Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

Om man även tar tillvara på spillvärmen från dieselaggregat kan det väl löna sig redan vid 4-5kr/kWh?
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av dfa »

Vet inte om alla kör timdebitering här men det gör inte jag, ännu.
Blev lite lurad av den billiga elen i början av november och följde inte löpande utvecklingen av månadsmedel eller min förbrukning som jag brukar.
I vilket fall så landar ju månadsmedel på 1,2kr/kWh, vilket gör att elräkningen landar på drygt 5300kr för min del inkl. moms och nät.
Nu kan det ju utan problem bli så att räkningen kan komma att dubblas under december vilket man inte direkt ser fram emot, men så är det nog tyvärr.

Lägg på runt 5000 per månad i ökade räntekostnader vilket jag har (snart) så undrar jag hur många som det börjar svida för rejält som bor i villor runt storstäderna. Och sedan var det maten också ja...
Någon mer som tror på att priserna på bostäder kommer fortsätta ner? Det är ju svårt att flytta och ta med sig bundna räntor och elavtal.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

dfa skrev:
Vet inte om alla kör timdebitering här men det gör inte jag, ännu.
Blev lite lurad av den billiga elen i början av november och följde inte löpande utvecklingen av månadsmedel eller min förbrukning som jag brukar.
I vilket fall så landar ju månadsmedel på 1,2kr/kWh, vilket gör att elräkningen landar på drygt 5300kr för min del inkl. moms och nät.
Nu kan det ju utan problem bli så att räkningen kan komma att dubblas under december vilket man inte direkt ser fram emot, men så är det nog tyvärr.

Lägg på runt 5000 per månad i ökade räntekostnader vilket jag har (snart) så undrar jag hur många som det börjar svida för rejält som bor i villor runt storstäderna. Och sedan var det maten också ja...
Någon mer som tror på att priserna på bostäder kommer fortsätta ner? Det är ju svårt att flytta och ta med sig bundna räntor och elavtal.

Har timpris och ligger nu på 1.41 per kWh och min elräkning lär landa på under 2000, lågenergihus på 250 kvm med 4 personer och 2 elbilar. Klagar inte me inser att många får det mycket värre. Men räntan slår nog mer, hade 1.25 på ett som jag band till ca 4.2, så upp några 1000.

Har även solceller så jag har haft pengar innestående men nu blir det första räkningen sedan april, landar nog på ca 300.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Det här är ju inte klokt. Jag har skruvat ner förbrukningen så mycket jag kan. Kontoret står ouppvärmt, jag sitter och jobbar vid köksbordet istället, bostadshuset värms upp med ved. Värmepumpen går inte. Igår gick det åt 24kWh, drygt hälften av detta gick till bilen. Det är inte mycket högre förbrukning än på sommarn, ungefär hälften av vad det brukar vara vid denna årstiden. Ändå så kostar elen för gårdagen över 100 kronor plus skatter. Bara för en enda dag alltså. Och då är det inte ens kallt ute. Ska man få en elräkning på 10-15000 kronor snart? Och jag som trodde att min buffert från solcellerna skulle räcka lite längre än bara till årsskiftet. Det gör den inte om det fortsätter såhär i december. Vad ska man göra mer? Gå i ide? Hur gör folk som inte har en buffert?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av JockeX »

mati skrev:
Det här är ju inte klokt. Jag har skruvat ner förbrukningen så mycket jag kan. Kontoret står ouppvärmt, jag sitter och jobbar vid köksbordet istället, bostadshuset värms upp med ved. Värmepumpen går inte. Igår gick det åt 24kWh, drygt hälften av detta gick till bilen. Det är inte mycket högre förbrukning än på sommarn, ungefär hälften av vad det brukar vara vid denna årstiden. Ändå så kostar elen för gårdagen över 100 kronor plus skatter. Bara för en enda dag alltså. Och då är det inte ens kallt ute. Ska man få en elräkning på 10-15000 kronor snart? Och jag som trodde att min buffert från solcellerna skulle räcka lite längre än bara till årsskiftet. Det gör den inte om det fortsätter såhär i december. Vad ska man göra mer? Gå i ide? Hur gör folk som inte har en buffert?
Korta svaret är att det kommer inte hålla länge till. Ebbas besked idag på presskonferensen var att de gett upp den norska modellen med ett pristak. Fattar att man inte kan sätta lågt pristak när vi inte har någon marginal i systemet och det finns en risk att förbrukningen stiger okynnesmässigt, men man kan sätta ett pristak tillräckligt högt för att se till så att inte allt går åt pipan för hushåll och företag samtidigt som ingen vill spendera massa el bara för att det är kul.

Men som det ser ut nu kommer företagen offras och framförallt norrlänningarna kommer få det extremt tufft om det nu visar sig att prisskillnaderna mellan elområdena blir små.

Idag installeras en spiskassett hemma hos mig i öppna spisen iaf.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

JockeX skrev:
mati skrev:
Det här är ju inte klokt. Jag har skruvat ner förbrukningen så mycket jag kan. Kontoret står ouppvärmt, jag sitter och jobbar vid köksbordet istället, bostadshuset värms upp med ved. Värmepumpen går inte. Igår gick det åt 24kWh, drygt hälften av detta gick till bilen. Det är inte mycket högre förbrukning än på sommarn, ungefär hälften av vad det brukar vara vid denna årstiden. Ändå så kostar elen för gårdagen över 100 kronor plus skatter. Bara för en enda dag alltså. Och då är det inte ens kallt ute. Ska man få en elräkning på 10-15000 kronor snart? Och jag som trodde att min buffert från solcellerna skulle räcka lite längre än bara till årsskiftet. Det gör den inte om det fortsätter såhär i december. Vad ska man göra mer? Gå i ide? Hur gör folk som inte har en buffert?
Korta svaret är att det kommer inte hålla länge till. Ebbas besked idag på presskonferensen var att de gett upp den norska modellen med ett pristak. Fattar att man inte kan sätta lågt pristak när vi inte har någon marginal i systemet och det finns en risk att förbrukningen stiger okynnesmässigt, men man kan sätta ett pristak tillräckligt högt för att se till så att inte allt går åt pipan för hushåll och företag samtidigt som ingen vill spendera massa el bara för att det är kul.

Men som det ser ut nu kommer företagen offras och framförallt norrlänningarna kommer få det extremt tufft om det nu visar sig att prisskillnaderna mellan elområdena blir små.

Idag installeras en spiskassett hemma hos mig i öppna spisen iaf.
Helt ärligt tror jag snarast de är företagen som drabbar hårdast och därmed indirekt jobben.. Elpriset är katastrof på många sätt.

Sen vet jag inte vad alternativet är till den regering vi har, ja skulle vara nyval..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

Nu har jag lyssnat igenom dagens presskonferens.

Kort sammanfattning:

- Elprisstödet/kompensationen för förbrukning i SE3 & SE4 2021-2022 är långt ifrån perfekt men den lösning de med rimlig framförhållning klarade av att ta fram.
- Pengar till SE3 & SE4 kommer tidigast februari, kan bli senare. Företag kan de inte ge en prognos för när de kan få pengar men absolut inte i vinter.
- Framförallt Försäkringskassan verkar sitta med en riktig surdeg i knät att lösa detta. Dels regelefterlevnad, dels komplex datahantering, dels precision i att pengarna ska hamna rätt, dels försök till bedrägeri... :?
- Svenska kraftnät stärkte varningen om att avsiktlig frånkoppling kan bli aktuell, framförallt beroende på utebliven produktion från Oskarshamn och finnarna.
- Ser ut att bli väldigt kallt nästa vecka. Kan i så fall sammanfalla med produktionsbortfallet på Oskarhamn. Lär finns överhängande risk att det slår på både pris och effektbrist. :shock:
- Norrland är aktuella för framtida stöd om priserna fortsätter ligga så högt som de gjort senaste dagarna. Regeringen tror dock det är tillfälligt med hänvisning till vilka bundna priser som erbjuds konsumenter. (?!)

Buckle up!
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev:
Om man även tar tillvara på spillvärmen från dieselaggregat kan det väl löna sig redan vid 4-5kr/kWh?
Jag har kört min 10kW generator en del härom dagen men mest som prepping test.

Det har en effektiv 3-cylindrig vattenkyld yanmar motor. Vattenkylningen går ju att ta ut i slangar om man vill ha värme någon annanstans.

Dieselgenerator får man köra på färgad diesel utan miljöskatter så den är mycket billigare också.

Break even vid ca 3-4kr
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mickeisol »

Ja det är dyrt just nu även i se1 o 2, men vänta bara så fort det sätter igång och blåsa blir det billigt.

Kul att se på nyheterna att ifall det kommer upp 1000 mera vindsnurror så kommer elpriset att gå ner 40öre. undrar vad priset kommer att bli ifall det blåser kraftigt?
Och vad kommer det att bli vid vindstilla?
Måste skaffa hemmabatterier så fort som möjligt
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Det får i så fall bli V2L här hemma. Om elen blir så dyr att man inte har råd att ladda hemma så får det väl bli Ionity som får ladda bilen. Jag får väl åka till Mariestad och ladda fullt varannan dag eller nåt. Jag har ett halvår kvar på abonnemanget som jag aldrig har använt hittills. Jag trodde aldrig att Ionity skulle framstå som rena rama reapriser någon gång. Men där är vi nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av GustavE »

Jag hoppas jag har fel om kommande priser. Men tycker det är dags för nyhetsredaktionerna att börja räkna och inte bara vidareförmedla vad som sägs på pressträffar.

Snittpriset idag när det är ovanligt varmt, plusgrader i nästan hela landet, är 4,25 kr kilowattimmen. Med överföring och skatt blir det ca 6 kr. Det blir troligen ännu lite dyrare pga volymvägning.

Framöver blir det enligt nyheterna igår, 10-30 minusgrader i hela landet samtidigt som en kärnkraftsreaktor ska stängas av för underhåll. Dessutom ska denna kyla drabba övriga Europa också. Troligen blir elpriset då betydligt högre än dom 6 kr som det kostar idag.

Räkneexempel:
SE3
Elpris inklusive överföring och skatt: 7 kr (vilket känns i underkant)
20000 kilowattimmar per år
2500 kilowattimmar i december
Stöd i tidigast februari: 10000 kr
Fakturan för december: 17500 kr som oftast ska betalas senast 31/1
Normal faktura för december 3500 kr (normalt historiskt elpris 50 öre)

Exemplet visar att stödet, som tar så lång tid att betala ut för regeringen, kanske inte ens täcker fördyringen mot det normala på enbart decembers faktura.
Regeringen bör alltså redan när deras försenade stöd betalas ut komma med besked om nytt stöd som betalas ut snabbare.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3613
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av jonasl »

Allt är enkelt att lösa när man är i opposition..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av dfa »

mati skrev:
Jag trodde aldrig att Ionity skulle framstå som rena rama reapriser någon gång. Men där är vi nu.
Tråden har säkert koll på detta, men glöm inte att räkna in moms och nät i elpriserna.
Break-even för Ionity (3.15kr/kWh) för mig går ungefär när elpriset är runt 170 öre.
Finns även ett gäng InCharge 11kw stolpar i trakten som ligger på 3kr/kWh som man börjar snegla lystet mot nu igen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av nek0 »

LarsOJ skrev:
GustavE skrev:
Nu börjar det bli riktigt allvarligt. Titta på dagens (morgondagens} priser!

Tex 5,50 kr i SE1 (snitt 3,72). Är det rekord i SE1?

Edit: 2a på denna tråkiga nyhet.
Helt otroligt att alla verkar så förvånade. MP/Sosseriet har ju stängt ner vår viktigaste baskraft. Vad trodde alla skulle hända egentligen?
Du har väl inte missat att Kristersson är KO anmäld för just denna lögnen?
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av JockeX »

nek0 skrev:
LarsOJ skrev:
GustavE skrev:
Nu börjar det bli riktigt allvarligt. Titta på dagens (morgondagens} priser!

Tex 5,50 kr i SE1 (snitt 3,72). Är det rekord i SE1?

Edit: 2a på denna tråkiga nyhet.
Helt otroligt att alla verkar så förvånade. MP/Sosseriet har ju stängt ner vår viktigaste baskraft. Vad trodde alla skulle hända egentligen?
Du har väl inte missat att Kristersson är KO anmäld för just denna lögnen?
Det är ju ingen lögn såklart. Vi kan gå igenom allt som S/MP/V/C har gjort om och om igen med både effektskattshöjning för kärnkraft, hur de tillsatte en kärnkraftsfientlig nisse i styrelsen för vattenfall, hur VD:n fick avgå när han tyckte det var fel att lägga ner kärnkraft osv.

Men det absolut tydligaste exemplet är att det skedde en omröstning i riksdagen där S/MP/V/C med en rösts marginal stoppade förslaget om att R1 skulle fortsätta köras.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:
Om man även tar tillvara på spillvärmen från dieselaggregat kan det väl löna sig redan vid 4-5kr/kWh?
Jag har kört min 10kW generator en del härom dagen men mest som prepping test.

Det har en effektiv 3-cylindrig vattenkyld yanmar motor. Vattenkylningen går ju att ta ut i slangar om man vill ha värme någon annanstans.

Dieselgenerator får man köra på färgad diesel utan miljöskatter så den är mycket billigare också.

Break even vid ca 3-4kr
Jovisst, men break even räcker ju kanske inte om man ska se alternativet som en åtgärd.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Holve »

Skall bli intressant att se vad som händer när de slår igen R3. Fast det borde ju vara lugnt. Enligt S så klar vi oss utmärkt utan kärnkraft. Priset i SE3/SE4 kommer alltså inte påverkas av bortkopplingen på 1 450 MW 9 december
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av nek0 »

JockeX skrev:
nek0 skrev:
LarsOJ skrev:
GustavE skrev:
Nu börjar det bli riktigt allvarligt. Titta på dagens (morgondagens} priser!

Tex 5,50 kr i SE1 (snitt 3,72). Är det rekord i SE1?

Edit: 2a på denna tråkiga nyhet.
Helt otroligt att alla verkar så förvånade. MP/Sosseriet har ju stängt ner vår viktigaste baskraft. Vad trodde alla skulle hända egentligen?
Du har väl inte missat att Kristersson är KO anmäld för just denna lögnen?
Det är ju ingen lögn såklart. Vi kan gå igenom allt som S/MP/V/C har gjort om och om igen med både effektskattshöjning för kärnkraft, hur de tillsatte en kärnkraftsfientlig nisse i styrelsen för vattenfall, hur VD:n fick avgå när han tyckte det var fel att lägga ner kärnkraft osv.

Men det absolut tydligaste exemplet är att det skedde en omröstning i riksdagen där S/MP/V/C med en rösts marginal stoppade förslaget om att R1 skulle fortsätta köras.
Nissen bestämde inte själv utan gjorde som ägarna sa att han ska göra.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Anderzzon »

Holve skrev:
Skall bli intressant att se vad som händer när de slår igen R3. Fast det borde ju vara lugnt. Enligt S så klar vi oss utmärkt utan kärnkraft. Priset i SE3/SE4 kommer alltså inte påverkas av bortkopplingen på 1 450 MW 9 december
Ja det kan man ju fundera på. Själv funderar jag nog mer på andra saker än vad som händer om 19 år...
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

Jag förstår inte att inga medier verkar snappa upp det som jag personligen tar med mig från presskonferensen:

Risken för att vi kommer få effektbrist med bortkopplingar som följd. Potentiellt mitt i en rejäl vinterkyla.

Finns några kommunicerade planer för hur detta skulle gå till, vilka brukare som skulle kopplas bort och i vilken prioriteringsordning?

Vi har haft stabil kraft i Sverige i över 50 år nu. Det kommer bli ett rejält uppvaknande om folk helt plötsligt inte får tillgång till el.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

Priset för SE2 i morgon i stort sett detsamma som för idag:
1509B2C5-BD3B-40F5-9869-1811DD03D62A.png
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
backe
Inlägg: 1659
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av backe »

CrazyGang skrev:
Jag förstår inte att inga medier verkar snappa upp det som jag personligen tar med mig från presskonferensen:

Risken för att vi kommer få effektbrist med bortkopplingar som följd. Potentiellt mitt i en rejäl vinterkyla.

Finns några kommunicerade planer för hur detta skulle gå till, vilka brukare som skulle kopplas bort och i vilken prioriteringsordning?

Vi har haft stabil kraft i Sverige i över 50 år nu. Det kommer bli ett rejält uppvaknande om folk helt plötsligt inte får tillgång till el.

Här finns lite info om det om du vill läsa.
Det är inte så att hela landet blir strömlöst utan det kan röra sig delar av ett nätområde eller liknande, åtminstone i teorin :)

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/bra ... cker-till/
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

Tack!

Dock inte så mycket info om specifika områden eller förbrukartyper.

Gissar att hushåll är de första som ryker vid planerad bortkoppling
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
backe
Inlägg: 1659
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av backe »

CrazyGang skrev:
Tack!

Dock inte så mycket info om specifika områden eller förbrukartyper.

Gissar att hushåll är de första som ryker vid planerad bortkoppling

Kolla med ditt nätbolag om dom har någon mer information just där du bor.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Tessi19 »

dfa skrev:
mati skrev:
Jag trodde aldrig att Ionity skulle framstå som rena rama reapriser någon gång. Men där är vi nu.
Tråden har säkert koll på detta, men glöm inte att räkna in moms och nät i elpriserna.
Break-even för Ionity (3.15kr/kWh) för mig går ungefär när elpriset är runt 170 öre.
Finns även ett gäng InCharge 11kw stolpar i trakten som ligger på 3kr/kWh som man börjar snegla lystet mot nu igen.
Ja med 370 öre nattetid med timdebitering/timmätning blir det så att jag ställde idag elbilen på inCharge stolpen på jobbet.
Nätöverföring och dylikt som kommer från nätbolag ligger på 60öre/kWh. Även som talades om tidigare är IONITY till och billigare. V2L kan komma behövas snart. Jag laddar bilen fullt i preppnings syfte i alla fall.
Den andra far användas för transport som behövs.

På tal om break-even prat gällande diesel generator hoppas jag att där miljöaspekten tas med i det. Blir ju galet att vara här på en elbilsforum och inte ha med den synen utan bara pengar. Vet att inte alla har en elbil bara för att slippa släppa ut avgaser men ändå, Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Skriv svar