Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Gargamel »

CrazyGang skrev:
Förra året fick alla stöd för det innevarande årets förbrukning.
Nej alla fick inte alls förra året, jag hade varit tvungen att slösa med cirka 40kWh mer än jag gjorde av med för att få den lägsta stödet, ändå så fick jag betala en 3 gånger så hög elräkning de månaderna stödet gällde.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

Gargamel skrev:
CrazyGang skrev:
Förra året fick alla stöd för det innevarande årets förbrukning.
Nej alla fick inte alls förra året, jag hade varit tvungen att slösa med cirka 40kWh mer än jag gjorde av med för att få den lägsta stödet, ändå så fick jag betala en 3 gånger så hög elräkning de månaderna stödet gällde.
Alla som uppfyllde stödkriterierna fick stödet. Sedan kan man ha åsikter om hur kriterierna utformades.

Det jag har ett problem med är att man säger att man vill göra en sak (stödja elkonsumenter inför vinterns förväntade höga elpriser) och gör en helt annan sak (ger geografiskt riktat stöd till SE3 & 4).

Jag förstår och sympatiserar med alla som fått betala höga priser i SE3 & 4 historiskt men att kompensera det är inte syftet med stödet. Syftet är att lindra effekterna av höga elpriser i vinter. I dagsläget har priserna under vintern (december) varit desamma i hela landet.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av dfa »

CrazyGang skrev:
Jag förstår och sympatiserar med alla som fått betala höga priser i SE3 & 4 historiskt men att kompensera det är inte syftet med stödet. Syftet är att lindra effekterna av höga elpriser i vinter. I dagsläget har priserna under vintern (december) varit desamma i hela landet.
Det måste bli någon typ av stöd för alla områden och för vintermånaderna, jag kan inte se något annat faktiskt.
Det har börjat klagas här och var redan och det är innan räkningarna ens har kommit.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Swede1 »

Antar att det fortfarande är isläggning i norr som gör de höga priserna där. Den kan pågå flera veckor, sedan kan vattenkraften gå för fullt. Då borde priset sjunka.

Har jag rätt? :?: Finns det några dagsaktuella rapporter om vattenkraftens % av max?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... srusningen
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Dagens:
A1FD23F5-25E0-44D6-9822-9367B0497011.jpeg
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

dfa skrev:
CrazyGang skrev:
Jag förstår och sympatiserar med alla som fått betala höga priser i SE3 & 4 historiskt men att kompensera det är inte syftet med stödet. Syftet är att lindra effekterna av höga elpriser i vinter. I dagsläget har priserna under vintern (december) varit desamma i hela landet.
Det måste bli någon typ av stöd för alla områden och för vintermånaderna, jag kan inte se något annat faktiskt.
Det har börjat klagas här och var redan och det är innan räkningarna ens har kommit.
Åter igen de är någpn vecka.. Jag skulle tro priserna i se1 och 2 snart är tillbaka på normala nivåer för de prisområden medan vi i se3 och 4 kommer fortsätta betala höga priser.
Men om så inte är fallet så är jag helt klart för bidrag även till norra Sverige.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av frippe »

CrazyGang skrev:
Gargamel skrev:
CrazyGang skrev:
Förra året fick alla stöd för det innevarande årets förbrukning.
Nej alla fick inte alls förra året, jag hade varit tvungen att slösa med cirka 40kWh mer än jag gjorde av med för att få den lägsta stödet, ändå så fick jag betala en 3 gånger så hög elräkning de månaderna stödet gällde.
Alla som uppfyllde stödkriterierna fick stödet. Sedan kan man ha åsikter om hur kriterierna utformades.

Det jag har ett problem med är att man säger att man vill göra en sak (stödja elkonsumenter inför vinterns förväntade höga elpriser) och gör en helt annan sak (ger geografiskt riktat stöd till SE3 & 4).

Jag förstår och sympatiserar med alla som fått betala höga priser i SE3 & 4 historiskt men att kompensera det är inte syftet med stödet. Syftet är att lindra effekterna av höga elpriser i vinter. I dagsläget har priserna under vintern (december) varit desamma i hela landet.
Fast, stödet är för kommande vinterpriser, men det beräknas på föregående års pris och förbrukning. Sedan att de klantat till det så det dyker upp i februari, som tidigast är en helt annan sak.

Att SE1 & 2 råkar ha höga priser under en till två veckor, är inte riktigt i jämförelse med höga priser under flera månader som vi får uppleva i söder.

Å andra sidan, vi kan inte ha ett elprissystem som kräver bidrag till konsumenter för att de ska ha råd att betala elräkningen. Då är något fundamentalt fel. Det mest intressant nu, när redan stödet är under framtagning, är vad regeringen gör för att undvika samma sits om ett år. Kommer vi ha lika höga elpriser vintern 2023/24, då blir det knepigt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

Eller om priserna inte vänder ner i SE1&2. ;)

Risken är ju överhängande att det kommer bli någon form av paniklösning med ogenomtänkta konsekvenser.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

Märkligt att det så lite diskuteras vilka små marginaler det verkar finnas i många hushålls ekonomi. En elräkning på 10000kr mer kan inte hanteras utan stöd och det måste betalas ut samtidigt som räkningen kommer annars går det åt helvete.
Jag kan förstå när ensamstående mammor som lever på marginalen puttas över kanten av en oförutsedd utgift på förhållandevis små belopp men här handlar det ju om villaägare med allt vad det innebär.
Kan det vara ett resultat av abonnnemangskulturen? Att lönen redan är intecknad till utgifter man förbundit sig till att betala i framtiden?

När jag flyttade hemifrån i slutet på 80-talet var det bara hyran som man hade åtagit sig att betala framåt i tiden.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3601
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Tellus »

Jag tror inte Svensson har så små marginaler
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Credde »

Fredrik j skrev:
Märkligt att det så lite diskuteras vilka små marginaler det verkar finnas i många hushålls ekonomi. En elräkning på 10000kr mer kan inte hanteras utan stöd och det måste betalas ut samtidigt som räkningen kommer annars går det åt helvete.
Jag kan förstå när ensamstående mammor som lever på marginalen puttas över kanten av en oförutsedd utgift på förhållandevis små belopp men här handlar det ju om villaägare med allt vad det innebär.
Kan det vara ett resultat av abonnnemangskulturen? Att lönen redan är intecknad till utgifter man förbundit sig till att betala i framtiden?

När jag flyttade hemifrån i slutet på 80-talet var det bara hyran som man hade åtagit sig att betala framåt i tiden.
Jag tror det är en kombination av att elräkningen kanske är 3-4 gånger större än vanligt över en längre period samtidigt som inflationen eldar på med ökade andra kostnader (mat, transport etc.) och även räntehöjningar gör att plånboken töms ut snabbt.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av dfa »

chaffis75 skrev:
dfa skrev:
CrazyGang skrev:
Jag förstår och sympatiserar med alla som fått betala höga priser i SE3 & 4 historiskt men att kompensera det är inte syftet med stödet. Syftet är att lindra effekterna av höga elpriser i vinter. I dagsläget har priserna under vintern (december) varit desamma i hela landet.
Det måste bli någon typ av stöd för alla områden och för vintermånaderna, jag kan inte se något annat faktiskt.
Det har börjat klagas här och var redan och det är innan räkningarna ens har kommit.
Åter igen de är någpn vecka.. Jag skulle tro priserna i se1 och 2 snart är tillbaka på normala nivåer för de prisområden medan vi i se3 och 4 kommer fortsätta betala höga priser.
Men om så inte är fallet så är jag helt klart för bidrag även till norra Sverige.
Jag gjorde en excelsnurra för att se hur medelspotpris utvecklas, för egen del och för att försöka gissa bättre när det var billigare (per månad) att ladda på publika stolpar än hemma.
Den ger att: Givet att medelspotpris för 1-7 December för SE2 är 317,99 öre per kWh - om snittpriset för alla andra dagar i december i SE2 är 30 öre, så blir månadsmedel ändå 95 öre.
Jag ser inte hur december kan bli en "billig" eller normal månad för någon, i något elprisområde, som inte redan har låga räkningar av olika anledningar - typ som att man redan effektiviserat eller gjort andra investeringar.

edit: förtydligande
edit 2: Jag hoppas att jag har fel.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

dfa skrev:
chaffis75 skrev:
dfa skrev:
CrazyGang skrev:
Jag förstår och sympatiserar med alla som fått betala höga priser i SE3 & 4 historiskt men att kompensera det är inte syftet med stödet. Syftet är att lindra effekterna av höga elpriser i vinter. I dagsläget har priserna under vintern (december) varit desamma i hela landet.
Det måste bli någon typ av stöd för alla områden och för vintermånaderna, jag kan inte se något annat faktiskt.
Det har börjat klagas här och var redan och det är innan räkningarna ens har kommit.
Åter igen de är någpn vecka.. Jag skulle tro priserna i se1 och 2 snart är tillbaka på normala nivåer för de prisområden medan vi i se3 och 4 kommer fortsätta betala höga priser.
Men om så inte är fallet så är jag helt klart för bidrag även till norra Sverige.
Jag gjorde en excelsnurra för att se hur medelspotpris utvecklas, för egen del och för att försöka gissa bättre när det var billigare (per månad) att ladda på publika stolpar än hemma.
Den ger att: Givet att medelspotpris för 1-7 December för SE2 är 317,99 öre per kWh - om snittpriset för alla andra dagar i december i SE2 är 30 öre, så blir månadsmedel ändå 95 öre.
Jag ser inte hur december kan bli en "billig" eller normal månad för någon, i något elprisområde, som inte redan har låga räkningar av olika anledningar - typ som att man redan effektiviserat eller gjort andra investeringar.

edit: förtydligande
edit 2: Jag hoppas att jag har fel.
Jag säger inte att december kommer bli billig men du får nog se de på lite längre sikt.. Bidraget tex är ju baserat på ett helt år.

95 öre vore ju en dröm här i se4, snittpriset enligt tibber med moms är 216 öre om man tittar ett år bakåt..
Billigaste månaden ett åt tillbaka var februari med 109 öre.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av juristen »

Fredrik j skrev:
Märkligt att det så lite diskuteras vilka små marginaler det verkar finnas i många hushålls ekonomi. En elräkning på 10000kr mer kan inte hanteras utan stöd och det måste betalas ut samtidigt som räkningen kommer annars går det åt helvete.
Jag kan förstå när ensamstående mammor som lever på marginalen puttas över kanten av en oförutsedd utgift på förhållandevis små belopp men här handlar det ju om villaägare med allt vad det innebär.
Det är ju inte bara elkostnaden som skenar, det är dessutom räntekostnader som dubblas-tredubblas och övrig inflation. Det innebär rätt fort att hushåll som tidigare hade en bekväm marginal om 10 000 - 15 000 kr varje månad inte längre har någon marginal eller behöver ta av buffert eller sparkapital för att klara de dyraste månaderna.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Credde »

chaffis75 skrev:
Jag säger inte att december kommer bli billig men du får nog se de på lite längre sikt.. Bidraget tex är ju baserat på ett helt år.

95 öre vore ju en dröm här i se4, snittpriset enligt tibber med moms är 216 öre om man tittar ett år bakåt..
Billigaste månaden ett åt tillbaka var februari med 109 öre.
Japp det är bara att drömma. Än så länge i december ligger snittet med avgifter i SE4 på 454 öre (och dyrare lär det bli närmste veckorna). Tror tyvärr rekordet från augusti på 386 öre kommer slås med råge i december och sen till och med igen i januari... :evil:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

Det är ju en viss skillnad på dyrare och 10 gånger dyrare än normalt.

Givet andra kostnadsökningar så kan det mycket väl bli tungan på vågen för många. De flesta har rörliga räntor som gått upp >100% på några månader. Livsmedel har stigit 20-25% på ett år. Drivmedel 30-40% på ett år.

Många bäckar stora blir en norrländsk älv tillslut. :)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

Credde skrev:
chaffis75 skrev:
Jag säger inte att december kommer bli billig men du får nog se de på lite längre sikt.. Bidraget tex är ju baserat på ett helt år.

95 öre vore ju en dröm här i se4, snittpriset enligt tibber med moms är 216 öre om man tittar ett år bakåt..
Billigaste månaden ett åt tillbaka var februari med 109 öre.
Japp det är bara att drömma. Än så länge i december ligger snittet med avgifter i SE4 på 454 öre (och dyrare lär det bli närmste veckorna). Tror tyvärr rekordet från augusti på 386 öre kommer slås med råge i december och sen till och med igen i januari... :evil:
Jo de ser inte bättre ut.. Vi får hoppas båda reparationerna i Ringhals går bra.. Sen om vi har tur så kanske de börjar blåsa så vi får någon nytta av alla de där tornen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jeppe_E »

Fredrik j skrev:
Märkligt att det så lite diskuteras vilka små marginaler det verkar finnas i många hushålls ekonomi. En elräkning på 10000kr mer kan inte hanteras utan stöd och det måste betalas ut samtidigt som räkningen kommer annars går det åt helvete.
Jag kan förstå när ensamstående mammor som lever på marginalen puttas över kanten av en oförutsedd utgift på förhållandevis små belopp men här handlar det ju om villaägare med allt vad det innebär.
Kan det vara ett resultat av abonnnemangskulturen? Att lönen redan är intecknad till utgifter man förbundit sig till att betala i framtiden?

När jag flyttade hemifrån i slutet på 80-talet var det bara hyran som man hade åtagit sig att betala framåt i tiden.
Ehhh… alltså marginalerna har funnits där under hela 2022. Det är ju inte det som är problemet. Problemet är att folk boende i SE4 har fått betala 3-4x mer i moms, vilket är fullständigt orättvist, för samma produkt. Det är som att säga att ja, ni i Norrland har ju inget raffinaderi, så ni får betala 90-100 kr per liter diesel.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... r-ett-dygn

Närmar sig den perfekta stormen (jag ironiskt) men Ringhals 3 ska tydligen bara gå på halvfart på fredag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

Jeppe_E skrev:
Fredrik j skrev:
Märkligt att det så lite diskuteras vilka små marginaler det verkar finnas i många hushålls ekonomi. En elräkning på 10000kr mer kan inte hanteras utan stöd och det måste betalas ut samtidigt som räkningen kommer annars går det åt helvete.
Jag kan förstå när ensamstående mammor som lever på marginalen puttas över kanten av en oförutsedd utgift på förhållandevis små belopp men här handlar det ju om villaägare med allt vad det innebär.
Kan det vara ett resultat av abonnnemangskulturen? Att lönen redan är intecknad till utgifter man förbundit sig till att betala i framtiden?

När jag flyttade hemifrån i slutet på 80-talet var det bara hyran som man hade åtagit sig att betala framåt i tiden.
Ehhh… alltså marginalerna har funnits där under hela 2022. Det är ju inte det som är problemet. Problemet är att folk boende i SE4 har fått betala 3-4x mer i moms, vilket är fullständigt orättvist, för samma produkt. Det är som att säga att ja, ni i Norrland har ju inget raffinaderi, så ni får betala 90-100 kr per liter diesel.
Det är inte samma produkt. När vattenkraften tittar ut ur uttaget i SE4 så kan man ju säga att överföringen är en slags förädling. Ungefär som att köpa grönsaker på rot eller i affären.

Hade det varit kostsamt att frakta diesel upp till norrland hade det ju blivit som du beskriver. Skulle dieseln kostat 30kr/l i södra sverige och 120kr i norra sverige så hade det varit rimligt att subventionera med 90kr och dom som får betala 30kr i södra landet skulle tycka det var orättvist eftersom dieseln brukade kosta 15kr.
JockeX
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av JockeX »

Fredrik j skrev:
Märkligt att det så lite diskuteras vilka små marginaler det verkar finnas i många hushålls ekonomi. En elräkning på 10000kr mer kan inte hanteras utan stöd och det måste betalas ut samtidigt som räkningen kommer annars går det åt helvete.
Jag kan förstå när ensamstående mammor som lever på marginalen puttas över kanten av en oförutsedd utgift på förhållandevis små belopp men här handlar det ju om villaägare med allt vad det innebär.
Kan det vara ett resultat av abonnnemangskulturen? Att lönen redan är intecknad till utgifter man förbundit sig till att betala i framtiden?

När jag flyttade hemifrån i slutet på 80-talet var det bara hyran som man hade åtagit sig att betala framåt i tiden.
Låt oss måla upp hela bilden istället för att bara stirra oss blinda på elräkningar som för övrigt kan bli betydligt högre än 10.000kr i vintern för en vanlig villaägare.

Fakta:

- Elräkningarna är helt oförutsägbara, de kan bli hur höga som helst i vinter (ok, det finns ett tak på 55kr/kWh men ändå...)
- Hushållen är drabbade på fler sätt än elpriset, inflation i övrigt har drivit upp allt annat men framförallt basvaror som mat. Räntehöjningarna är också en faktor.
- Företagen drabbas också, antingen behöver de höja priserna ännu mer pga elpriset eller så måste de lägga ner

Ovanstående leder till att hushållen omedelbart drar in på all konsumtion de inte kan avvara. Företagen säger redan nu upp folk. Vi kommer hamna i en djup lågkonjunktur.

Svårt att betala någon räkning alls när jobben försvinner.
Senast redigerad av JockeX, redigerad totalt 1 gånger.
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av DrDR »

Just nu nettoimport på 1 GW. Intressant att se vad det blir när O3 pausas.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mickeisol »

Jo det blir spännande.
Men för att lägga lite mera lök på laxen.
Ni kan alla börja fundera på matproduktionen i Sverige till nästa år. Det är många jordbruk nu som drar ned pga gödsel priser etc
Diesel priserna hjälper inte heller.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

mickeisol skrev:
Jo det blir spännande.
Men för att lägga lite mera lök på laxen.
Ni kan alla börja fundera på matproduktionen i Sverige till nästa år. Det är många jordbruk nu som drar ned pga gödsel priser etc
Diesel priserna hjälper inte heller.
Ja MP och Sosseriet glömde att all mat görs och transporteras med diesel. Matkrisen kommer snart.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

JockeX skrev:

Ovanstående leder till att hushållen omedelbart drar in på all konsumtion de inte kan avvara. Företagen säger redan nu upp folk. Vi kommer hamna i en djup lågkonjunktur.

Svårt att betala någon räkning alls när jobben försvinner.
Det är ju det jag menar. "konsumtion de inte kan avvara" är inte bara sånt som är nödvändigt utan också sånt man tecknat sig för att betala för framåt i tiden. Man spenderar sitt löneutrymme redan innan man fått pengarna.
Naturligtvis finns det ju gränser. När kostnaderna ökar får ju alla med normal ekonomi förr eller senare problem och får dra ner.
För oss är det nog möjligheten till semester i sommar som försvinner till elräkningar istället. Lite tråkigare mat. Lite kallare hemma. Lite färre nöjen.
Men att vi skulle behöva hjälp av staten att betala räkningarna redan i december? Nej, där är vi inte och det förvånar mig att så många verkar vara i just det läget.

Naturligtvis är det inte hållbart i längden att betala elräkningarna med sparpengar.

Det vi ser nu är väl själva definitionen på en lågkonjunktur. Lite hopplöshet.

Pratade med en kompis om läget och vi kom fram till att det trots allt kommer något bra av en kris lite efteråt. Förslag på hur man kan spara el poppar ju upp.
Själv sitter jag och klurar på hur jag ska koppla ihop ventilationen från den vedeldade bastun med husets FTX-aggregat. Får erkänna att det är lite kul.
Skriv svar