Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 25 feb 2018 20:11

Oj vilken grej! :D

Som sagt, undrar vad det blev av det hela!
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare bat » 26 feb 2018 18:27

http://mtt136yvonmartel.com/en/home.html#en

Verkar fortfarande inte kommit i produktion.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Referralkod: gustav6151

Inläggav Teslaägare Challe76a » 22 maj 2020 07:05

Ja nu är ju denna tråd ett par år gammal. Ni som kört Ryobi, Bosch och allt vad det nu är, har ni möjligen några slutsatser att dela med er av. Var kvaliteten tillräckligt bra på Ryobi? Hur upplevs 18v/36v/48v Skulle gärna ta del av era erfarenheter, måste nämligen åka och köpa på mig en del och av alla testpanelen/sidor mm som finns så litar jag mest på er här. Så hur har det gått? Jag är nyfiken om Jerkers kedjesågar fortfarande skär som smör (inlägg 8329) och om HerrNilsson (inlägg 445) har bytt något på sin 3-åriga garanti? Helt enkelt, hur går det för batterimaskinerna?
Grå X90D har emigrerat men ska snart hem igen.
Tesla bilar i min ägo tidigare: P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Referralkod: karl9662

Inläggav Teslaägare Bjelke » 22 maj 2020 07:36

Makita motorsåg och gräsklippare funkar fortfarande som nya för mig efter ett par år! :)
Motorsågen är lite "rapplig" kanske men jäkligt trevlig ändå eftersom den är lätt
och alltid "startar" osv :)
Gräsklipparen är snudd på rolig att använda! :) väger typ ingenting och går tyst
och avgasfritt såklart :)
Batterierna verkar vara i perfekt skick fortfarande, men Makita kör ju med fläktkylning också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare Jerker » 22 maj 2020 07:46

Jag är fortfarande nöjd med mina 36V Ryobimaskiner. Har dessutom satsat på deras 18V-verktyg. Men man ska ha flera batterier så att man inte blir batteritorsk under en arbetsdag. Gäller särskilt för gräsklipparen om man har en lite större gräsmatta. Nu har de ju dessutom kommit med både 6Ah och 9Ah men då blir de så stora att de inte passar i alla maskiner.

Mina 5Ah-batterier blir varma när jag använder dem i gräsklipparen som går kontinuerligt. Jag har en snabbladdare så tanken var att klara kontinuerlig klippning genom att ladda ett i snabbladdaren medan jag använder det andra men när batteriet blir för varmt så måste det svalna först innan det kan laddas. Detta sköts med automatik av laddaren. Om batteriet är för varmt så startar inte laddningen förrän det har svalnat, men då förlorar man tid. Så för att det ska funka så skulle jag behöva 3 st 5Ah. Nu minskade dock min gräsmatteyta förra sommaren så jag klarar mig på 2 st 5Ah.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare Challe76a » 22 maj 2020 08:00

Er kan man lita på!!! Informationen om att de blir varma och inte kan laddas direkt var väldigt värdefull för det står nog ingenstans vad jag sett. Tack!
Grå X90D har emigrerat men ska snart hem igen.
Tesla bilar i min ägo tidigare: P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Referralkod: karl9662

Inläggav Teslaägare Jerker » 22 maj 2020 08:17

Challe76a skrev:Er kan man lita på!!! Informationen om att de blir varma och inte kan laddas direkt var väldigt värdefull för det står nog ingenstans vad jag sett. Tack!

Ja, det är särskilt en varm sommardag och högt gräs som tvingar maskinen att jobba hårt. Är man ordentlig och klipper i tid så minskar den risken. Men ett plus för Ryobis ingenjörer är att styrelektroniken i batteriet skyddar det mot överhettning och styr laddningen så att det inte skadar batteriet.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare 12man » 22 maj 2020 08:19

Bosch 36v laddaren som kom med min rotak43 har behovsstyrd fläktkylning

Gräsklipparna måste hållas rena(re) i kåpan än avgasklippare, de där extra motståndet spelar roll
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

Inläggav Off Grid Byggaren » 22 maj 2020 08:43

Jag har några Makita maskiner som funkar mycket bra. Det krävs dock minst en dubbel uppsättning 2x5 Ah batterier till 36 volt gräsklipparen och kedjesågen. De räcker 20-25 minuter.

makita-dlm431pt2-grasklippare_dup1.jpg

duc303pt2.png

3841154.jpg
Off Grid Byggaren

Inläggav Teslaägare fimpen » 22 maj 2020 08:46

Hej

Jag har tröttnat på vår röjsåg/trimmer-kombo och börjar tråna efter batteridrift där. Det känns som att det är Husqvarna som gäller när det kommer till lite rejälare grejer, jag har lånat en släktings:

https://www.husqvarna.com/se/produkter/ ... 967098201/

Och den är ju skitbra... den har lilla batteriet och den går en bra stund... sedan finns det ju flera versioner upp i kedjan som verkar riktigt bra. Batterierna kan ju sedan användas till röjsågen:

https://www.husqvarna.com/se/produkter/ ... 967850603/

så detta känns ju perfekt, även om det är lite dyrare än bosch och roiby etc.

Men, trots flexibiliteten så är jag ju ingen yrkesanvändare, och det känns lite surt att dessa fina batterier ska stå så förhållandevis outnyttjade under året. Husqvarna tillverkar ju också elcyklar av bra kvalité, men där har de sett till att använda andra batterisystem. Det vore ju helt fantastiskt om en skulle kunna köra med samma batteri i cykeln som i redskapen. För "proffs"-redskapen rekommenderar de ju batterier av samma kaliber som riktigt bra elcyklar så det är ju ändå i samma härad. Vattentätt och enkla "docknings"-stationer talar ju också för att det skulle funka fint. Det är väl bara designen som kan bli lite lidande, men hur som, surt ändå att de inte erbjuder elcyklar med samma system.

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare

Referralkod: finn9844

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt