Northvolts stora konkurrensfördel är rätt miljötänk.
Det är först nu synsättet slår igenom att litiumjonbatterier bör vara miljövänliga. Kravet har inte funnits i branschen. Northvolt går ut starkt med en etik- och miljöprofil och deklarerar att det är dags att göra om och göra rätt.
Miljöavtrycket torde bli avsevärt högre med de sprängmedel som behövs för att lösgöra malmen i dagbrottet samt de dumpers som behövs för frakten upp till ytan (garanterat inte den elektriska variant som finns i Österrike, även om det är möjligt).
Men vem vet det kanske finns saltöken i aussy med...
Men varför inte använda avsaltningsanläggningar, då får man ju både sötvatten och litium.
En avsaltningsmetod som ger både dricksvatten och litium. Nu har ett forskarteam hittat lösningen som verkligen är en win-win. Tack vare sin teknik kan de på ett effektivt sätt få fram den viktiga metallen ur världshaven.
Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
Om dom ska sälja ett fungerande batterilagringssystem nästa sommar känns det ju som att det är något dom sätter ihop av 100% inköpta komponenter eller?
Sedan vad räcker 320 kWh till?
En elbil laddar med 100 kW, 50 kW från nätet och 50 kW från batteriet i ca 30 min. Effektmässigt klarar batteriet 4 sådan laddningar samtidigt och den klarar 3 sådan loopar innan batteriet är tomt.
320 kWh lät inte så mycket men i mitt exempel räcker det till att kapa topparna för 12 bilar vilket kanske är helt okey innan laddning av batteriet behövs.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Peter Carlsson, Northvolt’s chief executive and a former Tesla manager, told the Financial Times the company was
aiming for about 150 gigawatt hours of battery capacity by 2030, which would give it about a quarter market share in Europe.
Batterilagret vid stationen i Rocklunda är på 320 kWh med en maximal uteffekt på 220 kW.
Den är den första i sitt slag från Northvolt men inte den sista.
Samarbetet med Mälarenergi innehåller planer på ytterligare två laddstationer. Dock är det inte officiellt var dessa kommer att hamna.
Northvolts fabrik i Tyskland, hinner inte ens påbörjas innan den ska bli 50% större.
Rykten säger att ID3 har ca 400.000 förbokningar.
När samarbetet tillkännagavs talades det om en produktion på 16 gigawattimmar per år.
Nu förbereder Volkswagen en bygglovsansökan som möjliggör en årsproduktion på 24 gigawattimmar, rapporterar nyhetsbyrån DPA.
Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
Northvolt lovar bort sig till än den ena, än den andra! Hoppas att de kommer att kunna leverera, också!
Fabriken i Västerås ska komma igång i år.
Det är väl enbart en forskningsanläggning?
I Västerås kommer produktionslinorna utvecklas och testas innan idrifttagning i fabrikerna. Så en viss del produktion kommer köras i dessa enligt info jag fått. När jag är på jobbet har jag Northvolt som granne. Hr varit kul att se deras utveckling.
Batterilagret vid stationen i Rocklunda är på 320 kWh med en maximal uteffekt på 220 kW.
Den är den första i sitt slag från Northvolt men inte den sista.
Samarbetet med Mälarenergi innehåller planer på ytterligare två laddstationer. Dock är det inte officiellt var dessa kommer att hamna.
Hade vägarna förbi en stor (!) byggarbetsplats. Dock fick jag veta att detta var en bråkdel av den totala ytan. Helt otroligt så enorm skala det är på allt.
Sista bilden är en del av all den sågspån som genererats av skogsavverkning...
Batteriföretaget Northvolt bygger för fullt inför öppnandet av den stora fabriken i Skellefteå.
”Den ska producera i första fasen 16 gigawattimmar litiumjonbatterier, vilket innebär ungefär 150 000 elbilar”, säger Emma Nehrenheim, miljö- och hållbarhetschef på Northvolt.
Runt 2 000 personer kommer att arbeta på Northvolt i Skellefteå där hållbarhet kommer att vara i fokus:
”Att göra litiumjonbatteriet helt hållbart är nyckeln för att vi ska klara elomställningen och omställningen till ett förnybart samhälle”, säger Emma Nehrenheim.
”Vår strategi bygger på att vi både får ned koldioxidavtrycket i själva batteriet ordentligt, men också att vi jobbar med återvinning av batterier”, fortsätter hon.
Elnätet där fabriken ligger på ett ställe där det bygger helt på vatten- och vindkraft.
Att bygga upp en hållbart trovärdig leverantörskedja är också viktigt för Northvolt.
I somras stängde Northvolt en finansieringsrunda på runt 1 miljard dollar. De stora investerarna bakom projektet är Volkswagen och Goldman Sachs.
Runt fabriken kommer det givetvis byggas upp ett lokalt ekosystem med bostäder och underleverantörer.
2021 ska anläggningen vara igång och 2024 ska den vara fullt utbyggd.
Naturvårdsverket ger den svenska batteritillverkaren Northvolt 159 miljoner kronor i stöd för återvinning av bland annat kobolt, nickel och litium från elbilsbatterier. Pengarna kommer från Klimatklivet, ett statligt investeringsstöd som går till regionala och lokala åtgärder som bidrar till att minska utsläppen av växthusgaser.
Northvolt meddelar att bolaget i ett första steg startar en pilotanläggning i Västerås redan i år. Därefter ska en fullskalig återvinningsanläggning uppföras i Skellefteå, och vara i drift under 2022.
Anläggningen ska återvinna cirka 25 000 ton battericeller per år, vilket kan jämföras med att kapaciteten i hela Europa i dag är 33 000 ton per år. Målet är att företagets batteriproduktion, som också planeras i Skellefteå, ska få 50 procent av sina råvaror från återvinningen år 2030. Tekniken för återvinning har utvecklats i samarbete med Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
Den färdiga anläggningen beräknas ge totalt 2 700 jobb i Skellefteå.
I vårändringsbudgeten kommer regeringen, Centern och Liberalerna att satsa på Northvolts batteriproduktion genom ett EU-projekt. Det meddelar Centerns energi- och klimatpolitiske talesperson Richard Nordin. Västerås blir därmed centrum för utveckling av battericeller i Europa.
”Ur mitt perspektiv kan det här bli lika strategiskt som den svenska järnmalmen”.