Ja lite så...mati skrev:Jobbigt bara att man måste köpa en asful Cypertruck som man inte har någon som helst nytta av, enbart för att man vill ha den coola ATV:n och sedermera gräsklipparen, motorsågen, trimmern och lövblåsen som ingår.Bjelke skrev:Man skulle inte bli otroligt förvånad precis om just Tesla kom med ett
sånt systemet, kanske i samband med cyber truck och den där lilla atw:n
Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Vet att jag är på fel tråd men vill bara berätta att jag använder en elektrisk Flymo med sladd sen 35 år.
Startat varje år utan svordomarna som mina grannar använder tills de lämnar in sina fossildrivna till service eller köper ännu en ny miss decibel. Helt ok för mindre gräsmattor. Investering ca 900 kr, ingen service eller reparation. Avskriven...
Startat varje år utan svordomarna som mina grannar använder tills de lämnar in sina fossildrivna till service eller köper ännu en ny miss decibel. Helt ok för mindre gräsmattor. Investering ca 900 kr, ingen service eller reparation. Avskriven...
P85D 2015-4 fyrsitsig
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Jag hade också en sån men blev aldrig vän med den. Och den la dessutom av efter ett par säsonger.rollo skrev:Vet att jag är på fel tråd men vill bara berätta att jag använder en elektrisk Flymo med sladd sen 35 år.
Startat varje år utan svordomarna som mina grannar använder tills de lämnar in sina fossildrivna till service eller köper ännu en ny miss decibel. Helt ok för mindre gräsmattor. Investering ca 900 kr, ingen service eller reparation. Avskriven...
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Jag har nu bitit i det sura äpplet och skaffat en svindyr batteridriven Ryobi RM480e åkgräslippare. Har haft den någon dryg vecka nu eller så.
Man kan ju inte vara annat än imponerad. Den är specad med en "räckvidd" på 10000kvm, alltså en hektar, 2,5 timmars klipptid, och jag trodde såklart att den siffran är kraftigt överdriven. Men icke. Jag har några tusen kvadratmeter att klippa, har till och med kört ett antal gånger 1km fram och tilbaka och klippt en stor gräsmatta som ligger där, klippt en helt oklippt äng, kört över stock och sten, klippt allt jag rimligen kan klippa. Hittills har jag inte lyckats med att tömma batteriet ens till hälften. Och så laddar man över natten via den medföljande wallboxen. Det känns ju bekant. Mycket nöjd hittills.
Den är möjligen lite stor för delar av gräsmattan, precis som gamla åkgräsklipparen. Det finns en massa fruktträd och grejer i vägen. Batteridrivna Stigan blir allltså långt ifrån arbetslös. Men den behöver inte slita med de stora ytorna längre.
Ryobin har 4,8kWh batterikapacitet. Audin skulle komma 2 mil på detta, E-Golfen 3 mil. Jag undrar hur långt man kan köra gräsklipparn om man inte har klippaggregatet igång. 6 mil? Jag är inte sugen att testa, men nyfiken är jag ändå.
Såg en granne häromdagen som körde iväg sin bensindrivna terrormaskin till åkgräsklippare på bilsläpet. Service antar jag. Eller så startar den inte efter vintern, eller nåt annat krångel.
Det eländet slipper man ju nu.
Man kan ju inte vara annat än imponerad. Den är specad med en "räckvidd" på 10000kvm, alltså en hektar, 2,5 timmars klipptid, och jag trodde såklart att den siffran är kraftigt överdriven. Men icke. Jag har några tusen kvadratmeter att klippa, har till och med kört ett antal gånger 1km fram och tilbaka och klippt en stor gräsmatta som ligger där, klippt en helt oklippt äng, kört över stock och sten, klippt allt jag rimligen kan klippa. Hittills har jag inte lyckats med att tömma batteriet ens till hälften. Och så laddar man över natten via den medföljande wallboxen. Det känns ju bekant. Mycket nöjd hittills.
Den är möjligen lite stor för delar av gräsmattan, precis som gamla åkgräsklipparen. Det finns en massa fruktträd och grejer i vägen. Batteridrivna Stigan blir allltså långt ifrån arbetslös. Men den behöver inte slita med de stora ytorna längre.
Ryobin har 4,8kWh batterikapacitet. Audin skulle komma 2 mil på detta, E-Golfen 3 mil. Jag undrar hur långt man kan köra gräsklipparn om man inte har klippaggregatet igång. 6 mil? Jag är inte sugen att testa, men nyfiken är jag ändå.
Såg en granne häromdagen som körde iväg sin bensindrivna terrormaskin till åkgräsklippare på bilsläpet. Service antar jag. Eller så startar den inte efter vintern, eller nåt annat krångel.
Det eländet slipper man ju nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Fett!
Kul när det funkar så bra! Men visst är det blybatterier i den? Inte för att sabba glädjen, jag bara undrar.
Kul när det funkar så bra! Men visst är det blybatterier i den? Inte för att sabba glädjen, jag bara undrar.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
...en liten hake: 52000.- svenska kronor. Du som brukar beklaga dig för att inte ha råd med dina fordon....mati skrev:Jag har nu bitit i det sura äpplet och skaffat en svindyr batteridriven Ryobi RM480e åkgräslippare. Har haft den någon dryg vecka nu eller så.
Man kan ju inte vara annat än imponerad. Den är specad med en "räckvidd" på 10000kvm, alltså en hektar, 2,5 timmars klipptid, och jag trodde såklart att den siffran är kraftigt överdriven. Men icke. Jag har några tusen kvadratmeter att klippa, har till och med kört ett antal gånger 1km fram och tilbaka och klippt en stor gräsmatta som ligger där, klippt en helt oklippt äng, kört över stock och sten, klippt allt jag rimligen kan klippa. Hittills har jag inte lyckats med att tömma batteriet ens till hälften. Och så laddar man över natten via den medföljande wallboxen. Det känns ju bekant. Mycket nöjd hittills.
Den är möjligen lite stor för delar av gräsmattan, precis som gamla åkgräsklipparen. Det finns en massa fruktträd och grejer i vägen. Batteridrivna Stigan blir allltså långt ifrån arbetslös. Men den behöver inte slita med de stora ytorna längre.
Ryobin har 4,8kWh batterikapacitet. Audin skulle komma 2 mil på detta, E-Golfen 3 mil. Jag undrar hur långt man kan köra gräsklipparn om man inte har klippaggregatet igång. 6 mil? Jag är inte sugen att testa, men nyfiken är jag ändå.
Såg en granne häromdagen som körde iväg sin bensindrivna terrormaskin till åkgräsklippare på bilsläpet. Service antar jag. Eller så startar den inte efter vintern, eller nåt annat krångel.
Det eländet slipper man ju nu.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Ja, jag vet. Jag köpte den på företaget, då blir det billigare. Men sen är det ju också skillnad mellan en bil och en maskin. Bilen känns bara onödigt dyr i förhållande till vad man får. Maskiner som man använder regelbundet får kosta lite mer. Den här kommer jag ju ha tills den faller i bitar. Min gamla åkgräsklippare hade jag i 26 år.Walker skrev:...en liten hake: 52000.- svenska kronor. Du som brukar beklaga dig för att inte ha råd med dina fordon....mati skrev:Jag har nu bitit i det sura äpplet och skaffat en svindyr batteridriven Ryobi RM480e åkgräslippare. Har haft den någon dryg vecka nu eller så.
Man kan ju inte vara annat än imponerad. Den är specad med en "räckvidd" på 10000kvm, alltså en hektar, 2,5 timmars klipptid, och jag trodde såklart att den siffran är kraftigt överdriven. Men icke. Jag har några tusen kvadratmeter att klippa, har till och med kört ett antal gånger 1km fram och tilbaka och klippt en stor gräsmatta som ligger där, klippt en helt oklippt äng, kört över stock och sten, klippt allt jag rimligen kan klippa. Hittills har jag inte lyckats med att tömma batteriet ens till hälften. Och så laddar man över natten via den medföljande wallboxen. Det känns ju bekant. Mycket nöjd hittills.
Den är möjligen lite stor för delar av gräsmattan, precis som gamla åkgräsklipparen. Det finns en massa fruktträd och grejer i vägen. Batteridrivna Stigan blir allltså långt ifrån arbetslös. Men den behöver inte slita med de stora ytorna längre.
Ryobin har 4,8kWh batterikapacitet. Audin skulle komma 2 mil på detta, E-Golfen 3 mil. Jag undrar hur långt man kan köra gräsklipparn om man inte har klippaggregatet igång. 6 mil? Jag är inte sugen att testa, men nyfiken är jag ändå.
Såg en granne häromdagen som körde iväg sin bensindrivna terrormaskin till åkgräsklippare på bilsläpet. Service antar jag. Eller så startar den inte efter vintern, eller nåt annat krångel.
Det eländet slipper man ju nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Elektriska trädgårdsredskap är ju så mycket bättre än bensindrivna. Användsområdet är ju ofta väldigt monotoriska. Jag har tex bara ett batteri till min gräsklippare och behöver ladda 20min mitt i. Jag klipper då kanterna med en trimmer. Batteriet tar slut på ungefär samma plats varje gång.
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Det är ju också hälsoaspekten, och i fallet med arbetsredskap och trädgårdmaskiner är den faktorn mycket större än med bilar. Den som har kört med en bensindriven trimmer eller motorsåg i några timmar vet nog vad jag menar.
Det ryker och osar, det väsnas och vibrerar. Och efteråt luktar man själv och alla kläder oljeblandade avgaser. Samtidigt som alla runtomkring inom en radie på flera kilometer hör vad man håller på med. Allt detta slipper man helt med eldrift.
Alla säger att det är så mycket bättre med elbilar, vilket det är, men att gå över till elektriska maskiner och arbetsredskap är ett ännu större steg. Skillnaden blir så enorm.
Det ryker och osar, det väsnas och vibrerar. Och efteråt luktar man själv och alla kläder oljeblandade avgaser. Samtidigt som alla runtomkring inom en radie på flera kilometer hör vad man håller på med. Allt detta slipper man helt med eldrift.
Alla säger att det är så mycket bättre med elbilar, vilket det är, men att gå över till elektriska maskiner och arbetsredskap är ett ännu större steg. Skillnaden blir så enorm.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Lyfter denna tråd då jag nu efter första snöfallet börja inse att det är för mycket yta att köra med snösläden och funderar på snöslunga.
Är medveten om att en bensindriven snöslunga har bättre kapacitet är de elektriska men funderar ändå på en elektriskt/batteridriven sak.
Vilka modeller har ni och hur fungerar de?
En elektrisk med sladd går i alla fall bort utan det är då en batteridriven som gäller. Är rädd att man kommer svära sig ve och förbannelse över sladden som bara kommer att vara i vägen.
Fått lite information om Toro (dyr... men vet vad vilken kvalitet de är), AL-KO och Stiga där AL-KO ligger prismässigt bäst till.
Så jag vore tacksam ifall ni har möjlighet att återkomma med era synpunkter på vilka snöslungor som fungerar.
Området som skall snöröjas är på ca 200 m2 och det är grusat underlag, så medveten om att det inte är optimalt men hus och bilar är inte direkt i skottlinjen.
Är medveten om att en bensindriven snöslunga har bättre kapacitet är de elektriska men funderar ändå på en elektriskt/batteridriven sak.
Vilka modeller har ni och hur fungerar de?
En elektrisk med sladd går i alla fall bort utan det är då en batteridriven som gäller. Är rädd att man kommer svära sig ve och förbannelse över sladden som bara kommer att vara i vägen.
Fått lite information om Toro (dyr... men vet vad vilken kvalitet de är), AL-KO och Stiga där AL-KO ligger prismässigt bäst till.
Så jag vore tacksam ifall ni har möjlighet att återkomma med era synpunkter på vilka snöslungor som fungerar.
Området som skall snöröjas är på ca 200 m2 och det är grusat underlag, så medveten om att det inte är optimalt men hus och bilar är inte direkt i skottlinjen.
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Snöslunga är ”svårt” med batteri då den får göra skäl för sin effekt mest hela tiden. Tänk jordfräs.
Nu spelar det förstås all roll i världen om det snöar 3 cm kallsnö eller om det dumpar 40cm nollgradigt men 200 kvm är inte kattskit att snöröja och det är väl just därför du vill ha snöslunga hehe.
Angående kvalitet så är det som vanligt japanskt på alla översta platser (Honda Yamaha) men Toro har skapligt rykte IOM att de har en reservdelshantering värd namnet.
