Sida 1 av 2

Re: Myfc range extender

Postat: 22 maj 2017 17:39
av ochso
Med "lösa problem som ingen har" syftade jag på mobilanvändare.

Jo visst, idén i sig är det väl inget fel på, men jämför med dagens produkt där det kostar 15 kr att ladda en mobiltelefon, jag tror ärligt talat inte att detta kommer bli någon succé. Dels ska man som konsument betala för tekniken och sedan för dessa dyra "puckar" anpassade för bilar. Alternativet är väl att företaget i princip bjuder på tekniken för att låsa upp folk att köpa just deras "puckar" men ärligt talat tror jag inte på det.

Har hört så många köpa i3 med REX och sedan konstatera att man aldrig använder den. Eller har jag fått fel uppfattning här kanske, det är mycket möjligt.

Nej, jag är fortsatt negativ till detta som lösning, tror att batterierna och laddningsmöjligheterna kommit så långt när "gemene man" ska köpa elbil.

Re: Myfc range extender

Postat: 22 maj 2017 18:34
av LarsL
Den enda räckviddsförlängaren jag skulle betala för är mer batterier allt annat är ju meningslöst.
Eller säg så här hur många bärgningar får man för de där tusenlapparna som extendern kostar? Fler än jag någonsin kommer behöva i alla fall.

Re: Myfc range extender

Postat: 22 maj 2017 18:38
av Jerker
Jag ser ju också den invändningen som är giltig emot alla liknande initiativ att om produkten hade funnits färdigutvecklad idag och satt i bilar som såldes nu så hade den kunna fått en tids giltighet på marknaden. Men jag tror ju att den dagen den här sitter i en bil så finns inte längre behovet av den eftersom batterikostnaden gått ner, laddtiderna kortats osv. Gjorde samma reflektion när jag såg en fransmans om byggt en släpvagn med en bensindriven generator speciellt för Renault Zoe. Den kommer aldrig att komma ut på marknaden nu när bilen har 41 kWh.

Re: Myfc range extender

Postat: 22 maj 2017 18:45
av Smutt
Jerker skrev:
Jag ser ju också den invändningen som är giltig emot alla liknande initiativ att om produkten hade funnits färdigutvecklad idag och satt i bilar som såldes nu så hade den kunna fått en tids giltighet på marknaden. Men jag tror ju att den dagen den här sitter i en bil så finns inte längre behovet av den eftersom batterikostnaden gått ner, laddtiderna kortats osv. Gjorde samma reflektion när jag såg en fransmans om byggt en släpvagn med en bensindriven generator speciellt för Renault Zoe. Den kommer aldrig att komma ut på marknaden nu när bilen har 41 kWh.
Oj 41 kWh

Kunde inte låta bli :lol:

Re: Myfc range extender

Postat: 22 maj 2017 19:29
av Jerker
Smutt skrev:
Jerker skrev:
Jag ser ju också den invändningen som är giltig emot alla liknande initiativ att om produkten hade funnits färdigutvecklad idag och satt i bilar som såldes nu så hade den kunna fått en tids giltighet på marknaden. Men jag tror ju att den dagen den här sitter i en bil så finns inte längre behovet av den eftersom batterikostnaden gått ner, laddtiderna kortats osv. Gjorde samma reflektion när jag såg en fransmans om byggt en släpvagn med en bensindriven generator speciellt för Renault Zoe. Den kommer aldrig att komma ut på marknaden nu när bilen har 41 kWh.
Oj 41 kWh

Kunde inte låta bli :lol:
Det är mycket för en Zoe! :cry:

Re: Myfc range extender

Postat: 23 maj 2017 08:16
av greencars
Jättebra med diskussion för/emot.

Alltså igen, detta ska komplettera batterierna i en citybil.

Fördelen är att tillverkarna exempelvis kan göra mindre batterier, "två bilar för samma mängd litium", och sen ha REXEN som backup.

Om det slår eller inte, vi får se.

Re: Myfc range extender

Postat: 23 maj 2017 09:31
av tobbeturbo
Jag tänkte också att det kan bli en bra diskussion när jag skapade tråden. Jag tycker själv att det känns onödigt att göra en ren elbil till en hybrid. Onödigt.

Re: Myfc range extender

Postat: 23 maj 2017 10:41
av Svenssons
Vad är vinsten med Myfc range extender? Den tar plats, vikt och kostar pengar som istället skulle kunna nyttjas till batterier, måste tankas med något slags bränsle som inte är nämnt vad det är eller var man kan köpa det och sedan skall detta bränsle göras om till vätgas för att sedan nyttjas i bränslecell för att sedan kunna ge el till batteri, el som du kan ladda från vilket eluttag som helst om du har en elbil.

För mig låter det som en mycket dum lösning som dessutom inte är en lösning på själva problemet, längre räckvidd för batterielbilar.

Re: Myfc range extender

Postat: 28 maj 2017 18:33
av greencars
Fördelar med hybrid?

Jodå det finns. Exempelvis bristen på litium och det som krävs att bygga batterier.
Ett mycket påtagligt problem när elbilsmarknaden exploderar, vilket den kommer att göra.

Tillverka två elbilar för samma mängd batterikomponenter, och släng in en REX.

Re: Myfc range extender

Postat: 28 maj 2017 19:21
av Svenssons
greencars skrev:
Fördelar med hybrid?

Jodå det finns. Exempelvis bristen på litium och det som krävs att bygga batterier.
Ett mycket påtagligt problem när elbilsmarknaden exploderar, vilket den kommer att göra.

Tillverka två elbilar för samma mängd batterikomponenter, och släng in en REX.
Det finns ingen brist på litium, det är bland jordens mest vanliga grundämne och man eldar inte upp det som man gör med oljan. Se #11 här: http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Vad är fördelen med hybrid? Ingen! Hybriddrift innebär alltid konsumtion av något alternativt bränsle och detta bränsle är alltid mindre effektivt än eldrift. Vad för bränsle som Myfc ska använda sig verkar vara höljt i dunkel eftersom man verkar vilja producera vätgasen från något obestämt bränsle för att slippa tryckgastankning m.m. Detta bränsle innebär ännu mer förlust än ren vätgas till bränslecellen.

Vad har en REX för nytta om den tar större plats och kostar mer än batteri, gör bilen mer komplicerad och måste tankas på speciella platser?

Re: Myfc range extender

Postat: 26 jun 2018 18:45
av flodis
Om man inte kommer dit man ska med en Tesla beror det på att det saknas en laddare längs den körda sträckan.

Elbilar har laddningsbara batterier och får sin energi via elnätet. Elbilen ska inte ha något annat bränsle. Då är det ingen elbil.

Punkt.

Att någon elbilstillverkare skulle välja att installera ett elverk ombord som drivs med något salt, metallpulver är fullkomligt uteslutet.

De har ju precis gjort sig besväret att kasta ut en bensinmotor. Varför skulle man ens fundera på en liknande apparat som drivs med något leverantörsspecifikt kemiskt pulver som reagerar med vatten och lämnar ett par kg restprodukter som man måste lämna till återvinning!!!!!!

Inte ens som mobilladdare är det realistiskt att använda kemiska förbrukningsbatterier, energikassetter eller behållare. Vilken dåre prenumererar på förbrukningsbatterier för flera dollar som skickas hem med posten. Ett batteri som bara räcker en urladdning och sedan måste återvinnas?

:)

Re: Myfc range extender

Postat: 13 jul 2019 21:43
av SR-71-BlackBird
Ser ut som detta helt onödiga bolag som aldrig borde satts på börsen öht snart slänger in handduken.