Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
Legato skrev:

Glöm inte att det är internationella vinstdrivande företag du pratar om när du säger ”vi”.
Om du inte glömmer bort Vattenfall och svk då...
Vattenfall är ett internationellt vinstdrivande företag i allra högsta grad.
Ja. Ser du det som ett problem? Det är ett statligt företag med direktiv från regeringen. Vinsten tillfaller svenska staten.
Ett statligt bolag helt frikopplat från marknaden tycker inte jag är någon bra idé.
Nä dwt gör jag inte. Tror jag missuppfattade dig ovan.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Credde skrev:
iAkita skrev:
LarsOJ skrev:
Alla partier ljuger och överdriver i valrörelsen. Det är inget nytt. Jag avskyr moderaterna så jag behöver inte medge någonting.
Samtidigt som du röstade på SD? Smart...
Han kanske avskyr Miljöpartiet ännu mer och hellre lever med Moderaterna...
Huvudet på spiken! Kunde inte låta MP förstöra mer för kommande generationer.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

iAkita skrev:
LarsOJ skrev:
Alla partier ljuger och överdriver i valrörelsen. Det är inget nytt. Jag avskyr moderaterna så jag behöver inte medge någonting.
Samtidigt som du röstade på SD? Smart...
LarsOJ skrev:
Jag tror vi kommer få se en sänkning/omarbetning av elskatten längre fram. Det du har hängt upp dig på är den lagstadgade AUTOMATISKA uppräkningen för inflationen. Men den passar bra i populistiskt syfte.
Nej, jag har inte hakat upp mig på höjningen. Jag har hakar upp mig på att Moderaterna medvetet ljög sig igenom valrörelsen.

På valaffischen hånar de Damberg för att han påpekat att det är svårt att genomföra M's förslag att slopa elskatten (inte sänka/omarbeta som du skrev). Svantesson ska minsann fixa det om hon får chansen.

Det blev ingenting av det utan till och med en höjning. Det hade fortfarande varit en lögn även utan denna höjning.

Däremot reagerar jag på att just du tycker att en höjning med 3 öre per kWh för slutkunden inte är något att bry sig om, samtidigt som du hävdar att höjningen av effektskatten med 0,03 öre per kWh år 2015 tvingade bolagen att stänga sina kärnkraftverk.
Jag tycker moderaterna är stora lögnare och helt opålitliga. Där kan vi kanske vara överens.

Hur tycker du själv att den förra och förrförra regeringen skött energipolitiken de senaste 8 åren? Har vi fortfarande en stabil 100% fossilfri och billig elförsörjning som när de tillträdde?

Edit: jag personkryssade Elsa Wedding så nu finns det åtminstone en person i riksdagen som har kompetens på elområdet. Smart va?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av bonath »

Jag gillar inte polariseringen i denna tråden, finns alltid fler sidor på myntet...

T.ex:
"Vattenfalls dåvarande ordförande, Lars G Nordström, har bekräftat att beslutet att ta Ringhals 1 och 2 ur bruk fattades på marknadsmässiga grunder. En av reaktorerna hade rostskador och gick på dispens. Säkerhetskraven höjdes efter kärnkraftsolyckan i Fukushima. Det gick inte ihop ekonomiskt.

Ändå hävdar Kristersson att beslutet var politiskt. Men Moderaterna protesterade inte när beslut om nedläggning fattades 2015, tvärt om.
Det var Moderaternas energiöverenskommelse som gällde vid beslutet".
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

bonath skrev:
Jag gillar inte polariseringen i denna tråden, finns alltid fler sidor på myntet...

T.ex:
"Vattenfalls dåvarande ordförande, Lars G Nordström, har bekräftat att beslutet att ta Ringhals 1 och 2 ur bruk fattades på marknadsmässiga grunder. En av reaktorerna hade rostskador och gick på dispens. Säkerhetskraven höjdes efter kärnkraftsolyckan i Fukushima. Det gick inte ihop ekonomiskt.

Ändå hävdar Kristersson att beslutet var politiskt. Men Moderaterna protesterade inte när beslut om nedläggning fattades 2015, tvärt om.
Det var Moderaternas energiöverenskommelse som gällde vid beslutet".
Var det nån i tråden som tyckte moderaterna var oskyldiga? Inte vad jag läst iaf.

För mig är det endast SD som kan klassas som oskyldiga i den havererade energipolitiken.vi får se hur oskyldiga de är om 4år. Jag har ytterst låga förväntningar. :lol:
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av bonath »

LarsOJ skrev:
bonath skrev:
Jag gillar inte polariseringen i denna tråden, finns alltid fler sidor på myntet...

T.ex:
"Vattenfalls dåvarande ordförande, Lars G Nordström, har bekräftat att beslutet att ta Ringhals 1 och 2 ur bruk fattades på marknadsmässiga grunder. En av reaktorerna hade rostskador och gick på dispens. Säkerhetskraven höjdes efter kärnkraftsolyckan i Fukushima. Det gick inte ihop ekonomiskt.

Ändå hävdar Kristersson att beslutet var politiskt. Men Moderaterna protesterade inte när beslut om nedläggning fattades 2015, tvärt om.
Det var Moderaternas energiöverenskommelse som gällde vid beslutet".
Var det nån i tråden som tyckte moderaterna var oskyldiga? Inte vad jag läst iaf.

Tänkte väl mest på allt hatet mot S, V och Mp.
Följer inte TCS så mycket nu för tiden, inget konstruktivt, bara hat...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

bonath skrev:
LarsOJ skrev:
bonath skrev:
Jag gillar inte polariseringen i denna tråden, finns alltid fler sidor på myntet...

T.ex:
"Vattenfalls dåvarande ordförande, Lars G Nordström, har bekräftat att beslutet att ta Ringhals 1 och 2 ur bruk fattades på marknadsmässiga grunder. En av reaktorerna hade rostskador och gick på dispens. Säkerhetskraven höjdes efter kärnkraftsolyckan i Fukushima. Det gick inte ihop ekonomiskt.

Ändå hävdar Kristersson att beslutet var politiskt. Men Moderaterna protesterade inte när beslut om nedläggning fattades 2015, tvärt om.
Det var Moderaternas energiöverenskommelse som gällde vid beslutet".
Var det nån i tråden som tyckte moderaterna var oskyldiga? Inte vad jag läst iaf.

Tänkte väl mest på allt hatet mot S, V och Mp.
Följer inte TCS så mycket nu för tiden, inget konstruktivt, bara hat...
Var inte orolig när decemberräkningen kommer så kommer alla hata den nya regeringen. De har ju för fasiken haft 2månader på sig att bygga nya kärnkraftverk :lol:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Legato »

bonath skrev:
LarsOJ skrev:
bonath skrev:
Jag gillar inte polariseringen i denna tråden, finns alltid fler sidor på myntet...

T.ex:
"Vattenfalls dåvarande ordförande, Lars G Nordström, har bekräftat att beslutet att ta Ringhals 1 och 2 ur bruk fattades på marknadsmässiga grunder. En av reaktorerna hade rostskador och gick på dispens. Säkerhetskraven höjdes efter kärnkraftsolyckan i Fukushima. Det gick inte ihop ekonomiskt.

Ändå hävdar Kristersson att beslutet var politiskt. Men Moderaterna protesterade inte när beslut om nedläggning fattades 2015, tvärt om.
Det var Moderaternas energiöverenskommelse som gällde vid beslutet".
Var det nån i tråden som tyckte moderaterna var oskyldiga? Inte vad jag läst iaf.

Tänkte väl mest på allt hatet mot S, V och Mp.
Följer inte TCS så mycket nu för tiden, inget konstruktivt, bara hat...
Håller med tragiskt nog. Trodde i min enfald att ett elbilsforum skulle förbli hyfsat fredat från högerextrema klimatförnekare, men nu är det nästan lika ruttet här som i samhället i övrigt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

bonath skrev:
Jag gillar inte polariseringen i denna tråden, finns alltid fler sidor på myntet...

T.ex:
"Vattenfalls dåvarande ordförande, Lars G Nordström, har bekräftat att beslutet att ta Ringhals 1 och 2 ur bruk fattades på marknadsmässiga grunder. En av reaktorerna hade rostskador och gick på dispens. Säkerhetskraven höjdes efter kärnkraftsolyckan i Fukushima. Det gick inte ihop ekonomiskt.

Ändå hävdar Kristersson att beslutet var politiskt. Men Moderaterna protesterade inte när beslut om nedläggning fattades 2015, tvärt om.
Det var Moderaternas energiöverenskommelse som gällde vid beslutet".
Hade man fått ett ansvar att säkerställa elförsörjningen hade det nog sett annorlunda ut.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av NiklasTesla »

Credde skrev:
Är dyrt just nu att ladda elbil i SE4 (säkert även i SE3), senaste veckan verkar lägsta timpriset varit i går klockan 04 på 2,33 kr/KWh (inkl. avgifter). Snitpriset senaste 7 dagar 4.73 kr/KWh :twisted:

Hur mycket man än försöker drar ner hemma så blir det dyrt eller sjukt dyrt.
Skönt att det finns så sjuuuukt många ställen man kan ladda gratis på i SE3+SE4 <3 8-) :twisted:

Inflationen drabbar mig knappt som elbilsägare och ägare av solceller samt plusenergihus (lägg på lite investeringar i råvaror och jag har aldrig haft bättre ekonomi än nu).

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev:
bonath skrev:
LarsOJ skrev:
bonath skrev:
Jag gillar inte polariseringen i denna tråden, finns alltid fler sidor på myntet...

T.ex:
"Vattenfalls dåvarande ordförande, Lars G Nordström, har bekräftat att beslutet att ta Ringhals 1 och 2 ur bruk fattades på marknadsmässiga grunder. En av reaktorerna hade rostskador och gick på dispens. Säkerhetskraven höjdes efter kärnkraftsolyckan i Fukushima. Det gick inte ihop ekonomiskt.

Ändå hävdar Kristersson att beslutet var politiskt. Men Moderaterna protesterade inte när beslut om nedläggning fattades 2015, tvärt om.
Det var Moderaternas energiöverenskommelse som gällde vid beslutet".
Var det nån i tråden som tyckte moderaterna var oskyldiga? Inte vad jag läst iaf.

Tänkte väl mest på allt hatet mot S, V och Mp.
Följer inte TCS så mycket nu för tiden, inget konstruktivt, bara hat...
Håller med tragiskt nog. Trodde i min enfald att ett elbilsforum skulle förbli hyfsat fredat från högerextrema klimatförnekare, men nu är det nästan lika ruttet här som i samhället i övrigt.
Jag vill att Sverige ska vara ledande i omställningen. Det har potential att skapa välfärd och minska utsläppen globalt om vi kan exportera teknik och kunnande. Setupen här är ju helt perfekt. Alla hus är ju redan eluppvärmda och tågen går på el osv.

För att ens kunna ha ambitionen ovan så är stabil, fossilfri och billig elförsörjning det viktigaste annars är det omöjligt att ställa om och locka investerare.

Det skulle ha kunnat bli ett nytt kapitel i Svensk industrihistoria. Jag tycker tidigare regeringar schabblade bort den här möjligheten. Jag är djupt oroad för framtiden. Vi sitter verkligen i skiten.

Jag har noll tro på att den nya regeringen kommer få något vettigt uträttat men de har åtminstånde bromsat vidare nedstängningar.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:
Credde skrev:
Är dyrt just nu att ladda elbil i SE4 (säkert även i SE3), senaste veckan verkar lägsta timpriset varit i går klockan 04 på 2,33 kr/KWh (inkl. avgifter). Snitpriset senaste 7 dagar 4.73 kr/KWh :twisted:

Hur mycket man än försöker drar ner hemma så blir det dyrt eller sjukt dyrt.
Skönt att det finns så sjuuuukt många ställen man kan ladda grattis på i SE3+SE4 <3 8-) :twisted:

Inflationen drabbar mig knappt som elbilsägare och ägare av solceller samt plusenergihus (lägg på lite investeringar i råvaror och jag har aldrig haft bättre ekonomi än nu).

MVH
Köper ingen mat? Inga bolån? Ingen inkomst som påverkas av konjunktur?
Bara att gratulera. Men inflation runt omkring brukar inte passera obemärkt.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av NiklasTesla »

JockeX skrev:
Credde skrev:
Fick precis mail från Kraftringen (fast jag har EON):
Spara el nu! Ansträngt läge i energisystemet 9-18 december
Mellan den 9-18 december är det stor risk för höga elpriser och hög belastning på elnätet. Marginalerna är små och därför är det viktigt att vi hjälps åt att spara el!

För att undvika en överbelastning av elnätet behöver vi alla spara el nu. Om vi gemensamt bidrar, kan vi både hålla nere elpriserna och minska risken för frånkoppling av el. Därför är det viktigt att alla, oavsett vilken avtalsform man har i sitt elhandelsavtal, hjälper till att minska elförbrukningen för att inte öka belastningen på elsystemet.

Varför händer detta nu?
Både vädret och elproduktionen bidrar till det ansträngda läget. Under perioden 9-18 december 2022 blir det ett driftstopp av kärnkraftverket Oskarshamn 3, något som kommer att påverka ett redan ansträngt läge.

Nu måste vi alla hjälpa till
Det viktigaste du kan göra för att spara energi är att minska användningen av varmvatten och sänka inomhustemperaturen. Du behöver däremot inte släcka ner julbelysningen eftersom den drar väldigt lite el, särskilt om du har valt LED-belysning. Om elen kommer att stängas av är det alltid bäst att vara förberedd. På MSB:s webb finns det många bra råd.

Mellan den 9-18 december är det risk för stort tryck på elnätet. Tack för att du är med och hjälper till att dra ner din energiförbrukning.

Vänliga hälsningar,
Teamet på Kraftringen
Tack Miljöpartiet. Utan er hade detta inte varit möjligt.
Detta går ännu längre bak i tiden. Kring sekelskiftet 1700-talet till 1800-talet när befolkningen på jorden började växa expontiellt pga bättre levnadstandard pga industriella revolutionen (pga starten av tillväxt för ändliga energiresurser=mer energi tillgänglig för vår civilisation) larmade prästen Thomas Robert Malthus om riskerna med expontiell tillväxt av människor på en planet med ändliga resurser. Nu börjar han få rätt (bara det att han var ca 200år för tidigt ute).

Lösningen 1-2barns politik på global nivå, cirkulär ekonomi och ordnad valutareform tillbaka till hårdvaluta, så nära 100% förnyelsebart energi och transportsystem som möjligt.

Gör vi ovan ordnat går vi en fantastisk och bättre värld tillmötes (vi badar i förnyelsebar energi vi inte tar tillvara på man nu kan pga teknologiska utvecklingen=ny energirevolution och vi slösar energi per kapita i väst idag pga inneffektiv uppvärmning och transporter samt vi löser dessutom "man made global warming by Co2 emissions") och gör vi inget kommer mer våld och värre inflation att drabba oss då vi befinner oss kring peak allt.

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 5 gång.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Legato »

LarsOJ skrev:
Legato skrev:
bonath skrev:
LarsOJ skrev:
bonath skrev:
Jag gillar inte polariseringen i denna tråden, finns alltid fler sidor på myntet...

T.ex:
"Vattenfalls dåvarande ordförande, Lars G Nordström, har bekräftat att beslutet att ta Ringhals 1 och 2 ur bruk fattades på marknadsmässiga grunder. En av reaktorerna hade rostskador och gick på dispens. Säkerhetskraven höjdes efter kärnkraftsolyckan i Fukushima. Det gick inte ihop ekonomiskt.

Ändå hävdar Kristersson att beslutet var politiskt. Men Moderaterna protesterade inte när beslut om nedläggning fattades 2015, tvärt om.
Det var Moderaternas energiöverenskommelse som gällde vid beslutet".
Var det nån i tråden som tyckte moderaterna var oskyldiga? Inte vad jag läst iaf.

Tänkte väl mest på allt hatet mot S, V och Mp.
Följer inte TCS så mycket nu för tiden, inget konstruktivt, bara hat...
Håller med tragiskt nog. Trodde i min enfald att ett elbilsforum skulle förbli hyfsat fredat från högerextrema klimatförnekare, men nu är det nästan lika ruttet här som i samhället i övrigt.
Jag vill att Sverige ska vara ledande i omställningen. Det har potential att skapa välfärd och minska utsläppen globalt om vi kan exportera teknik och kunnande. Setupen här är ju helt perfekt. Alla hus är ju redan eluppvärmda och tågen går på el osv.

För att ens kunna ha ambitionen ovan så är stabil, fossilfri och billig elförsörjning det viktigaste annars är det omöjligt att ställa om och locka investerare.

Det skulle ha kunnat bli ett nytt kapitel i Svensk industrihistoria. Jag tycker tidigare regeringar schabblade bort den här möjligheten. Jag är djupt oroad för framtiden. Vi sitter verkligen i skiten.

Jag har noll tro på att den nya regeringen kommer få något vettigt uträttat men de har åtminstånde bromsat vidare nedstängningar.
Du vill att Sverige ska vara ledande i omställningen och röstar därför på ett fascistiskt parti som slopar elbilsbonus och lovar sänkt bensinpris med 10:-/liter? Snacka om kontraproduktivt. Om pöbeln börjar skrika kolkraft så kommer även fascisterna börja skrika kolkraft.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

SE2 i morgon.

Hua! :shock:
1CD1A384-A1D5-499C-8BC4-A040B4D2540D.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av NiklasTesla »

Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:
Credde skrev:
Är dyrt just nu att ladda elbil i SE4 (säkert även i SE3), senaste veckan verkar lägsta timpriset varit i går klockan 04 på 2,33 kr/KWh (inkl. avgifter). Snitpriset senaste 7 dagar 4.73 kr/KWh :twisted:

Hur mycket man än försöker drar ner hemma så blir det dyrt eller sjukt dyrt.
Skönt att det finns så sjuuuukt många ställen man kan ladda grattis på i SE3+SE4 <3 8-) :twisted:

Inflationen drabbar mig knappt som elbilsägare och ägare av solceller samt plusenergihus (lägg på lite investeringar i råvaror och jag har aldrig haft bättre ekonomi än nu).

MVH
Köper ingen mat? Inga bolån? Ingen inkomst som påverkas av konjunktur?
Bara att gratulera. Men inflation runt omkring brukar inte passera obemärkt.
Äter mycket säsongsbetonad och lokalt producerad mat= billigt,
Litet bolån (märker knappt av räntehöjning).

Tråkigaste och det märker jag av är ökad vålds/brottspiral i samhället (brukar alltid korrelera med perioder av hög inflation och så nu med när klassklyftorna ökar samt krigen om dom ändliga energiresurserna fortsätter).

MVH
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av NiklasTesla »

JockeX skrev:
iAkita skrev:
LarsOJ skrev:
Alla partier ljuger och överdriver i valrörelsen. Det är inget nytt. Jag avskyr moderaterna så jag behöver inte medge någonting.
Samtidigt som du röstade på SD? Smart...
LarsOJ skrev:
Jag tror vi kommer få se en sänkning/omarbetning av elskatten längre fram. Det du har hängt upp dig på är den lagstadgade AUTOMATISKA uppräkningen för inflationen. Men den passar bra i populistiskt syfte.
Nej, jag har inte hakat upp mig på höjningen. Jag har hakar upp mig på att Moderaterna medvetet ljög sig igenom valrörelsen.

På valaffischen hånar de Damberg för att han påpekat att det är svårt att genomföra M's förslag att slopa elskatten (inte sänka/omarbeta som du skrev). Svantesson ska minsann fixa det om hon får chansen.

Det blev ingenting av det utan till och med en höjning. Det hade fortfarande varit en lögn även utan denna höjning.

Däremot reagerar jag på att just du tycker att en höjning med 3 öre per kWh för slutkunden inte är något att bry sig om, samtidigt som du hävdar att höjningen av effektskatten med 0,03 öre per kWh år 2015 tvingade bolagen att stänga sina kärnkraftverk.
Min gissning är att det kommer hända saker efter folket får sina decemberräkningar. Just nu tror våra styrande politiker att de kan obekymrat racka in den 25%-iga momsen på elen som nu är en veritabel kassako utan konsekvenser. Men efter december tror jag de får hela folket emot sig.
Exakt! Sänk momsen till 0 eller 6% på både el och vanlig mat (det är livsnödvändigt) ta bort energiskatten på el.

Lika för alla samt kommer fortsatt att premiera sparande när Spotpriserna är höga och mycket enklare system.

MVH
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev:
Du vill att Sverige ska vara ledande i omställningen och röstar därför på ett fascistiskt parti som slopar elbilsbonus och lovar sänkt bensinpris med 10:-/liter? Snacka om kontraproduktivt. Om pöbeln börjar skrika kolkraft så kommer även fascisterna börja skrika kolkraft.
Som jag skrivit i tråden redan så ville jag få bort förra regeringen men inte rösta på moderaterna. Lite ointressant vad SD lovade i valrörelsen. Det kommer aldrig hända.

20% av folket är alltså pöbeln? Vad röstade adeln på om man får fråga herrn?

Hur tycker du själv att den förra och förrförra regeringen skött energipolitiken de senaste 8 åren? Har vi fortfarande en stabil 100% fossilfri och billig elförsörjning som när de tillträdde? Nöjd som det är? Elpriset ok?
JockeX
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av JockeX »

bonath skrev:
Jag gillar inte polariseringen i denna tråden, finns alltid fler sidor på myntet...

T.ex:
"Vattenfalls dåvarande ordförande, Lars G Nordström, har bekräftat att beslutet att ta Ringhals 1 och 2 ur bruk fattades på marknadsmässiga grunder. En av reaktorerna hade rostskador och gick på dispens. Säkerhetskraven höjdes efter kärnkraftsolyckan i Fukushima. Det gick inte ihop ekonomiskt.

Ändå hävdar Kristersson att beslutet var politiskt. Men Moderaterna protesterade inte när beslut om nedläggning fattades 2015, tvärt om.
Det var Moderaternas energiöverenskommelse som gällde vid beslutet".
Kul att du inte vill polarisera men samtidigt säger du att energiöverenskommelse gjorde den sista effektskattehöjningen som dödade kärnkraftens lönsamhet. Det stämmer inte. Det var Löfven-regeringen som gjorde den höjningen 2015 och både svenska kraftnät och oppositionen ogillade det med just hänvisningen till att man ville göra kärnkraften direkt olönsam. När väl effektskatten slopades 2018 efter överenskommelse hade skadan redan skett, avvecklingsplanerna i Ringhals hade startat och genom avsättning av både vd och tillsättande av kärnkraftshate i styrelsen så fullföljde Vattenfall nedläggningsplanerna.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev:
20% av folket är alltså pöbeln? Vad röstade adeln på om man får fråga herrn?
När man pratar om "pöbeln" så menar man den uppretade folkmassan som drar runt bland partierna.
Socialdemokraterna fick se pöbeln lämna för alliansens regering och nu har dom dragit vidare till SD.

