Dagens spotpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av +46 »

LarsOJ skrev:
iAkita skrev:
LarsOJ skrev:
Alla partier ljuger och överdriver i valrörelsen. Det är inget nytt. Jag avskyr moderaterna så jag behöver inte medge någonting.
Samtidigt som du röstade på SD? Smart...
LarsOJ skrev:
Jag tror vi kommer få se en sänkning/omarbetning av elskatten längre fram. Det du har hängt upp dig på är den lagstadgade AUTOMATISKA uppräkningen för inflationen. Men den passar bra i populistiskt syfte.
Nej, jag har inte hakat upp mig på höjningen. Jag har hakar upp mig på att Moderaterna medvetet ljög sig igenom valrörelsen.

På valaffischen hånar de Damberg för att han påpekat att det är svårt att genomföra M's förslag att slopa elskatten (inte sänka/omarbeta som du skrev). Svantesson ska minsann fixa det om hon får chansen.

Det blev ingenting av det utan till och med en höjning. Det hade fortfarande varit en lögn även utan denna höjning.

Däremot reagerar jag på att just du tycker att en höjning med 3 öre per kWh för slutkunden inte är något att bry sig om, samtidigt som du hävdar att höjningen av effektskatten med 0,03 öre per kWh år 2015 tvingade bolagen att stänga sina kärnkraftverk.
Jag tycker moderaterna är stora lögnare och helt opålitliga. Där kan vi kanske vara överens.

Hur tycker du själv att den förra och förrförra regeringen skött energipolitiken de senaste 8 åren? Har vi fortfarande en stabil 100% fossilfri och billig elförsörjning som när de tillträdde?

Edit: jag personkryssade Elsa Wedding så nu finns det åtminstone en person i riksdagen som har kompetens på elområdet. Smart va?
Ska man hitta något positivt att säga om Covid-Elsa så får man allt gräva långt bak i tiden (Nuon affären). Därefter verkar det som hon har helt tappat förståndet som lett till att hon vid det här laget har samlat ihop en hel kennel med pudlar och dementier. Alltifrån att ifrågasätta forskare och vetenskapsmän och referera till ökända klimatförnekare och manipulerade data. Om inte det var tillräckligt så kommer hon innan valet dragande med helt absurda Covid påståenden…
Installerat 13,2 kWp solceller
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Jag skulle vilja påstå att ALLA tidigare regeringar de senaste 30 åren är medskyldiga till elkrisen som vi nu har. Man har inte förstått hur viktigt det är med en stabil baskraft för ett välfärldsland och industrination. Det har ju alltid ”bara funkat”. Lite som att börja stänga universitet för att de inte är lönsamma. Går bra ett par år.

Man har resonerat lite samma som med försvaret de senaste 20 åren. Var väl Reinfeldt som sa att ”försvaret är ett särintresse”. Nu kommer det ta 20år att komma tillbaka.

Fossilfri planerbar baskraft skulle kunna få många miljarder i bidrag för att garantera en stabil elförsörjning. Det hade varit värt varenda krona som vi ser nu.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
20% av folket är alltså pöbeln? Vad röstade adeln på om man får fråga herrn?
När man pratar om "pöbeln" så menar man den uppretade folkmassan som drar runt bland partierna.
Socialdemokraterna fick se pöbeln lämna för alliansens regering och nu har dom dragit vidare till SD.

Ja, jag skulle nog gissa att mängden väljare som kan sammanfattas som "pöbeln" är ungefär 20%.
Det är naturligtvis inte samma individer över tid.

Jag tror att socialdemokraterna har en god chans att komma tillbaka om fyra år. Kanske är partiet då så stort att man inte behöver lika många stödpartier. Kanske räcker det med centerpartiet? Det hade varit intressant tror jag.
Precis. Pöblen röstar inte bara på fascisterna, även om de såklart är överrepresenterade.

SD är solklart de största populisterna och de som alltid proklamerar pöbelns enkla och sällan/aldrig fungerande lösningar. Tycker dock både (främst) S&M också tog stora kliv in i populistfällan detta val. V är såklart populister sedan länge om än inte lika extremt som SD.

Att rösta på fascisterna med motiveringen att de ändå aldrig kommer hålla några vallöften är i mina ögon helt absurt. För mig är det självklart att rösta på ett parti vars åsikter man delar och där man tror att de har för avsikt att faktiskt försöka genomföra det de står för.

En grundförutsättning är att representanterna överlag är "hela och rena". Det fascistiska partiet som är fyllt av kriminella skulle jag aldrig rösta på ens om jag höll med dem i samtliga sakfrågor.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av ChristerSjo »

iAkita skrev:
RagWal skrev:
iAkita skrev:
Höjningen av effektskatten motsvarade en höjning med 0.3 öre per producerad kWh. Har man så låga rörelsemarginaler och är så känslig för kostnadsökningar så förstår jag att man la ner på affärsmässiga grunder, när man stog inför stora renoveringar dessutom. Detta alldeles oavsett effektskatt eller ej.
Alltså. Detta med effektskatt verkar vara ett kärt ämne. Jag har dumt nog bara tagit nickat och inte ifrågasatt.
Stämmer wikipedia ang detta så kan man direkt sluta påstå att "MP stängde kärnkraften" genom att höja effektskatten iaf. Jag kommer iaf att avfärda liknande som snicksnack.
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnkraftsskatt

Notera tabellen nedan:
Datum / Ungefärlig skatt (öre/kWh) / (sittande regering vid ändring)
2000-07-01 / 2,9 / (Persson)
2006-01-01 / 5,3 / (Persson)
2008-01-01 / 6,6 / (Reinfeldt)
2015-08-01 / 7,7 / (Löfven)
2017-07-01 / 0,8 / (Löfven)
2018-01-01 / 0,0 / (Löfven)

Rätta mig om jag har fel.
Ja, det stämmer säkert. Jag räknade på termisk effekt som skatten grundades på, inte på hur mycket som faktiskt producerades. My bad, men poängen kvarstår.
Problemet var ju att på den tiden låg elpriserna på mycket låga nivåer under längre tider (10-25 öre/kWh?) och då ha en skatt som totalt är runt 20 öre så blir det ju ganska tufft.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

Månadssnittet för december är uppe på 3,18kr/kWh i SE2. Mer än 10x genomsnittet på 0,3kr/kWh.

Kommer krävas ett elmirakel för att inte decemberräkningarna kommer bli 8-10x högre än tidigare vintermånader.

SE1 & 2 får som sagt inget elprisstöd…
2A297D52-B7E9-4742-8C1E-C779595B09BE.jpeg
15EF80E4-FA74-4323-8911-EAE57D96DA92.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mickeisol »

Bara det sätter igång och blåser så kommer se1 och se2 att gå ner i pris. Sorry så kommer inte det att hjälpa se3 och se4 för att dom har för lite stabilitet.
Det som ligger se1 och se2 i fatet är att vattenkraften har kört på mycket nu när det varit dyrt.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

December 2020 1750 kWh för 730 kr, 2021 1655 för 3371 och 1-5 december 2022 224 kWh för 861, om vi snålar klarar vi nog under 1400 men öndå säkert 5000. Vart är vi på väg, jag har ett snålt hus och har nog råd men kommer ju lägga mindre pengar på annat tex restauranger så konkurser lär öka. Men ön värre är det för dom som inte har 15-20 tusen extra för att klara sig tills bidrag kommer. Förstår inte varför det inte kan betala ut som det förra via nätägaren så det kunde kommit nu på en gång.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av ChristerSjo »

Dafro skrev:
December 2020 1750 kWh för 730 kr, 2021 1655 för 3371 och 1-5 december 2022 224 kWh för 861, om vi snålar klarar vi nog under 1400 men öndå säkert 5000. Vart är vi på väg, jag har ett snålt hus och har nog råd men kommer ju lägga mindre pengar på annat tex restauranger så konkurser lär öka. Men ön värre är det för dom som inte har 15-20 tusen extra för att klara sig tills bidrag kommer. Förstår inte varför det inte kan betala ut som det förra via nätägaren så det kunde kommit nu på en gång.
Jag gå via nätägarna borde varit smartare. De tär ju en mer naturlig väg. Försäkringskassan i samarbete med Swedbank kommer väl innebära att många som inte har registrerat bankkonto hos Swedbanks utbetalningstjänst kommer får en pappersavi. De pratar om säkerhet, vet inte varför det skulle bli säkrare att gå via FK eller Nätägarna både får ju klara direktiv hur mycket och till vem. Tror inte nätägarna är mer oärliga än FK. Möjligen kräva nätägarna kanske en hög administrationsavgift för att sköta utbetalningen, men det har jag inga belägg för.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
20% av folket är alltså pöbeln? Vad röstade adeln på om man får fråga herrn?
När man pratar om "pöbeln" så menar man den uppretade folkmassan som drar runt bland partierna.
Socialdemokraterna fick se pöbeln lämna för alliansens regering och nu har dom dragit vidare till SD.

Ja, jag skulle nog gissa att mängden väljare som kan sammanfattas som "pöbeln" är ungefär 20%.
Det är naturligtvis inte samma individer över tid.

Jag tror att socialdemokraterna har en god chans att komma tillbaka om fyra år. Kanske är partiet då så stort att man inte behöver lika många stödpartier. Kanske räcker det med centerpartiet? Det hade varit intressant tror jag.
Precis. Pöblen röstar inte bara på fascisterna, även om de såklart är överrepresenterade.

SD är solklart de största populisterna och de som alltid proklamerar pöbelns enkla och sällan/aldrig fungerande lösningar. Tycker dock både (främst) S&M också tog stora kliv in i populistfällan detta val. V är såklart populister sedan länge om än inte lika extremt som SD.

Att rösta på fascisterna med motiveringen att de ändå aldrig kommer hålla några vallöften är i mina ögon helt absurt. För mig är det självklart att rösta på ett parti vars åsikter man delar och där man tror att de har för avsikt att faktiskt försöka genomföra det de står för.

En grundförutsättning är att representanterna överlag är "hela och rena". Det fascistiska partiet som är fyllt av kriminella skulle jag aldrig rösta på ens om jag höll med dem i samtliga sakfrågor.
Först Apropå ”hela och rena”:
CA446015-BED3-4A0B-A3DE-6211C1D811C0.jpeg
https://popularhistoria.se/sveriges-his ... institutet

Vem vet hur historien hade sett ut om inte sossarna inspirerat Nazisterna i Tyskland?

Tillbaka till nutid:

Okej men sluta håll oss på halster nu och berätta vilket parti som har ambition och ideer för att lösa elkrisen?

Kommer du dragandes med något av de som suttit de sista 8 åren så kan vi snacka absurt. Bara kolla på elpriset för att förstå detta.

Moderaterna? Noll trovärdighet kvar. Fattar inte att någon kan rösta på dem längre. Har dock röstat på dem många gånger tidigare.

KD? Lite weirdo religösa.. inget för mig egentligen även om jag taktikröstade på dem en gång när Blå laget tog makten och KD var nära spärren. Ändå ok ideer i energifrågan. Var mitt andrahandsval.

Då har vi FP kvar. De kunde ju inte bestämma sig innan valet om de skulle stödja en blå majoritet så var inget alternativ. Oklart var de står i de flesta frågor faktiskt.

Finns ju alternativet att inte rösta eller blankt. Men känns lite som att dissa demokrati.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

När vi var ute på hundpromenad ikväll häpnade vi över hur mörkt det var överallt. Ja, det är alltid kolsvart här i skogen vid denna årstiden, men folk brukar ju ändå tända en massa ljus, gårdsbelysning, julbelysning osv. Men det är påtagligt mörkt nu. Man ser nån lampa nånstans i nåt rum, men för övrigt är det i stort sett nedsläckt hos många. Lite kusligt faktiskt. Det är i mina ögon ganska meningslöst att mörklägga allt. Såvida inte folk har lyckats spara en massa gamla glödlampor i sina armaturer så borde inte LED-belysningen påverka elräkningen särskilt mycket. Men å andra sidan är det många här som inte har det så gott ställt. Det är ju kanske lite därför man bor såhär, för det är väldigt billigt i vanliga fall. De kanske sitter därinne och huttrar med avstängda element. Jag vet åtminstone en grannfru som redan förra vintern i stort sett struntade i att värma upp sitt hus. Hon satt där iklädd vinterjacka i sitt kök och väntade på våren. Det kommer nog bli tufft för många.
Själv har jag all belysning på som vanligt. Men luftvärmepumpen går på sparlåga, uppvärmning sker med ved, som dock försvinner i rasande takt. Kontoret är nedsläckt. Pelargonerna och mina citroner och bananer som övervintrar därinne blommor fortfarande, men jag har satt timern på luftvärmepumpen så att de får en timmes varmluft inatt när det blir 6-7 minusgrader ute. Mina växter får inte dö, oavsett vad elen kostar.
Jag snålar var jag kan. En elräkning på 10.000kr skulle kanske inte ruinera mig, men det svider ordentligt såklart. Och lite grann bidrar man ju med att sänka elpriset om man förbrukar mindre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av ChristerSjo »

LarsOJ skrev:
Finns ju alternativet att inte rösta eller blankt. Men känns lite som att dissa demokrati.
Finns väl en del problem med demokrati och dess effektivitet att vara optimalt för att styra något. De senaste 10-20 åren har det ju varit så många kockar inblandande i regeringsbildningarna (eller har haft något att säga till om än ändå) att det varken blir hackat eller malet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

ChristerSjo skrev:
LarsOJ skrev:
Finns ju alternativet att inte rösta eller blankt. Men känns lite som att dissa demokrati.
Finns väl en del problem med demokrati och dess effektivitet att vara optimalt för att styra något. De senaste 10-20 åren har det ju varit så många kockar inblandande i regeringsbildningarna (eller har haft något att säga till om än ändå) att det varken blir hackat eller malet.
Ja det håller jag verkligen med om. Sossarna egen majoritet och typ Göran Persson hade ju varit kanon. Trodde jag aldrig att jag skulle säga :mrgreen:
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev:
Förstår inte varför det inte kan betala ut som det förra via nätägaren så det kunde kommit nu på en gång.
Jag fick förra vinterns elstöd i somras så via nätägaren är ju inte det snabbaste sättet...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av mati »

Det verkar som att det blir blåsigare nästa vecka. Skulle vi ändå ha sån tur att vindkraften kickar in lagom till att O3 stängs ner? Det skulle ju nästan vara för bra för att vara sant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Det verkar som att det blir blåsigare nästa vecka. Skulle vi ändå ha sån tur att vindkraften kickar in lagom till att O3 stängs ner? Det skulle ju nästan vara för bra för att vara sant.
Förr i tiden dansade man regndans och så. Nu får du dansa för vinden :lol: Tänk om det blir soligt också! Väderberoend kraftkällor var ordet.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jeppe_E »

CrazyGang skrev:
Månadssnittet för december är uppe på 3,18kr/kWh i SE2. Mer än 10x genomsnittet på 0,3kr/kWh.

Kommer krävas ett elmirakel för att inte decemberräkningarna kommer bli 8-10x högre än tidigare vintermånader.

SE1 & 2 får som sagt inget elprisstöd…

Nä... Buhu....

SE1 har Jan-Nov haft ett snittpris på 49 öre per kWh. Inget stöd = 49 öre/kWh. Moms betald på 20000 kWh = 2450 kr
SE4 har Jan-Nov haft ett snittpris på 150 öre per kWh. 79 öre i stöd = 81 öre/kWh. Moms betald på 20000 kWh = 7500 kr

Så 12250 kr vs 23700 kr. EFTER Stödet. Så i princip dubbla elkostnaden. Eller då 3x om man inte räknar med stödet.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av dfa »

CrazyGang skrev:
Kommer krävas ett elmirakel för att inte decemberräkningarna kommer bli 8-10x högre än tidigare vintermånader.
SE1 & 2 får som sagt inget elprisstöd…
Jag säger inte att det inte behövs för alla elområden, men som det ser ut just idag så är det ingen som får stöd för vintermånaderna, utan stödet är för månaderna som gick och som var dyra i SE3 och SE4.

Ligger på en snittkostnad för elen på 320kr per dag än så länge i SE3 under december, så räknar med en elräkning på runt 10 papp kanske mer + sommarstugan då som står uppvärmd. Vore nice med lite stöd och så men är mest sur för att jag inte bundit, finns ju roligare saker att göra för pengarna typ...
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

Nja. Stödet är avsett att mildra effekterna av höga priser framöver, men baseras på historisk förbrukning. En inte helt logisk tankevurpa. Otur när de tänkte osv.

Förra året fick alla stöd för det innevarande årets förbrukning.

Det intressanta är ju vad abonnenter betalar för faktiska priser detta år, inte vad det kostade förra året.

Och SE1 & 2 har alltså med marginal högsta priserna någonsin. 10x det normala. Nivåer som för december är desamma som i SE3.

Jag kan inte förstå varför priset i SE3 berättigar till stöd, men samma pris i SE1&2 inte gör det.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Fredrik j »

CrazyGang skrev:
Nja. Stödet är avsett att mildra effekterna av höga priser framöver, men baseras på historisk förbrukning. En inte helt logisk tankevurpa. Otur när de tänkte osv.

Förra året fick alla stöd för det innevarande årets förbrukning.

Det intressanta är ju vad abonnenter betalar för faktiska priser detta år, inte vad det kostade förra året.

Och SE1 & 2 har alltså med marginal högsta priserna någonsin. 10x det normala. Nivåer som för december är desamma som i SE3.

Jag kan inte förstå varför priset i SE3 berättigar till stöd, men samma pris i SE1&2 inte gör det.
Pengarna som betalas tillbaka är överskjutande flaskhalsavgifter för ett år tillbaka. Abonnenterna i SE3 och SE4 har betalat för mycket och får tillbaka delar av pengarna. Elkonsumenter i SE1 och SE2 har inte betalat lika mycket flaskhalsavgift och har spenderat dom pengarna på annat om dom inte har dom kvar.
Att tycka det är fel är en sak. Att inte förstå är något annat.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Jeppe_E »

CrazyGang skrev:
Nja. Stödet är avsett att mildra effekterna av höga priser framöver, men baseras på historisk förbrukning. En inte helt logisk tankevurpa. Otur när de tänkte osv.

Förra året fick alla stöd för det innevarande årets förbrukning.

Det intressanta är ju vad abonnenter betalar för faktiska priser detta år, inte vad det kostade förra året.

Och SE1 & 2 har alltså med marginal högsta priserna någonsin. 10x det normala. Nivåer som för december är desamma som i SE3.

Jag kan inte förstå varför priset i SE3 berättigar till stöd, men samma pris i SE1&2 inte gör det.
Titta på året, inte enstaka datapunkter. Se min uträkning ovan.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av Dafro »

Fredrik j skrev:
Dafro skrev:
Förstår inte varför det inte kan betala ut som det förra via nätägaren så det kunde kommit nu på en gång.
Jag fick förra vinterns elstöd i somras så via nätägaren är ju inte det snabbaste sättet...
Ok då, då minns jag helt fel eller så var dom olika bra på att betala tillbaka. Litet snabbt beslut att skippa moms på el dec-mars som början på en utbetalning kanske.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av CrazyGang »

Man använder medel från flaskhalsavgifterna, men syftet är att lindra effekten av höga elpriser i kommande vinter.

Priserna i SE1&2 är för närvarande lika höga som i SE3.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

CrazyGang skrev:
Man använder medel från flaskhalsavgifterna, men syftet är att lindra effekten av höga elpriser i kommande vinter.

Priserna i SE1&2 är för närvarande lika höga som i SE3.
Men kom igen ni har lagrat vt med d essa priser i någpn vecka.. Se3 och se4 har levt med de priserna i mer än ett år.. Med undantag för ett kortare period i oktober.

Men ja fortsätter de vara höga priser så lär man räkna ut ett nytt medel och har priserna varit tillräckligt höga i se1 och 2 så kan ni ju också vara med att få bidrag.. Men jag hade nog varit mer nöjd med lägre priser så man slipper bidragen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
JockeX
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av JockeX »

chaffis75 skrev:
CrazyGang skrev:
Man använder medel från flaskhalsavgifterna, men syftet är att lindra effekten av höga elpriser i kommande vinter.

Priserna i SE1&2 är för närvarande lika höga som i SE3.
Men kom igen ni har lagrat vt med d essa priser i någpn vecka.. Se3 och se4 har levt med de priserna i mer än ett år.. Med undantag för ett kortare period i oktober.

Men ja fortsätter de vara höga priser så lär man räkna ut ett nytt medel och har priserna varit tillräckligt höga i se1 och 2 så kan ni ju också vara med att få bidrag.. Men jag hade nog varit mer nöjd med lägre priser så man slipper bidragen.
Flaskhalsavgifterna kommer inte ge SE1 och SE2 något alls inom överskådlig tid eftersom de alltid har lägst pris. Det nuvarande situation med snarlika priser över hela landet gör också att flaskhlsintäkterna är mycket lägre än tidigare.

Det är fortfarande så att staten rackar in en massa i moms eftersom ett normalt pris på 50 öre ger 12,5öre i intäkt och 4kr ger en hel krona i moms.

Högkostnadsskyddet kommer bli kraftigt omdebatterat efter december vill jag lova…

Winter is coming…
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens spotpriser

Inlägg av chaffis75 »

JockeX skrev:
chaffis75 skrev:
CrazyGang skrev:
Man använder medel från flaskhalsavgifterna, men syftet är att lindra effekten av höga elpriser i kommande vinter.

Priserna i SE1&2 är för närvarande lika höga som i SE3.
Men kom igen ni har lagrat vt med d essa priser i någpn vecka.. Se3 och se4 har levt med de priserna i mer än ett år.. Med undantag för ett kortare period i oktober.

Men ja fortsätter de vara höga priser så lär man räkna ut ett nytt medel och har priserna varit tillräckligt höga i se1 och 2 så kan ni ju också vara med att få bidrag.. Men jag hade nog varit mer nöjd med lägre priser så man slipper bidragen.
Flaskhalsavgifterna kommer inte ge SE1 och SE2 något alls inom överskådlig tid eftersom de alltid har lägst pris. Det nuvarande situation med snarlika priser över hela landet gör också att flaskhlsintäkterna är mycket lägre än tidigare.

Det är fortfarande så att staten rackar in en massa i moms eftersom ett normalt pris på 50 öre ger 12,5öre i intäkt och 4kr ger en hel krona i moms.

Högkostnadsskyddet kommer bli kraftigt omdebatterat efter december vill jag lova…

Winter is coming…
Jo jag har insett att flaskhals avgifterna inte kommer täcka den typen av bidrag om priserna i se1 och 2 hålls uppe, däremot tror jag de kommer bli högt tryck på någon form av bidrag oavsett.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar