Northvolt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »


Northvolts batterier ska driva Pons elektriska grävare.

Northvolt har tecknat ett leveransantal med Pon Equipment för batterisystem som ska integreras i Z-line-serien av elektriska grävmaskiner.
En första beställning av Voltpack Core litiumjonbatterisystem kommer att ge Pon, Cat-återförsäljaren för Norge och Nederländerna, en teknisk lösning som kommer att användas i kombination med elektriska drivlinor för elektrifiering av 90 Z-line-grävmaskiner.

Dessa batterier kommer att integreras i både 12- och 25 tons varianter av grävmaskinen med 150 respektive 300 kWh installerade batterisystem.

– Med detta partnerskap går Northvolt ivrigt in på en ny marknad med sina batterisystem. Elektrifiering av byggutrustning kommer att inleda viktiga förändringar för industrin. De lösningar som vi demonstrerar här kommer att bidra till att minska stadsföroreningarna och vårt beroende av fossila bränslen, säger Emad Zand, President Battery Systems vid Northvolt, i ett pressmeddelande.

Laddning av dessa maskiner sker via ett standardiserat CCS2-snabbladdningsgränssnitt eller under natten via en standard CEE-anslutning.

Northvolt skriver i pressmeddelandet att operatörerna kan räkna med en körtid på mellan 5 och 6 timmar vid tung grävning och mellan 6 till 8 timmar vid lättare grävningsarbeten. Maskinerna kan också köras samtidigt som de är anslutna till nätet.

https://evertiq.se/news/40362
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

Di erfar: Northvolt laddar för ny miljardemission

Batteriproducenten Northvolt förbereder en ny miljardemission, erfar Di. Kapitalanskaffningen genomförs för att finansiera tillväxt, samtidigt som produktionen i Skellefteå rycker närmare.

”Northvolt är i en kontinuerlig finansieringsprocess”, säger Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt.
http://www.di.se
Screenshot_20210510-071504_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
larkar
elbilist
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: Northvolt

Inlägg av larkar »

Enligt en låst artikel i lokaltidningen, https://norran.se/artikel/jpgx737j har Northvolt nu 10 000 sökande i månaden till lediga tjänster.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

larkar skrev:
Enligt en låst artikel i lokaltidningen, https://norran.se/artikel/jpgx737j har Northvolt nu 10 000 sökande i månaden till lediga tjänster.
Är orsaken bra löner?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Northvolt

Inlägg av wheels »

Zalman3 skrev:
larkar skrev:
Enligt en låst artikel i lokaltidningen, https://norran.se/artikel/jpgx737j har Northvolt nu 10 000 sökande i månaden till lediga tjänster.
Är orsaken bra löner?
Ja det kan ju inte vara den geografiska placeringen :D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

wheels skrev:
Zalman3 skrev:
larkar skrev:
Enligt en låst artikel i lokaltidningen, https://norran.se/artikel/jpgx737j har Northvolt nu 10 000 sökande i månaden till lediga tjänster.
Är orsaken bra löner?
Ja det kan ju inte vara den geografiska placeringen :D
Bor det folk söder om Gävle? :lol:
Screenshot_20210402-082909_Chrome.jpeg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

VW ska bygga en batterifabrik ihop med Northvolt i Salzgitter.
Nu pratas det om att QuantumScape också vill bygga batterier ihop med VW i Salzgitter.
Hur hänger detta ihop?

Northvolt har nu lämnat in ansökan om tillstånd för att bygga en batterifabrik i Tyskland vilken fått namnet Northvolt Zwei.
En fabrik där innebär, enligt bolaget, samtidigt ytterligare investeringar i den blivande fabriken i Skellefteå.
Planen är att byggnationerna i Salzgitter sydost om Hannover ska starta nästa år och att en fabrik som ska producera 16GWh per år ska kunna stå färdig år 2024.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... i-tyskland


I framtiden skulle QuantumScape kunna producera solid state-batterier i Salzgitter tillsammans med Volkswagen.
Enligt ett avtal mellan de två företagen ska platsen för den planerade pilotanläggningen med VW fastställas i år.

Som den amerikanska specialisten rapporterar övervägs Salzgitter för närvarande. Som rapporterat kommer systemet som
kallas QS-1 initialt att ha en kapacitet på 1 GWh, som senare gradvis kommer att utökas till totalt 21 GWh kapacitet för serieproduktion.
https://www.electrive.net/2021/05/15/qu ... alzgitter/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Northvolt

Inlägg av martinot »

Tror det är VAG som tar efter Tesla på fler punkter. Tror VAG insett att för att säkra sin framtid, både tekniskt och kapacitetsmässigt, så måste de tar större kontroll över batteritillverkningen. Likt det samarbete som Tesla har tillsammans med Panasonic. Annars så riskerar VAG att mista kontrollen över sina framtida tekniska plattformar, och riskerar att inte kunna öka produktionstakten när efterfrågan på rena BEV ökar allt mer.

Folk har skrattat åt Tesla, och förbisett styrkan i att säkra sin egen batteritillverkning, och sagt att "det är ju bara att köpa ett gäng batterier".

Nu tar VAG detta konceptet och lärdomen från Tesla, och säkrar upp kapacitet och riskspridning genom ett samarbete med både NV och QS. Helt rätt gjort av VAG. Tror de kommer lyckas, och detta kommer bidra till att säkra deras framtida position att bli #1 på BEV i världen.

Andra tillverkare, som tex. Toyota, är ju hopplöst efter. De kommer att rasa från plats #1 och långt ner på lite sikt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Tror det är VAG som tar efter Tesla på fler punkter. Tror VAG insett att för att säkra sin framtid, både tekniskt och kapacitetsmässigt, så måste de tar större kontroll över batteritillverkningen. Likt det samarbete som Tesla har tillsammans med Panasonic. Annars så riskerar VAG att mista kontrollen över sina framtida tekniska plattformar, och riskerar att inte kunna öka produktionstakten när efterfrågan på rena BEV ökar allt mer.

Folk har skrattat åt Tesla, och förbisett styrkan i att säkra sin egen batteritillverkning, och sagt att "det är ju bara att köpa ett gäng batterier".

Nu tar VAG detta konceptet och lärdomen från Tesla, och säkrar upp kapacitet och riskspridning genom ett samarbete med både NV och QS. Helt rätt gjort av VAG. Tror de kommer lyckas, och detta kommer bidra till att säkra deras framtida position att bli #1 på BEV i världen.

Andra tillverkare, som tex. Toyota, är ju hopplöst efter. De kommer att rasa från plats #1 och långt ner på lite sikt.
Men har VW köpt fabriken av Northvolt så VW äger 100%?
Vilken tekniköverföring har VW fått i så fall?
Kommer man ha QS teknik i den fabrik som Northvolt bygger eller blir det en separat fabrik?
Kommer Northvolt få någon QS teknik?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Northvolt

Inlägg av martinot »

Nivån på samarbetena och hur avtalen kring de ungefär ser ut uppfattar jag som publikt okända i dagsläget.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
VW ska bygga en batterifabrik ihop med Northvolt i Salzgitter.
Nu pratas det om att QuantumScape också vill bygga batterier ihop med VW i Salzgitter.
Hur hänger detta ihop?

Northvolt har nu lämnat in ansökan om tillstånd för att bygga en batterifabrik i Tyskland vilken fått namnet Northvolt Zwei.
En fabrik där innebär, enligt bolaget, samtidigt ytterligare investeringar i den blivande fabriken i Skellefteå.
Planen är att byggnationerna i Salzgitter sydost om Hannover ska starta nästa år och att en fabrik som ska producera 16GWh per år ska kunna stå färdig år 2024.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... i-tyskland


I framtiden skulle QuantumScape kunna producera solid state-batterier i Salzgitter tillsammans med Volkswagen.
Enligt ett avtal mellan de två företagen ska platsen för den planerade pilotanläggningen med VW fastställas i år.

Som den amerikanska specialisten rapporterar övervägs Salzgitter för närvarande. Som rapporterat kommer systemet som
kallas QS-1 initialt att ha en kapacitet på 1 GWh, som senare gradvis kommer att utökas till totalt 21 GWh kapacitet för serieproduktion.
https://www.electrive.net/2021/05/15/qu ... alzgitter/
VW storsatsar på QS! :lol:
Volkswagen har totalt investerat över 300 miljarder dollar i QuantumScape och meddelade nyligen lyckade tester av deras teknik.
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-p ... ntumscape/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »


Källor: Northvolt värderas till 75 miljarder i ny kapitalrunda
Northvolt är i slutfasen av en nyemission som värderar det svenska batteribolaget till cirka 75 miljarder kronor, uppger källor för Di.

Det innebär en värdestegring om nästan 170 procent på drygt ett halvår.

https://www.di.se/nyheter/kallor-northv ... italrunda/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Northvolt

Inlägg av Vasp »

Kommer att bli stora fartyg som sköter transporterna för Northvolt via Skellefteå hamn.

242 meter långa väger 27 000 ton. Världens största isklassade roro fartyg.

Avtalet med rederiet Wallenius sol avser både transport av material för byggfasen och transport av färdiga produkter.

Anländer i hamn fösta gången i oktober enligt plan.

https://norran.se/nyheter/artikel/har-a ... t/r129q11l
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »


Northvolt bekräftar Di:s uppgifter: Tar in 23 miljarder kronor
Northvolt tar in uppemot 23 miljarder kronor i nytt kapital, när de fyra svenska AP-fonderna kliver in som delägare i bolaget. Enligt Di:s uppgifter uppgår värderingen till runt 75 miljarder kronor i transaktionen.

Di har sedan tidigare kunnat rapportera att den svenska batteriproducenten Northvolt var i färd med att ta in 2,7 miljarder dollar, motsvarande 23 miljarder kronor, i nytt kapital. Nu bekräftar bolaget uppgifterna. Kapitalrundan är fyra gånger så stor som den nyemission som Northvolt offentliggjorde i september i fjol.


De största investerarna i den nya kapitalrundan är de fyra svenska AP-fonderna tillsammans den kanadensiska pensionsfonden Omers, som blir helt nya delägare i Northvolt. Även existerande storägare som AMF, Baillie Gifford, Goldman Sachs och Volkswagen fyller på med mer pengar.

”Vi har en solid bas av investerare och kunder i världsklass ombord, som delar Northvolts mål om att bygga världens grönaste batterier för att möjliggöra Europas omställning till förbybar energi”, säger Peter Carlsson, Northvolts grundare och vd, i en kommentar.

Bolaget offentliggör inte sin värdering i transaktionen. Men enligt Di:s uppgifter uppgår den till runt 9 miljarder dollar, motsvarande cirka 75 miljarder kronor, vilket är nästan tre gånger högre än i fjol.

Northvolt har under våren säkrat en jätteorder från sin delägare Volkswagen. Totalt har bolaget ingått avtal till ett värde om 29 miljarder dollar, motsvarande 245 miljarder kronor, där några andra stora kunder är BMW och Scania.

Den storskaliga produktionen av battericellerna i Skellefteå väntas komma i gång i slutet av året, men leveranserna till Volkswagen startar först 2023 och kräver ytterligare en utbyggnad av anläggningen för att öka kapaciteten.

Med hjälp av det nya kapitalet ska Northvolt expandera sin fabrik från 40 till 60 gigawattimmar i årlig kapacitet, eftersom kundintresset ökat. Fram till 2030 ska bolaget ha byggt upp en kapacitet om 150 gigawattimmar genom att bygga ytterligare två fabriker i Europa, varav den ena ser ut att hamna i Tyskland.
http://www.di.se
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

VW investerar ytterligare 500 miljoner euro i Northvolt.

Volkswagen har investerat ytterligare 620 miljoner US dollar (cirka 500 miljoner euro) i sin batteripartner Northvolt. Volkswagens tilläggsinvesteringar är en del av totalt 2,75 miljarder USD i ny finansiering för det svenska batteriföretaget.
Med sitt deltagande i finansieringsrundan på 2,26 miljarder euro håller Volkswagen sin andel på cirka 20 procent konstant. Den Wolfsburg-baserade gruppen hade "initialt" investerat 20 procent i det svenska företaget sommaren 2019 , som det kallades vid den tiden.
Som Volkswagen och Northvolt meddelar ska medlen användas för att utöka kapaciteten inom områdena produktion, återvinning och forskning och utveckling. Specifikt har Northvolt meddelat att man kommer att utöka sin gigafabrik Northvolt Ett i Skellefteå i norra Sverige från 40 GWh årlig produktionskapacitet till 60 GWh. Officiellt görs detta "för att reagera på den högre efterfrågan från kunderna" - efterfrågan kommer sannolikt främst från VW.
Vid sin "Power Day" i mars meddelade det Wolfsburg-baserade företaget att det skulle bygga sex gigafabriker med 40 GWh vardera fram till 2030 i Europa. Den första av dessa fabriker ska byggas i Sverige vid Northvolt, den andra på VW i Salzgitter - de andra platserna, inklusive i södra och östra Europa, har ännu inte slutgiltigt bekräftats.
Vid den tiden meddelades också att Northvolt sålde sina aktier i cellproduktionen i Salzgitter, som tidigare hade planerats som ett gemensamt projekt, till VW. "Eftersom Volkswagen-koncernen planerar att utöka sin egen batteriproduktion i Europa, kommer Northvolt att sälja sin andel i Northvolt Zwei joint venture i Salzgitter till Volkswagen", skrev Northvolt i mars. Enligt information från ”WirtschaftsWoche” borde detta ha hänt på initiativ av VW, eftersom det Wolfsburg-baserade företaget sägs gå för långsamt. Enligt gruppinsidare har Volkswagen kommit fram till att det unga svenska företaget är överväldigat av den samtidiga byggandet av en fabrik i Sverige och borde koncentrera sig bättre på detta.
Det nämns nu inte i de officiella meddelandena. Men det märks att Volkswagen håller sin andel i företaget konstant med sina 620 miljoner dollar. I mars hade Northvolt sagt att VW skulle öka sin andel i utbyte mot Salzgitter-affären - som nu inte har lyckats realiseras.
Ändå betonar representanter för VW vikten av partnerskapet med Northvolt i kommunikationen. "Med denna investering bekräftar vi vårt strategiska partnerskap med Northvolt som en leverantör av hållbara, helt återvinningsbara battericeller som produceras med förnybar energi", säger Arno Antlitz, koncernledamot för finans och IT. Thomas Schmall, koncernstyrelseledamot för teknik och chef för VW Group Components, tillägger: "När det gäller nyckelfrågan om" gröna "battericeller spelar vi gemensamt en banbrytande roll i Tyskland och Europa."
Produktionsstart för VW 2023
I Skellefteå ska produktionen av standardbattericellen för VW starta från 2023 - detta är den prismatiska cellen som presenterades vid ”Power Day”. Varianten för premiumfordon ska tillverkas på Northvolt. Enhetscellen för volymsegmentet ska tillverkas i Salzgitter från 2025.
Med den tillkännagivna ökningen av produktionskapaciteten i Skellefteå är det också uppenbart att Northvolt också kan betjäna andra kunder med fabriken. Hittills är fabriken där konstruerad för 14 GWh, Northvolt hade tidigare planerat för 32 GWh offentligt. Även det skulle inte ha varit tillräckligt för de 40 GWh som VW-gruppen ensam vill köpa gradvis från Northvolt. Om 60 GWh realiseras kan en tredjedel av cellproduktionen göras för andra kunder som BMW.
En annan Northvolt-fabrik i Tyskland?
Som Northvolt meddelade deltog andra befintliga aktieägare, som Goldman Sachs, EIT InnoEnergy, Scania, Baron Capital och Baillie Gifford, i rundan förutom VW. Nya investerare är de svenska pensionsfonderna AP-1 till AP-4. "Vi har en solid bas av förstklassiga investerare och kunder ombord som delar Northvolts uppdrag att bygga världens mest miljövänliga batteri för att möjliggöra den europeiska övergången till förnybar energi", säger Northvolts VD Peter Carlsson.
Enligt nuvarande planer vill Northvolt uppnå en produktionskapacitet på 150 GWh till 2030. För detta ändamål planerar svenskarna enligt sina egna uttalanden "åtminstone ytterligare två gigantiska fabriker i Europa". Trots det färdiga kapitlet i Salzgitter kunde en av dessa fabriker byggas i Tyskland. Man undersöker "aktivt möjligheten att bygga nästa i Tyskland".
https://www.electrive.net/2021/06/09/vw ... northvolt/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Northvolt

Inlägg av Mickep »

Hoppas verkligen att Northvolt levererar.
Inte för att jag misstror dem, men har inte sett någon produkt från dem hittills.
Hoppas att man blir stolt som svensk över kvalitén.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Northvolt

Inlägg av Elmil »

Mickep skrev:
Hoppas verkligen att Northvolt levererar.
Inte för att jag misstror dem, men har inte sett någon produkt från dem hittills.
Hoppas att man blir stolt som svensk över kvalitén.
Blir inte så mycket väsen om det, men de har väl främst industrikunder just nu som kan servas från Västerås.

https://www.electrive.com/2020/03/18/no ... to-epiroc/
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

Måste bara påminna om att utan Tesla hade Northvolt inte funnits.
Fabriken kunde lika gärna heta Gigafactory.

Northvolt är grundad av:
Tesla folk
Tesla pengar
Tesla teknik
Tesla tänk
Tesla kontakter

Senare har ju andra finansiärer kommit till.
Men grundplåten kommer från Peter Carlssons många miljoner(miljard?) kommer från försäljning av Tesla aktier han hade fått, när han jobbade åt Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Northvolt

Inlägg av Kubi »

Zalman3 skrev:
Måste bara påminna om att utan Tesla hade Northvolt inte funnits.
Fabriken kunde lika gärna heta Gigafactory.

Northvolt är grundad av:
Tesla folk
Tesla pengar
Tesla teknik
Tesla tänk
Tesla kontakter

Senare har ju andra finansiärer kommit till.
Men grundplåten kommer från Peter Carlssons många miljoner(miljard?) kommer från försäljning av Tesla aktier han hade fått, när han jobbade åt Tesla.
Vill bara påminna om att utan Henry Ford hade vi inte haft bilen som den är idag.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Northvolt

Inlägg av Bjelke »

Kubi skrev:
Zalman3 skrev:
Måste bara påminna om att utan Tesla hade Northvolt inte funnits.
Fabriken kunde lika gärna heta Gigafactory.

Northvolt är grundad av:
Tesla folk
Tesla pengar
Tesla teknik
Tesla tänk
Tesla kontakter

Senare har ju andra finansiärer kommit till.
Men grundplåten kommer från Peter Carlssons många miljoner(miljard?) kommer från försäljning av Tesla aktier han hade fått, när han jobbade åt Tesla.
Vill bara påminna om att utan Henry Ford hade vi inte haft bilen som den är idag.
Eller att Tesla inte hade funnits utan PayPal… :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Northvolt

Inlägg av Front242 »

Eller att Elon inte hade funnits utan mamma och pappa Musk :D
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Northvolt

Inlägg av joel80 »

Zalman3 skrev:
Måste bara påminna om att utan Tesla hade Northvolt inte funnits.
Fabriken kunde lika gärna heta Gigafactory.

Northvolt är grundad av:
Tesla folk
Tesla pengar
Tesla teknik
Tesla tänk
Tesla kontakter

Senare har ju andra finansiärer kommit till.
Men grundplåten kommer från Peter Carlssons många miljoner(miljard?) kommer från försäljning av Tesla aktier han hade fått, när han jobbade åt Tesla.
Det är inte Tesla som gått in med några pengar, lika lite som min arbetsgivare "går in med pengar" för mitt boende eller mina utgifter.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

Northvolt värderas till nästan 100 miljarder kronor efter jätterundan
De statliga AP-fonderna kliver nu in i Northvolts ägarlista. Investeringen värderar batteribolaget till närmare 100 miljarder kronor – en flerdubbling på knappt ett år. ”När man söker en långsiktig ägare till en nära relation vill man ha så få mellanhänder som möjligt”, säger AP1:s vd Kristin Magnusson Bernard.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/n ... tterundan/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar