Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Dagens spotpriser

Inlägg av TiborBlomhall »

Tittade på dagens spotpriser. "Jaha högsta timpris 6.35 - som vanligt" tänkte jag.

Ända tills jag insåg att det är 6.35 öre, inte kronor :shock:

Och på natten fick man elen gratis.

Grattis till alla er som kör timpris idag!
spotSthlm221111.png
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av tor-ake »

Det finns ju tyvärr ingenstans att göra av alla härliga kilowattimmar. Bilen hade bara plats för 25 till idag, och det är 14 grader varmt så värmepumpen och elpatronerna är helt avstängda.

Man får väl ta en 30-milatur efter jobbet och bränna lite kWh! :mrgreen:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 727
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Trevlig »

Överföringen är ju tyvärr inte gratis :roll:
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

Trevlig skrev:
Överföringen är ju tyvärr inte gratis :roll:
Helt rätt, den är den jag fokuserar på nu när priserna har normaliserats.
27,8 kWp solceller
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av GustavE »

Ni som har timpris. Får ni betalt (lindring av överföringen) när det är negativa priser?

Tex
Elpris -2 öre
Överföring 70 öre
Ni betalar 68 öre per kilowattimme?

Försökte hitta svaret på Tibbers hemsida men hitta inget svar.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av DanneLKPG »

GustavE skrev:
Ni som har timpris. Får ni betalt (lindring av överföringen) när det är negativa priser?

Tex
Elpris -2 öre
Överföring 70 öre
Ni betalar 68 öre per kilowattimme?

Försökte hitta svaret på Tibbers hemsida men hitta inget svar.
Vet inte riktigt, men priset är inte negativt om man lägger på "certifikat, inköpspris och ursprungsgarantier" i deras app.
Mellan 04-05 idag var det -0,1 öre, men om man har alternativet påslaget för att inkludera ovannämnda så är det 10,7 öre det klockslaget.
(nu pratar jag endast Tibber-kostnader och inte elöverföring/energiskatt)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jeppe_E »

GustavE skrev:
Ni som har timpris. Får ni betalt (lindring av överföringen) när det är negativa priser?

Tex
Elpris -2 öre
Överföring 70 öre
Ni betalar 68 öre per kilowattimme?

Försökte hitta svaret på Tibbers hemsida men hitta inget svar.

Nej, överföringen har inget med elpriset att göra. Det är en kostnad som tillkommer oavsett. Däremot är det ju intressantare med momsen. Om något inte kostar något, eller man till och med får betalt för att använda det. Borde inte momsen då vara negativ? :lol: :lol: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Raptor »

Hade varit trevligt om alla laddningsoperatörerna kunde använda dagens spotpris + deras marginal som prissättning.
Idag verkar de ta ett högt fastpris + marginal när de har fasta priser så som incharge (~4kr/kw). Förståeligt dock.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av NiklasTesla »

I skrivande stund typ.

En bild säger mer än 1000ord och här kommer 2 bilder.

MVH
Screenshot_20221111-142923.png
Screenshot_20221111-141958.png
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Bjelke »

Kör vattenkraft på pga fulla magasin i norr typ? Annars vore det väl läge att dra ner lite, eller
tänker jag fel nu? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Kör vattenkraft på pga fulla magasin i norr typ? Annars vore det väl läge att dra ner lite, eller
tänker jag fel nu? :lol:
Låter rimligt, samtidigt är väl 22,7% lågt om än inte extremt lågt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Negativt elpris hela natten fram till kl 8:00 i morgon. Undrar om vi måste åka nånstans. En tur till stan med en liten omväg typ runt Vänern. Och i varsin bil. Eller så värmer jag upp spabadet i natt. Det verkar vara ett problem att bli av med all el som vindkraften vispar fram.
På kontinenten är elpriset nästan 100 ggr så högt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Skyvandrare »

Legato skrev:
Bjelke skrev:
Kör vattenkraft på pga fulla magasin i norr typ? Annars vore det väl läge att dra ner lite, eller
tänker jag fel nu? :lol:
Låter rimligt, samtidigt är väl 22,7% lågt om än inte extremt lågt.
Jag jobbar inom vattenkraft i Värmland och här finns mycket små möjligheter till magasinering. T ex går kraftverken i nedre Klarälven för fullt + att vi släpper förbi vatten för att klara flödet. I östra Värmland är flödet lite lägre och där kör vi bara så mycket som krävs för att hålla maxhöjd på ytorna, vilket är ca 50%. Men du har helt rätt, inga vattenkraftverk kör mer än de behöver för att hålla vattenytorna.
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Niklas Z »

Det lägsta jag sett är att vattenkraften i Sverige bidragit med är ungefär 1,5 GW, dvs ungefär en tiondel av dess maxkapacitet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Negativt elpris hela natten fram till kl 8:00 i morgon. Undrar om vi måste åka nånstans. En tur till stan med en liten omväg typ runt Vänern. Och i varsin bil. Eller så värmer jag upp spabadet i natt. Det verkar vara ett problem att bli av med all el som vindkraften vispar fram.
På kontinenten är elpriset nästan 100 ggr så högt.
Det är ju väldigt märkligt, jag har hört att vindkraft enkelt kan stängas av ifall priset blir för lågt, borde inte mycket av vindkraften stängas ner så att de på så sätt håller uppe priset? Jag tror ju knappast på att det är så billigt med vindkraft så att de kan sälja elen till ett negativt elpris och ändå göra vinst. Eller är en så stor del av Sveriges vindkraft köpta på kontrakt så de inte behöver bry sig om marknadspriset utan kan bara flöda över marknaden med el?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av RagWal »

vigge50 skrev:
mati skrev:
Negativt elpris hela natten fram till kl 8:00 i morgon. Undrar om vi måste åka nånstans. En tur till stan med en liten omväg typ runt Vänern. Och i varsin bil. Eller så värmer jag upp spabadet i natt. Det verkar vara ett problem att bli av med all el som vindkraften vispar fram.
På kontinenten är elpriset nästan 100 ggr så högt.
Det är ju väldigt märkligt, jag har hört att vindkraft enkelt kan stängas av ifall priset blir för lågt, borde inte mycket av vindkraften stängas ner så att de på så sätt håller uppe priset? Jag tror ju knappast på att det är så billigt med vindkraft så att de kan sälja elen till ett negativt elpris och ändå göra vinst. Eller är en så stor del av Sveriges vindkraft köpta på kontrakt så de inte behöver bry sig om marknadspriset utan kan bara flöda över marknaden med el?
All el handlas ju inte till timpris direkt från börsen. PPAer ich andra fastpriskontrakt ockaå.

Hade ju varit katastrof för kärnkraften annars.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Bjelke »

Skyvandrare skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Kör vattenkraft på pga fulla magasin i norr typ? Annars vore det väl läge att dra ner lite, eller
tänker jag fel nu? :lol:
Låter rimligt, samtidigt är väl 22,7% lågt om än inte extremt lågt.
Jag jobbar inom vattenkraft i Värmland och här finns mycket små möjligheter till magasinering. T ex går kraftverken i nedre Klarälven för fullt + att vi släpper förbi vatten för att klara flödet. I östra Värmland är flödet lite lägre och där kör vi bara så mycket som krävs för att hålla maxhöjd på ytorna, vilket är ca 50%. Men du har helt rätt, inga vattenkraftverk kör mer än de behöver för att hålla vattenytorna.
Ok då var det som jag trodde då iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsL »

GustavE skrev:
Ni som har timpris. Får ni betalt (lindring av överföringen) när det är negativa priser?

Tex
Elpris -2 öre
Överföring 70 öre
Ni betalar 68 öre per kilowattimme?

