Nånstans har någon bestämt att det ska finnas laddplatser pengar som avsatts för detta räcker inte men några motorvärmaruttag kan de inte sätta upp de har redan köpt alla type 2 skåp då kommer någon med ide att de kan driva 3 st en fas till samma kostnad som 1st 3 fas och kör på denna linije
En tydlig parallell kan man dra till sssr industri och hur de löste sina problem
Dåligt med kräm?
Moderator: Redaktion
Re: Dåligt med kräm?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Dåligt med kräm?
Stockholms stad är enbart ute efter att spara pengar, vilket känns löjligt eftersom de flesta av de laddarna man nedgraderat sitter i garage där det kostar 60 - 70 kr/timmen att parkera.znak3 skrev:Det här verkar helt snurrigt ju
Re: Dåligt med kräm?
Fast alla laddare i garagen är gratis att ladda i.. Alltså man behöver inte betala extra. Att man "bara" har 3.7kw i gratisladdarna ser jag inte som helt fel.. Ofta står man ju i garagen i flera timmar/hela dagen/natten. Så länge utbyggnaden fortsätter och man kan ladda 1.5-2 mil i timmen där man väl parkerar kommer det funka fint med 3.7kw. Ska man åka långt får man leta upp en snabbladdare. (Som jag hoppas dom bygger ut lite mer också..)
Att parkera säg 3h i ett garage och då få 5-6 mil "gratis" är inte dumt. Bättre att dom får upp en mängd 3.7kw-laddare istället för en tredjedel så många 11kw-laddare.
Att parkera säg 3h i ett garage och då få 5-6 mil "gratis" är inte dumt. Bättre att dom får upp en mängd 3.7kw-laddare istället för en tredjedel så många 11kw-laddare.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Dåligt med kräm?
Problemet är att det är dyrare att ladda sakta utrustning kostar lika mycket så om du laddar bilen färdigt så är det dyrare om du står på 3,7kWh än om du stod på 11kWhjoel80 skrev:Fast alla laddare i garagen är gratis att ladda i.. Alltså man behöver inte betala extra. Att man "bara" har 3.7kw i gratisladdarna ser jag inte som helt fel.. Ofta står man ju i garagen i flera timmar/hela dagen/natten. Så länge utbyggnaden fortsätter och man kan ladda 1.5-2 mil i timmen där man väl parkerar kommer det funka fint med 3.7kw. Ska man åka långt får man leta upp en snabbladdare. (Som jag hoppas dom bygger ut lite mer också..)
Att parkera säg 3h i ett garage och då få 5-6 mil "gratis" är inte dumt. Bättre att dom får upp en mängd 3.7kw-laddare istället för en tredjedel så många 11kw-laddare.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Dåligt med kräm?
Som jag ser det, så är det knappt värt besväret att sätta i en 3,7kw laddare om man ska på ett möte som varar exempelvis ett par timmar.joel80 skrev:Fast alla laddare i garagen är gratis att ladda i.. Alltså man behöver inte betala extra. Att man "bara" har 3.7kw i gratisladdarna ser jag inte som helt fel.. Ofta står man ju i garagen i flera timmar/hela dagen/natten. Så länge utbyggnaden fortsätter och man kan ladda 1.5-2 mil i timmen där man väl parkerar kommer det funka fint med 3.7kw. Ska man åka långt får man leta upp en snabbladdare. (Som jag hoppas dom bygger ut lite mer också..)
Att parkera säg 3h i ett garage och då få 5-6 mil "gratis" är inte dumt. Bättre att dom får upp en mängd 3.7kw-laddare istället för en tredjedel så många 11kw-laddare.
Den som sätter upp minst 16A 3 fas eller ännu hellre 32A 3fas i något av garagen i Stockholms innerstad kommer att få mig som kund några gånger i veckan även om det garaget skulle kosta säg 20kr/tim mer än jämförbara garage.
Re: Dåligt med kräm?
Flera av dagens "andra" elbilar kan inte tillgodogöra sig mer än 16A enfas.
På Laddhybrider räcker det också ofta bra med 16A enfas då de har så små batterier.
Personligen ser jag hellre 3 st 16A enfas än en 16A trefas som är upptagen av någon som laddat "färdigt" sen länge!
Vi ska komma ihåg att många parkera här idag (och troligtvis i framtiden!) med nästan fullt batteri. Det "normala" körmönstret säger att de flesta inte kör så mycket/dag vanligtvis trots allt. Därav går den laddning man behöver oftast tillräckligt snabbt med 16A enfas.
Vi som kör Tesla kör betydligt mer/dag och är även de som är mest vana/behov/möjlighet av högre laddkapacitet. Där vi föredrar 16A (32A med dubbelladdare) trefas. Då vi också mest laddar "då vi behöver" och då helst med så hög kapacitet som möjligt.
På Laddhybrider räcker det också ofta bra med 16A enfas då de har så små batterier.
Personligen ser jag hellre 3 st 16A enfas än en 16A trefas som är upptagen av någon som laddat "färdigt" sen länge!
Vi ska komma ihåg att många parkera här idag (och troligtvis i framtiden!) med nästan fullt batteri. Det "normala" körmönstret säger att de flesta inte kör så mycket/dag vanligtvis trots allt. Därav går den laddning man behöver oftast tillräckligt snabbt med 16A enfas.
Vi som kör Tesla kör betydligt mer/dag och är även de som är mest vana/behov/möjlighet av högre laddkapacitet. Där vi föredrar 16A (32A med dubbelladdare) trefas. Då vi också mest laddar "då vi behöver" och då helst med så hög kapacitet som möjligt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Dåligt med kräm?
Jag skrev helt enkelt till Stockholms Parkering, och fick följande svar
Stockholms Parkering skrev:Stockholm Parkering tillhandahåller max 16A –en fas (3,7 kW), normal laddning.
Om det någonstans finns eller har funnits stolpar med 11kW så är det en felaktigt utförd installation av nån av våra elektriker.
Vår modell är att man antigen hyr plats månadsvis där laddning(3,7kW) ingår i hyran eller så besöksparkerar man och får ladda grattis(3,7kW) men betalar vanlig besökstaxa.
Vi har valt att inte tillhandahålla snabb eller semisnabbladdning i våra anläggningar utan detta överlåter vi till andra företag som har elförsäljning som affärsidé.
Det finns dessutom elbolag som hävdar att om vi skulle ha elbilsplatser där vi tar mer betalt, så är det frågan om el-försäljning vilket kräver tillstånd.
Eftersom vi inte gör på detta sätt så har vi inte följt upp denna frågeställning djupare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5302
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Dåligt med kräm?
Där kom det igen.bylund skrev:Jag skrev helt enkelt till Stockholms Parkering, och fick följande svarStockholms Parkering skrev:Stockholm Parkering tillhandahåller max 16A –en fas (3,7 kW), normal laddning.
Om det någonstans finns eller har funnits stolpar med 11kW så är det en felaktigt utförd installation av nån av våra elektriker.
Vår modell är att man antigen hyr plats månadsvis där laddning(3,7kW) ingår i hyran eller så besöksparkerar man och får ladda grattis(3,7kW) men betalar vanlig besökstaxa.
Vi har valt att inte tillhandahålla snabb eller semisnabbladdning i våra anläggningar utan detta överlåter vi till andra företag som har elförsäljning som affärsidé.
Det finns dessutom elbolag som hävdar att om vi skulle ha elbilsplatser där vi tar mer betalt, så är det frågan om el-försäljning vilket kräver tillstånd.
Eftersom vi inte gör på detta sätt så har vi inte följt upp denna frågeställning djupare.
Kan vi då anta att det är dessa elbolag som sätter käppar i hjulen för hyresrätts- och bostadsrättsföreningar som vill göra en insatts för miljön och erbjuda de boende elbilsladdning mot självkostnadspris?
http://www.di.se/artiklar/2016/1/26/oka ... r-elbilar/
Model Y P
Model S P
Model S P