Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av RagWal »

frippe skrev:
Jerker skrev:
Det är ett väldigt konstigt system, det är vi många som anser. Det är ju inte riktig marknadsekonomi för om det var det så skulle jag kunna köpa av en producent som erbjuder det lägsta priset, ett pris som de själva får sätta. Den här bastarden av planekonomi i marknadsekonomisk förklädnad är helsjuk.
Tycker nog inte det är så konstigt.

Elmarknaden måste se till att det alltid finns tillräckligt med el producerat. Om våra reservkraftverk inte får betalt för sin dyra produktion skulle de aldrig startas och därmed riskerar vi elunderskott vilket vore katastrofalt.

Däremot skulle man kanske kunna tänka sig en lite mer solidarisk ersättningsmodell för elproducenterna så inte de som produceras billigast får ett rejält påslag när elpriserna går upp pga dyra reservkraftverk slår igång. Men det kanske redan finns.
Just så.
Ni som kritiserar modellen för prissättningen i elsystemet måste inse att man måste producera den mängd el som förbrukas vid alla tillfällen eftersom hela systemet annars havererar. Det är en markant skillnad från många andra marknader.
Tänk igenom och läs på. Den som kommer på ett bättre system kan väl posta ett inlägg om hur det ska lösas bättre.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

Börja med att sätt priset för vad det dyraste blir för att klara Sveriges behov och sedan in det blir över till export så får dom betala priset för det dystraste som krävs för att producera de extra kWh.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av RagWal »

Dafro skrev:
Börja med att sätt priset för vad det dyraste blir för att klara Sveriges behov och sedan in det blir över till export så får dom betala priset för det dystraste som krävs för att producera de extra kWh.
Vilka producenter ska få sälja den dyrare exportelen?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

RagWal skrev:
Den som kommer på ett bättre system kan väl posta ett inlägg om hur det ska lösas bättre.
Det är väl inte vår sak att lösa detta. Det finns det andra som är betydligt bättre skickade att göra. Nuvarande system är sjukt. Gör om, gör rätt - ni som har makten och kompetensen!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

niklas12 skrev:
mati skrev:
Swede1 skrev:
Ja då var vi där igen, direktdemokrati med folkomröstningar hade löst detta. Du kan lura/muta några politker men inte en hel skattebetalande befolkning. 8-)
Är du så säker på det? Det räcker att lura majoriteten, inte alla. Senaste valet i Sverige är enligt mig ett tydligt bevis på att man kan göra precis det. Det funkar i alla länder. Det lovas guld och gröna skogar och folk köper lögnerna varje gång.
Har du dömt ut denna regeringen redan den har knappt varit på plats en månad ?
Hur gick det då med förra regeringens vallöften nu när vi har facit?
Jag har inte med ett enda ord skrivit att förra regeringen var bättre. Det jag vill säga är att det lovas en massa saker inför ett val, folk köper detta rakt av, och efter valet glöms det bort. Man kan sälja in vilken bullshit som helst för att vinna ett val. Det finns alltid tillräckligt många lättlurade som röstar på det. Det som skiljer sig åt mellan olika partier är bara vad som lovas. Men sanningshalten i löftena är ungefär densamma. Det är bara tomma ord utan förankring i verkligheten. Och befolkningen tror tydligen på det. Det gör inte jag.
Jag dömer ut denna regering på samma sätt som jag dömde ut den förra. Jag har inte röstad på den precis på samma sätt som jag inte har röstat på den förra regeringen heller. Jag har inget förtroende för någon politiker, och jag skulle aldrig lägga min röst på ett gäng korrupta och inkompetenta lögnare vilket jag anser att alla politiker är. Det kanske finns undantag, men de syns i så fall ganska dåligt.
Nu är jag ju tack o lov inte svensk och således står jag inte inför det olösbara dilemmat att jag "måste" rösta på någon för att fullfölja mina medborgerliga skyldigheter. Och i mitt hemland har jag tydligen ingen rösträtt längre, så jag slipper bekymret där också. Men jag har såklart mina åsikter ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Mickep »

Tror man måste se vad problemet är. Är höga elpriser en rättighet för producenterna? Eller är det en skyldighet att de får betalt för sin dyra verksamhet när de måste stå i jour redo att ta över.
Tror inte det argmentet håller riktigt.
Min lösning är fäljande:
Dela upp elprismarknaden i 4 svenska och en en europeisk marknad. Den svenska har en max tak för vad producenterna får ta ut till svenska kunder. (säg 1.2 kr/kWh) Överskottet sälja på den allmänna marknaden. (men även den bör regleras). Det högsta priset sätts av storbolagen. ( för att förhindra att främmande makt köper in små partier till hutlösa överpriser i syfte att ruinera länderna). Fondering skal göras för att ordna överföringar och reservkraft (ex batterilagring m.m.) .
Det mesta handlar om att lösa elpriserna, inte främst elkrisen.
Gör producenterna ersättningsskyldiga vid strömavbrott. (denna går till pott i ovan fondering för att vädersäkra m.m.)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Mickep »

mati skrev:
Nu är jag ju tack o lov inte svensk och således står jag inte inför det olösbara dilemmat att jag "måste" rösta på någon för att fullfölja mina medborgerliga skyldigheter. Och i mitt hemland har jag tydligen ingen rösträtt längre, så jag slipper bekymret där också. Men jag har såklart mina åsikter ändå.
Är ganska säker på om mati styrde landet skulle mati tycka att mati var korrupt och inkompetent. men någon måste styra. och det innebär vanligtvis förhandlingar och slutprodukten blir ibland inte sällan något som någon del var riktigt nöjd med.
Därför föreslår en del diktatur där beslut kan tas snabbt och effekt utan inblandning av särintressen. Tyvärr är inte det heller en önskvärd styrelse form. så varför röstning kan ses som en medbörgerlig skyldighet snarare än rättighet. Så ansvaret för allt faller tillbaka på folket som de valda politerna är ålagda att styra över.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
mati skrev:
Nu är jag ju tack o lov inte svensk och således står jag inte inför det olösbara dilemmat att jag "måste" rösta på någon för att fullfölja mina medborgerliga skyldigheter. Och i mitt hemland har jag tydligen ingen rösträtt längre, så jag slipper bekymret där också. Men jag har såklart mina åsikter ändå.
Är ganska säker på om mati styrde landet skulle mati tycka att mati var korrupt och inkompetent. men någon måste styra. och det innebär vanligtvis förhandlingar och slutprodukten blir ibland inte sällan något som någon del var riktigt nöjd med.
Därför föreslår en del diktatur där beslut kan tas snabbt och effekt utan inblandning av särintressen. Tyvärr är inte det heller en önskvärd styrelse form. så varför röstning kan ses som en medbörgerlig skyldighet snarare än rättighet. Så ansvaret för allt faller tillbaka på folket som de valda politerna är ålagda att styra över.
Nu kommer jag aldrig styra landet eller något annat, eftersom makt och rikedom är inget jag strävar efter. Jag är för den delen alldeles för uppriktig och ärlig för sådana saker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

RagWal skrev:
Dafro skrev:
Börja med att sätt priset för vad det dyraste blir för att klara Sveriges behov och sedan in det blir över till export så får dom betala priset för det dystraste som krävs för att producera de extra kWh.
Vilka producenter ska få sälja den dyrare exportelen?
Dom som producerar den dyra elen såklart. Krävs Karlshamn så betalar man det priset som krävs för att dom ska dra igång. Hur tänkte du?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

Åter till trådens ämne?! Otroligt tjatigt att politisk pajjastning tar över varje sakfråga.

Morgondagen bjuder på högsta timpriset och dygnsmedelpriset i SE2 som jag sett. Kan någon bekräfta ATH?
948B8080-5C1D-40FB-8F3E-91261AC190D2.png
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av GustavE »

Nu börjar det bli riktigt allvarligt. Titta på dagens (morgondagens} priser!

Tex 5,50 kr i SE1 (snitt 3,72). Är det rekord i SE1?

Edit: 2a på denna tråkiga nyhet.
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av GustavE »

i elområde 1 och 2, hamnar spotpriset på 3,7 kronor per kilowattimme (kWh), enligt preliminära siffror från elbörsen Nordpool. Det är det högsta priset någonsin för de två elområdena, uppger Johan Sigvardsson, elprisexpert på Bixia.
Från Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... bensinpris
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av dfa »

SE3 peakar på ett pris på 692 öre i morgon mellan 17-18 och dagsmedel hamnar på 498 .... aj aj aj
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av GustavE »

dfa skrev:
SE3 peakar på ett pris på 692 öre i morgon mellan 17-18 och dagsmedel hamnar på 498 .... aj aj aj
Plus lite överföring så är vi nästan uppe i 8 kr. Och då är det plusgrader i SE3 imorgon. 10 kr börjar kännas i underkant när det blir minusgrader.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av dfa »

GustavE skrev:
dfa skrev:
SE3 peakar på ett pris på 692 öre i morgon mellan 17-18 och dagsmedel hamnar på 498 .... aj aj aj
Plus lite överföring så är vi nästan uppe i 8 kr. Och då är det plusgrader i SE3 imorgon. 10 kr börjar kännas i underkant när det blir minusgrader.
Någon som vågar gissa hur länge det tar innan Tesla höjer priserna på SuC igen?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dexter86 »

dfa skrev:
GustavE skrev:
dfa skrev:
SE3 peakar på ett pris på 692 öre i morgon mellan 17-18 och dagsmedel hamnar på 498 .... aj aj aj
Plus lite överföring så är vi nästan uppe i 8 kr. Och då är det plusgrader i SE3 imorgon. 10 kr börjar kännas i underkant när det blir minusgrader.
Någon som vågar gissa hur länge det tar innan Tesla höjer priserna på SuC igen?
Ska dom släpa som sist så blir det om en månad
Men tror inte dom gör det när priserna justeras uppåt, då brukar alla vara snabba på bollen
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Arctic Drifter »

Ok detta nu när vattenkraften är tillbaka över 11 000 MW, "isläggningen" var inte riktigt hela sanningen.

Blir en intressant vinter detta, gissar att vi har en starkare opinion för kärnkraft framåt mars!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av jonasl »

Uff.. spännande att se var priserna på vår BRFs förvaltade avtal hamnar. Dyraste än så länge är ca 2:30 men gissar på att vi haft fördel av tidigare tecknade terminer. Å andra sidan så var det ju extremt billigt tidigare i månaden.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

CrazyGang skrev:
Åter till trådens ämne?! Otroligt tjatigt att politisk pajjastning tar över varje sakfråga.

Morgondagen bjuder på högsta timpriset och dygnsmedelpriset i SE2 som jag sett. Kan någon bekräfta ATH?
Men normal pris för se4 i sommras.

Men nej de är inte hållbart varken för Se1 eller se4.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
MrRun
elbilist
Inlägg: 802
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av MrRun »

Ouch, och i SE1 och SE2 har dom ju bestämt att det inte behövs något elstöd. Kan ju bli en tuff vinter för vissa i kallaste norrland om det här fortsätter.
Ioniq 5 FE AWD
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Credde »

MrRun skrev:
Ouch, och i SE1 och SE2 har dom ju bestämt att det inte behövs något elstöd. Kan ju bli en tuff vinter för vissa i kallaste norrland om det här fortsätter.
Man ska kanske tillägga även för vissa, blir en tuff vinter för långt störstedelen i SE3 och SE4. Elstödet lär vi ju inte se innan det är för sent.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av GustavE »

Vad dom måste göra med elstödet om det här fortsätter är att dels införa det månadsvis (det som vi kommer få årsvis nu, när det nu blir) och dels ta med SE1 och 2 i det också.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

Någon som vet om man pysslar med isläggning fortfarande i någon av älvarna?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Holve »

692öre imorgon i SE3 :shock:

Blir att stänga av allt som går på el! Tur det inte är -20..
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
MrRun
elbilist
Inlägg: 802
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av MrRun »

Credde skrev:
MrRun skrev:
Ouch, och i SE1 och SE2 har dom ju bestämt att det inte behövs något elstöd. Kan ju bli en tuff vinter för vissa i kallaste norrland om det här fortsätter.
Man ska kanske tillägga även för vissa, blir en tuff vinter för långt störstedelen i SE3 och SE4. Elstödet lär vi ju inte se innan det är för sent.
Ja helt rätt. Även borde jag haft med. Men tänkte det var underförstått.
Ioniq 5 FE AWD
Skriv svar