EU vill ha laddstationer var sjätte mil

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

EU vill ha laddstationer var sjätte mil

Inlägg av Zalman3 »


EU vill ha laddstationer var sjätte mil.
Det ska vara möjligt att ladda en elbil var sjätte mil längs de större vägarna i Europa. Och var tionde mil ska det finnas en finnas en vätgasstation. Det kräver EU-parlamentets transportutskott.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... jatte-mil/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: EU vill ha laddstationer var sjätte mil

Inlägg av tor-ake »

Det finns 1550 mil europaväg och riksväg i riket enligt Regionfakta (2015) så om jag räknar lite fräckt med att vägar korsar varandra med i snitt mindre än 10 mils mellanrum behöver vi "bara" 78 vätgasmackar à 10mkr (2015 års kostnadsnivå) för att uppfylla't.

Borde inte vara omöjligt eller?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: EU vill ha laddstationer var sjätte mil

Inlägg av chaffis75 »

Jag oroar mig mer för laddkö numera än att de saknas ställen att ladda på. Finns ju hur många laddsiter som helst för att ta sig till alla platser man vill till.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: EU vill ha laddstationer var sjätte mil

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Jag oroar mig mer för laddkö numera än att de saknas ställen att ladda på. Finns ju hur många laddsiter som helst för att ta sig till alla platser man vill till.
Håller med gällande de ställen där jag kör mest. Är mer köer som blivit värre (sämre att köra elbil) i dag jämfört med för två år sedan. Precis dom du oroar mig mer för det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: EU vill ha laddstationer var sjätte mil

Inlägg av R_Edvinsson »

Vätgas vart 10:e mil???

Har de helt tappat det?
Vätgas för att driva fordon är så otroligt lågt prioriterat, och kommer då behöva vara de närmsta 50åren.

Förutom den lilla detaljen att det saknas bilar som behöver tankas så har vi ingen möjlighet att producera vätgas till fordon om industrin, båttrafiken mm mm skall kunna konvertera till mer utsläppsneutral produktion.

Detta blir EUs variant av vårt haveri med etanolmackar.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: EU vill ha laddstationer var sjätte mil

Inlägg av Lurkern »

Dags att lägga ned EU. Sitter gott om idioter där som hittar på skit som skall följas till enorma kostnader och tryck under regleringar. Ekonomierna i Europa tappar livskraft.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: EU vill ha laddstationer var sjätte mil

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:
Vätgas vart 10:e mil???

Har de helt tappat det?
Vätgas för att driva fordon är så otroligt lågt prioriterat, och kommer då behöva vara de närmsta 50åren.

Förutom den lilla detaljen att det saknas bilar som behöver tankas så har vi ingen möjlighet att producera vätgas till fordon om industrin, båttrafiken mm mm skall kunna konvertera till mer utsläppsneutral produktion.

Detta blir EUs variant av vårt haveri med etanolmackar.
Helt jävla sjukt och totalt inkompetent av EU. Sjukt slöseri med våra skattepengar. Vilka nötter till politiker vi har! :evil:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: EU vill ha laddstationer var sjätte mil

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Jag oroar mig mer för laddkö numera än att de saknas ställen att ladda på. Finns ju hur många laddsiter som helst för att ta sig till alla platser man vill till.
Fast det finns ju EU-länder där det nästan inte finns några snabbladdare överhuvudtaget, främst i östeuropeiska länder. Att vi i Sverige har ett hyfsat tätt nätverk av snabbladdare (i södra halvan) är inte relevant för det här förslaget tror jag.
Men alltså vätgas, really? Alla pratar om elbrist, och då ska vi börja slösa bort 80% av elen bara för att det finns någon form av beröringsskräck relaterat till batterier hos en del politiker och inom fossillobbygrupperna.
Låter bra. Vi kanske ska bygga en vätgaspipeline från Ryssland till Tyskland. Nu när nordstream är paj finns ju utrymme för nya tokigheter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: EU vill ha laddstationer var sjätte mil

Inlägg av Niklas Z »

Intressant tanke med vätgastankställe vart tionde mil. Inte nog med att vätgas för personbilar är mycket ineffektivt, hur ska den som skaffar en vätgasbil tanka i vardagen? Bor man man mitt emellan två stationer blir det tio mil tur och retur för att tanka.
Självklart kan man se direktivet som ett minimikrav, men faktum kvarstår, vardagen blir bökig om det inte finns en påfyllningsstation nära bostaden, precis som det blir bökigt om man inte kan ladda sin elbil vid eller nära bostaden, eller på jobbet. Det är ett större hinder för vätgasbilar (vilket är bra får jag väl tillägga, eftersom systemet är så ineffektivt).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: EU vill ha laddstationer var sjätte mil

Inlägg av Zalman3 »

Inte nog med att vätgas för personbilar är mycket ineffektivt, hur ska den som skaffar en vätgasbil tanka i vardagen?
Dessutom tar det låååång tid att tillverka vätgas.
I Umeå kan vätgastankstationen producera vätgas för ca 100 mil per dygn.

Om då 2 bilar före dig tog all vätgas.
Då får du snällt vänta 12 timmar på att få ihop till full tank.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: EU vill ha laddstationer var sjätte mil

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Inte nog med att vätgas för personbilar är mycket ineffektivt, hur ska den som skaffar en vätgasbil tanka i vardagen?
Dessutom tar det låååång tid att tillverka vätgas.
I Umeå kan vätgastankstationen producera vätgas för ca 100 mil per dygn.

Om då 2 bilar före dig tog all vätgas.
Då får du snällt vänta 12 timmar på att få ihop till full tank.
Det har du nog missuppfattat. Det tar ju bara 3 minuter att tanka 100 mil med en vätgasbil, medan det tar typ ett dygn att ladda en elbil. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: EU vill ha laddstationer var sjätte mil

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Inte nog med att vätgas för personbilar är mycket ineffektivt, hur ska den som skaffar en vätgasbil tanka i vardagen?
Dessutom tar det låååång tid att tillverka vätgas.
I Umeå kan vätgastankstationen producera vätgas för ca 100 mil per dygn.

Om då 2 bilar före dig tog all vätgas.
Då får du snällt vänta 12 timmar på att få ihop till full tank.
Det har du nog missuppfattat. Det tar ju bara 3 minuter att tanka 100 mil med en vätgasbil, medan det tar typ ett dygn att ladda en elbil. :twisted:
Det tragiska i Umeå är att även om det finns vätgas, så tar det 1 timme och 15 minuter att tanka till 100%.
Därför att de inte hade råd med kylning av vätgasen.
Och stiger temperaturen över 80 grader vid tankning, då blir det farligt, därför sänker man flödet.

Tänk om man satsat alla dessa miljoner på elbilsladdare istället.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar