Ja, Europa och dess invånare måste ta kontroll över energiförsörjningen, annars kommer stormakterna och oljebolagen runt om oss fortsätta att knuffa omkring oss som länder och individer som de önskar.
I väntan på det är det mycket viktigt att regeringen agerar för att minska dom stora effekterna på ekonomin.
Går det får långt in i lågkonjunkturen kommer det bli svårare att vända.
Jag gillar att mest vara optimist, men allt pekar mot att vi går mot enormt stor lågkonjunktur som är i paritet, eller värre, än finanskrisen 2008 och krisen på 70-talet. Det är nog bara 30-talets krasch som vi inte kommer att slå (så det är ju iaf. positivt).
Däremot så har ju många av världens regeringar agerat totalt ansvarslöst genom att gödsla med billiga lån och ökat skulderna för privatpersoner, företag och även stater. Man har valt att trycka pengar i sedelpressarna för att "stimulera" ekonomin. Därav så har vi ett enormt jobbigt läge just nu, där denna typ av politik inte fungerar längre (bara förvärrar problemen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Däremot så har ju många av världens regeringar agerat totalt ansvarslöst genom att gödsla med billiga lån och ökat skulderna för privatpersoner, företag och även stater. Man har valt att trycka pengar i sedelpressarna för att "stimulera" ekonomin. Därav så har vi ett enormt jobbigt läge just nu, där denna typ av politik inte fungerar längre (bara förvärrar problemen).
Därför är det inte läge att öka samtliga kostnader för medborgarna på en gång. Man bör skruva på dom möjligheter man själv har. Som t.ex. inte ha för stora skillnader i kostnader mellan jämförbara länder.
Det går ofta dåligt att bestraffa en befolkning eknomiskt. Det göder bara missnöjespartier.
Jag utgår från att regeringen kommer justera t.ex. reduktionsplikten i fossila bränslen för att bromsa utvecklingen. Många kommer behöva "övervintra" med äldre teknik. Det går inte att investera sig ur problemet i en lågkonjunktur utan man skapar en än värre version av det du beskriver.
Det går inte att investera sig ur problemet i en lågkonjunktur utan man skapar en än värre version av det du beskriver.
Jag håller med.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
På måndagen genomfördes en stor höjning av dieselpriset med hela 95 öre. Det är den fjärde största höjningen någonsin, enligt Vi Bilägares uträkning.
Dieselpriset ligger nu på 28,52 kronor per liter vilket är det högsta någonsin. Det tidigare rekordet från i mars var 28,22 kr/l när priset höjdes rejält som en följd av Rysslands invasion av Ukraina.
Den som tankar 50 liter diesel får betala 1 426 kronor vilket är drygt 270 kronor mer än för bara en dryg månad sedan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
På måndagen genomfördes en stor höjning av dieselpriset med hela 95 öre. Det är den fjärde största höjningen någonsin, enligt Vi Bilägares uträkning.
Dieselpriset ligger nu på 28,52 kronor per liter vilket är det högsta någonsin. Det tidigare rekordet från i mars var 28,22 kr/l när priset höjdes rejält som en följd av Rysslands invasion av Ukraina.
Den som tankar 50 liter diesel får betala 1 426 kronor vilket är drygt 270 kronor mer än för bara en dryg månad sedan.
Nu ligger väl förslag om borttagen reduktionsplikt from 1jan 2023 ute på remiss
Detta bör påverka priset vid pump med 1.5-2kr/liter
I framtiden hoppas vi att priset på bensin/diesel inte har samma betydelse men idag är det förödande för inflationen eftersom det slår så brett.
Att elektrifiera snabbt är inte lösningen då investeringarna kommer ha samma effekt.
Det är högsta prio att få ner dieselpriset för att dämpa inflationen.
Nej, man kommer inte undan inflationen bara för att man kör elbil. Inte sällan har man nyligen köpt en bil på kredit.
På måndagen genomfördes en stor höjning av dieselpriset med hela 95 öre. Det är den fjärde största höjningen någonsin, enligt Vi Bilägares uträkning.
Dieselpriset ligger nu på 28,52 kronor per liter vilket är det högsta någonsin. Det tidigare rekordet från i mars var 28,22 kr/l när priset höjdes rejält som en följd av Rysslands invasion av Ukraina.
Den som tankar 50 liter diesel får betala 1 426 kronor vilket är drygt 270 kronor mer än för bara en dryg månad sedan.
Nu ligger väl förslag om borttagen reduktionsplikt from 1jan 2023 ute på remiss
Detta bör påverka priset vid pump med 1.5-2kr/liter
Och göra skillnaden ännu större mot "miljöbränslen".
Nej, man kommer inte undan inflationen bara för att man kör elbil. Inte sällan har man nyligen köpt en bil på kredit.
Nej, man kommer inte undan. Men man kommer lindrigare undan. Inflationen beräknas ju utifrån konsumentpriserna som inkluderar även bränslekostnader. Och för den som inte har några bränslekostnader är inflationen lägre än för den som betalar en massa tusenlappar extra varje månad för att tanka bilen.
Ja, jag vet, elpriserna har också gått upp massor. I procent. Men inte i kronor. Inte lika mycket som bränsle. För egen del är det enbart livsmedelskostnader där jag märker av inflationen. Nu är mat förvisso den i särklass största kostnaden för vårt hushåll, vi lägger massor med pengar på mat. Det märks alltså. Men det är å andra sidan lätt att skära ned om man måste. Det finns ju billigare mat. Men billigare diesel är svårare att hitta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
På måndagen genomfördes en stor höjning av dieselpriset med hela 95 öre. Det är den fjärde största höjningen någonsin, enligt Vi Bilägares uträkning.
Dieselpriset ligger nu på 28,52 kronor per liter vilket är det högsta någonsin. Det tidigare rekordet från i mars var 28,22 kr/l när priset höjdes rejält som en följd av Rysslands invasion av Ukraina.
Den som tankar 50 liter diesel får betala 1 426 kronor vilket är drygt 270 kronor mer än för bara en dryg månad sedan.
Nu ligger väl förslag om borttagen reduktionsplikt from 1jan 2023 ute på remiss
Detta bör påverka priset vid pump med 1.5-2kr/liter
Och göra skillnaden ännu större mot "miljöbränslen".
Svenska åkerier kör i stor utsträckning på HVO100. När dom inte längre behöver blandas i B7 diesel blir det ett överskott på HVO100 och priset borde rimligen gå ner.
Nej, man kommer inte undan inflationen bara för att man kör elbil. Inte sällan har man nyligen köpt en bil på kredit.
Nej, man kommer inte undan. Men man kommer lindrigare undan. Inflationen beräknas ju utifrån konsumentpriserna som inkluderar även bränslekostnader. Och för den som inte har några bränslekostnader är inflationen lägre än för den som betalar en massa tusenlappar extra varje månad för att tanka bilen.
Ja, jag vet, elpriserna har också gått upp massor. I procent. Men inte i kronor. Inte lika mycket som bränsle. För egen del är det enbart livsmedelskostnader där jag märker av inflationen. Nu är mat förvisso den i särklass största kostnaden för vårt hushåll, vi lägger massor med pengar på mat. Det märks alltså. Men det är å andra sidan lätt att skära ned om man måste. Det finns ju billigare mat. Men billigare diesel är svårare att hitta.
Många har ju bytt bränslekostnader mot kapitalkostnad i varierande utsträckning. Att behålla sin 4 år gamla, betalda dieselbil och skära ner på antal mil något är också ett sätt att möta lågkonjunkturen.
Att maten går upp beror till stor del på energikostnader, bland annat diesel. Alla höjningar har inte fullt ut slagit igenom ännu.
Vad är de som gör diesel så dyrt jämfört med bensin i Sverige.. I somras var priset på diesel vs bensin ungefär detsamma i både Danmark, Tyskland och Österrike men här i Sverige skiljer de ju enormt mellan diesel och bensin nu..
Samtidigt i Danmark kostar diesel cirka 24,19 SEK (16,39 DKK), dock kostar den i Norge vad som svarar till 30 SEK. Galet.
Även om jag är för omställningen, så känns det som priset på diesel/bensin går upp snabbare än vad gott är - speciellt när vi är i en sådan konjukturskris som vi är i just nu (där det till och med är långa leveranstider på elbilar som är dyrare i inköp).
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Vad är de som gör diesel så dyrt jämfört med bensin i Sverige.. I somras var priset på diesel vs bensin ungefär detsamma i både Danmark, Tyskland och Österrike men här i Sverige skiljer de ju enormt mellan diesel och bensin nu..
Betydligt högre inblandning av förnybart i dieseln 30% 6% för bensin
speciellt när vi är i en sådan konjukturskris som vi är i just nu (där det till och med är långa leveranstider på elbilar som är dyrare i inköp).
Om nu krisen håller i sig så lär det ändras snabbt. Skulle tro att antalet nya orders avtagit betydligt redan. Kanske börjar folk snart också avbeställa.
Plötsligt kan leveranstiderna droppa till 0... vi såg det nyligen i Kina där Model 3 och Y gick från flera månader till en vecka..
speciellt när vi är i en sådan konjukturskris som vi är i just nu (där det till och med är långa leveranstider på elbilar som är dyrare i inköp).
Om nu krisen håller i sig så lär det ändras snabbt. Skulle tro att antalet nya orders avtagit betydligt redan. Kanske börjar folk snart också avbeställa.
Plötsligt kan leveranstiderna droppa till 0... vi såg det nyligen i Kina där Model 3 och Y gick från flera månader till en vecka..
Jag spår att det inom 6 månader blir fyndläge på begagnade elbilar när produktionen kommer ikapp efterfrågan
Vad är de som gör diesel så dyrt jämfört med bensin i Sverige.. I somras var priset på diesel vs bensin ungefär detsamma i både Danmark, Tyskland och Österrike men här i Sverige skiljer de ju enormt mellan diesel och bensin nu..
Betydligt högre inblandning av förnybart i dieseln 30% 6% för bensin
Synd bron är så dyra annars hade man åkt över ock tankat i Danmark.
Hur är priserna i Norge respektive Finland där de är lättare att åka över gränsen, ja om man nu bor nära den..
speciellt när vi är i en sådan konjukturskris som vi är i just nu (där det till och med är långa leveranstider på elbilar som är dyrare i inköp).
Om nu krisen håller i sig så lär det ändras snabbt. Skulle tro att antalet nya orders avtagit betydligt redan. Kanske börjar folk snart också avbeställa.
Plötsligt kan leveranstiderna droppa till 0... vi såg det nyligen i Kina där Model 3 och Y gick från flera månader till en vecka..
Jag spår att det inom 6 månader blir fyndläge på begagnade elbilar när produktionen kommer ikapp efterfrågan
Varför tror du folk vill sälja sina elbilar? Köpa på spekulation eller säger du att de inte behöver en bil?
speciellt när vi är i en sådan konjukturskris som vi är i just nu (där det till och med är långa leveranstider på elbilar som är dyrare i inköp).
Om nu krisen håller i sig så lär det ändras snabbt. Skulle tro att antalet nya orders avtagit betydligt redan. Kanske börjar folk snart också avbeställa.
Plötsligt kan leveranstiderna droppa till 0... vi såg det nyligen i Kina där Model 3 och Y gick från flera månader till en vecka..
Jag spår att det inom 6 månader blir fyndläge på begagnade elbilar när produktionen kommer ikapp efterfrågan
Varför tror du folk vill sälja sina elbilar? Köpa på spekulation eller säger du att de inte behöver en bil?
Förvånansvärt många tycker det är bekvämt med en andrabil när det hade räckt med en bil.
Med högre utgifter för lån,inflation och energi samt oro för framtiden så säljer eller avvaktar man att köpa denna bilen.
Sen verkar nya regeringen lätta på skatterna för fossilbränsle vilket ger bättre TCO för en billig begagnad fossilbil
Vad är de som gör diesel så dyrt jämfört med bensin i Sverige.. I somras var priset på diesel vs bensin ungefär detsamma i både Danmark, Tyskland och Österrike men här i Sverige skiljer de ju enormt mellan diesel och bensin nu..
Betydligt högre inblandning av förnybart i dieseln 30% 6% för bensin
Synd bron är så dyra annars hade man åkt över ock tankat i Danmark.
Hur är priserna i Norge respektive Finland där de är lättare att åka över gränsen, ja om man nu bor nära den..
Det går fint att köpa billig diesel från polen i södra Sverige både diesel och bensin ligger på ca16kr/liter
speciellt när vi är i en sådan konjukturskris som vi är i just nu (där det till och med är långa leveranstider på elbilar som är dyrare i inköp).
Om nu krisen håller i sig så lär det ändras snabbt. Skulle tro att antalet nya orders avtagit betydligt redan. Kanske börjar folk snart också avbeställa.
Plötsligt kan leveranstiderna droppa till 0... vi såg det nyligen i Kina där Model 3 och Y gick från flera månader till en vecka..
Jag spår att det inom 6 månader blir fyndläge på begagnade elbilar när produktionen kommer ikapp efterfrågan
Varför tror du folk vill sälja sina elbilar? Köpa på spekulation eller säger du att de inte behöver en bil?
Förvånansvärt många tycker det är bekvämt med en andrabil när det hade räckt med en bil.
Med högre utgifter för lån,inflation och energi samt oro för framtiden så säljer eller avvaktar man att köpa denna bilen.
Sen verkar nya regeringen lätta på skatterna för fossilbränsle vilket ger bättre TCO för en billig begagnad fossilbil
Ok.. Ja låter inte helt orimligt.. Men ja framtiden får utvisa de hela..
Tror ni inte att det smittar över till laddoperatörerna? Jag menar, det kanske lockar att hålla höga elpriser så länge det ändå blir billigare än fossildrift. Synkade höga elpriser.
Tror ni inte att det smittar över till laddoperatörerna? Jag menar, det kanske lockar att hålla höga elpriser så länge det ändå blir billigare än fossildrift. Synkade höga elpriser.
Risken finns givetvis men då får man ju hoppas att marknaden justerar in sig. Annars luktar det kartell
Tror ni inte att det smittar över till laddoperatörerna? Jag menar, det kanske lockar att hålla höga elpriser så länge det ändå blir billigare än fossildrift. Synkade höga elpriser.
Risken finns givetvis men då får man ju hoppas att marknaden justerar in sig. Annars luktar det kartell
Det är en möjlighet, men eftersom de flesta har tillgång till hemmaladdning så ändrar det förutsättningarna jämfört med fossila drivmedel där den möjligheten inte finns.
Tror ni inte att det smittar över till laddoperatörerna? Jag menar, det kanske lockar att hålla höga elpriser så länge det ändå blir billigare än fossildrift. Synkade höga elpriser.
Risken finns givetvis men då får man ju hoppas att marknaden justerar in sig. Annars luktar det kartell
Det är en möjlighet, men eftersom de flesta har tillgång till hemmaladdning så ändrar det förutsättningarna jämfört med fossila drivmedel där den möjligheten inte finns.
Absolut, det håller jag med om. Men desto mer pengar det finns att tjäna i en bransch desto mer konkurrensutsatt blir man om man verkar där. Så länge man inte kan erbjuda något som andra inte kan, exempelvis enkel betalning, högre tillgänglighet etc.
Ska oavsett bli intressant att se hur operatörerna agerar.