Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av GustavE »

backe skrev:
CrazyGang skrev:
Tack!

Dock inte så mycket info om specifika områden eller förbrukartyper.

Gissar att hushåll är de första som ryker vid planerad bortkoppling

Kolla med ditt nätbolag om dom har någon mer information just där du bor.
Har för mig jag läst att dom inte vill berätta detta i förväg då det kan vara olämpligt med tanke på försvaret.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Arctic Drifter »

Tessi19 skrev:
På tal om break-even prat gällande diesel generator hoppas jag att där miljöaspekten tas med i det. Blir ju galet att vara här på en elbilsforum och inte ha med den synen utan bara pengar. Vet att inte alla har en elbil bara för att slippa släppa ut avgaser men ändå, Bild
Beror ju på hur man ser på det, jag ser på detta forum mer som ett elbilsforum än ett miljöforum :D

Miljöaspekten är intressant men samtidigt så kommer många elbilar i detta land få laddas med el från Karlshamn i vinter.
Tesla Model Y Performance
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

GustavE skrev:
backe skrev:
CrazyGang skrev:
Tack!

Dock inte så mycket info om specifika områden eller förbrukartyper.

Gissar att hushåll är de första som ryker vid planerad bortkoppling

Kolla med ditt nätbolag om dom har någon mer information just där du bor.
Har för mig jag läst att dom inte vill berätta detta i förväg då det kan vara olämpligt med tanke på försvaret.
Jo jag har inte källa på de men är ganska säker på Jag hört detta på typ aktuellt. Har däremot för mig att de troligen fakriskt drabbar företag och stor förbrukar först. Men som sagt bara vad jag minns jag hört..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av MrRun »

chaffis75 skrev:
GustavE skrev:
backe skrev:
CrazyGang skrev:
Tack!

Dock inte så mycket info om specifika områden eller förbrukartyper.

Gissar att hushåll är de första som ryker vid planerad bortkoppling

Kolla med ditt nätbolag om dom har någon mer information just där du bor.
Har för mig jag läst att dom inte vill berätta detta i förväg då det kan vara olämpligt med tanke på försvaret.
Jo jag har inte källa på de men är ganska säker på Jag hört detta på typ aktuellt. Har däremot för mig att de troligen fakriskt drabbar företag och stor förbrukar först. Men som sagt bara vad jag minns jag hört..
Precis vad jag hört/läst också för ett tag sen.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Holve »

https://www.energimyndigheten.se/styrel

Samhällsviktig verksamhet är inte bara offentlig verksamhet som polis, vård och omsorg.
En stor del av det som idag definieras som samhällsviktigt är privat verksamhet som industrier, teleoperatörer och IT-leverantörer.
Tack vare Styrel och prioriteringslistorna kan alltså el kopplas ifrån på ett sådant sätt att samhällsviktiga elanvändare prioriteras vid en brist på el och därmed undvika mer omfattande strömavbrott.

Jag gissar att hushållen ryker först.

Komunen skall göra en lista i Planeringsdokument 2.
Den borde gå att begära ut.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
JockeX
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av JockeX »

Holve skrev:
https://www.energimyndigheten.se/styrel

Samhällsviktig verksamhet är inte bara offentlig verksamhet som polis, vård och omsorg.
En stor del av det som idag definieras som samhällsviktigt är privat verksamhet som industrier, teleoperatörer och IT-leverantörer.
Tack vare Styrel och prioriteringslistorna kan alltså el kopplas ifrån på ett sådant sätt att samhällsviktiga elanvändare prioriteras vid en brist på el och därmed undvika mer omfattande strömavbrott.

Jag gissar att hushållen ryker först.

Komunen skall göra en lista i Planeringsdokument 2.
Den borde gå att begära ut.
Tror också hushållen ryker tidigt, just pga enkelheten när de nu installerat elmätaren hos många hushåll som har den funktionaliteten. Men jag skulle också tro att de tidigt vänder sig till storförbrukarna och ber dem skruva ner.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

Holve skrev:
https://www.energimyndigheten.se/styrel

Samhällsviktig verksamhet är inte bara offentlig verksamhet som polis, vård och omsorg.
En stor del av det som idag definieras som samhällsviktigt är privat verksamhet som industrier, teleoperatörer och IT-leverantörer.
Tack vare Styrel och prioriteringslistorna kan alltså el kopplas ifrån på ett sådant sätt att samhällsviktiga elanvändare prioriteras vid en brist på el och därmed undvika mer omfattande strömavbrott.

Jag gissar att hushållen ryker först.

Komunen skall göra en lista i Planeringsdokument 2.
Den borde gå att begära ut.
Oavett vet jag detta är hemlig information som sagt lite längre upp.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

Kanske skulle man kunna erbjuda sig att bli bortkopplad om det kniper med effekten? Mot en avgift naturligtvis.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

JockeX skrev:
Holve skrev:
https://www.energimyndigheten.se/styrel

Samhällsviktig verksamhet är inte bara offentlig verksamhet som polis, vård och omsorg.
En stor del av det som idag definieras som samhällsviktigt är privat verksamhet som industrier, teleoperatörer och IT-leverantörer.
Tack vare Styrel och prioriteringslistorna kan alltså el kopplas ifrån på ett sådant sätt att samhällsviktiga elanvändare prioriteras vid en brist på el och därmed undvika mer omfattande strömavbrott.

Jag gissar att hushållen ryker först.

Komunen skall göra en lista i Planeringsdokument 2.
Den borde gå att begära ut.
Tror också hushållen ryker tidigt, just pga enkelheten när de nu installerat elmätaren hos många hushåll som har den funktionaliteten. Men jag skulle också tro att de tidigt vänder sig till storförbrukarna och ber dem skruva ner.
Det som talar emot hushållen är att effekterna kan vara svåra att överblicka.
Skulle tro att offentliga byggnader ryker ganska tidigt. Begränsningar i kollektivtrafiken?
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av GustavE »

Hörde om en industri i SE3 som motsvarar förbrukningen hos 50 000-100 000 hushåll. Dom hade gjort upp med Svenska kraftnät nu under hösten att Svenska kraftnät får bryta ganska abrupt om det behövs, sen får industrin ett mångmiljonbelopp i ersättning när det skett. Blir ju produktionsbortfall och sen en ny uppstart och intrimning som tar flera dagar troligen.

Så kopplar man bort den industrin har det ganska bra effekt. Istället för att hålla på och hatta med kvarter / stadsdelar / småorter som riskerar att innehålla sjukvårdsinrättningar mm.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:
Om man även tar tillvara på spillvärmen från dieselaggregat kan det väl löna sig redan vid 4-5kr/kWh?
Jag har kört min 10kW generator en del härom dagen men mest som prepping test.

Det har en effektiv 3-cylindrig vattenkyld yanmar motor. Vattenkylningen går ju att ta ut i slangar om man vill ha värme någon annanstans.

Dieselgenerator får man köra på färgad diesel utan miljöskatter så den är mycket billigare också.

Break even vid ca 3-4kr
Jovisst, men break even räcker ju kanske inte om man ska se alternativet som en åtgärd.
Nä men jag är iaf redo för höga priser och ev. bortkoppling. Har 2,5m3 diesel så räcker ett tag. Känns bra men förhoppningen är ju att inte behöva använda såklart.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av ChristerSjo »

Vindkraften ligger just nu på cirka 600 MW (prognostiserat visserligen men brukar ligga nära verkligheten) utav totalt 12-14 000 MW installerat.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

EDIT: Vattenkraften ligger på cirka 12 000 MW, den brukar toppa på 12 500 MW den kallaste dagen som brukar vara i februari.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Som ett brev på posten :lol:
D0746894-41FA-4A12-9127-C904FF494F27.jpeg
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

LarsOJ skrev:
Som ett brev på posten :lol:
Hur stor blev ökningen?

Här i Jämtland har vi också fått ökat. Min 16A har gått upp 150kr/år, större säkring 250kr-400kr/år.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av niklas12 »

I södra Sverige kommer nätavgifterna höjas med 10-30%


Mats Tullgren konstaterar att grundproblemet är de höga elpriserna i södra och mellersta Sverige. Det beror främst på att Ryssland stängt av gasen till Europa men också på nedläggningen av produktion i södra Sverige.


Mats Tullgren, chef för E.ON:s regionnätverksamhet, spår kraftigt höjda nätavgifter för elnätskunder i södra Sverige. ”Vi måste föra den här kostnaden vidare”.
I sin tur har nedläggningen av produktion inneburit att Svenska kraftnät varit tvungna att transportera mer el från norra Sverige till södra Sverige vilket har ökat energiförlusterna i stamnätet.

– Skulle det ha funnits mer billig elproduktion i södra Sverige så skulle det så klart ha gjort en stor skillnad men nu är det inte så.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

niklas12 skrev:
I södra Sverige kommer nätavgifterna höjas med 10-30%


Mats Tullgren konstaterar att grundproblemet är de höga elpriserna i södra och mellersta Sverige. Det beror främst på att Ryssland stängt av gasen till Europa men också på nedläggningen av produktion i södra Sverige.


Mats Tullgren, chef för E.ON:s regionnätverksamhet, spår kraftigt höjda nätavgifter för elnätskunder i södra Sverige. ”Vi måste föra den här kostnaden vidare”.
I sin tur har nedläggningen av produktion inneburit att Svenska kraftnät varit tvungna att transportera mer el från norra Sverige till södra Sverige vilket har ökat energiförlusterna i stamnätet.

– Skulle det ha funnits mer billig elproduktion i södra Sverige så skulle det så klart ha gjort en stor skillnad men nu är det inte så.
Var de inte just i detta område SKV också lagt pengar, dvs att överföringskostanden skulle hållas nere.. Men ja de tar väl ut mer så snart du kan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av jonasl »

Off Grid känns ju mer och mer lockande för varje dag som går..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

dfa skrev:
mati skrev:
Jag trodde aldrig att Ionity skulle framstå som rena rama reapriser någon gång. Men där är vi nu.
Tråden har säkert koll på detta, men glöm inte att räkna in moms och nät i elpriserna.
Break-even för Ionity (3.15kr/kWh) för mig går ungefär när elpriset är runt 170 öre.
Finns även ett gäng InCharge 11kw stolpar i trakten som ligger på 3kr/kWh som man börjar snegla lystet mot nu igen.
Jag måste ju även räkna in att jag har 7 mil att köra om jag ska ladda hos Ionity. Det är 45-50 kronor bara för att ta sig till och från laddaren. Tidsåtgång ungefär 2 timmar totalt, varav 1 timmes körning då jag inte kan göra nåt vettigt (dvs jobba) under tiden.
Skulle jag åka till samhället och AC-ladda för 3kr/kWh så måste jag ju stå där i flera timmar. Men över en lunch eller när man handlar är det såklart lönsamt. När jag ändå står där.
Det är helt sjukt. Laddstolparna inne i Götene har stått öde i flera år eftersom de är så dyra. Varför skulle man ladda där liksom? Nu är det plötsligt "billigt". Och nu är det säkert upptaget också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av jonasl »

Våra kommunala stolpar som tidigare var gratis kostar sen någon månad tillbaka 3.5 kr / kWh. I början var det aldrig någon som laddade där men nu är det ofta bilar som laddar.. Mer-laddaren är dock fortfarande ledig i princip alltid.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

CrazyGang skrev:
LarsOJ skrev:
Som ett brev på posten :lol:
Hur stor blev ökningen?

Här i Jämtland har vi också fått ökat. Min 16A har gått upp 150kr/år, större säkring 250kr-400kr/år.
Ingen aning men jag tycker det har kommit såna här brev varannan månad sista 2 åren :roll:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
CrazyGang skrev:
Och så var det dags att stänga ner Oskarshamn igen…


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... i-nio-dygn
Det är verkligen intressant att det fortfarande finns så många som kallar kärnkraft för stabil baskraft med tanke på hur ofantligt mycket det strular.

Tur att vi har vattenkraft som är stabil på riktigt.
Blir alltid problem när man skär ner på livsförlängande åtgärder och ersättningar. Minskar man till marginalen så blir alla system känsligare för störningar. Spelar ingen roll om det är inom sjukvården eller kärnkraften. Som man bäddar får man ligga. Vi får nu alla lida av att man skurit ner på både sjukvård och kärnkraft.

Gällande vattenkraft; var är den nu när den behövs som mest?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Skyvandrare »

martinot skrev:
Legato skrev:
CrazyGang skrev:
Och så var det dags att stänga ner Oskarshamn igen…


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... i-nio-dygn
Det är verkligen intressant att det fortfarande finns så många som kallar kärnkraft för stabil baskraft med tanke på hur ofantligt mycket det strular.

Tur att vi har vattenkraft som är stabil på riktigt.
Blir alltid problem när man skär ner på livsförlängande åtgärder och ersättningar. Minskar man till marginalen så blir alla system känsligare för störningar. Spelar ingen roll om det är inom sjukvården eller kärnkraften. Som man bäddar får man ligga. Vi får nu alla lida av att man skurit ner på både sjukvård och kärnkraft.

Gällande vattenkraft; var är den nu när den behövs som mest?
A57D08B1-7A44-4D57-B576-B7F7EC00AAC3.png
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:
Om man även tar tillvara på spillvärmen från dieselaggregat kan det väl löna sig redan vid 4-5kr/kWh?
Jag har kört min 10kW generator en del härom dagen men mest som prepping test.

Det har en effektiv 3-cylindrig vattenkyld yanmar motor. Vattenkylningen går ju att ta ut i slangar om man vill ha värme någon annanstans.

Dieselgenerator får man köra på färgad diesel utan miljöskatter så den är mycket billigare också.

Break even vid ca 3-4kr
Jo, skall försöka köra igång reservkraftgeneratorn i helgen som förberedande prepping. Samt skaffa extra bränsle.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av NiklasTesla »

Här har ni främsta anledningen till höga priser på bland annat el:

https://www.usdebtclock.org/world-debt-clock.html

Varje gång någon tar ut ett nytt lån ökar penningmängden i världen (banken har skapat valutan (nu digital) och sätter in på låntagarens konto ) och därefter stiger priserna när den nya valutamängden hittar ut i befintliga ekonomin (större mängd valuta som jagar samma mängd varor/tjänster).

MVH samt älskar Österrikiska skolan när det kommer till Makroekonomi.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Tellus »

CrazyGang skrev:
LarsOJ skrev:
Som ett brev på posten :lol:
Hur stor blev ökningen?

Här i Jämtland har vi också fått ökat. Min 16A har gått upp 150kr/år, större säkring 250kr-400kr/år.
EON i SE3

Ökning överföring 2,20 öre / kWh

Ökning fast avgift per år 510 kr (16A)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar