Northvolt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »


Northvolt och svenska tillväxtraketen Polarium i batterisamarbete.

Två snabbväxande svenska batteribolags vägar korsar varandra när Polarium och Northvolt ingår ett långsiktigt partnerskap för att förse telekombranschen med gröna batterilösningar. ”Utan tvekan finns det möjlighet för oss att revidera våra tillväxtmål uppåt enkom på grund av det här samarbetet”, säger Polariums vd Stefan Jansson.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/n ... samarbete/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Måste bara påminna om att utan Tesla hade Northvolt inte funnits.
Fabriken kunde lika gärna heta Gigafactory.

Northvolt är grundad av:
Tesla folk
Tesla pengar
Tesla teknik
Tesla tänk
Tesla kontakter

Senare har ju andra finansiärer kommit till.
Men grundplåten kommer från Peter Carlssons många miljoner(miljard?) kommer från försäljning av Tesla aktier han hade fått, när han jobbade åt Tesla.


Peter Carlsson har nu förvaltat sin kunskap och stora säck med pengar han fick från Tesla.
Detta har gjort Peter till miljardär.

I takt med att pengarna har flödat in har värderingen av Northvolt alltså skjutit i höjden. 15 miljarder har blivit 100 miljarder på mindre än två år.

Det innebär att de 2,2 miljoner aktier som vd:n och medgrundaren Peter Carlsson äger är värda 7 miljarder kronor idag. Allt enligt bolagets aktiebok som SvD har tagit del av.

Peter Carlsson har en central roll i visionen att förverkliga ett av de största svenska industrisatsningarna i modern tid. Han slutade på Tesla 2015, strax efter att Model X hade lanserats.

Tiden tillsammans med Elon Musk formade honom, både som människa och entreprenör.

”Det var enormt spännande och enormt jobbigt. Jag har aldrig lärt mig så mycket som jag gjorde under den perioden. Det var en berg- och dalbana. Hade jag inte arbetat på Tesla hade jag inte startat Northvolt, och jag hade inte varit förberedd på allt som skulle komma”, har Peter Carlsson sagt i en intervju med Dagens Industri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Northvolt

Inlägg av Vasp »

Tillstånd har getts för att starta en teststräcka mellan Skellefteå Airport och Northvolt med så kallade eVTOL.

https://norran.se/nyheter/artikel/skapa ... t/r2me3g3j
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Northvolt

Inlägg av Jerker »

Vasp skrev:
Tillstånd har getts för att starta en teststräcka mellan Skellefteå Airport och Northvolt med så kallade eVTOL.

https://norran.se/nyheter/artikel/skapa ... t/r2me3g3j
Vore intressant att läsa men är endast för prenumeranter.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Northvolt

Inlägg av Aida »

Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
Måste bara påminna om att utan Tesla hade Northvolt inte funnits.
Fabriken kunde lika gärna heta Gigafactory.

Northvolt är grundad av:
Tesla folk
Tesla pengar
Tesla teknik
Tesla tänk
Tesla kontakter

Senare har ju andra finansiärer kommit till.
Men grundplåten kommer från Peter Carlssons många miljoner(miljard?) kommer från försäljning av Tesla aktier han hade fått, när han jobbade åt Tesla.


Peter Carlsson har nu förvaltat sin kunskap och stora säck med pengar han fick från Tesla.
Detta har gjort Peter till miljardär.

I takt med att pengarna har flödat in har värderingen av Northvolt alltså skjutit i höjden. 15 miljarder har blivit 100 miljarder på mindre än två år.

Det innebär att de 2,2 miljoner aktier som vd:n och medgrundaren Peter Carlsson äger är värda 7 miljarder kronor idag. Allt enligt bolagets aktiebok som SvD har tagit del av.

Peter Carlsson har en central roll i visionen att förverkliga ett av de största svenska industrisatsningarna i modern tid. Han slutade på Tesla 2015, strax efter att Model X hade lanserats.

Tiden tillsammans med Elon Musk formade honom, både som människa och entreprenör.

”Det var enormt spännande och enormt jobbigt. Jag har aldrig lärt mig så mycket som jag gjorde under den perioden. Det var en berg- och dalbana. Hade jag inte arbetat på Tesla hade jag inte startat Northvolt, och jag hade inte varit förberedd på allt som skulle komma”, har Peter Carlsson sagt i en intervju med Dagens Industri.

Coolt! Fler såna eldsjälar och entreprenörer behövs i vårt avlånga land (runda värld!?). Berg och dalbana kan ju inte bara tolkas positivt. Elon verkar ju ställa orimliga krav på sina medarbetare och också få utbrott… Allt är inte glass och ballong på Tesla. Sån ledarstil hade nog inte funkat så bra i landet lagom och konsensus… Tyskarna är mer vana vid auktoritära arbetsplatser.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Northvolt

Inlägg av frippan »

"Hittade" denna text...
Det är inom ramen för Energimyndighetens utlysning “Fossilfritt flyg 2045” som Skellefteå Airports ansökan blivit beviljad. Projektet kommer att utreda och planera för infrastruktur, luftrumsfrågor, tillstånd, marknadsfrågor samt ur forskningsperspektiv undersöka den elmiljö som utökad användning av elektrifierade luftfarkoster ger på flygplatsen. Därmed skapas förutsättningar för en av de allra första teststräckorna i Norden.

Skellefteå Airports vd Robert Lindberg menar att på grund av låga driftskostnader och ett begränsat behov av infrastruktur på marken är det här ett ”oerhört intressant” transportmedel för framtidens regionala resor i glest befolkade områden.
– Dessutom ser vi det här som en hållbar, bekväm och tidsbesparande transportlösning till och från flygplatsen inom bara några år. Det här är det första nödvändiga steget för att så snabbt som möjligt få igång kommersiell trafik, säger Robert Lindberg i ett pressmeddelande.

I projektet med teststräckan medverkar även Skellefteå Kraft, Luleå tekniska universitet, Northvolt, Jonair och ACR.

– När vi är klara är målet att utvecklare av eVTOL-farkoster ska kunna nyttja sträckan. Att kunna testa och utveckla i kallt klimat och mörker är en förutsättning för att få farkosterna certifierade. Detta tillsammans med den kunskap kring elektrifiering som finns i regionen skapar unika förutsättningar, avslutar Robert Lindberg.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

Kampen om var Northvolts nästa fabrik ska hamna är i full gång.


INSÄNDARE: ETT enat Västernorrland välkomnar Northvolt och Volvo Cars.

Tillsammans är vi starka och skapar hållbar utveckling i Västernorrland. Vi, Region Västernorrland och länsstyrelsen, har med länets kommuner, Mittuniversitetet, näringsliv och flera organisationer en färdplan i vår regionala utvecklingsstrategi där vi enats om visionen ETT Västernorrland med handlingskraft, livskraft och naturkraft.
https://www.allehanda.se/artikel/insand ... volvo-cars
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »



Swedish battery cell manufacturer Northvolt wants to go public. The intended listing is to take place in 2022 or 2023 and bring the company a valuation of 20 to 30 billion euros.

https://www.electrive.com/2021/07/25/no ... ck-market/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Northvolt

Inlägg av Bjelke »

Det tycker jag att dom hade kunnat gjort mycket tidigare :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Northvolt

Inlägg av FredrikR »

Bjelke skrev:
Det tycker jag att dom hade kunnat gjort mycket tidigare :mrgreen:
Verkligen! Skulle garanterat investerat redan första gången jag hörde talas om Northvolt och vilken jäkla vinst man hade suttit med nu!
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Bagartapet
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 apr 2019 13:37

Re: Northvolt

Inlägg av Bagartapet »

Peter Carlsson är sommarpratare idag, 28/7, Kan nog vara intressant, men har nog inga större förväntningar på spännande musik. :)
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Northvolt

Inlägg av Ric »

Bagartapet skrev:
Peter Carlsson är sommarpratare idag, 28/7, Kan nog vara intressant, men har nog inga större förväntningar på spännande musik. :)
Intressant om han tar upp risken för cementbrist i höst.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Northvolt

Inlägg av chaffis75 »

Ric skrev:
Bagartapet skrev:
Peter Carlsson är sommarpratare idag, 28/7, Kan nog vara intressant, men har nog inga större förväntningar på spännande musik. :)
Intressant om han tar upp risken för cementbrist i höst.
Kanske off topic men ja man undrar vilka miljö konsekvenser de blir om men stänger den produktionen på Gotland.. Sen är de nog ännu större ekonomiska konsekvenser.

Ska lyssna på de sommar pratet idag när vi ska köra bil någon timme.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Northvolt

Inlägg av Jerker »

Avlyssnat. Bra och intressant! Nog tur att han jobbat på Tesla innan han gav sig på det här!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Northvolt

Inlägg av Bjelke »

FredrikR skrev:
Bjelke skrev:
Det tycker jag att dom hade kunnat gjort mycket tidigare :mrgreen:
Verkligen! Skulle garanterat investerat redan första gången jag hörde talas om Northvolt och vilken jäkla vinst man hade suttit med nu!
Ja den hade jag hakat på rejält isf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Northvolt

Inlägg av ChristerSjo »

Ni som inte orkar sitta i 90 minuter och lyssna finns det en text version av Peter Carlsson sommarprat här: https://sverigesradio.se/artikel/peter- ... rat-i-text

Ligger kvar i 30 dagar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Northvolt

Inlägg av Jerker »

ChristerSjo skrev:
Ni som inte orkar sitta i 90 minuter och lyssna finns det en text version av Peter Carlsson sommarprat här: https://sverigesradio.se/artikel/peter- ... rat-i-text

Ligger kvar i 30 dagar.
Man kan också lyssna med förkortad musik. Då blir det 57 minuter. Det gör jag som regel på alla Sommarprogram eftersom de flesta som jag tycker pratar bra inte spelar så bra musik.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

Det pratas om att Peter Carlsson tjänade flera hundra miljoner kr på sina Tesla aktier.

Men det bleknar mot de ca 7 miljarder kr han äger i Northvolt aktier.


Now the company is valued, according to calculations such as SvD made, to just over SEK 100 billion. This means that Carlsson’s 2.2 million shares in the company are currently worth SEK 7 billion.
https://tekdeeps.com/how-much-money-doe ... he-answer/


Carlsson has invested over $62.9 million to procure and develop Northvolt.

Peter Carlsson’s annual salary – over SEK 3.3 million.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

Det är illavarslande om Northvolt inte kommer att tillverka några LFP batterier alls.

Elon sa ju på batteridagen att LFP kan stå för ca 67% av Teslas batterier på sikt.

I did ask Northvolt CEO Peter Carlsson if they were looking at making LFP, but he basically said they were not. That’s a missed opportunity in my view.
https://pushevs.com/2021/08/10/this-is- ... mpetition/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

Blir det Norrköping som får batterifabriken?


Företaget Northvolt AB förbereder ytterligare en etablering av en stor batterifabrik i Sverige. Norrköping i samverkan med Finspång är en av kandidaterna, meddelar Norrköpings kommun i ett pressmeddelande.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/n ... tillfallen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Northvolt

Inlägg av Mickep »

Det är mer än 70 kommuner och regioner som hoppas på volvo och northvolts fabrik då det innebär flera tusen arbetstillfällen.
Ex Sundsvall, Sollefteå gävle et.c. var den hamnar får vi se. många som hoppas att den hamnar just hos dem.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Northvolt

Inlägg av Gargamel »

Mickep skrev:
Det är mer än 70 kommuner och regioner som hoppas på volvo och northvolts fabrik då det innebär flera tusen arbetstillfällen.
Ex Sundsvall, Sollefteå gävle et.c. var den hamnar får vi se. många som hoppas att den hamnar just hos dem.
Dan hamnar nånstans där de får gratis el, så troligen uppåt landet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

BMW ökar på sin beställning av batterier från Northvolt.

BMW utökar batteriorder – mer produktion för Northvolt

Den tyska fordonstillverkaren uppger sig ha ökat sin ordrar på battericeller i takt med en stigande efterfrågan på eldrivna bilar.
BMW:s nuvarande kontrakt för batteriproduktion motsvarar enligt vd:n Oliver Zipse ett värde på över 20 miljarder euro, en ökning från att tidigare legat på tolv miljarder. Det framgår i en intervju med tidningen Bloomberg.

https://evertiq.se/news/40919
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Northvolt

Inlägg av Zalman3 »

Hur går samarbetet mellan Northvolt och VW?

Det pratas om att VW har "ändrade planer"?

Vill VW ha LFP batterier och Northvolt kan inte erbjuda LFP batterier?



VW verkar prata med många batteritillverkare.

VW vill kanske ha en kinesisk tillverkare av LFP batterier och låter QuantumScape tillverka de bästa batterierna.

Spekulationer från min sida.
Har nån här mer info om hur samarbetet mellan VW och Northvolt går?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Northvolt

Inlägg av Robertrimmevik »

Zalman3 skrev:
Hur går samarbetet mellan Northvolt och VW?

Det pratas om att VW har "ändrade planer"?

Vill VW ha LFP batterier och Northvolt kan inte erbjuda LFP batterier?



VW verkar prata med många batteritillverkare.

VW vill kanske ha en kinesisk tillverkare av LFP batterier och låter QuantumScape tillverka de bästa batterierna.

Spekulationer från min sida.
Har nån här mer info om hur samarbetet mellan VW och Northvolt går?
Northvolt har väll bindande kontrakt med VW?
Skriv svar