas
Driftspänning:
400, 230 V
Pris 37 995,00 kr
https://duab.se/garage-verkstad/elverk/ ... -15tcs-avr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av apkungen »

Beror som fler har varit inne på vad det nya normala är. Som det är nu där priset dagtid ligger på flera kronor per kWh i spot ex moms är helt orimligt. Kommer inte kunna hålla in sig. Energi är inte så dyrt och det är inte så värdefullt heller. Med dagens priser återbetalar sig många energieffektiviseringar på nolltid, batterilager, solceller och annat. När det lönar sig att bränna olja i en egen generator, då förstår man att priset inte är något som kommer att hålla i sig. Produktionen av en kWh ligger generellt på några tioöringar. Detta kommer att lätta rätt fort, kanske redan om nån månad, troligen till våren.

Men högre än vad vi har haft, det ska vi nog räkna med, 30 öre per kWh dagtid framgent tror jag inte kommer att vara normalt längre, utan snarare 80 öre eller så. Och det tycker jag är ganska bra. 30 öre, då är det många som fortsätter värma med direktel med dålig isolering och ingen värmeåtervinning på ventilation vilket är helt sjukt imo.

Bort med momsen och dubblera elskatten tycker jag skulle vara bra. Då får man ett högre grundpris som motiverar effektiviseringar och lägre toppris som gör att folk klarar vardagen även om priset blir orimligt högt..
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av mickeisol »

Ja det är väldigt varierande

Nu är väl också kabeln till polen nerstängd så att det inte går att exportera
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... m-lackorna

så när det slutar och blåsa och exporten fungerar så blir det nog dyrt igen.

Själv passar jag på att spara ved och kör elpatron och sparar i acctankarna på det viset samt laddar elbilarna när det är som billigast.

men i vinter får väl se3 o se4 välja mellan dyrt, svindyrt och mörkt kan jag tro.
Beroende på vädret.
Skriv svar