Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Teslaspolen »

Oj vilken grej! :D

Som sagt, undrar vad det blev av det hela!
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av bat »

http://mtt136yvonmartel.com/en/home.html#en

Verkar fortfarande inte kommit i produktion.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Challe76a »

Ja nu är ju denna tråd ett par år gammal. Ni som kört Ryobi, Bosch och allt vad det nu är, har ni möjligen några slutsatser att dela med er av. Var kvaliteten tillräckligt bra på Ryobi? Hur upplevs 18v/36v/48v Skulle gärna ta del av era erfarenheter, måste nämligen åka och köpa på mig en del och av alla testpanelen/sidor mm som finns så litar jag mest på er här. Så hur har det gått? Jag är nyfiken om Jerkers kedjesågar fortfarande skär som smör (inlägg 8329) och om HerrNilsson (inlägg 445) har bytt något på sin 3-åriga garanti? Helt enkelt, hur går det för batterimaskinerna?
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Bjelke »

Makita motorsåg och gräsklippare funkar fortfarande som nya för mig efter ett par år! :)
Motorsågen är lite "rapplig" kanske men jäkligt trevlig ändå eftersom den är lätt
och alltid "startar" osv :)
Gräsklipparen är snudd på rolig att använda! :) väger typ ingenting och går tyst
och avgasfritt såklart :)
Batterierna verkar vara i perfekt skick fortfarande, men Makita kör ju med fläktkylning också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Jerker »

Jag är fortfarande nöjd med mina 36V Ryobimaskiner. Har dessutom satsat på deras 18V-verktyg. Men man ska ha flera batterier så att man inte blir batteritorsk under en arbetsdag. Gäller särskilt för gräsklipparen om man har en lite större gräsmatta. Nu har de ju dessutom kommit med både 6Ah och 9Ah men då blir de så stora att de inte passar i alla maskiner.

Mina 5Ah-batterier blir varma när jag använder dem i gräsklipparen som går kontinuerligt. Jag har en snabbladdare så tanken var att klara kontinuerlig klippning genom att ladda ett i snabbladdaren medan jag använder det andra men när batteriet blir för varmt så måste det svalna först innan det kan laddas. Detta sköts med automatik av laddaren. Om batteriet är för varmt så startar inte laddningen förrän det har svalnat, men då förlorar man tid. Så för att det ska funka så skulle jag behöva 3 st 5Ah. Nu minskade dock min gräsmatteyta förra sommaren så jag klarar mig på 2 st 5Ah.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Challe76a »

Er kan man lita på!!! Informationen om att de blir varma och inte kan laddas direkt var väldigt värdefull för det står nog ingenstans vad jag sett. Tack!
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Jerker »

Challe76a skrev:
Er kan man lita på!!! Informationen om att de blir varma och inte kan laddas direkt var väldigt värdefull för det står nog ingenstans vad jag sett. Tack!
Ja, det är särskilt en varm sommardag och högt gräs som tvingar maskinen att jobba hårt. Är man ordentlig och klipper i tid så minskar den risken. Men ett plus för Ryobis ingenjörer är att styrelektroniken i batteriet skyddar det mot överhettning och styr laddningen så att det inte skadar batteriet.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av 12man »

Bosch 36v laddaren som kom med min rotak43 har behovsstyrd fläktkylning

Gräsklipparna måste hållas rena(re) i kåpan än avgasklippare, de där extra motståndet spelar roll
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har några Makita maskiner som funkar mycket bra. Det krävs dock minst en dubbel uppsättning 2x5 Ah batterier till 36 volt gräsklipparen och kedjesågen. De räcker 20-25 minuter.
makita-dlm431pt2-grasklippare_dup1.jpg
duc303pt2.png
3841154.jpg
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av fimpen »

Hej

Jag har tröttnat på vår röjsåg/trimmer-kombo och börjar tråna efter batteridrift där. Det känns som att det är Husqvarna som gäller när det kommer till lite rejälare grejer, jag har lånat en släktings:

https://www.husqvarna.com/se/produkter/ ... 967098201/

Och den är ju skitbra... den har lilla batteriet och den går en bra stund... sedan finns det ju flera versioner upp i kedjan som verkar riktigt bra. Batterierna kan ju sedan användas till röjsågen:

https://www.husqvarna.com/se/produkter/ ... 967850603/

så detta känns ju perfekt, även om det är lite dyrare än bosch och roiby etc.

Men, trots flexibiliteten så är jag ju ingen yrkesanvändare, och det känns lite surt att dessa fina batterier ska stå så förhållandevis outnyttjade under året. Husqvarna tillverkar ju också elcyklar av bra kvalité, men där har de sett till att använda andra batterisystem. Det vore ju helt fantastiskt om en skulle kunna köra med samma batteri i cykeln som i redskapen. För "proffs"-redskapen rekommenderar de ju batterier av samma kaliber som riktigt bra elcyklar så det är ju ändå i samma härad. Vattentätt och enkla "docknings"-stationer talar ju också för att det skulle funka fint. Det är väl bara designen som kan bli lite lidande, men hur som, surt ändå att de inte erbjuder elcyklar med samma system.

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
JOhlsson
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 nov 2019 14:46

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av JOhlsson »

Hej!
Jag använder Husqvarnas batteriserie.
Robotklippare, häcksaxar, trimmer. Kommer komplettera med en liten motorsåg i sommar.
De har fungerat utan problem i de åren som jag haft dem.
Ny M3 på väg
M3 SR+ vit 2020 - såld
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av TeslaMartin »

Jag kör också Husqvarna sedan några år. Gräsklippare, grästrimmer och lövblås. Första året var batterierna lite små, men de släppte sedan 9ah batteri som räcker länge!

Husqvarna kostar en del men det är riktigt bra kvalitet! De har även ganska stort spann i olika prisklasser, från ”använda sällan” upp till professionella.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av mati »

Jag kör Stigas 80V-serie. Har en gräsklippare och en motorsåg. När det gäller grasklipparen blir det nästan slagsmål hemma eftersom den är så rolig att använda. Den är kanske lite plastig, och några hörn har gått av på själva chassit, men den funkar precis som när den var ny. Fast den har fyra år på nacken nu. Jag får smörja upp drivhjulen lite ibland, det är allt. Batteriet verkar inte ha tappat nånting. Det är en liten evighetsmaskin och ibland undrar man hur det är möjligt att den kan klippa så mycket på en laddning. Batteriet har ju ändå bara energi som motsvarar knappt en halv deciliter bensin.
Motorsågen går på samma batteri. Det är kanske ingenting man skulle använda i skogen under ett arbetspass, då skulle man behöva ett helt gäng batterier, men för vanlig trädfällning i trädgården och vedkapning är den helt underbar. Det enda jag märker med motorsågen är att den är lite trött på vintern när batteriet är kallt, och det är ju inte sällan då man använder den. Man får då köra lite lätt i några minuter innan batteriet har kommit upp i temperatur. Sen går den bättre än en bensinsåg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av carl-pedal »

Förutom robot gräsklippare Worx som funkat kanon i ett par år så har jag Husqvarna slyröjare och motorsåg. Är inne på min andra såg (uppgradering) och har kört sen 2014 utan att den fyrtaktat eller något annat problem. Det är helt grymt, särskilt med ett batteri på 200wh och ett 300wh. Man behöver bara fylla i olja, slipa kedjan och borsta rent vid drevet, super verkligen! Även om sågen är som en liten 35 kubikare så får man minst lika mycket gjort totalt då det aldrig behöver startas, varmköras eller vad det nu är man sysslar med. Jag är inte yrkesman utan kör bara för min och vänners räkning. Röjaren är såklart grym den med!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Fredrik j »

Jag har en Bosch rotak gräsklippare sedan 5-6år. Funkar fortfarande bra.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Pontus »

När ni började prata om elcyklar och använda samma batterier dök en tanke upp.
Tror ni det kommer någon pickup eller arbetsbil som har några kostar bara moduler från sitt stora batteri eller en extra tillbehörskassett som innehåller typ 10 batterier för arbetsredskap som laddas när de kopplas till bilen och där bilen kan använda dess energi också samt att allt laddas när bilen laddas?
Tänkte på det också när de kom hit för att klippa gräset med en brnsindriven sak i förra veckan, hade varit snyggt om dom kom med batteridrivna saker.
Kanske kan de få ström av kunderna när de jobbar också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Teslaspolen »

Något sådant hade varit väldigt roligt att se, men jag tror första, stora hindret är att det behövs en standard på batterier av något slag. Nu är det ju flertalet olika batterier till olika tillverkare, och i många fall olika batterier hos samma tillverkare för olika spänningar...
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Daven »

Pontus skrev:
När ni började prata om elcyklar och använda samma batterier dök en tanke upp.
Tror ni det kommer någon pickup eller arbetsbil som har några kostar bara moduler från sitt stora batteri eller en extra tillbehörskassett som innehåller typ 10 batterier för arbetsredskap som laddas när de kopplas till bilen och där bilen kan använda dess energi också samt att allt laddas när bilen laddas?
Tänkte på det också när de kom hit för att klippa gräset med en brnsindriven sak i förra veckan, hade varit snyggt om dom kom med batteridrivna saker.
Kanske kan de få ström av kunderna när de jobbar också.
Cybertruck ska ju ha 230v uttag i flaket så går ju förhoppningsvis att ladda under drift och även som parkerad. Förstår att det inte var så du menade men halvvägs iaf :roll:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Bjelke »

Man skulle inte bli otroligt förvånad precis om just Tesla kom med ett
sånt systemet, kanske i samband med cyber truck och den där lilla atw:n :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Man skulle inte bli otroligt förvånad precis om just Tesla kom med ett
sånt systemet, kanske i samband med cyber truck och den där lilla atw:n :)
Jobbigt bara att man måste köpa en asful Cypertruck som man inte har någon som helst nytta av, enbart för att man vill ha den coola ATV:n och sedermera gräsklipparen, motorsågen, trimmern och lövblåsen som ingår. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Man skulle inte bli otroligt förvånad precis om just Tesla kom med ett
sånt systemet, kanske i samband med cyber truck och den där lilla atw:n :)
Jobbigt bara att man måste köpa en asful Cypertruck som man inte har någon som helst nytta av, enbart för att man vill ha den coola ATV:n och sedermera gräsklipparen, motorsågen, trimmern och lövblåsen som ingår. :lol:
Ja lite så... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av rollo »

Vet att jag är på fel tråd men vill bara berätta att jag använder en elektrisk Flymo med sladd sen 35 år.
Startat varje år utan svordomarna som mina grannar använder tills de lämnar in sina fossildrivna till service eller köper ännu en ny miss decibel. Helt ok för mindre gräsmattor. Investering ca 900 kr, ingen service eller reparation. Avskriven... :D
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av Jerker »

rollo skrev:
Vet att jag är på fel tråd men vill bara berätta att jag använder en elektrisk Flymo med sladd sen 35 år.
Startat varje år utan svordomarna som mina grannar använder tills de lämnar in sina fossildrivna till service eller köper ännu en ny miss decibel. Helt ok för mindre gräsmattor. Investering ca 900 kr, ingen service eller reparation. Avskriven... :D
Jag hade också en sån men blev aldrig vän med den. Och den la dessutom av efter ett par säsonger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av mati »

Jag har nu bitit i det sura äpplet och skaffat en svindyr batteridriven Ryobi RM480e åkgräslippare. Har haft den någon dryg vecka nu eller så.
Man kan ju inte vara annat än imponerad. Den är specad med en "räckvidd" på 10000kvm, alltså en hektar, 2,5 timmars klipptid, och jag trodde såklart att den siffran är kraftigt överdriven. Men icke. Jag har några tusen kvadratmeter att klippa, har till och med kört ett antal gånger 1km fram och tilbaka och klippt en stor gräsmatta som ligger där, klippt en helt oklippt äng, kört över stock och sten, klippt allt jag rimligen kan klippa. Hittills har jag inte lyckats med att tömma batteriet ens till hälften. Och så laddar man över natten via den medföljande wallboxen. Det känns ju bekant. Mycket nöjd hittills.
Den är möjligen lite stor för delar av gräsmattan, precis som gamla åkgräsklipparen. Det finns en massa fruktträd och grejer i vägen. Batteridrivna Stigan blir allltså långt ifrån arbetslös. Men den behöver inte slita med de stora ytorna längre.
Ryobin har 4,8kWh batterikapacitet. Audin skulle komma 2 mil på detta, E-Golfen 3 mil. Jag undrar hur långt man kan köra gräsklipparn om man inte har klippaggregatet igång. 6 mil? Jag är inte sugen att testa, men nyfiken är jag ändå.
Såg en granne häromdagen som körde iväg sin bensindrivna terrormaskin till åkgräsklippare på bilsläpet. Service antar jag. Eller så startar den inte efter vintern, eller nåt annat krångel.
Det eländet slipper man ju nu. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inlägg av carl-pedal »

Fett!

Kul när det funkar så bra! Men visst är det blybatterier i den? Inte för att sabba glädjen, jag bara undrar.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Skriv svar