Om du inte bara skall vifta bort några vilsna flingor är det nog än så länge läge att ha en bensinslunga och då gärna Honda.
Nu spelar det förstås all roll i världen om det snöar 3 cm kallsnö eller om det dumpar 40cm nollgradigt men 200 kvm är inte kattskit att snöröja och det är väl just därför du vill ha snöslunga hehe.
Angående kvalitet så är det som vanligt japanskt på alla översta platser (Honda Yamaha) men Toro har skapligt rykte IOM att de har en reservdelshantering värd namnet.
Om du inte bara skall vifta bort några vilsna flingor är det nog än så länge läge att ha en bensinslunga och då gärna Honda.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Skulle en elektrisk ATV (fyrhjuling) med snöplog kunna vara ett alternativ? Kanske motiverat av att den även kan brukas till annat?
Jag är lite skeptisk till snöslunga på grusplaner, man måste ha grym koll på kastriktningen hela tiden.
Jag är lite skeptisk till snöslunga på grusplaner, man måste ha grym koll på kastriktningen hela tiden.
Model S P85D
May the Force be with you
May the Force be with you
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Tycker ändå nån av 80-voltarna borde reda ut det skapligt. Stiga ST80xx eller Greenworks Pro typ.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
2-stegs måste det tyvärr vara för att det ska löna sig om det inte bara är 3cm puder och -10, och då blir man ganska begränsad till utbudet sett.
Typ EGO och SnowJoe är de enda jag hittat.
(Annars måste du klassa det som en batteridriven snösläde (lika mycket muskelarbete nästan, men du slipper styra snön så långt)...) Det är med Umeåmått sett. Snöslask och plogvallar (dvs när det är allra skönast att ha en snöslunga).
illustrerar väl. Iofs värsta tänkbara snö, nästan, men ändå.
Jag fick tag på en "billig" bensinare. Gissar att den kommer dra ca 10 liter bensin på en normal vinter. Typ 3 liter denna vinter, alltså.
Typ EGO och SnowJoe är de enda jag hittat.
(Annars måste du klassa det som en batteridriven snösläde (lika mycket muskelarbete nästan, men du slipper styra snön så långt)...) Det är med Umeåmått sett. Snöslask och plogvallar (dvs när det är allra skönast att ha en snöslunga).
illustrerar väl. Iofs värsta tänkbara snö, nästan, men ändå.
Jag fick tag på en "billig" bensinare. Gissar att den kommer dra ca 10 liter bensin på en normal vinter. Typ 3 liter denna vinter, alltså.
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Hej, tack för svar och kommentarer.
Av det jag läst samt även vart inne och frågat några som säljer slungor så verkar det som att då man har grus som underlag är det en s.k. 2-stegs slunga som gäller då den går att ställa in bättre för att inte gå helt ner till underlaget.
Detta innebär att det tyvärr inte går med en batteridriven då de är av 1-stegs modell. Surt att man behöver bensindrivet...
Av det jag läst samt även vart inne och frågat några som säljer slungor så verkar det som att då man har grus som underlag är det en s.k. 2-stegs slunga som gäller då den går att ställa in bättre för att inte gå helt ner till underlaget.
Detta innebär att det tyvärr inte går med en batteridriven då de är av 1-stegs modell. Surt att man behöver bensindrivet...
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
1-stegs och grus är extremt dåligt, eftersom "skruven/skovlarna" är exponerade nedåt för att greppa underlaget och hjälpa till att dra maskinen framåt. Jag har en yta med plattor, en skaftväg med asfalt och grovt grus framför garaget. Typ första gången jag körde ut 1-stegaren på gruset så greppade den och kastade stora stenar framför sig, krossade plastskräpet till utkastare och krökte skovlarna/skruven.
Ingen bra idé.
Ingen bra idé.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Jag har Ryobis batterdrivna snöslunga och så länge det inte är mer än 20 cm och inte allt för tung snö så funkar det på 200 kvm asfalterat. Men den gräver ner sig mot asfalten så grus kanske är ett sämre underlag. Har även en häcksax och gräs/sly-timmer/röjare i samma serie (36 v) och har två batterier (4 Ah och 5 Ah) och normalt så räcker ett av dessa för att skotta vår uppfart. Jag köpte den för cirka 2 år sedan och har väl fått lov att skotta 7-8 ggr sedan dess då snön har lyst med sin frånvaro de senaste åren i mellan Sverige där jag bor.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Finns det sådana? Jag har en bensindriven ATV som inte har rullat en endaste meter sen jag hamnade i elbilsträsket. Skottar hellre för hand (om det nu skulle behövas).chry252 skrev:Skulle en elektrisk ATV (fyrhjuling) med snöplog kunna vara ett alternativ? Kanske motiverat av att den även kan brukas till annat?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Polaris är på gång med eldrivna ATV.mati skrev:Finns det sådana? Jag har en bensindriven ATV som inte har rullat en endaste meter sen jag hamnade i elbilsträsket. Skottar hellre för hand (om det nu skulle behövas).chry252 skrev:Skulle en elektrisk ATV (fyrhjuling) med snöplog kunna vara ett alternativ? Kanske motiverat av att den även kan brukas till annat?
https://www.theverge.com/2020/9/29/2147 ... nowmobiles
Polaris and Zero Motorcycles are teaming up to make electric off-road vehicles and snowmobiles.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
"På gång" är inte riktigt samma sak som att de finns att köpa.Zalman3 skrev:Polaris är på gång med eldrivna ATV.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
https://www.polarissverige.com/atv-rang ... ranger-ev/KRAFTFULL, KAPABEL, ELEKTRISK
Ranger EV är det ultimata eldrivna fordonet. Kräver nästan inget underhåll, kan arbeta hårdare och går mjukare än något annat elfordon i samma klass. Tyst för jakt och ren för miljön, RANGER EV sätter standarden för eldrivna nyttofordon.
Tror dock att samarbetet med Zero medför billigare och bättre elfordon.
EDIT:
Köp till en 66 tums plog.
Make quick work of tough plowing jobs with this Glacier® HD Plow Blade - 66" Steel on your RANGER®. This strong, durable steel blade can withstand the rigors of demanding plowing and help you complete the job efficiently. It is ideal for plowing snow from residential driveways, and comes with a metal wear bar.Strong, durable steel construction ensures this Plow Blade will tackle big jobs season after seasonWith impressive, 66” span, blade moves large quantities of material with each passComes with replaceable metal wear bar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Mati hade inte du en elektrisk åkklippare? Borde väl gå att sätta på snöblad på en sådan.mati skrev:Finns det sådana? Jag har en bensindriven ATV som inte har rullat en endaste meter sen jag hamnade i elbilsträsket. Skottar hellre för hand (om det nu skulle behövas).chry252 skrev:Skulle en elektrisk ATV (fyrhjuling) med snöplog kunna vara ett alternativ? Kanske motiverat av att den även kan brukas till annat?
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Jodå, det går fint. Jag har visserligen inget snöblad för den, men det borde i princip gå att modifiera snöbladet till min gamla åkgräsklippare. Med lite mek går det säkert att sätta fast det. Men det är inte värt besväret med tanke på vintrarna. Jag har inte behövt ploga snö på flera år.Daven skrev:Mati hade inte du en elektrisk åkklippare? Borde väl gå att sätta på snöblad på en sådan.
Nu har det visserligen snöat några centimeter idag, men det är ingenting man behöver en maskin för.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 853
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Farsan köpte med ett plogblad till sin fyrhjuling (modell större för skogsbruk). Fungerar skitdåligt, endast lätt pudersnö kan puttas undan. De är alldeles för lätta och hjulen släpper direkt, speciellt om snön är lite blöt.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Batteridrivna trädgårdsmaskiner
Jag har plogblad till min fyrhjuling som jag aldrig använder längre, men den funkar faktiskt skitbra att ploga snö med. Även tung blötsnö. Man behöver dock ha fyrhjulsdriften påslagen, annars snurrar den bara runt. Det är en vanlig fyrhjuling, fast en längre modell som man kan sitta två på. Egentligen en rolig leksak, men jag har ju bensinallergi. Det är därför den står och samlar damm numera.loftux skrev:Farsan köpte med ett plogblad till sin fyrhjuling (modell större för skogsbruk). Fungerar skitdåligt, endast lätt pudersnö kan puttas undan. De är alldeles för lätta och hjulen släpper direkt, speciellt om snön är lite blöt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14