Northvolt
Moderator: Redaktion
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Northvolt
Det gäller ju att som kopierare att vara tillräckligt duktig och snabb så att din kopia du vill konkurrera med fortfarande är gångbar/intressant för kunderna. Inte alltid så lätt kan jag förmoda.
Sent 90tal ville Bosch bygga egna telekommunikationsapparater istället för att köpa Ericssons och låta märka dom med "BOSCH" på utsidan. De försökte men gav upp, tydligen för svårt för tyskarna att tillverka det jag och många andra tillsammans gjorde då på Ericsson.
Sen så tycker jag personligen att det kan ju vara lämpligt att iaf ibland tänka på vem/vilka som en gång uppfann/kom på en sak, och stödja dessa som är kreativa och inte deras efterapande konkurrenter bara för att själv spara några kronor.
Köper man bara kopior då kanske man heller inte kan räkna med att få köpa bättre produkter i framtiden, utan man kanske få hålla sig till samma generation saker om o om igen. Typ.
Mvh PP.
Sent 90tal ville Bosch bygga egna telekommunikationsapparater istället för att köpa Ericssons och låta märka dom med "BOSCH" på utsidan. De försökte men gav upp, tydligen för svårt för tyskarna att tillverka det jag och många andra tillsammans gjorde då på Ericsson.
Sen så tycker jag personligen att det kan ju vara lämpligt att iaf ibland tänka på vem/vilka som en gång uppfann/kom på en sak, och stödja dessa som är kreativa och inte deras efterapande konkurrenter bara för att själv spara några kronor.
Köper man bara kopior då kanske man heller inte kan räkna med att få köpa bättre produkter i framtiden, utan man kanske få hålla sig till samma generation saker om o om igen. Typ.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Northvolt
Precis detta. Pengar, kunder och timing.LarsL skrev:Det kommer behövas många batterifabriker i framtiden, många fler än vad som byggs nu. Det som spelar roll är alltså hur långt man kommit i att få upp sin produktion inte om någon annan kan bygga något liknande.
Jämför med din lokala Ica maxi. De har inga patent som skyddar dem. Vem som helst kan slå upp en livsmedelsbutik bredvid om de vill men de är ändå lönsamma. De finns där och kunderna vill ha mat. Samma med batterier. Vem som helst kan slå upp en batterifabrik men Northvolt finns där och kan leverera.
Det har tagit McDonalds och Ryanair långt...
Re: Northvolt
Northvolt har hyfsat billig el, med hyfsat låga CO2-utsläpp. Inte unikt, men nog relevant för så energikrävande verksamhet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Northvolt
Om Northvolt betalar under 1kr per kWh, mot 3-4 kr per kWh i Asien, är det en mycket stor fördel i en elintensiv bransch.bylund skrev:Northvolt har hyfsat billig el, med hyfsat låga CO2-utsläpp. Inte unikt, men nog relevant för så energikrävande verksamhet.
Tror Peter sa att bara elkostnaden i Asien var högre än el+personal i Sverige!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Northvolt
Kina är ingen marknadsekonomi. Vill styret att de skal bli bäst på något så ser de till att ge förutsättningar för det. Deras ord är lag.Zalman3 skrev:Om Northvolt betalar under 1kr per kWh, mot 3-4 kr per kWh i Asien, är det en mycket stor fördel i en elintensiv bransch.bylund skrev:Northvolt har hyfsat billig el, med hyfsat låga CO2-utsläpp. Inte unikt, men nog relevant för så energikrävande verksamhet.
Tror Peter sa att bara elkostnaden i Asien var högre än el+personal i Sverige!
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Northvolt
Northvolt kanske beskattas på samma sätt som datacenter, dvs i princip ingen skatt på el.Zalman3 skrev:Om Northvolt betalar under 1kr per kWh, mot 3-4 kr per kWh i Asien, är det en mycket stor fördel i en elintensiv bransch.bylund skrev:Northvolt har hyfsat billig el, med hyfsat låga CO2-utsläpp. Inte unikt, men nog relevant för så energikrävande verksamhet.
Tror Peter sa att bara elkostnaden i Asien var högre än el+personal i Sverige!
Re: Northvolt
Skulle tro de. Visst är de så all lägre skatt gäller för flera elintensiva industrier, tex våra stålverk har också lägre skatt.B99 skrev:Northvolt kanske beskattas på samma sätt som datacenter, dvs i princip ingen skatt på el.Zalman3 skrev:Om Northvolt betalar under 1kr per kWh, mot 3-4 kr per kWh i Asien, är det en mycket stor fördel i en elintensiv bransch.bylund skrev:Northvolt har hyfsat billig el, med hyfsat låga CO2-utsläpp. Inte unikt, men nog relevant för så energikrävande verksamhet.
Tror Peter sa att bara elkostnaden i Asien var högre än el+personal i Sverige!
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Northvolt
Kineserna kan ju sälja sina batterier oladdade så skiljer det inte så mycketZalman3 skrev:Om Northvolt betalar under 1kr per kWh, mot 3-4 kr per kWh i Asien, är det en mycket stor fördel i en elintensiv bransch.bylund skrev:Northvolt har hyfsat billig el, med hyfsat låga CO2-utsläpp. Inte unikt, men nog relevant för så energikrävande verksamhet.
Tror Peter sa att bara elkostnaden i Asien var högre än el+personal i Sverige!
Re: Northvolt
Det går åt en ganska stor del energi i tillverkningen. Har för mig att Northvolt räknar med att det åtgår 8.000kWh för att tillverka motsvarande batteri som sitter i S/X LR, dvs 100kWhkallekula skrev:Kineserna kan ju sälja sina batterier oladdade så skiljer det inte så mycketZalman3 skrev:Om Northvolt betalar under 1kr per kWh, mot 3-4 kr per kWh i Asien, är det en mycket stor fördel i en elintensiv bransch.bylund skrev:Northvolt har hyfsat billig el, med hyfsat låga CO2-utsläpp. Inte unikt, men nog relevant för så energikrävande verksamhet.
Tror Peter sa att bara elkostnaden i Asien var högre än el+personal i Sverige!
Re: Northvolt
https://www.nyteknik.se/energi/nya-milj ... de-6993548Nya miljoner till Northvolts batteriutveckling: ”Ska vara ledande”
Västerås ska bli ett nytt centrum för utveckling av battericeller i Europa, genom det nya EU-projektet European Battery Innovation. Sverige deltar i projektet genom batteriföretaget Northvolt.
Som en del av projektet ska Northvolt utveckla sin forsknings- och utvecklingsavdelning i Västerås till ett större campus. Ambitionen är att produktionen av battericeller ska kunna skalas upp och att samverkan med industrin ska öka. Regeringen finansierar projektet med 40 miljoner kronor under året.
"Vi ska vara ledande i elektrifieringen och den gröna omställningen. Forskning i världsklass och god tillgång till klimatsmart el till konkurrenskraftiga priser gör förutsättningarna för hållbar batteriproduktion i Sverige goda", säger energiminister Anders Ygeman (S) i ett pressmeddelande.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Halvgammalt inlägg men måste rekommendera detta avsnitt, väldigt intressant om man har intresse av detta projekt.Zalman3 skrev:Pod.
Intervju med Peter Carlsson på Northvolt.
https://www.nyteknik.se/energi/han-sakr ... en-6992053
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Northvolt
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7452671
Kinesiskt batteriföretag bygger fabrik i Skellefteå.
Det är nu klart att ett kinesiskt batteriföretag, Kedali, ska bygga en fabrik i Skellefteå, något som kan skapa 300 nya jobb. Det handlar om en leverantör till den svenska batteritillverkaren Northvolt.
– Vi har skrivit ett avtal med ett tillverkningsföretag som kommer att etablera en fabrik som ska förse oss med aluminiumbehållare till de battericeller vi kommer att bygga. Företaget kommer skala upp sin verksamhet i takt med att vi gör detsamma. När vi har en fullt utbyggd fabrik räknar Kedali med att ha ungefär 300 anställda bara i sin verksamhet, säger Jesper Wigardt, som är kommunikationschef på Northvolt, till Ekot.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Northvolt
Finns det någon i Skellefteåtrakten som har en drönare och vill få YouTube-fame?
Teslas bygge av Giga Berlin bevakas kontinuerligt med drönarvideos
https://www.youtube.com/channel/UChIAb- ... xb1fS6VDiw
Giga Shanghai likaså.
Skulle vara kul med liknande drönarbevakning av Northvolt
Teslas bygge av Giga Berlin bevakas kontinuerligt med drönarvideos
https://www.youtube.com/channel/UChIAb- ... xb1fS6VDiw
Giga Shanghai likaså.
Skulle vara kul med liknande drönarbevakning av Northvolt
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Northvolt
Nu har jag skickat PM till dem som angav Skellefteå som ort i sin användarprofil
Vi får se om nån är sugen eller känner nån
Vi får se om nån är sugen eller känner nån
Re: Northvolt
https://www.electrive.com/2020/05/09/vo ... alzgitter/The joint venture between the Volkswagen Group and Sweden’s battery manufacturer Northvolt is taking shape. The partners have now decided that the buildings and infrastructure for the planned joint battery cell factory ‘Northvolt Zwei’ will be built by Volkswagen itself.
This should enable the partners to exploit synergies at the Salzgitter location where Volkswagen has its Battery Cell Center of Excellence. Volkswagen has just announced the plans to invest around 450 million euros in the construction of the plant. Once completed, the factory will be rented by the joint venture, according to Group headquarters.
In June 2019, both companies announced that the battery cell production facility in Salzgitter would be set up from 2020 and start at the turn of the year 2023/2024. The target for the first year is a capacity of 16 GWh, “in the following years” Volkswagen and Northvolt are aiming to expand this to 24 GWh.
Volkswagen describes the construction of the buildings and the necessary infrastructure based on a building application submitted in March as the “next strategic decision”. In addition, the Wolfsburg-based company is confirming the previously announced timetable, according to which the construction project is to begin before the end of the current year and production of battery cells at the site is to start at the beginning of 2024.
“Battery cell production in Salzgitter is an important step for the transformation to e-mobility,” says Thomas Schmall, head of the Volkswagen Group Components subsidiary. “We are pooling expertise at the Salzgitter site with production capabilities and the Center of Excellence for Battery Cells, and are therefore driving battery cell development further forward, developing new standards and transferring them directly to the manufacturing process”.
In September, pilot production already started on a small scale in Salzgitter. Overall, however, VW will still have to buy cells from suppliers on a massive scale, despite having its own production facilities: With an average battery capacity of 50 kWh in VW vehicles, the 16 GWh are sufficient for 320,000 electric cars, which is roughly the capacity of the electric car factory in Zwickau. For its plans in Europe and Asia, the Group needs an annual capacity for battery cells of more than 300-gigawatt hours of storage capacity. Volkswagen currently maintains strategic supplier relationships with LG Chem, Samsung and SK Innovation for Europe and CATL for China and Europe. SK Innovation will also supply the battery cells for the US market.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Nu har Northvolt lanserat sin Voltpack i samarbete med Vattenfall.
Vore intressant att veta priset på en Voltpack 245kWh.
Och jämföra med vad en Cybertruck med 250kWh batteri kostar.
https://northvolt.com/newsroom/Announci ... packMobile
Northvolt is today launching Voltpack Mobile System, a versatile energy storage solution to support energy storage as a service markets As development partner, Vattenfall has supported the system’s design and will be providing test and validation capabilities to bring Voltpack Mobile System to market.
Voltpack Mobile System delivers up to 250 kW with a scalable capacity from 245 to 1225 kWh of available energy. The system scales through a central interface hub, which can connect in parallel up to five self-contained Voltpacks, each containing three liquid-cooled, industrial-grade battery Voltpack Cores. The hub also serves as an interface for applications, and houses inverter and auxiliary systems. If further power or storage capacity is needed, this can be fulfilled simply by connecting multiple Voltpack Mobile Systems in parallel.
Vore intressant att veta priset på en Voltpack 245kWh.
Och jämföra med vad en Cybertruck med 250kWh batteri kostar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
https://northvolt.com/solutionsVoltpack Home Under development. Start of production TBD.
A battery cell manufacturer at heart, Northvolt offers high-performance Energy, Power and Life cells with our first-generation Lingonberry chemistry, available in Cylindrical 21/70 and Prismatic PHEV2 formats.
Voltpack Home kommer i deras Lingonberry serie.
Intressant att se om de kan slå Tesla i pris/prestanda.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Nu börjar de tillfälliga bostäderna för 440 byggjobbare komma på plats. Ska stå klart i slutet av augusti.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... skelleftea
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... skelleftea
Re: Northvolt
Kommer du läsa boken?
Lite Northvolt snack.
https://www.vibilagare.se/podcast/boken ... gran-coupe
https://www.bokus.com/bok/9789189061422 ... industrin/Batterirevolutionen : Northvolt och den nya svenska bilindustrin.
I närheten av Skellefteälvens mynning händer något unikt: Sverige står, drygt hundra år efter att den första Volvon rullade ur fabriken, inför en ny industrirevolution. Företaget Northvolt och tidigare Teslachefen Peter Carlsson siktar med 40 miljarder i investeringar på att ta en världsledande position inom batteritillverkning.
Varför händer detta just nu och här, i Sverige? Vad händer med bilbranschen när elbilarna tar över? Och hur påverkar det oss som privatbilister ute på de svenska vägarna?
Motorjournalisten Jan-Erik Berggren tecknar en karta över elbilsrevolutionen, människorna bakom förändringen och det dramatiska skeendet i en av världens största och mest bety delsefulla industrier.
Lite Northvolt snack.
https://www.vibilagare.se/podcast/boken ... gran-coupe
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Det finns ingen Cybertruck ä. Något batteri pack på 250 kWh är väl endast du som har hittat på? Tesla har inte gått ut med något annat än räckvidd och för maximala räckvidden som angivits räcker det nog med 200 kWh eller mindre.Zalman3 skrev:Vore intressant att veta priset på en Voltpack 245kWh.
Och jämföra med vad en Cybertruck med 250kWh batteri kostar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Northvolt
Hur arbetet med fabriksbygget i Skellefteå fortskrider.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
https://alltomelbil.se/northvolt-ska-at ... r-i-norge/NORTHVOLT SKA ÅTERVINNA ELBILS-BATTERIER I NORGE.
Svenska batterifabriken Northvolt och norska Hydro inleder ett samarbete för återvinning. Genom ett gemensamt systerbolag under namnet Hydro Volt ska man börja återvinna batteriet från elbilar.
Målet är att från 2021 vara igång och återvinna batteriet från 16 000 norska elbilar årligen. Hydro och Northvolt kommer vid återvinningen sedan dela på materialet. Aluminiumet kommer gå till Hydro medan batterimassan ska gå till Northvolt.
Northvolt har som mål 2030 att 50 procent av råmaterialet ska komma från återvunna batterier. Samarbetet med Hydro är en viktig pusselbit för att säkra material, säger Emma Nehrenheim, miljöchef inom Northvolt.
– Detta är fantastiska nyheter, kommenterar Christina Bu, generalsekreterare på Norsk elbilsförening.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Northvolt söker allt mera folk.
https://northvoltett.skelleftea.se/uppr ... hvolt-ett/Upprampningen både av produktionen och därmed också antalet anställda på Northvolt Ett kommer ske i etapper.
Den första etappen kommer vi påbörja rekryteringen för under hösten 2020.
I början av anställningen så kommer stor vikt ligga vid intern utbildning och träning för att sedan vara med och driftsätta och iordningsställa inför produktionsstarten hösten 2021.
Under 2021 planerar vi att anställa mellan 200-300 personer till produktionen och uppåt 700 personer under 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Northvolt Ett | Time-lapse to July 1, 2020
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension