Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Moderator: Redaktion
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Hej!
Jag använder Husqvarnas batteriserie.
Robotklippare, häcksaxar, trimmer. Kommer komplettera med en liten motorsåg i sommar.
De har fungerat utan problem i de åren som jag haft dem.
Jag använder Husqvarnas batteriserie.
Robotklippare, häcksaxar, trimmer. Kommer komplettera med en liten motorsåg i sommar.
De har fungerat utan problem i de åren som jag haft dem.
Ny M3 på väg
M3 SR+ vit 2020 - såld
M3 SR+ vit 2020 - såld
- TeslaMartin
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
- Ort: Djursholm
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Jag kör också Husqvarna sedan några år. Gräsklippare, grästrimmer och lövblås. Första året var batterierna lite små, men de släppte sedan 9ah batteri som räcker länge!
Husqvarna kostar en del men det är riktigt bra kvalitet! De har även ganska stort spann i olika prisklasser, från ”använda sällan” upp till professionella.
Husqvarna kostar en del men det är riktigt bra kvalitet! De har även ganska stort spann i olika prisklasser, från ”använda sällan” upp till professionella.
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Jag kör Stigas 80V-serie. Har en gräsklippare och en motorsåg. När det gäller grasklipparen blir det nästan slagsmål hemma eftersom den är så rolig att använda. Den är kanske lite plastig, och några hörn har gått av på själva chassit, men den funkar precis som när den var ny. Fast den har fyra år på nacken nu. Jag får smörja upp drivhjulen lite ibland, det är allt. Batteriet verkar inte ha tappat nånting. Det är en liten evighetsmaskin och ibland undrar man hur det är möjligt att den kan klippa så mycket på en laddning. Batteriet har ju ändå bara energi som motsvarar knappt en halv deciliter bensin.
Motorsågen går på samma batteri. Det är kanske ingenting man skulle använda i skogen under ett arbetspass, då skulle man behöva ett helt gäng batterier, men för vanlig trädfällning i trädgården och vedkapning är den helt underbar. Det enda jag märker med motorsågen är att den är lite trött på vintern när batteriet är kallt, och det är ju inte sällan då man använder den. Man får då köra lite lätt i några minuter innan batteriet har kommit upp i temperatur. Sen går den bättre än en bensinsåg.
Motorsågen går på samma batteri. Det är kanske ingenting man skulle använda i skogen under ett arbetspass, då skulle man behöva ett helt gäng batterier, men för vanlig trädfällning i trädgården och vedkapning är den helt underbar. Det enda jag märker med motorsågen är att den är lite trött på vintern när batteriet är kallt, och det är ju inte sällan då man använder den. Man får då köra lite lätt i några minuter innan batteriet har kommit upp i temperatur. Sen går den bättre än en bensinsåg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Förutom robot gräsklippare Worx som funkat kanon i ett par år så har jag Husqvarna slyröjare och motorsåg. Är inne på min andra såg (uppgradering) och har kört sen 2014 utan att den fyrtaktat eller något annat problem. Det är helt grymt, särskilt med ett batteri på 200wh och ett 300wh. Man behöver bara fylla i olja, slipa kedjan och borsta rent vid drevet, super verkligen! Även om sågen är som en liten 35 kubikare så får man minst lika mycket gjort totalt då det aldrig behöver startas, varmköras eller vad det nu är man sysslar med. Jag är inte yrkesman utan kör bara för min och vänners räkning. Röjaren är såklart grym den med!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Jag har en Bosch rotak gräsklippare sedan 5-6år. Funkar fortfarande bra.
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
När ni började prata om elcyklar och använda samma batterier dök en tanke upp.
Tror ni det kommer någon pickup eller arbetsbil som har några kostar bara moduler från sitt stora batteri eller en extra tillbehörskassett som innehåller typ 10 batterier för arbetsredskap som laddas när de kopplas till bilen och där bilen kan använda dess energi också samt att allt laddas när bilen laddas?
Tänkte på det också när de kom hit för att klippa gräset med en brnsindriven sak i förra veckan, hade varit snyggt om dom kom med batteridrivna saker.
Kanske kan de få ström av kunderna när de jobbar också.
Tror ni det kommer någon pickup eller arbetsbil som har några kostar bara moduler från sitt stora batteri eller en extra tillbehörskassett som innehåller typ 10 batterier för arbetsredskap som laddas när de kopplas till bilen och där bilen kan använda dess energi också samt att allt laddas när bilen laddas?
Tänkte på det också när de kom hit för att klippa gräset med en brnsindriven sak i förra veckan, hade varit snyggt om dom kom med batteridrivna saker.
Kanske kan de få ström av kunderna när de jobbar också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Något sådant hade varit väldigt roligt att se, men jag tror första, stora hindret är att det behövs en standard på batterier av något slag. Nu är det ju flertalet olika batterier till olika tillverkare, och i många fall olika batterier hos samma tillverkare för olika spänningar...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Cybertruck ska ju ha 230v uttag i flaket så går ju förhoppningsvis att ladda under drift och även som parkerad. Förstår att det inte var så du menade men halvvägs iafPontus skrev:När ni började prata om elcyklar och använda samma batterier dök en tanke upp.
Tror ni det kommer någon pickup eller arbetsbil som har några kostar bara moduler från sitt stora batteri eller en extra tillbehörskassett som innehåller typ 10 batterier för arbetsredskap som laddas när de kopplas till bilen och där bilen kan använda dess energi också samt att allt laddas när bilen laddas?
Tänkte på det också när de kom hit för att klippa gräset med en brnsindriven sak i förra veckan, hade varit snyggt om dom kom med batteridrivna saker.
Kanske kan de få ström av kunderna när de jobbar också.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Man skulle inte bli otroligt förvånad precis om just Tesla kom med ett
sånt systemet, kanske i samband med cyber truck och den där lilla atw:n
sånt systemet, kanske i samband med cyber truck och den där lilla atw:n
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Jobbigt bara att man måste köpa en asful Cypertruck som man inte har någon som helst nytta av, enbart för att man vill ha den coola ATV:n och sedermera gräsklipparen, motorsågen, trimmern och lövblåsen som ingår.Bjelke skrev:Man skulle inte bli otroligt förvånad precis om just Tesla kom med ett
sånt systemet, kanske i samband med cyber truck och den där lilla atw:n
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Ja lite så...mati skrev:Jobbigt bara att man måste köpa en asful Cypertruck som man inte har någon som helst nytta av, enbart för att man vill ha den coola ATV:n och sedermera gräsklipparen, motorsågen, trimmern och lövblåsen som ingår.Bjelke skrev:Man skulle inte bli otroligt förvånad precis om just Tesla kom med ett
sånt systemet, kanske i samband med cyber truck och den där lilla atw:n
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Vet att jag är på fel tråd men vill bara berätta att jag använder en elektrisk Flymo med sladd sen 35 år.
Startat varje år utan svordomarna som mina grannar använder tills de lämnar in sina fossildrivna till service eller köper ännu en ny miss decibel. Helt ok för mindre gräsmattor. Investering ca 900 kr, ingen service eller reparation. Avskriven...
Startat varje år utan svordomarna som mina grannar använder tills de lämnar in sina fossildrivna till service eller köper ännu en ny miss decibel. Helt ok för mindre gräsmattor. Investering ca 900 kr, ingen service eller reparation. Avskriven...
P85D 2015-4 fyrsitsig
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Jag hade också en sån men blev aldrig vän med den. Och den la dessutom av efter ett par säsonger.rollo skrev:Vet att jag är på fel tråd men vill bara berätta att jag använder en elektrisk Flymo med sladd sen 35 år.
Startat varje år utan svordomarna som mina grannar använder tills de lämnar in sina fossildrivna till service eller köper ännu en ny miss decibel. Helt ok för mindre gräsmattor. Investering ca 900 kr, ingen service eller reparation. Avskriven...
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Jag har nu bitit i det sura äpplet och skaffat en svindyr batteridriven Ryobi RM480e åkgräslippare. Har haft den någon dryg vecka nu eller så.
Man kan ju inte vara annat än imponerad. Den är specad med en "räckvidd" på 10000kvm, alltså en hektar, 2,5 timmars klipptid, och jag trodde såklart att den siffran är kraftigt överdriven. Men icke. Jag har några tusen kvadratmeter att klippa, har till och med kört ett antal gånger 1km fram och tilbaka och klippt en stor gräsmatta som ligger där, klippt en helt oklippt äng, kört över stock och sten, klippt allt jag rimligen kan klippa. Hittills har jag inte lyckats med att tömma batteriet ens till hälften. Och så laddar man över natten via den medföljande wallboxen. Det känns ju bekant. Mycket nöjd hittills.
Den är möjligen lite stor för delar av gräsmattan, precis som gamla åkgräsklipparen. Det finns en massa fruktträd och grejer i vägen. Batteridrivna Stigan blir allltså långt ifrån arbetslös. Men den behöver inte slita med de stora ytorna längre.
Ryobin har 4,8kWh batterikapacitet. Audin skulle komma 2 mil på detta, E-Golfen 3 mil. Jag undrar hur långt man kan köra gräsklipparn om man inte har klippaggregatet igång. 6 mil? Jag är inte sugen att testa, men nyfiken är jag ändå.
Såg en granne häromdagen som körde iväg sin bensindrivna terrormaskin till åkgräsklippare på bilsläpet. Service antar jag. Eller så startar den inte efter vintern, eller nåt annat krångel.
Det eländet slipper man ju nu.
Man kan ju inte vara annat än imponerad. Den är specad med en "räckvidd" på 10000kvm, alltså en hektar, 2,5 timmars klipptid, och jag trodde såklart att den siffran är kraftigt överdriven. Men icke. Jag har några tusen kvadratmeter att klippa, har till och med kört ett antal gånger 1km fram och tilbaka och klippt en stor gräsmatta som ligger där, klippt en helt oklippt äng, kört över stock och sten, klippt allt jag rimligen kan klippa. Hittills har jag inte lyckats med att tömma batteriet ens till hälften. Och så laddar man över natten via den medföljande wallboxen. Det känns ju bekant. Mycket nöjd hittills.
Den är möjligen lite stor för delar av gräsmattan, precis som gamla åkgräsklipparen. Det finns en massa fruktträd och grejer i vägen. Batteridrivna Stigan blir allltså långt ifrån arbetslös. Men den behöver inte slita med de stora ytorna längre.
Ryobin har 4,8kWh batterikapacitet. Audin skulle komma 2 mil på detta, E-Golfen 3 mil. Jag undrar hur långt man kan köra gräsklipparn om man inte har klippaggregatet igång. 6 mil? Jag är inte sugen att testa, men nyfiken är jag ändå.
Såg en granne häromdagen som körde iväg sin bensindrivna terrormaskin till åkgräsklippare på bilsläpet. Service antar jag. Eller så startar den inte efter vintern, eller nåt annat krångel.
Det eländet slipper man ju nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Fett!
Kul när det funkar så bra! Men visst är det blybatterier i den? Inte för att sabba glädjen, jag bara undrar.
Kul när det funkar så bra! Men visst är det blybatterier i den? Inte för att sabba glädjen, jag bara undrar.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
...en liten hake: 52000.- svenska kronor. Du som brukar beklaga dig för att inte ha råd med dina fordon....mati skrev:Jag har nu bitit i det sura äpplet och skaffat en svindyr batteridriven Ryobi RM480e åkgräslippare. Har haft den någon dryg vecka nu eller så.
Man kan ju inte vara annat än imponerad. Den är specad med en "räckvidd" på 10000kvm, alltså en hektar, 2,5 timmars klipptid, och jag trodde såklart att den siffran är kraftigt överdriven. Men icke. Jag har några tusen kvadratmeter att klippa, har till och med kört ett antal gånger 1km fram och tilbaka och klippt en stor gräsmatta som ligger där, klippt en helt oklippt äng, kört över stock och sten, klippt allt jag rimligen kan klippa. Hittills har jag inte lyckats med att tömma batteriet ens till hälften. Och så laddar man över natten via den medföljande wallboxen. Det känns ju bekant. Mycket nöjd hittills.
Den är möjligen lite stor för delar av gräsmattan, precis som gamla åkgräsklipparen. Det finns en massa fruktträd och grejer i vägen. Batteridrivna Stigan blir allltså långt ifrån arbetslös. Men den behöver inte slita med de stora ytorna längre.
Ryobin har 4,8kWh batterikapacitet. Audin skulle komma 2 mil på detta, E-Golfen 3 mil. Jag undrar hur långt man kan köra gräsklipparn om man inte har klippaggregatet igång. 6 mil? Jag är inte sugen att testa, men nyfiken är jag ändå.
Såg en granne häromdagen som körde iväg sin bensindrivna terrormaskin till åkgräsklippare på bilsläpet. Service antar jag. Eller så startar den inte efter vintern, eller nåt annat krångel.
Det eländet slipper man ju nu.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Ja, jag vet. Jag köpte den på företaget, då blir det billigare. Men sen är det ju också skillnad mellan en bil och en maskin. Bilen känns bara onödigt dyr i förhållande till vad man får. Maskiner som man använder regelbundet får kosta lite mer. Den här kommer jag ju ha tills den faller i bitar. Min gamla åkgräsklippare hade jag i 26 år.Walker skrev:...en liten hake: 52000.- svenska kronor. Du som brukar beklaga dig för att inte ha råd med dina fordon....mati skrev:Jag har nu bitit i det sura äpplet och skaffat en svindyr batteridriven Ryobi RM480e åkgräslippare. Har haft den någon dryg vecka nu eller så.
Man kan ju inte vara annat än imponerad. Den är specad med en "räckvidd" på 10000kvm, alltså en hektar, 2,5 timmars klipptid, och jag trodde såklart att den siffran är kraftigt överdriven. Men icke. Jag har några tusen kvadratmeter att klippa, har till och med kört ett antal gånger 1km fram och tilbaka och klippt en stor gräsmatta som ligger där, klippt en helt oklippt äng, kört över stock och sten, klippt allt jag rimligen kan klippa. Hittills har jag inte lyckats med att tömma batteriet ens till hälften. Och så laddar man över natten via den medföljande wallboxen. Det känns ju bekant. Mycket nöjd hittills.
Den är möjligen lite stor för delar av gräsmattan, precis som gamla åkgräsklipparen. Det finns en massa fruktträd och grejer i vägen. Batteridrivna Stigan blir allltså långt ifrån arbetslös. Men den behöver inte slita med de stora ytorna längre.
Ryobin har 4,8kWh batterikapacitet. Audin skulle komma 2 mil på detta, E-Golfen 3 mil. Jag undrar hur långt man kan köra gräsklipparn om man inte har klippaggregatet igång. 6 mil? Jag är inte sugen att testa, men nyfiken är jag ändå.
Såg en granne häromdagen som körde iväg sin bensindrivna terrormaskin till åkgräsklippare på bilsläpet. Service antar jag. Eller så startar den inte efter vintern, eller nåt annat krångel.
Det eländet slipper man ju nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Elektriska trädgårdsredskap är ju så mycket bättre än bensindrivna. Användsområdet är ju ofta väldigt monotoriska. Jag har tex bara ett batteri till min gräsklippare och behöver ladda 20min mitt i. Jag klipper då kanterna med en trimmer. Batteriet tar slut på ungefär samma plats varje gång.
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Det är ju också hälsoaspekten, och i fallet med arbetsredskap och trädgårdmaskiner är den faktorn mycket större än med bilar. Den som har kört med en bensindriven trimmer eller motorsåg i några timmar vet nog vad jag menar.
Det ryker och osar, det väsnas och vibrerar. Och efteråt luktar man själv och alla kläder oljeblandade avgaser. Samtidigt som alla runtomkring inom en radie på flera kilometer hör vad man håller på med. Allt detta slipper man helt med eldrift.
Alla säger att det är så mycket bättre med elbilar, vilket det är, men att gå över till elektriska maskiner och arbetsredskap är ett ännu större steg. Skillnaden blir så enorm.
Det ryker och osar, det väsnas och vibrerar. Och efteråt luktar man själv och alla kläder oljeblandade avgaser. Samtidigt som alla runtomkring inom en radie på flera kilometer hör vad man håller på med. Allt detta slipper man helt med eldrift.
Alla säger att det är så mycket bättre med elbilar, vilket det är, men att gå över till elektriska maskiner och arbetsredskap är ett ännu större steg. Skillnaden blir så enorm.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Lyfter denna tråd då jag nu efter första snöfallet börja inse att det är för mycket yta att köra med snösläden och funderar på snöslunga.
Är medveten om att en bensindriven snöslunga har bättre kapacitet är de elektriska men funderar ändå på en elektriskt/batteridriven sak.
Vilka modeller har ni och hur fungerar de?
En elektrisk med sladd går i alla fall bort utan det är då en batteridriven som gäller. Är rädd att man kommer svära sig ve och förbannelse över sladden som bara kommer att vara i vägen.
Fått lite information om Toro (dyr... men vet vad vilken kvalitet de är), AL-KO och Stiga där AL-KO ligger prismässigt bäst till.
Så jag vore tacksam ifall ni har möjlighet att återkomma med era synpunkter på vilka snöslungor som fungerar.
Området som skall snöröjas är på ca 200 m2 och det är grusat underlag, så medveten om att det inte är optimalt men hus och bilar är inte direkt i skottlinjen.
Är medveten om att en bensindriven snöslunga har bättre kapacitet är de elektriska men funderar ändå på en elektriskt/batteridriven sak.
Vilka modeller har ni och hur fungerar de?
En elektrisk med sladd går i alla fall bort utan det är då en batteridriven som gäller. Är rädd att man kommer svära sig ve och förbannelse över sladden som bara kommer att vara i vägen.
Fått lite information om Toro (dyr... men vet vad vilken kvalitet de är), AL-KO och Stiga där AL-KO ligger prismässigt bäst till.
Så jag vore tacksam ifall ni har möjlighet att återkomma med era synpunkter på vilka snöslungor som fungerar.
Området som skall snöröjas är på ca 200 m2 och det är grusat underlag, så medveten om att det inte är optimalt men hus och bilar är inte direkt i skottlinjen.
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Snöslunga är ”svårt” med batteri då den får göra skäl för sin effekt mest hela tiden. Tänk jordfräs.
Nu spelar det förstås all roll i världen om det snöar 3 cm kallsnö eller om det dumpar 40cm nollgradigt men 200 kvm är inte kattskit att snöröja och det är väl just därför du vill ha snöslunga hehe.
Angående kvalitet så är det som vanligt japanskt på alla översta platser (Honda Yamaha) men Toro har skapligt rykte IOM att de har en reservdelshantering värd namnet.
Om du inte bara skall vifta bort några vilsna flingor är det nog än så länge läge att ha en bensinslunga och då gärna Honda.
Nu spelar det förstås all roll i världen om det snöar 3 cm kallsnö eller om det dumpar 40cm nollgradigt men 200 kvm är inte kattskit att snöröja och det är väl just därför du vill ha snöslunga hehe.
Angående kvalitet så är det som vanligt japanskt på alla översta platser (Honda Yamaha) men Toro har skapligt rykte IOM att de har en reservdelshantering värd namnet.
Om du inte bara skall vifta bort några vilsna flingor är det nog än så länge läge att ha en bensinslunga och då gärna Honda.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Skulle en elektrisk ATV (fyrhjuling) med snöplog kunna vara ett alternativ? Kanske motiverat av att den även kan brukas till annat?
Jag är lite skeptisk till snöslunga på grusplaner, man måste ha grym koll på kastriktningen hela tiden.
Jag är lite skeptisk till snöslunga på grusplaner, man måste ha grym koll på kastriktningen hela tiden.
Model S P85D
May the Force be with you
May the Force be with you
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Tycker ändå nån av 80-voltarna borde reda ut det skapligt. Stiga ST80xx eller Greenworks Pro typ.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
2-stegs måste det tyvärr vara för att det ska löna sig om det inte bara är 3cm puder och -10, och då blir man ganska begränsad till utbudet sett.
Typ EGO och SnowJoe är de enda jag hittat.
(Annars måste du klassa det som en batteridriven snösläde (lika mycket muskelarbete nästan, men du slipper styra snön så långt)...) Det är med Umeåmått sett. Snöslask och plogvallar (dvs när det är allra skönast att ha en snöslunga).
illustrerar väl. Iofs värsta tänkbara snö, nästan, men ändå.
Jag fick tag på en "billig" bensinare. Gissar att den kommer dra ca 10 liter bensin på en normal vinter. Typ 3 liter denna vinter, alltså.
Typ EGO och SnowJoe är de enda jag hittat.
(Annars måste du klassa det som en batteridriven snösläde (lika mycket muskelarbete nästan, men du slipper styra snön så långt)...) Det är med Umeåmått sett. Snöslask och plogvallar (dvs när det är allra skönast att ha en snöslunga).
illustrerar väl. Iofs värsta tänkbara snö, nästan, men ändå.
Jag fick tag på en "billig" bensinare. Gissar att den kommer dra ca 10 liter bensin på en normal vinter. Typ 3 liter denna vinter, alltså.
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Hej, tack för svar och kommentarer.
Av det jag läst samt även vart inne och frågat några som säljer slungor så verkar det som att då man har grus som underlag är det en s.k. 2-stegs slunga som gäller då den går att ställa in bättre för att inte gå helt ner till underlaget.
Detta innebär att det tyvärr inte går med en batteridriven då de är av 1-stegs modell. Surt att man behöver bensindrivet...
Av det jag läst samt även vart inne och frågat några som säljer slungor så verkar det som att då man har grus som underlag är det en s.k. 2-stegs slunga som gäller då den går att ställa in bättre för att inte gå helt ner till underlaget.
Detta innebär att det tyvärr inte går med en batteridriven då de är av 1-stegs modell. Surt att man behöver bensindrivet...