Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner

Inläggav Teslaägare JOhlsson » 22 maj 2020 08:47

Hej!
Jag använder Husqvarnas batteriserie.
Robotklippare, häcksaxar, trimmer. Kommer komplettera med en liten motorsåg i sommar.
De har fungerat utan problem i de åren som jag haft dem.
Användarvisningsbild
JOhlsson
Teslaägare

Referralkod: johan40785

Inläggav Teslaägare TeslaMartin » 22 maj 2020 08:55

Jag kör också Husqvarna sedan några år. Gräsklippare, grästrimmer och lövblås. Första året var batterierna lite små, men de släppte sedan 9ah batteri som räcker länge!

Husqvarna kostar en del men det är riktigt bra kvalitet! De har även ganska stort spann i olika prisklasser, från ”använda sällan” upp till professionella.
-15 Model s P85DL+ SÅLD
-17 Model s P100DL
-19 Model 3 LR AWD
-19 Model 3 P3D Beställd, inväntar leverans
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Referralkod: martin1956

Inläggav elbilist mati » 22 maj 2020 09:41

Jag kör Stigas 80V-serie. Har en gräsklippare och en motorsåg. När det gäller grasklipparen blir det nästan slagsmål hemma eftersom den är så rolig att använda. Den är kanske lite plastig, och några hörn har gått av på själva chassit, men den funkar precis som när den var ny. Fast den har fyra år på nacken nu. Jag får smörja upp drivhjulen lite ibland, det är allt. Batteriet verkar inte ha tappat nånting. Det är en liten evighetsmaskin och ibland undrar man hur det är möjligt att den kan klippa så mycket på en laddning. Batteriet har ju ändå bara energi som motsvarar knappt en halv deciliter bensin.
Motorsågen går på samma batteri. Det är kanske ingenting man skulle använda i skogen under ett arbetspass, då skulle man behöva ett helt gäng batterier, men för vanlig trädfällning i trädgården och vedkapning är den helt underbar. Det enda jag märker med motorsågen är att den är lite trött på vintern när batteriet är kallt, och det är ju inte sällan då man använder den. Man får då köra lite lätt i några minuter innan batteriet har kommit upp i temperatur. Sen går den bättre än en bensinsåg.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare carl-pedal » 22 maj 2020 11:38

Förutom robot gräsklippare Worx som funkat kanon i ett par år så har jag Husqvarna slyröjare och motorsåg. Är inne på min andra såg (uppgradering) och har kört sen 2014 utan att den fyrtaktat eller något annat problem. Det är helt grymt, särskilt med ett batteri på 200wh och ett 300wh. Man behöver bara fylla i olja, slipa kedjan och borsta rent vid drevet, super verkligen! Även om sågen är som en liten 35 kubikare så får man minst lika mycket gjort totalt då det aldrig behöver startas, varmköras eller vad det nu är man sysslar med. Jag är inte yrkesman utan kör bara för min och vänners räkning. Röjaren är såklart grym den med!
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 22 maj 2020 11:57

Jag har en Bosch rotak gräsklippare sedan 5-6år. Funkar fortfarande bra.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Pontus » 22 maj 2020 12:21

När ni började prata om elcyklar och använda samma batterier dök en tanke upp.
Tror ni det kommer någon pickup eller arbetsbil som har några kostar bara moduler från sitt stora batteri eller en extra tillbehörskassett som innehåller typ 10 batterier för arbetsredskap som laddas när de kopplas till bilen och där bilen kan använda dess energi också samt att allt laddas när bilen laddas?
Tänkte på det också när de kom hit för att klippa gräset med en brnsindriven sak i förra veckan, hade varit snyggt om dom kom med batteridrivna saker.
Kanske kan de få ström av kunderna när de jobbar också.
- Model 3 LR AWD Vit
- Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Referralkod: pontus4068

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 22 maj 2020 17:57

Något sådant hade varit väldigt roligt att se, men jag tror första, stora hindret är att det behövs en standard på batterier av något slag. Nu är det ju flertalet olika batterier till olika tillverkare, och i många fall olika batterier hos samma tillverkare för olika spänningar...
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav elbilist Daven » 22 maj 2020 18:03

Pontus skrev:När ni började prata om elcyklar och använda samma batterier dök en tanke upp.
Tror ni det kommer någon pickup eller arbetsbil som har några kostar bara moduler från sitt stora batteri eller en extra tillbehörskassett som innehåller typ 10 batterier för arbetsredskap som laddas när de kopplas till bilen och där bilen kan använda dess energi också samt att allt laddas när bilen laddas?
Tänkte på det också när de kom hit för att klippa gräset med en brnsindriven sak i förra veckan, hade varit snyggt om dom kom med batteridrivna saker.
Kanske kan de få ström av kunderna när de jobbar också.

Cybertruck ska ju ha 230v uttag i flaket så går ju förhoppningsvis att ladda under drift och även som parkerad. Förstår att det inte var så du menade men halvvägs iaf :roll:
Daven
elbilist

Inläggav Teslaägare Bjelke » 22 maj 2020 18:13

Man skulle inte bli otroligt förvånad precis om just Tesla kom med ett
sånt systemet, kanske i samband med cyber truck och den där lilla atw:n :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav elbilist mati » 22 maj 2020 18:38

Bjelke skrev:Man skulle inte bli otroligt förvånad precis om just Tesla kom med ett
sånt systemet, kanske i samband med cyber truck och den där lilla atw:n :)

Jobbigt bara att man måste köpa en asful Cypertruck som man inte har någon som helst nytta av, enbart för att man vill ha den coola ATV:n och sedermera gräsklipparen, motorsågen, trimmern och lövblåsen som ingår. :lol:
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt