Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Tessi19 »

Arctic Drifter skrev:
CrazyGang skrev:
Fortsatt höga priser även i morgon lördag i SE2. Det kommer säkert svida rejält för många när december ska summeras.

Nästa vecka blir det kallt, får se hur priserna påverkas utifrån den här nivån… :?
Ja, särskilt som det blir mindre kärnkraft också i närtid p.g.a. reparation.

Jag fegade ur och lämnade spotpris nu, från 1/12 har jag Vattenfalls "vintersäkring", 2,3 kr/kWh fram till och med 31/3 -23.
Ska bli intressant att följa upp, än så länge ligger jag plus :D
Är det utan moms och andra tillägg som finns?
Har inte letat aktivt efter annat en timdebitering som vi har nu men 230 öre/kWh är en rimlig säkring med nuvarande ”hot” om höga priser i alla december.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Solsken!!! 4kW produktion i skrivande stund. Det var länge den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
niklas12
Inlägg: 2506
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av niklas12 »

mati skrev:
Solsken!!! 4kW produktion i skrivande stund. Det var länge den.
Ja man får väl hoppas att December blir bättre än Novembers 22.7 soltimmar för månaden


https://www.gp.se/nyheter/göteborg/så-m ... 1.86803709
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Ja, november var det mörkaste jag har varit med om på länge. Redan oktober var kasst. Enda ljusglimten är att jag lyckades förbruka mindre el i november än i oktober.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

Samma här men dubbelt så dyrt i november.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Samma här men dubbelt så dyrt i november.
Precis. Nästan halva förbrukningen jämfört med en normal november, men även nästan dubbelt så dyrt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av macky »

Det nya verkar vara att ladda DC istället för hemma pga de höga priserna. Jag tänkte jag skulle göra detsamma på väg till och från landet nu i helgen. Har avtal genom Cupran så laddar för 3.19 på Ionity. Blir ju lite billigare än timpris denna helg beaktat att det är skattat och klart. Men tji fick jag. Fullt i Södertälje igår vid 14-tiden och likadant idag vid samma tid. Kollade chargefinder även nu och så fort en laddare blev ledig så var den upptagen ngn minut senare igen.

Kikade runt i Sverige och samma mönster på de stationer som ligger nära större städer.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

macky skrev:
Det nya verkar vara att ladda DC istället för hemma pga de höga priserna. Jag tänkte jag skulle göra detsamma på väg till och från landet nu i helgen. Har avtal genom Cupran så laddar för 3.19 på Ionity. Blir ju lite billigare än timpris denna helg beaktat att det är skattat och klart. Men tji fick jag. Fullt i Södertälje igår vid 14-tiden och likadant idag vid samma tid. Kollade chargefinder även nu och så fort en laddare blev ledig så var den upptagen ngn minut senare igen.

Kikade runt i Sverige och samma mönster på de stationer som ligger nära större städer.
Fast i natt var väl priset typ 3.50 så vem orkar, jag hade glömt höja laddnivån så jag höjde från 50 till 80% vid 07.30 och laddade upp, min tid ör värd mer än att lägga en knapp timme på att spara 5 kronor eller vad det kan bli.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av martinot »

ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Precis. Tillräckligt många kommer då själva slå av huvudbrytaren. Jag skulle nog göra det. Har vedspis och vedeldad bastu med vattenvärmare. Är det bara tillräckligt kallt ute så man inte behöver kylskåp så funkar det
Min plan är nog att slå ner alla säkringar förutom så att routern och pellletskamin har ström. Sedan gäller det ha fulladdad bärbara då kan man göra lite av varje i mörkret och kylan eller så myser man framför vedkamin :D

Detta förutsätter ju att de inte fimpar strömmen helt, då får vi alla mysa framför braskaminen.
Laddat med massor av ved för vår kakelugn, och har skaffat reservkraftverk som kan försörja frys och laga mat. Skall även skaffa UPS som kan ha igång router, switchar och accesspunkter. Har 4G som backup till fiber, och har beställt Starlink som extra backup för internet. Har även ett antal fotogenlampor som reservbelysning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Skiljer det inte mer än såhär är det inte värt besväret att ladda DC. Man får ju också tänka på batterihälsan osv. Men om spotpriset ligger runt 4-5 kronor så blir det ju totalt sett typ dubbelt så dyrt att ladda hemma än att ladda hos Ionity.
Här i Götene kostar AC-laddning 3kr/kWh. Jag har slarvat bort mitt Park+Charge laddkort. Har ju aldrig behövt använda det tidigare. Men nu kan det faktiskt vara billigare än hemmaladdning. Igår beställde jag ett nytt laddkort, då kan man toppa batteriet när man käkar lunch eller handlar.
I Lidköping på torget är enda laddstolpen som fanns numera tagen ur funktion. Den har alltid varit gratis sen urminnes tider, men jag antar att kommunen inte längre vill stå för elen. Och eftersom den har varit konstant upptagen så handlar det nog om en del pengar att spara. Nu får laddhybriderna tanka bensin istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev:
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Precis. Tillräckligt många kommer då själva slå av huvudbrytaren. Jag skulle nog göra det. Har vedspis och vedeldad bastu med vattenvärmare. Är det bara tillräckligt kallt ute så man inte behöver kylskåp så funkar det
Min plan är nog att slå ner alla säkringar förutom så att routern och pellletskamin har ström. Sedan gäller det ha fulladdad bärbara då kan man göra lite av varje i mörkret och kylan eller så myser man framför vedkamin :D

Detta förutsätter ju att de inte fimpar strömmen helt, då får vi alla mysa framför braskaminen.
Laddat med massor av ved för vår kakelugn, och har skaffat reservkraftverk som kan försörja frys och laga mat. Skall även skaffa UPS som kan ha igång router, switchar och accesspunkter. Har 4G som backup till fiber, och har beställt Starlink som extra backup för internet. Har även ett antal fotogenlampor som reservbelysning.
Bra jobbat! Om du inte har redan så är ett bra tips att köpa en extra 500l frysbox och fylla med mat. Står den svalt/kallt så drar den knappt någon ström heller.

Ett annat tips är att skaffa några ordentliga batteridrivna arbetsbelysningar så att man har bra ljus när man ska fixa igång allt annat om det blir svart. Swedol har bra grejjer.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev:

Ett annat tips är att skaffa några ordentliga batteridrivna arbetsbelysningar så att man har bra ljus när man ska fixa igång allt annat om det blir svart. Swedol har bra grejjer.
Har en tre stycken sådana här portabla LED-belysningar från Bosch Pro (har redan batterier för deras andra verktyg) som är praktiska vid många tillfällen;

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev:
LarsOJ skrev:

Ett annat tips är att skaffa några ordentliga batteridrivna arbetsbelysningar så att man har bra ljus när man ska fixa igång allt annat om det blir svart. Swedol har bra grejjer.
Har en tre stycken sådana här portabla LED-belysningar från Bosch Pro (har redan batterier för deras andra verktyg) som är praktiska vid många tillfällen;

Bild
Gött! Glöm inte massa cash också! Läste om Ukraina nu på Lars W blogg och bara cash som gäller om man vill handla nåt mellan avbrotten.

https://cornucopia.se/2022/12/uppdatera ... ran-nedky/
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av ChristerSjo »

martinot skrev:
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Precis. Tillräckligt många kommer då själva slå av huvudbrytaren. Jag skulle nog göra det. Har vedspis och vedeldad bastu med vattenvärmare. Är det bara tillräckligt kallt ute så man inte behöver kylskåp så funkar det
Min plan är nog att slå ner alla säkringar förutom så att routern och pellletskamin har ström. Sedan gäller det ha fulladdad bärbara då kan man göra lite av varje i mörkret och kylan eller så myser man framför vedkamin :D

Detta förutsätter ju att de inte fimpar strömmen helt, då får vi alla mysa framför braskaminen.
Laddat med massor av ved för vår kakelugn, och har skaffat reservkraftverk som kan försörja frys och laga mat. Skall även skaffa UPS som kan ha igång router, switchar och accesspunkter. Har 4G som backup till fiber, och har beställt Starlink som extra backup för internet. Har även ett antal fotogenlampor som reservbelysning.
Har beställt ett elverk nu men det är framför allt för att kunna driva pelletskamin om de fimpar strömme några timmar. Kyl/Frys klarar sig många timmar innan det blir dåligt i dom om man inte står och glappar i dörren hela tiden. Men jag kan ju även driva dessa om jag vill. Håller på att klura ut en smidig lösning hur jag skall integrerar elverket i huset när det väl skulle behövas.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

ChristerSjo skrev:
martinot skrev:
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Precis. Tillräckligt många kommer då själva slå av huvudbrytaren. Jag skulle nog göra det. Har vedspis och vedeldad bastu med vattenvärmare. Är det bara tillräckligt kallt ute så man inte behöver kylskåp så funkar det
Min plan är nog att slå ner alla säkringar förutom så att routern och pellletskamin har ström. Sedan gäller det ha fulladdad bärbara då kan man göra lite av varje i mörkret och kylan eller så myser man framför vedkamin :D

Detta förutsätter ju att de inte fimpar strömmen helt, då får vi alla mysa framför braskaminen.
Laddat med massor av ved för vår kakelugn, och har skaffat reservkraftverk som kan försörja frys och laga mat. Skall även skaffa UPS som kan ha igång router, switchar och accesspunkter. Har 4G som backup till fiber, och har beställt Starlink som extra backup för internet. Har även ett antal fotogenlampor som reservbelysning.
Har beställt ett elverk nu men det är framför allt för att kunna driva pelletskamin om de fimpar strömme några timmar. Kyl/Frys klarar sig många timmar innan det blir dåligt i dom om man inte står och glappar i dörren hela tiden. Men jag kan ju även driva dessa om jag vill. Håller på att klura ut en smidig lösning hur jag skall integrerar elverket i huset när det väl skulle behövas.
Du kan installera ett elkraftintag med en manuell reservkraftomkopplare som löser detta billigt. Så får du ett eller flera uttag och din kamin som drivs av elverket och nätspänningen är säkert bortkopplad. Lyser en grön lampa när nätspänningen kommer tillbaka.

Finns automatiska också men då måste du ha ett elverk som kan starta automatiskt om det ska vara någon vits.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Här var det sol idag och det gav 8,5 kWh. Effekten maxade på 4 kW av 11,8 kW installerad effekt.

Jag har hittat ett ställe i stan med 22 kW-stolpar för 2:-/kWh. Nu är det surt att inte Tesla kostade på model 3 22 kW-laddare utan bara 11 kW. :cry: Dessvärre jobbar jag inte i stan, utan har 1 mil från jobbet och 2,5 mil hem, så man kan ju inte sitta där några timmar varje dag efter jobbet och ladda. Men om jag ändå har ärende in så går det att ordna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Här var det sol idag och det gav 8,5 kWh. Effekten maxade på 4 kW av 11,8 kW installerad effekt.
Jag fick 8.2kWh idag, maxeffekt 4.2kW. Det är alldeles för många träd som står i vägen när solen står såhär lågt. Och så mulnade det dessutom på senare på dagen. Typiskt.
Det maximala jag har fått på en dag i december var 13kWh. Det var 5 dec 2018. Exceptionellt mycket med tanke på att en normal månadsproduktion för hela december ligger mellan 50 och 60 kWh för mig. Lika mycket som jag får i juni på 4 timmar. :lol:
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Jag har hittat ett ställe i stan med 22 kW-stolpar för 2:-/kWh. Nu är det surt att inte Tesla kostade på model 3 22 kW-laddare utan bara 11 kW. :cry: Dessvärre jobbar jag inte i stan, utan har 1 mil från jobbet och 2,5 mil hem, så man kan ju inte sitta där några timmar varje dag efter jobbet och ladda. Men om jag ändå har ärende in så går det att ordna.
Låter som ett hyfsat elpris. Inte för att jag orkar optimera på detta sättet när det kostar 2.5 kr/kWh på nätterna, men är ju bra att vera när man är inne i stan. Var finns dessa?

Antar att "stan" är Stockholm?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Jerker skrev:
Jag har hittat ett ställe i stan med 22 kW-stolpar för 2:-/kWh. Nu är det surt att inte Tesla kostade på model 3 22 kW-laddare utan bara 11 kW. :cry: Dessvärre jobbar jag inte i stan, utan har 1 mil från jobbet och 2,5 mil hem, så man kan ju inte sitta där några timmar varje dag efter jobbet och ladda. Men om jag ändå har ärende in så går det att ordna.
Låter som ett hyfsat elpris. Inte för att jag orkar optimera på detta sättet när det kostar 2.5 kr/kWh på nätterna, men är ju bra att vera när man är inne i stan. Var finns dessa?

Antar att "stan" är Stockholm?
Nej nej! :-) Där jag bor är stan Nyköping!

För att hemmaladdning ska vara billigare än 2:- krävs ett spotpris på nedåt 0:90 (exkl moms, som det ju är i listorna).

Jag räknade ut att jag laddade där för halva priset mot hemmaladdning med gårdagens spotpris och då räknade jag in den extra körsträckan.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av macky »

Jerker skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
Jag har hittat ett ställe i stan med 22 kW-stolpar för 2:-/kWh. Nu är det surt att inte Tesla kostade på model 3 22 kW-laddare utan bara 11 kW. :cry: Dessvärre jobbar jag inte i stan, utan har 1 mil från jobbet och 2,5 mil hem, så man kan ju inte sitta där några timmar varje dag efter jobbet och ladda. Men om jag ändå har ärende in så går det att ordna.
Låter som ett hyfsat elpris. Inte för att jag orkar optimera på detta sättet när det kostar 2.5 kr/kWh på nätterna, men är ju bra att vera när man är inne i stan. Var finns dessa?

Antar att "stan" är Stockholm?
Nej nej! :-) Där jag bor är stan Nyköping!

För att hemmaladdning ska vara billigare än 2:- krävs ett spotpris på nedåt 0:90 (exkl moms, som det ju är i listorna).

Jag räknade ut att jag laddade där för halva priset mot hemmaladdning med gårdagens spotpris och då räknade jag in den extra körsträckan.
Har ju stugan utanför Nyköping så är där rätt ofta av förklarliga skäl. Blir därför lite nyfiken på vilka laddare det är…

Lokaliserade till ICA Maxi. Får väl passa på när man är och ska handla. Finns ju en del annat att välja på runtomkring också. Om prisrallyt fortsätter dvs. ;)
Senast redigerad av macky, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

macky skrev:
Har ju stugan utanför Nyköping så är där rätt ofta av förklarliga skäl. Blir därför lite nyfiken på vilka laddare det är…
På parkeringen vid ICA Maxi. Det är ChargeNode som driver dem och det finns 30 uttag.

Vid Nyköpings Golfklubb finns 36 uttag som byggdes samtidigt men där kostar det 3:-. Kanske så att ICA subventionerar lite?
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 854
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Arctic Drifter »

+46 skrev:
Arctic Drifter skrev:
Ja, särskilt som det blir mindre kärnkraft också i närtid p.g.a. reparation.

Jag fegade ur och lämnade spotpris nu, från 1/12 har jag Vattenfalls "vintersäkring", 2,3 kr/kWh fram till och med 31/3 -23.
Ska bli intressant att följa upp, än så länge ligger jag plus :D
Knappt tre (3) kronor kWh inkl. skatter och avgifter?
Typ, överföringsavgiften beror ju på elnätsleverantör men 2,3 kr/kWh är utan något extra, inte ens momsen. Men 1/4 -23 är jag "fri" :D
CrazyGang skrev:
Om du därigenom har valt en avtalsmodell som du känner dig trygg och nöjd med så har du valt rätt, oavsett hur priset utvecklas! ;)

Välja elavtal, eller andra finansiella beslut för den delen, handlar inte om att försöka vara en relativ vinnare utan om att hitta lösningen som ger mest sinnesro.
Exakt, ej övertygad om att detta kommer vara billigast över tiden men däremot ser jag det som en säkring mot hutlösa jan-feb fakturor. Estimerar förbrukningen till 3000 kWh/mån under jan-feb.
Så hamnar under 10 000 kr/mån som det är nu i alla fall...
Tessi19 skrev:
Är det utan moms och andra tillägg som finns?
Har inte letat aktivt efter annat en timdebitering som vi har nu men 230 öre/kWh är en rimlig säkring med nuvarande ”hot” om höga priser i alla december.
Helt korrekt!

Går bra än så länge:
2022-12-05 N P.jpg
Snitt på 3,02 kr/kWh +moms, enligt Nordpool. Bara det inte börjar blåsa nu! :lol:
Tesla Model Y Performance
Electron
Inlägg: 331
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Electron »

Blir värre:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RG ... ela-landet

Sedan underhåll av Forsmark och Oskarshamn.
Kan bli nya prisrekord.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Gargamel »

Electron skrev:
Blir värre:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RG ... ela-landet

Sedan underhåll av Forsmark och Oskarshamn.
Kan bli nya prisrekord.
Tur att vi har vindkraften som drar ner priset.. dem jaha, de har inte blåst på en månad eller så..
Electron
Inlägg: 331
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Electron »

Gargamel skrev:
Electron skrev:
Blir värre:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RG ... ela-landet

Sedan underhåll av Forsmark och Oskarshamn.
Kan bli nya prisrekord.
Tur att vi har vindkraften som drar ner priset.. dem jaha, de har inte blåst på en månad eller så..
Nää, de e ju så att blåser det lite, mycket kyla och resten av Europa som har problem med sin kärnkraft så kommer man verkligen få prioritera.
Skriv svar