Försökte hitta svaret på Tibbers hemsida men hitta inget svar.
Det är ju inte samma bolag. Jag har Tibber som elleverantör och Vattenfall som nätleverantör. Jag betalar en räkning till Tibber och en till Vattenfall. Till Vattenfall betalar jag en en avgift per kWh under högbelastning och en under lågbelastning, de påverkas inte direkt av elpriset.
Hos Tibber betalar jag spotpriset plus skatter och avgifter så -2 öre/kWh blir 8 öre/kWh.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsL »

RagWal skrev:
All el handlas ju inte till timpris direkt från börsen. PPAer ich andra fastpriskontrakt ockaå.

Hade ju varit katastrof för kärnkraften annars.
Det är väl därför Kärnkraftslobbyn är så arg på Vindkraft, den skulle ju kunna göra kärnkraften till en förlust affär under långa perioder.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Bjelke »

Hur ser Teslas prissättning ut på SuC just nu? Hänger dom med på såna här snabba
svängningar eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av jonasl »

Har svårt att tro att de har timprisavtal, snarare något slags förvaltat elavtal med lite längre prishorisonter.

I vår BRF (elområde 3) har vi förvaltat avtal och har senaste månaderna i rörlig avgift betalat: Apr 0,79kr, Maj 0,82kr, Jun 1,32kr , Jul 0,61kr, Aug 1,17kr, Sep 1,35kr, Okt 1,13kr. Till det tillkommer en förvaltningskostnad på strax under 2 öre per kWh, elnätsavgift på 10 öre (mer 22-06 nov-mars) och energiskatt på 36 öre.

Tesla borde ju kunna få minst lika bra priser kan man tycka.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av bjelkeman »

Bjelke skrev:
Hur ser Teslas prissättning ut på SuC just nu? Hänger dom med på såna här snabba
svängningar eller?
Jag laddade i Enköping för en timme sedan. Det var dyrt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Bor i område 3 och har timpris. Vi försöker styra över så mycket som möjligt av förbrukningen till natten. På fakturan får vi ett genomsnittligt kWh-pris. I oktober lyckades vi komma ned till 0,66.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Nect »

LarsL skrev:
RagWal skrev:
All el handlas ju inte till timpris direkt från börsen. PPAer ich andra fastpriskontrakt ockaå.

Hade ju varit katastrof för kärnkraften annars.
Det är väl därför Kärnkraftslobbyn är så arg på Vindkraft, den skulle ju kunna göra kärnkraften till en förlust affär under långa perioder.
Ingen behöver vara arg på någon :). Priserna sätts av marknaden på börsen oberoende av produktionskostnaden. Men både vindkraft och kärnkraft säkrar upp med att sälja ut delar av produktionen till ett fastpris till t ex industrier etc.

Annars skulle alla vindsnurror slås av när det blåser för mycket. Och samtidigt som kärnkraften skulle göra förlust med de låga marknadspriserna som blir när det blåser mycket med mer produktion än vad som nyttjas.

När man tänker efter är det ett knasigt system där du inte kan sätta priser själv för att täcka upp produktionskostnaden på varje såld kWh.

Än knepigare när du som producent dagen innan (har jag för mig) ska rapportera in hur mycket du kommer producera dagen efter för att priserna på börsen ska kunna sättas. Så det går inte bara skruva ner din produktion då du måste producera det som du rapporterat.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Bor i område 3 och har timpris. Vi försöker styra över så mycket som möjligt av förbrukningen till natten. På fakturan får vi ett genomsnittligt kWh-pris. I oktober lyckades vi komma ned till 0,66.
Samma här. Jag hade spotpris 57 öre in och 96 öre ut i oktober. Inte särskilt dyrt med andra ord.
Tyvärr var det en ganska mörk månad, produktionen var inget vidare, så elräkningen blev inte negativ denna gången. Det fattas ett par hundralappar som jag fick ta från bufferten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar