Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av R_Edvinsson »

iAkita skrev:
Surt att så många företrädesvis moderata lokalpolitiker motsatt sig fördröjt utbyggnaden av havsbaserad och kustnära vindkraft. Vi hade varit i ett helt annan läge vad det gäller elpriserna just nu om den varit bättre utbyggd. Det blåser mellan 7-15 m/s längs med i stort sett hela kusten.
Screenshot_20221209_154917_Windy.jpg

Förklara gärna hur vi skulle kunna vara i ett helt annat läge idag om dessa vindkraftparker byggts.

Speciellt med tanke på att de första punkterna i det statligt finansierade anslutningsnätet till havs inte kan står klart förrens tidigare 2029..och klart på samtliga delar runt 2035...

Blir inte mycket levererat innan dessa oavsett hur mycket man byggt.

Så att detta skulle räddat oss nu är bara att jaga klick ;)
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Också sydsvenskan. Panik i södra änden av landet nu:

” Prisnivån på el fördubblas på måndag – och kan bestå vintern ut”

” I nästa vecka fördubblas elspotpriset i Sydsverige. Grundpriset på el ökar från 4 till 8 kronor per kWh. Kundpriset kan vissa dagar bli 11 kronor – femton gånger högre än normalt.
Nu uppmanar regeringen alla att spara på el.”

https://www.sydsvenskan.se/2022-12-09/p ... vintern-ut

Industrin och lantbruket måste ju jubla också. Blir nog mycket varsel, mer arbetslöshet och elände.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av iAkita »

Var är alla arga SD och högermän män som för något år sen ilsket (och antagligen för för första gången) tog initiativ till dammsugning och postade bilder på sociala medier, ivrigt påhejade av EB och JÅ, nu?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O8 ... t-spara-el
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

iAkita skrev:
Var är alla arga SD och högermän män som för något år sen ilsket (och antagligen för för första gången) tog initiativ till dammsugning och postade bilder på sociala medier, ivrigt påhejade av EB och JÅ, nu?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O8 ... t-spara-el
Ja dom har inte hunnit bygga någon ny baskraft på två månader det är ju såklart förjävligt. Alla trodde nog att de skulle vara klara innan jul i alla fall. Du får ha lite tålamod. Minst 10år.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av iAkita »

LarsOJ skrev:
iAkita skrev:
Var är alla arga SD och högermän män som för något år sen ilsket (och antagligen för för första gången) tog initiativ till dammsugning och postade bilder på sociala medier, ivrigt påhejade av EB och JÅ, nu?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O8 ... t-spara-el
Ja dom har inte hunnit bygga någon ny baskraft på två månader det är ju såklart förjävligt. Alla trodde nog att de skulle vara klara innan jul i alla fall. Du får ha lite tålamod. Minst 10år.
Den var inte klar förra året heller. Ändå skulle det dammsugas.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av niklas12 »

NiklasTesla skrev:
Finns hundratals med inlägg som redogör för just det i kärnkraftstråden (hur vi kan ha 100% förnyelsebart energisystem) samt MVH ;)
Nej jag har inte sett en enda trovärdig redogörelse för detta.
Det finns däremot gott om fantasifulla idéer om alltifrån vågkraft till enorma batterilager som någon annan ska betala.
Förövrigt så är Uran långtifrån Peak [/quote]

Beklagar att behöva komma med dåliga nyheter men fysikens lagar gäller:

https://www.energywatchgroup.org/blog-post/

Ny billig gen3 kärnkraft (gen4 också???) är det som är fantasin inget annat (finns redan idag ca 100% förnyelsebar energi på flera platser i världen (ex norra Norge och Island och dom har bland billigaste Spotpriserna i världen också)).

Vanlig psykologisk reaktion att inte vilja se sanningen när man får dåliga nyheter.

Med tiden kommer du acceptera samt MVH[/quote]

Det finns som sagt gott om uran och om det skulle minska finns det andra tekniska möjligheter för att öka utvinningen.

Frågan är väl mer hur många uigurer det går åt för att få fram all kisel till solpaneler.
Kina äger och kontrollerar 90% av tillverkningen av solceller
https://sverigesradio.se/artikel/solcel ... ete-i-kina

Two technologies could greatly extend the uranium supply itself. Neither is economical now, but both could be in the future if the price of uranium increases substantially. First, the extraction of uranium from seawater would make available 4.5 billion metric tons of uranium—a 60,000-year supply at present rates. Second, fuel-recycling fast-breeder reactors, which generate more fuel than they consume, would use less than 1 percent of the uranium needed for current LWRs. Breeder reactors could match today's nuclear output for 30,000 years using only the NEA-estimated supplies.

https://www.scientificamerican.com/arti ... sits-last/
7216300B-A0D3-4F9D-A381-9BFE4618A3D3.jpeg
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Credde »

LarsOJ skrev:
Också sydsvenskan. Panik i södra änden av landet nu:

” Prisnivån på el fördubblas på måndag – och kan bestå vintern ut”

” I nästa vecka fördubblas elspotpriset i Sydsverige. Grundpriset på el ökar från 4 till 8 kronor per kWh. Kundpriset kan vissa dagar bli 11 kronor – femton gånger högre än normalt.
Nu uppmanar regeringen alla att spara på el.”

https://www.sydsvenskan.se/2022-12-09/p ... vintern-ut

Industrin och lantbruket måste ju jubla också. Blir nog mycket varsel, mer arbetslöshet och elände.
Priset sätts ju inte förrän dagen innan, så det är ju svårt att veta vad priset blir på måndag redan nu. Det är en kvalificerad gissning dock.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
JockeX
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av JockeX »

Credde skrev:
LarsOJ skrev:
Också sydsvenskan. Panik i södra änden av landet nu:

” Prisnivån på el fördubblas på måndag – och kan bestå vintern ut”

” I nästa vecka fördubblas elspotpriset i Sydsverige. Grundpriset på el ökar från 4 till 8 kronor per kWh. Kundpriset kan vissa dagar bli 11 kronor – femton gånger högre än normalt.
Nu uppmanar regeringen alla att spara på el.”

https://www.sydsvenskan.se/2022-12-09/p ... vintern-ut

Industrin och lantbruket måste ju jubla också. Blir nog mycket varsel, mer arbetslöshet och elände.
Priset sätts ju inte förrän dagen innan, så det är ju svårt att veta vad priset blir på måndag redan nu. Det är en kvalificerad gissning dock.
Kan inte läsa artikeln men vad baserar de på att grundpriset skulle bli så högt? Normalt sett är det gasen som kan driva till sånna priser och uppåt, alternativt att ingen vill exportera. Men gaspriset har inte stuckit ännu och Norge har växlat upp sin export rejält.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Off Grid Byggaren »

niklas12 skrev:
NiklasTesla skrev:
Finns hundratals med inlägg som redogör för just det i kärnkraftstråden (hur vi kan ha 100% förnyelsebart energisystem) samt MVH ;)
Nej jag har inte sett en enda trovärdig redogörelse för detta.
Det finns däremot gott om fantasifulla idéer om alltifrån vågkraft till enorma batterilager som någon annan ska betala.
Förövrigt så är Uran långtifrån Peak
Beklagar att behöva komma med dåliga nyheter men fysikens lagar gäller:

https://www.energywatchgroup.org/blog-post/

Ny billig gen3 kärnkraft (gen4 också???) är det som är fantasin inget annat (finns redan idag ca 100% förnyelsebar energi på flera platser i världen (ex norra Norge och Island och dom har bland billigaste Spotpriserna i världen också)).

Vanlig psykologisk reaktion att inte vilja se sanningen när man får dåliga nyheter.

Med tiden kommer du acceptera samt MVH[/quote]

Det finns som sagt gott om uran och om det skulle minska finns det andra tekniska möjligheter för att öka utvinningen.

Frågan är väl mer hur många uigurer det går åt för att få fram all kisel till solpaneler.
Kina äger och kontrollerar 90% av tillverkningen av solceller
https://sverigesradio.se/artikel/solcel ... ete-i-kina

Two technologies could greatly extend the uranium supply itself. Neither is economical now, but both could be in the future if the price of uranium increases substantially. First, the extraction of uranium from seawater would make available 4.5 billion metric tons of uranium—a 60,000-year supply at present rates. Second, fuel-recycling fast-breeder reactors, which generate more fuel than they consume, would use less than 1 percent of the uranium needed for current LWRs. Breeder reactors could match today's nuclear output for 30,000 years using only the NEA-estimated supplies.

https://www.scientificamerican.com/arti ... sits-last/[/quote]

Jag har precis byggt ut min solelanläggning med 3 kWp till.

Blev färdig idag, lagom till snöfallet.

När jag skulle köpa panelerna letade jag runt efter EU tillverkade, men det är helt omöjligt att få tag i för närvarande.

Till slut kom jag över 7 paneler som var lätt begagnade.

Tyvärr ingen produktion idag med snötäcke på dem, men någon ynka kWh kanske det blir i december.

Har fått ihop 18 kWh på den befintliga anläggningen i december.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

18 kWh i december låter inte så illa, hur stor anläggning har du? Jag har 10 kWp och har fått 11.9 kWh och har beställt ytterligare 17 kWp som jag ska få till mars, men att klara sig på solel ens med batterier november till februari är väl i princip omöjligt men med min uppgradering ska jag väl lyckas producera mer än jag förbrukar mars-sep, sedan ska jag kolla upp solsäker via Jämtkraft, någon här som känner till deras förvaltning, stod inte så mycket på deras hemsida.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

Dafro skrev:
18 kWh i december låter inte så illa, hur stor anläggning har du? Jag har 10 kWp och har fått 11.9 kWh och har beställt ytterligare 17 kWp som jag ska få till mars, men att klara sig på solel ens med batterier november till februari är väl i princip omöjligt men med min uppgradering ska jag väl lyckas producera mer än jag förbrukar mars-sep, sedan ska jag kolla upp solsäker via Jämtkraft, någon här som känner till deras förvaltning, stod inte så mycket på deras hemsida.
Jag använder det. Finns beskrivet här:

viewtopic.php?f=29&t=29736
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

CrazyGang skrev:
Dafro skrev:
18 kWh i december låter inte så illa, hur stor anläggning har du? Jag har 10 kWp och har fått 11.9 kWh och har beställt ytterligare 17 kWp som jag ska få till mars, men att klara sig på solel ens med batterier november till februari är väl i princip omöjligt men med min uppgradering ska jag väl lyckas producera mer än jag förbrukar mars-sep, sedan ska jag kolla upp solsäker via Jämtkraft, någon här som känner till deras förvaltning, stod inte så mycket på deras hemsida.
Jag använder det. Finns beskrivet här:

viewtopic.php?f=29&t=29736
Tack, den tråden har jag ju läst, ställer några frågor där.
27,8 kWp solceller
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

iAkita skrev:
LarsOJ skrev:
iAkita skrev:
Var är alla arga SD och högermän män som för något år sen ilsket (och antagligen för för första gången) tog initiativ till dammsugning och postade bilder på sociala medier, ivrigt påhejade av EB och JÅ, nu?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O8 ... t-spara-el
Ja dom har inte hunnit bygga någon ny baskraft på två månader det är ju såklart förjävligt. Alla trodde nog att de skulle vara klara innan jul i alla fall. Du får ha lite tålamod. Minst 10år.
Den var inte klar förra året heller. Ändå skulle det dammsugas.
Du verkar förvirrad. Du får starta en tråd om dammsugning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

Tessi19 skrev:
Jerker skrev:
Den "perfekta storm" vi upplever nu har fått mig och min sambo att inse att vårt nästa boende blir ett litet hus med möjlighet till vedeldning, och det ska isoleras rejält! Det ska också ligga högt över havet och inte nära nåt vattendrag som kan översvämmas.
Med egen brunn, eget avlopp som är miljöanpassad, en egen vindsnurra, solceller och ett vattendrag som året om strömmar för vattengenerator. Har man tillgång till både salt och sötvatten en Blueenergy system.

Odla själv, kanske lite djur för gödsel, mjölk och kanske kött om man gillar det.

Ganska trevligt blir det, lite investering men värd att leva ett ostörd liv utan bekymmer att bli beroende av myndigheterna och regeringen.
Japp, precis så! Du fyllde i det jag inte skrev. Min sambo kan mycket om djurhållning och är redan en veteran inom höns- och vaktelhållning har jobbat med att föda upp grisar. Får är inte så svåra att hålla etc.

Det är få som insett hur lätt och billigt det är att utöver att ha höns för äggens skull också själv kläcka fram några omgångar kycklingar per år och föryngra hönsen och att ta tuppkycklingar för köttets skull. Det blir helt ekologiskt och dessutom billigt. Kaniner har vi börjat titta på också. För några veckor sedan fick vi sex kaniner som ägaren inte klarade av att slakta själv. Vi slaktade och tog hand om köttet. Kaniner ger väldigt bra med kött i förhållande till hur mycket foder de behöver, så det är lönsamt.

Man behöver inte särskilt stort trädgårdsland för att odla potatis, morötter, lök osv. så att det räcker hela året. Man ska bara ha en fungerande jordkällare att lagra det i. På 90-talet bodde jag i ett hus där det fanns en jordkällare och vi hade c:a 2600 kvm tomt. En mindre del av denna var odlingsyta och vi var självförsörjande på de flesta rotfrukter och grönsaker. Självhushållning är inte så långt borta som man kan tro.

Det hus jag bor i idag byggdes 1963 och då var tomterna på runt 2000 kvm och det var en självklarhet att man odlade på den största delen av tomten. Här är en flygbild från 1958 över den gata där mitt hus ligger. Mitt hus saknas (ligger nu på den lediga tomten längst till vänster ovanför gatan). De husen på bilden byggdes samma år som bilden togs och man ser hur tre av tomterna täcks av potatisland. Alla hus (även mitt) har en källarvåning som man inte värmde upp och där fanns från början ett rum som var tänkt som matkällare med hyllor för saftflaskor, glaskonserver m.m. och en stor binge för potatis. Detta som ersättning för jordkällare. Idag är det ingen här som odlar på sina stora tomter.
Potatis.jpg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

LarsOJ skrev:
iAkita skrev:
LarsOJ skrev:
iAkita skrev:
Var är alla arga SD och högermän män som för något år sen ilsket (och antagligen för för första gången) tog initiativ till dammsugning och postade bilder på sociala medier, ivrigt påhejade av EB och JÅ, nu?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O8 ... t-spara-el
Ja dom har inte hunnit bygga någon ny baskraft på två månader det är ju såklart förjävligt. Alla trodde nog att de skulle vara klara innan jul i alla fall. Du får ha lite tålamod. Minst 10år.
Den var inte klar förra året heller. Ändå skulle det dammsugas.
Du verkar förvirrad. Du får starta en tråd om dammsugning.
Han är inte alls förvirrad. Det är en mycket relevant kommentar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Den "perfekta storm" vi upplever nu har fått mig och min sambo att inse att vårt nästa boende blir ett litet hus med möjlighet till vedeldning, och det ska isoleras rejält! Det ska också ligga högt över havet och inte nära nåt vattendrag som kan översvämmas.
Ja, braskaminen och billig eller gratis ved är nog största tillgången vi har just nu här hemma. Jag har eldat oavbrutet sen mitten av november. Svårt att uppskatta i siffror, men det måste nog snart handla om storleksordningen en månadslön som jag sparat in på elen på det viset.
Sen är det ju en fördel att vårt hus är så pass litet. Det är byggt på 1890-talet, alltså en tid då självhushållning var en självklarhet, och folk var allmänt fattiga. Att renovera och isolera om vinden för några år sedan var nog bland det bästa jag har gjort på länge. Det räcker nu med en enda värmekälla för hela huset.
Egen brunn är självklart en fördel också. Vi har till och med två, ifall en skulle sina har vi alltså backup.
Jag orkar inte odla potatis mer än att de räcker över midsommar. Vi har tung lerjord som omvandlas till betong så fort solen värmer marken. Det är enklare att köpa potatis hos grannbonden (som har sandjord).
En granne har skaffat får. Det är trevligt, men jag skulle aldrig klara av att slakta dem. Dessutom skulle nog hundarna få fnatt. Samma med höns. Har funderat på det, hönshus finns ju men det skulle aldrig gå. Det går vargar omkring här dessutom. Frågan är vem som skulle äta upp djuren först, vargen eller mina hundar. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

Varför är egen brunn en fördel?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Gargamel »

Fredrik j skrev:
Varför är egen brunn en fördel?
Tillgång till vatten?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Den "perfekta storm" vi upplever nu har fått mig och min sambo att inse att vårt nästa boende blir ett litet hus med möjlighet till vedeldning, och det ska isoleras rejält! Det ska också ligga högt över havet och inte nära nåt vattendrag som kan översvämmas.
Ja, braskaminen och billig eller gratis ved är nog största tillgången vi har just nu här hemma. Jag har eldat oavbrutet sen mitten av november. Svårt att uppskatta i siffror, men det måste nog snart handla om storleksordningen en månadslön som jag sparat in på elen på det viset.
Sen är det ju en fördel att vårt hus är så pass litet. Det är byggt på 1890-talet, alltså en tid då självhushållning var en självklarhet, och folk var allmänt fattiga. Att renovera och isolera om vinden för några år sedan var nog bland det bästa jag har gjort på länge. Det räcker nu med en enda värmekälla för hela huset.
Egen brunn är självklart en fördel också. Vi har till och med två, ifall en skulle sina har vi alltså backup.
Jag orkar inte odla potatis mer än att de räcker över midsommar. Vi har tung lerjord som omvandlas till betong så fort solen värmer marken. Det är enklare att köpa potatis hos grannbonden (som har sandjord).
En granne har skaffat får. Det är trevligt, men jag skulle aldrig klara av att slakta dem. Dessutom skulle nog hundarna få fnatt. Samma med höns. Har funderat på det, hönshus finns ju men det skulle aldrig gå. Det går vargar omkring här dessutom. Frågan är vem som skulle äta upp djuren först, vargen eller mina hundar. :lol:
Ja, hunden kan inte vara i närheten när det vankas slakt! :D Men han äter gärna slaktresterna, så det är bara bra; sparar in på lite hundmat.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

Gargamel skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är egen brunn en fördel?
Tillgång till vatten?
Jämfört med kommunalt vatten/avlopp menar jag naturligtvis.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev:
Gargamel skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är egen brunn en fördel?
Tillgång till vatten?
Jämfört med kommunalt vatten/avlopp menar jag naturligtvis.
” Om strömavbrottet varar i mer än tre timmar, fyll vatten i kastruller och tomma flaskor. Vattentillförseln kan påverkas av strömavbrottet eftersom vattenpumpar drivs av el. Har du egen brunn försvinner vattnet direkt.”

https://www.tekniskaverken.se/privat/el ... omavbrott/

Med egen brunn kan man naturligtvis driva pumpen med elverk, batteri eller en I5 och är oberoende av elnätet.

Det är ju inte heller gratis längre med kommunalt vatten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Gargamel skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är egen brunn en fördel?
Tillgång till vatten?
Jämfört med kommunalt vatten/avlopp menar jag naturligtvis.
Det är en kostnadsfråga såklart. Egen brunn kostar ingenting, enskilt avlopp kostar en tömning per år. Peanuts.
Dessutom är man oberoende. Inga godtyckliga prishöjningar när man har sitt eget vatten. Och om allt går åt helvete så har man fortfarande tillgång till vatten. I värsta fall får man ta upp det för hand ur brunnen, om den är grävd. Men jag vet att jag har alltid vatten oavsett vad som händer i världen.
Jag skulle kämpa som en tjur för att få behålla min egen brunn. Men det finns sådana som resonerar precis tvärtom. En del grannar längre ner mot byn kämpade för att få kommunalt vatten och avlopp och betalade skjortan för att bli anslutna. Jag har aldrig begripit varför.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Gargamel skrev:
Fredrik j skrev:
Varför är egen brunn en fördel?
Tillgång till vatten?
Jämfört med kommunalt vatten/avlopp menar jag naturligtvis.
Det är en kostnadsfråga såklart. Egen brunn kostar ingenting, enskilt avlopp kostar en tömning per år. Peanuts.
Dessutom är man oberoende. Inga godtyckliga prishöjningar när man har sitt eget vatten. Och om allt går åt helvete så har man fortfarande tillgång till vatten. I värsta fall får man ta upp det för hand ur brunnen, om den är grävd. Men jag vet att jag har alltid vatten oavsett vad som händer i världen.
Jag skulle kämpa som en tjur för att få behålla min egen brunn. Men det finns sådana som resonerar precis tvärtom. En del grannar längre ner mot byn kämpade för att få kommunalt vatten och avlopp och betalade skjortan för att bli anslutna. Jag har aldrig begripit varför.
Jag förstår dig 100%! Jag tror du kommer åka på problem med ditt enskilda avlopp innan vattnet. Dock kan man komma undan med mini reningsverk i de flesta kommuner. Men du kanske redan har ett sånt? Gött isf.

Edit: Glöm inte brunnen/pumpen när du leker V2L elektriker :)
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Elof »

Det här med småskalighet och självhushållning… Säkert mysigt och tillfredsställande för somliga, men oerhört ineffektivt. Det är sannerligen ingen lösning på något samhällsproblem.
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev:
Jag förstår dig 100%! Jag tror du kommer åka på problem med ditt enskilda avlopp innan vattnet. Dock kan man komma undan med mini reningsverk i de flesta kommuner. Men du kanske redan har ett sånt? Gött isf.

Edit: Glöm inte brunnen/pumpen när du leker V2L elektriker :)
Jag har inget reningsverk, nej. Men avloppet är godkänt och det har fungerat bra i alla år. Jag hade problem i våras då det var stopp i avloppet. Det var enkelt att lokalisera och det löste sig med en minigrävare och ett järnspett. Shit happens. Av någon anledning skickade uthyrningsfirman aldrig någon faktura för grävaren. Trots att jag var på dem. Det var alltså en billig åtgärd. :)
Ja, pumpen är ett bekymmer för V2L eftersom motorn går på trefas. Det är nog ingen bra idé att försöka konvertera motorn till enfas, däremot så finns de ju att köpa. Jag har en sådan enfaspump i andra brunnen som enbart används för trädgården (och som är trasig eftersom jag glömde tömma pumpen inför förra vintern :( )
Som nödlösning kan man ju bara köra en dränkpump ner i brunnen. Den går att köra med V2L.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar