alset srotom, var du på plats på pressträffen? Du gav dig inte till känna! Det borde varit uppenbart vem jag var då konferenciern bad mig vara snäll mot Volvos representant efter mina frågor om deras elbilssatsning kontra Teslas
I övrigt så har Göteborgs Energi efter ett par tröga år nu kommit ut med en seriös och bra satsning på laddinfrastruktur för elbilar. Förrutom dessa 14 snabbladdare planeras för ca 500 ladduttag (Type2 utan fast kabel) runt om i staden. Dessa uttag börjar byggas efter sommaren. Av satsningen på 10MSEK kommer 8MSEK från regeringens Klimatkliv. De arbetar på bättre internationella betallösningar. Jag fick möjlighet att framföra många av våra tips/råd/frågeställningar angående laddinfrastruktur direkt till de ansvariga inom Göteborg Energi och fick bra och seriös respons.
Från politiskt håll medverkade kommunstyrelsens ordföranden Ann-Sofi Hermansson samt byggnadsnämndens ordförande Ulf Kamne. Jag tog upp frågan varför det inte ställs krav på laddplatser vid nybyggnation och fick svaret att de vaknat lite sent, men nu är det på G där lagen tillåter sådan kravställning.
Volvos Anders Kärrberg, ansvarig för myndighetskontakter höll ett anförande om Volvos satsning på elbilar. Inga stora nyheter. Magkänslan är dock att Volvo fortfarande inte har den genuina viljan att satsa på elbilar fullt ut. Mycket snack om att bilarna blir dyra, tekniken är svår, och att kunderna är få. De vill vänta tills de kan få god lönsamhet i sin elbilssatsning.
Jag ställde en del frågor till honom både publikt och enskilt. De ser inte Tesla som en stor konkurrent. De ser inte heller att “nya” tillverkare har någon större chans att slå ut de etablerade tillverkarna. Anledningen till detta är att en bil idag är en så oerhört komplex produkt.
Fotnot, Volvos Anders Kärrberg undertecknade följande brev till finansminister Magdalena Andersson tidigare i år.
"Att Ministern när hon vill understryka att det går bra för Sverige då väljer att jämföra med Tesla, ett amerikanskt bolag som hittills inte påvisat ett positivt rörelseresultat, med en försäljning som är 10% av vår och med näst intill obefintligt bidrag till svensk ekonomi har gjort att flera av våra medarbetare reagerat negativt. En jämförelse med Volvo Cars hade varit lämpligare"