Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inläggav Teslaägare Bjelke » 22 maj 2020 19:10

mati skrev:
Bjelke skrev:Man skulle inte bli otroligt förvånad precis om just Tesla kom med ett
sånt systemet, kanske i samband med cyber truck och den där lilla atw:n :)

Jobbigt bara att man måste köpa en asful Cypertruck som man inte har någon som helst nytta av, enbart för att man vill ha den coola ATV:n och sedermera gräsklipparen, motorsågen, trimmern och lövblåsen som ingår. :lol:

Ja lite så... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare rollo » 22 maj 2020 23:03

Vet att jag är på fel tråd men vill bara berätta att jag använder en elektrisk Flymo med sladd sen 35 år.
Startat varje år utan svordomarna som mina grannar använder tills de lämnar in sina fossildrivna till service eller köper ännu en ny miss decibel. Helt ok för mindre gräsmattor. Investering ca 900 kr, ingen service eller reparation. Avskriven... :D
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jerker » 22 maj 2020 23:06

rollo skrev:Vet att jag är på fel tråd men vill bara berätta att jag använder en elektrisk Flymo med sladd sen 35 år.
Startat varje år utan svordomarna som mina grannar använder tills de lämnar in sina fossildrivna till service eller köper ännu en ny miss decibel. Helt ok för mindre gräsmattor. Investering ca 900 kr, ingen service eller reparation. Avskriven... :D

Jag hade också en sån men blev aldrig vän med den. Och den la dessutom av efter ett par säsonger.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav elbilist mati » 23 maj 2020 06:38

Jag har nu bitit i det sura äpplet och skaffat en svindyr batteridriven Ryobi RM480e åkgräslippare. Har haft den någon dryg vecka nu eller så.
Man kan ju inte vara annat än imponerad. Den är specad med en "räckvidd" på 10000kvm, alltså en hektar, 2,5 timmars klipptid, och jag trodde såklart att den siffran är kraftigt överdriven. Men icke. Jag har några tusen kvadratmeter att klippa, har till och med kört ett antal gånger 1km fram och tilbaka och klippt en stor gräsmatta som ligger där, klippt en helt oklippt äng, kört över stock och sten, klippt allt jag rimligen kan klippa. Hittills har jag inte lyckats med att tömma batteriet ens till hälften. Och så laddar man över natten via den medföljande wallboxen. Det känns ju bekant. Mycket nöjd hittills.
Den är möjligen lite stor för delar av gräsmattan, precis som gamla åkgräsklipparen. Det finns en massa fruktträd och grejer i vägen. Batteridrivna Stigan blir allltså långt ifrån arbetslös. Men den behöver inte slita med de stora ytorna längre.
Ryobin har 4,8kWh batterikapacitet. Audin skulle komma 2 mil på detta, E-Golfen 3 mil. Jag undrar hur långt man kan köra gräsklipparn om man inte har klippaggregatet igång. 6 mil? Jag är inte sugen att testa, men nyfiken är jag ändå.
Såg en granne häromdagen som körde iväg sin bensindrivna terrormaskin till åkgräsklippare på bilsläpet. Service antar jag. Eller så startar den inte efter vintern, eller nåt annat krångel.
Det eländet slipper man ju nu. :)
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare carl-pedal » 23 maj 2020 07:29

Fett!

Kul när det funkar så bra! Men visst är det blybatterier i den? Inte för att sabba glädjen, jag bara undrar.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Walker » 23 maj 2020 07:45

mati skrev:Jag har nu bitit i det sura äpplet och skaffat en svindyr batteridriven Ryobi RM480e åkgräslippare. Har haft den någon dryg vecka nu eller så.
Man kan ju inte vara annat än imponerad. Den är specad med en "räckvidd" på 10000kvm, alltså en hektar, 2,5 timmars klipptid, och jag trodde såklart att den siffran är kraftigt överdriven. Men icke. Jag har några tusen kvadratmeter att klippa, har till och med kört ett antal gånger 1km fram och tilbaka och klippt en stor gräsmatta som ligger där, klippt en helt oklippt äng, kört över stock och sten, klippt allt jag rimligen kan klippa. Hittills har jag inte lyckats med att tömma batteriet ens till hälften. Och så laddar man över natten via den medföljande wallboxen. Det känns ju bekant. Mycket nöjd hittills.
Den är möjligen lite stor för delar av gräsmattan, precis som gamla åkgräsklipparen. Det finns en massa fruktträd och grejer i vägen. Batteridrivna Stigan blir allltså långt ifrån arbetslös. Men den behöver inte slita med de stora ytorna längre.
Ryobin har 4,8kWh batterikapacitet. Audin skulle komma 2 mil på detta, E-Golfen 3 mil. Jag undrar hur långt man kan köra gräsklipparn om man inte har klippaggregatet igång. 6 mil? Jag är inte sugen att testa, men nyfiken är jag ändå.
Såg en granne häromdagen som körde iväg sin bensindrivna terrormaskin till åkgräsklippare på bilsläpet. Service antar jag. Eller så startar den inte efter vintern, eller nåt annat krångel.

...en liten hake: 52000.- svenska kronor. Du som brukar beklaga dig för att inte ha råd med dina fordon....
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Referralkod: mikael83741

Inläggav elbilist mati » 23 maj 2020 08:34

Walker skrev:
mati skrev:Jag har nu bitit i det sura äpplet och skaffat en svindyr batteridriven Ryobi RM480e åkgräslippare. Har haft den någon dryg vecka nu eller så.

...en liten hake: 52000.- svenska kronor. Du som brukar beklaga dig för att inte ha råd med dina fordon....

Ja, jag vet. Jag köpte den på företaget, då blir det billigare. Men sen är det ju också skillnad mellan en bil och en maskin. Bilen känns bara onödigt dyr i förhållande till vad man får. Maskiner som man använder regelbundet får kosta lite mer. Den här kommer jag ju ha tills den faller i bitar. Min gamla åkgräsklippare hade jag i 26 år.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Fredrik j » 23 maj 2020 09:03

Elektriska trädgårdsredskap är ju så mycket bättre än bensindrivna. Användsområdet är ju ofta väldigt monotoriska. Jag har tex bara ett batteri till min gräsklippare och behöver ladda 20min mitt i. Jag klipper då kanterna med en trimmer. Batteriet tar slut på ungefär samma plats varje gång.
Fredrik j

Inläggav elbilist mati » 23 maj 2020 09:27

Det är ju också hälsoaspekten, och i fallet med arbetsredskap och trädgårdmaskiner är den faktorn mycket större än med bilar. Den som har kört med en bensindriven trimmer eller motorsåg i några timmar vet nog vad jag menar.
Det ryker och osar, det väsnas och vibrerar. Och efteråt luktar man själv och alla kläder oljeblandade avgaser. Samtidigt som alla runtomkring inom en radie på flera kilometer hör vad man håller på med. Allt detta slipper man helt med eldrift.
Alla säger att det är så mycket bättre med elbilar, vilket det är, men att gå över till elektriska maskiner och arbetsredskap är ett ännu större steg. Skillnaden blir så enorm.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda A-SUVe
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Föregående

Återgå till Övrigt