Ja, jag skulle nog gissa att mängden väljare som kan sammanfattas som "pöbeln" är ungefär 20%.
Det är naturligtvis inte samma individer över tid.

Jag tror att socialdemokraterna har en god chans att komma tillbaka om fyra år. Kanske är partiet då så stort att man inte behöver lika många stödpartier. Kanske räcker det med centerpartiet? Det hade varit intressant tror jag.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av iAkita »

JockeX skrev:
bonath skrev:
Jag gillar inte polariseringen i denna tråden, finns alltid fler sidor på myntet...

T.ex:
"Vattenfalls dåvarande ordförande, Lars G Nordström, har bekräftat att beslutet att ta Ringhals 1 och 2 ur bruk fattades på marknadsmässiga grunder. En av reaktorerna hade rostskador och gick på dispens. Säkerhetskraven höjdes efter kärnkraftsolyckan i Fukushima. Det gick inte ihop ekonomiskt.

Ändå hävdar Kristersson att beslutet var politiskt. Men Moderaterna protesterade inte när beslut om nedläggning fattades 2015, tvärt om.
Det var Moderaternas energiöverenskommelse som gällde vid beslutet".
Kul att du inte vill polarisera men samtidigt säger du att energiöverenskommelse gjorde den sista effektskattehöjningen som dödade kärnkraftens lönsamhet. Det stämmer inte. Det var Löfven-regeringen som gjorde den höjningen 2015 och både svenska kraftnät och oppositionen ogillade det med just hänvisningen till att man ville göra kärnkraften direkt olönsam. När väl effektskatten slopades 2018 efter överenskommelse hade skadan redan skett, avvecklingsplanerna i Ringhals hade startat och genom avsättning av både vd och tillsättande av kärnkraftshate i styrelsen så fullföljde Vattenfall nedläggningsplanerna.
Höjningen av effektskatten motsvarade en höjning med 0.3 öre per producerad kWh. Har man så låga rörelsemarginaler och är så känslig för kostnadsökningar så förstår jag att man la ner på affärsmässiga grunder, när man stog inför stora renoveringar dessutom. Detta alldeles oavsett effektskatt eller ej.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av RagWal »

iAkita skrev:
Höjningen av effektskatten motsvarade en höjning med 0.3 öre per producerad kWh. Har man så låga rörelsemarginaler och är så känslig för kostnadsökningar så förstår jag att man la ner på affärsmässiga grunder, när man stog inför stora renoveringar dessutom. Detta alldeles oavsett effektskatt eller ej.
Alltså. Detta med effektskatt verkar vara ett kärt ämne. Jag har dumt nog bara tagit nickat och inte ifrågasatt.
Stämmer wikipedia ang detta så kan man direkt sluta påstå att "MP stängde kärnkraften" genom att höja effektskatten iaf. Jag kommer iaf att avfärda liknande som snicksnack.
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnkraftsskatt

Notera tabellen nedan:
Datum / Ungefärlig skatt (öre/kWh) / (sittande regering vid ändring)
2000-07-01 / 2,9 / (Persson)
2006-01-01 / 5,3 / (Persson)
2008-01-01 / 6,6 / (Reinfeldt)
2015-08-01 / 7,7 / (Löfven)
2017-07-01 / 0,8 / (Löfven)
2018-01-01 / 0,0 / (Löfven)

Rätta mig om jag har fel.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Arctic Drifter »

RagWal skrev:
iAkita skrev:
Höjningen av effektskatten motsvarade en höjning med 0.3 öre per producerad kWh. Har man så låga rörelsemarginaler och är så känslig för kostnadsökningar så förstår jag att man la ner på affärsmässiga grunder, när man stog inför stora renoveringar dessutom. Detta alldeles oavsett effektskatt eller ej.
Alltså. Detta med effektskatt verkar vara ett kärt ämne. Jag har dumt nog bara tagit nickat och inte ifrågasatt.
Stämmer wikipedia ang detta så kan man direkt sluta påstå att "MP stängde kärnkraften" genom att höja effektskatten iaf. Jag kommer iaf att avfärda liknande som snicksnack.
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnkraftsskatt

Notera tabellen nedan:
Datum / Ungefärlig skatt (öre/kWh) / (sittande regering vid ändring)
2000-07-01 / 2,9 / (Persson)
2006-01-01 / 5,3 / (Persson)
2008-01-01 / 6,6 / (Reinfeldt)
2015-08-01 / 7,7 / (Löfven)
2017-07-01 / 0,8 / (Löfven)
2018-01-01 / 0,0 / (Löfven)

Rätta mig om jag har fel.
Vad har du rätt i? Går man på din Wikipedia referens så får man även fram följande:
I januari 2016 varnade Vattenfall att effektskatten hotade att samtliga reaktorer i Sverige skulle läggas ned redan 2020.[3]

Regeringen Löfven I (S/MP) styrde med en borgerlig budget. Det medförde ett beslut om att kärnkraftsskatten skulle sänkas med 90% (SFS 2017:401) till 1 500 kr per megawatt och månad från om med 1 juli 2017.

En blocköverskridande energiöverenskommelse nåddes den 10 juni 2016 som bland annat innebar att kärnkraftsskatten slopades från och med 1 januari 2018.[4][5] (SFS 2017:402)
Även detta står med på din referens:
Två månader efter sista höjningen meddelade OKG den 14 oktober 2015 beslut om nedläggning av kärnkraftsreaktorerna O1 och O2 i Oskarshamn. Dagen efter 15 oktober 2015 kom avvecklingsbeslutet av reaktorerna R1 och R2 vid Ringhals.[7] Vid det tillfället utgjorde effektskatten drygt en tredjedel av driftkostnaden för kärnkraftsel.
Jag känner mig trygg i att MP inte har bidragit till dessa sänkningar av effektskatten.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av RagWal »

Arctic Drifter skrev:

Jag känner mig trygg i att MP inte har bidragit till dessa sänkningar av effektskatten.
Inte bidragit till säkningen? Men heller inte särskilt ensamt ansvarig till höjningARNA (2000 - 2008). Möjligen mer bidragande till höjningen (6,6 -> 7,7) 2015 som är marginell i sammanhanget.

Jag var mest intresserad av att MP faktiskt inte införde "dödsstöten" vilket ofta basuneras ut.

Energiöverenskommelsen 2018 var "blocköverskridande". Även MP står bakom den som jag förstår det.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av iAkita »

RagWal skrev:
iAkita skrev:
Höjningen av effektskatten motsvarade en höjning med 0.3 öre per producerad kWh. Har man så låga rörelsemarginaler och är så känslig för kostnadsökningar så förstår jag att man la ner på affärsmässiga grunder, när man stog inför stora renoveringar dessutom. Detta alldeles oavsett effektskatt eller ej.
Alltså. Detta med effektskatt verkar vara ett kärt ämne. Jag har dumt nog bara tagit nickat och inte ifrågasatt.
Stämmer wikipedia ang detta så kan man direkt sluta påstå att "MP stängde kärnkraften" genom att höja effektskatten iaf. Jag kommer iaf att avfärda liknande som snicksnack.
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnkraftsskatt

Notera tabellen nedan:
Datum / Ungefärlig skatt (öre/kWh) / (sittande regering vid ändring)
2000-07-01 / 2,9 / (Persson)
2006-01-01 / 5,3 / (Persson)
2008-01-01 / 6,6 / (Reinfeldt)
2015-08-01 / 7,7 / (Löfven)
2017-07-01 / 0,8 / (Löfven)
2018-01-01 / 0,0 / (Löfven)

Rätta mig om jag har fel.
Ja, det stämmer säkert. Jag räknade på termisk effekt som skatten grundades på, inte på hur mycket som faktiskt producerades. My bad, men poängen kvarstår.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar