Laddgata med besvärlig åtkomst

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Laddgata med besvärlig åtkomst

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Kollade på Narvavägen i Stockholm där Stockholm stad och statliga Vattenfall bygger 50 kWh laddplatser.

Nästan omöjligt att få plats, stor risk för fälgskrap och att laddkablarna körs sönder. Ska det byggas så år 2022?
20221005_163212(0).jpg
20221005_163155.jpg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddgata med besvärlig åtkomst

Inlägg av mikebike »

Off Grid Byggaren skrev:
Kollade på Narvavägen i Stockholm där Stockholm stad och statliga Vattenfall bygger 50 kWh laddplatser.

Nästan omöjligt att få plats, stor risk för fälgskrap och att laddkablarna körs sönder. Ska det byggas så år 2022?
20221005_163212(0).jpg
20221005_163155.jpg
Det såg fördjävligt ut där tidigare, men det där ser ut som en försämring.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Laddgata med besvärlig åtkomst

Inlägg av agehall »

Självklart! Stockholms stad vill inte ha någon biltrafik alls innanför tullarna så ju svårare man gör det för bilister desto bättre är det!
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Laddgata med besvärlig åtkomst

Inlägg av J_Pettersson »

Off Grid Byggaren skrev:
Kollade på Narvavägen i Stockholm där Stockholm stad och statliga Vattenfall bygger 50 kWh laddplatser.

Nästan omöjligt att få plats, stor risk för fälgskrap och att laddkablarna körs sönder. Ska det byggas så år 2022?
20221005_163212(0).jpg
20221005_163155.jpg
Herregud, hade aldrig ställt mig där.
Snacka om ett misslyckande på den som planerade den.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddgata med besvärlig åtkomst

Inlägg av Teslaspolen »

agehall skrev:
Självklart! Stockholms stad vill inte ha någon biltrafik alls innanför tullarna så ju svårare man gör det för bilister desto bättre är det!
Bygger man en stad rätt så bidrar bara bilen negativt, elektrisk eller ej.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Laddgata med besvärlig åtkomst

Inlägg av Gargamel »

Teslaspolen skrev:
agehall skrev:
Självklart! Stockholms stad vill inte ha någon biltrafik alls innanför tullarna så ju svårare man gör det för bilister desto bättre är det!
Bygger man en stad rätt så bidrar bara bilen negativt, elektrisk eller ej.
För miljöfacister kanske, För vanligt folk så behövs bilen mer än kommunaltrafik kan ge.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddgata med besvärlig åtkomst

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Gargamel skrev:
Teslaspolen skrev:
agehall skrev:
Självklart! Stockholms stad vill inte ha någon biltrafik alls innanför tullarna så ju svårare man gör det för bilister desto bättre är det!
Bygger man en stad rätt så bidrar bara bilen negativt, elektrisk eller ej.
För miljöfacister kanske, För vanligt folk så behövs bilen mer än kommunaltrafik kan ge.
Stockholm med förorterna är ju en väldigt utspridd stad. Den är ju under många år byggd och utvecklad för biltrafik.

Ofta finns resmålet lätt åtkomligt med bil, men tidsödande med kollektivtrafik.

Så det tar nog sin tid att bygga om staden, även om vissa gator ha fått vara uteserveringar och boulebanor denna sommar.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Laddgata med besvärlig åtkomst

Inlägg av Gargamel »

Off Grid Byggaren skrev:
Gargamel skrev:
Teslaspolen skrev:
agehall skrev:
Självklart! Stockholms stad vill inte ha någon biltrafik alls innanför tullarna så ju svårare man gör det för bilister desto bättre är det!
Bygger man en stad rätt så bidrar bara bilen negativt, elektrisk eller ej.
För miljöfacister kanske, För vanligt folk så behövs bilen mer än kommunaltrafik kan ge.
Stockholm med förorterna är ju en väldigt utspridd stad. Den är ju under många år byggd och utvecklad för biltrafik.

Ofta finns resmålet lätt åtkomligt med bil, men tidsödande med kollektivtrafik.

Så det tar nog sin tid att bygga om staden, även om vissa gator ha fått vara uteserveringar och boulebanor denna sommar.
JAg kan bara ta mellan min mama och mig.
Det är cirka 12-15 km dörr till dörr med bil och snabbaste vägen.
Det tar 10-15 minuter med bil beroende på övriga trafiken.
Med buss direkt till hennes centrum, så tar det 47 minuter, och sedan så får jag gå 10 minuter till hennes länga.
Tar jag buss och byter till tunnelbara tar det ca 37 minuter, och jag får sedan knata cirka 5 minuter hem till hemme.
Sedan så tar det mig cirka 10 minuter att gå till den närmaste busshållsplatsen där jag bor. Så det tar nästan en timma att åka till eller från henne kommunalt, när det tar typ 10-15 minuter med bil utanför rusningstrafiken.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddgata med besvärlig åtkomst

Inlägg av mikebike »

Teslaspolen skrev:
agehall skrev:
Självklart! Stockholms stad vill inte ha någon biltrafik alls innanför tullarna så ju svårare man gör det för bilister desto bättre är det!
Bygger man en stad rätt så bidrar bara bilen negativt, elektrisk eller ej.
Que?
Menar du att folk som bor i städer använder bilen för att köra omkring i stan?
Senaste månaden har jag kört ungefär 3500 km. Jag har 4,5 km till jobbet och dit cyklade jag varje arbetsdag utom tre.
Screenshot_20221003-142517_Tesla.jpg
Ps. De blå staplarna innebär att jag laddat nära hemmet, inte att jag laddat hemma.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddgata med besvärlig åtkomst

Inlägg av Teslaspolen »

Gargamel skrev:
Teslaspolen skrev:
agehall skrev:
Självklart! Stockholms stad vill inte ha någon biltrafik alls innanför tullarna så ju svårare man gör det för bilister desto bättre är det!
Bygger man en stad rätt så bidrar bara bilen negativt, elektrisk eller ej.
För miljöfacister kanske, För vanligt folk så behövs bilen mer än kommunaltrafik kan ge.
Har absolut inte att göra med det. Snarare om man är bilfanatiker eller inte. Personligen så är jag i första hand en person, inte en bilförare. Jag äger och kör bil, men mitt liv är väldigt mycket mer än en ratt och fyra hjul.

Missförstå mig inte; jag bor väldigt långt bortanför några stadstullar. Här finns knappt någon kollektivtrafik att tala om och vinterns riktigt kassa snöröjning gör att jag är närmst tvingad till att äga en bil för att transportera mig under 6-7 månader om året. Men jag hävdar bestämt att bilen inte ska ha en plats i modern stadsplanering - året är inte 1962 längre.

Eftersom du i alla fall tidigare har förnekat etablerad forskning kring naturkunskap och klimat kanske ett ekonomiskt argument går hem istället hos dig? Man ta sig en titt på hur fruktansvärt ekonomiskt ohållbara amerikanska städer och förorter är, något som nästan helt kan läggas på en fanatisk envishet att bilen går framför människan till vilket pris som helst




Eller rent estetiskt och trivsamt, vad är mer tilltalande?



Okej, du kanske verkligen älskar din bil och vill absolut köra så mycket du kan. Vilket lands modell är bäst för dig som bilförare?

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddgata med besvärlig åtkomst

Inlägg av taliz »

Fin kommentar till ett av klippen:
Once, I visited relatives in the US for a few days. They lived less than 1 km away from a mall, so I decided to walk there. It was a terrible idea! There were no sidewalks or pedestrian crossing points, making it physically dangerous to walk there. So, no mall for me. For a few days, I started to walk the neighborhood to get to know it, but a police car stopped me because someone called 911 about a suspicious guy walking around (me). What made me suspicious is that I was walking!
Tyvärr ser det likadant ut i många utvecklingsländer. Man bygger först infrastruktur för bilar, de som inte har råd med bil får riskera liv och lem vid vägkanten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddgata med besvärlig åtkomst

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Kollade på Narvavägen i Stockholm där Stockholm stad och statliga Vattenfall bygger 50 kWh laddplatser.

Nästan omöjligt att få plats, stor risk för fälgskrap och att laddkablarna körs sönder. Ska det byggas så år 2022?
20221005_163212(0).jpg
20221005_163155.jpg
Shit! :( Undrar hur de tänkte där???
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar